handdator

Visa fullständig version : Varför blir lövbiffen seg?

Pellefant
2005-03-12, 22:34
Hej,

Varför blir lövbiffen ofta seg för mig när jag steker den?

Har jag fått dåligt kött eller handlar det om fel tillagning. Misstänker att jag steker den för länge på för svag värme, men jag vet inte.

Hur steker man lövbiff på bästa sätt? :confused:

MyungChul
2005-03-12, 22:54
speciellt mör tycker jag inte lövbiff är.. använder de hellre till sjömansbiff eller något liknande där man bräserar köttet istället :thumbup:

ArooN
2005-03-12, 23:11
Hej!
Vad jag hört på diverse matprogram är att kött som skall stekas skall vara rumsvarmt, dvs inte tas ur kylen/frysen aldelles innan stekning. Lägg fram kötet på morgonen samma dag som det skall stekas.
Samt att pannan skall vara riktigt het när man steker, och lägg inte i för mycket kött på samma gång så pannan kyls ner.
Lövbiff är tunnt så stek inte för länge.
Låt det även ligga och "vila" tio minuter efter stekningen, innan det serveras så att köttsafterna får sjunka in lite.

//Andreas - har sett aldelles för mycket matprogram :D

Bucyrus
2005-03-12, 23:14
Hej,

Varför blir lövbiffen ofta seg för mig när jag steker den?

Har jag fått dåligt kött eller handlar det om fel tillagning. Misstänker att jag steker den för länge på för svag värme, men jag vet inte.

Hur steker man lövbiff på bästa sätt? :confused:
Ett bra sätt är att strimla köttet och sedan steka i en wokpanna på hög värme och sedan när köttet nästan är klart så skicka i valfria grönsaker...t.ex paprika, morötter el. broccoli.....om du vill ha grönsakerna krispiga så kör dom inte så länge i woken....... :eating: / Bucyrus

Scratch
2005-03-13, 00:52
Låt köttet ligga framme en stund innan.

Stek på hög värme, nästan då det rycker ur oljan/fettet innan.

Stek inte för länge.

jwzrd
2005-03-13, 01:03
Lövbiff är klart överskattat. Men ska man steka det så är det tokhet panna, sen 15-20 sekunder per sida. Vila efter. Mer än så så blir det disktrasa av det.

Metal_boy_
2005-03-13, 04:29
Lövbiff är klart överskattat. Men ska man steka det så är det tokhet panna, sen 15-20 sekunder per sida. Vila efter. Mer än så så blir det disktrasa av det.

Exakt! Den blir torr och seg väldigt fort, skiten ska ätas blodigt :hbang:

Wain
2005-03-13, 09:50
Lövbiffen är på tok för tunn för att den skall kunna stekas så att den får en fin yta. Därför gör man lämpligen så att man rullar den runt ngn form av röra (ex champinjoner, senap, etc) så att man får en rulle, blir mycket bättre och godare.

Pellefant
2005-03-13, 10:22
Lövbiffen är på tok för tunn för att den skall kunna stekas så att den får en fin yta. Därför gör man lämpligen så att man rullar den runt ngn form av röra (ex champinjoner, senap, etc) så att man får en rulle, blir mycket bättre och godare.

Det har jag gjort några gånger(soya, lök, senap), blir alltid bra. :)

Tack för alla tips.

stridis
2005-03-13, 11:31
Kan ju även ha mögelost i röran. lövbiff med mögelost,rödlök och stark senap :eating:

jwzrd
2005-03-13, 12:13
Köp en godare köttbit, entrecôte om fetthalten inte spelar så stor roll, annars typ rostbiff, innanlår eller ryggbiff.

Thompah
2005-03-13, 19:30
Har själv inget emot lövbiff alls:D... Godast är det med mycket stekt lök till :eating:

När jag steker den så ger jag bara den yta på varje sida sen äter jag den, den ska vara lite rå inuti, blir bäst så :devil:

weezer
2005-03-19, 17:10
Lövbiff är ju bara från segt stressat gammalt innanlår, som sagt, köp en biff och banka ut den istället så får du ett klart roligare alternativ. Och vem är det som kommit på att lövbiff ska vara så tunn, dyngtråkigt! Inte en chans att få en tillstymmelse till rosa kött... *grr*

Weird
2005-03-19, 17:16
kött blir mört när det har hängt tillräcklit länge..

Piranha
2005-03-19, 19:35
Lövbiffen steks snabbt på hög värme.

Steker man den för länge blir det skosula

MyungChul
2005-03-20, 19:49
marnienerar du den ett par timmar i kylen kan den bli väldigt bra, och inte lika "seg" som lövbiff "brukar" vara.. och godare blir det också :eating: