handdator

Visa fullständig version : Hårddisk + kabinett till bärbar

tenchi
2005-03-13, 15:41
Köpte en Maxtor 160 Gb hårddisk och kabinett till min bärbara Compaq idag. Men datorfan gillar inte det här...

Jag har XP och då ska det räcka med Service Pack 1, jag har SP2. Alltså inga drivrutiner behöver installeras.

Datorn hittar hårddisken och informerar att den skulle kunna kommunicera fortare (jag har inte USB2.0). Och kikar jag under maskinvaror så är det ett litet gult utropstecken på en "USB masslagringsenhet". Den här enheten kan inte starta. (Kod 10) Dyker upp.

Vad göra?

Prankie
2005-03-13, 16:22
Du kan börja med berätta vad är felet. Den hitta hårddisken men du kan inte ladda över filer eller du vill använda USB 2.0 fast du inte har det.

aliquis
2005-03-13, 16:32
disk på usb 1.1? 9mbps... max 1MB/s.
Funderat på att sätta den i en vanlig dator om du har någon och koppla ihop dem med något nätverk när den behövs istället?

tenchi
2005-03-13, 16:37
den var inte byglad som master... men nu funkar det! :)

och visst att det kan gå segare med USB 1.1. Men hellre det än 500Mb ledigt utrymme på datorn lilla 40GB disk :)
jag har bara den här datorn, men jag hade tänkt å fixa ett nätverk och en till burk. får bli senare det.

aliquis
2005-03-13, 16:44
k, och ja, är det bara dokument, bilder o musik räcker det ju. Spel, os, swap m.m. blir ju lite svårare.

tenchi
2005-03-13, 16:49
nä blir det nåt mer avancerat än musik och bilder så ska jag köpa en ny dator. eller en till rättare sagt. Den här är så slö så den duger inte till mer än musik.

Köpte 256Mb ram till den idag och skulle utöka. Underbart när Compaq säger att det finns 2 lediga slots för 256 MB vardera men den enda sloten som fanns var upptagen :( underbart med compaq.

Mart|n
2005-03-13, 16:55
Om du inte använder PCMCIA (eller vafan det nu heter) så kan du ju trycka in ett usb2.0 kort där väl? :) Har märkt att min dator ibland gnäller om samma problem fastän jag har usb2.0