handdator

Visa fullständig version : Dyr choklad...

Styrkebyggare
2005-03-12, 20:09
Kom hem efter en dag på stan med tjejen och upptäckte att en av våra keesflickor på något sätt hade lyckats norpa åt sig en en hel chokladkaka från köksbänken. Givetvis var det mörk choklad - 100 gram 70% belgisk dito. En snabb sökning på internet gav infon att 20 mg Teobromin (ren kakao innehåller 1,5 vikt% Teobromin) per kilo kroppsvikt var gräns för förgiftning och 90-250 mg var dödlig dos. Omräknat på mina jyckars vikt så hade de (beroende på vem som ätit chokladen) fått i sig mellan 65-95 mg per kilo.

Fullt ös till blå stjärnan i Göteborg blev det, där en jourhavande veterinär genast gav kräksprutor till båda två. Där kunde vi konstatera att det var den lilla hunden som satt i sig alltihop, vilket alltså betydde att dosen kunde varit dödlig. En jävla tur var det att det bara hade gått maximalt 5-6 timmar sedan hon åt chokladen, varför det mesta låg kvar i magen (choklad ligger kvar länge av någon anledning).

1950 spänn för en chokladkaka som man inte ens fick smaka på *grr* Men just nu är man naturligvis mest glad för att det hela slutade så lyckligt i övrigt. Plånboken går ju att fylla på igen...

Kan även meddela att de interna rutinerna för hantering av kakaohaltiga livsmedel har skärpts till avsevärt.

Yankeee
2005-03-12, 20:12
Skönt att hunden klarade sig iallafall. Pengar (och choklad) går ju som sagt alltid att få tillbaka.

Grisen
2005-03-12, 20:16
Skönt att det gick bra! Lägg gärna upp en bild på hundarna, den ser söt ut på din avatar =)

Tricklev
2005-03-12, 20:18
Tur att det gick väll med hundarna :)

Loke
2005-03-12, 20:20
Haha, med så dyr choklad skulle inte hundens hälsa vara det första jag tänkte på. Men men, man får hoppas hunden tyckte det var värt besväret ;)

Styrkebyggare
2005-03-12, 20:26
Haha, med så dyr choklad skulle inte hundens hälsa vara det första jag tänkte på. Men men, man får hoppas hunden tyckte det var värt besväret ;)

1950:- var kostnaden för veterinärbesöket. Chokladkakan (26 spänn) hade jag faktiskt inte ens räknat in. Inte bilresan på tio mil heller..

Styrkebyggare
2005-03-12, 20:29
Skönt att det gick bra! Lägg gärna upp en bild på hundarna, den ser söt ut på din avatar =)

Ok, här är mina små bumbibjörnar, den lilla är sju år och den stora är elva månader på bilden (lustigt nog så har jag fått en jycke som är stor för rasen medan den andra ligger i underkant på "specen").

Monoxide
2005-03-12, 20:46
Usch fy fan vilken dag. :/

Har hjärtat lämnat halsgropen än?

Grisen
2005-03-12, 20:50
Ok, här är mina små bumbibjörnar, den lilla är sju år och den stora är elva månader på bilden (lustigt nog så har jag fått en jycke som är stor för rasen medan den andra ligger i underkant på "specen").

Haha! Vilka söta rackare, vad är det för ras?

Styrkebyggare
2005-03-12, 21:05
Haha! Vilka söta rackare, vad är det för ras?

Keeshond - ursprungligen en holländsk spetsras, men dess nuvarande utseende härstammar från senare tids avel på brittiska öarna.

Loke
2005-03-12, 21:54
1950:- var kostnaden för veterinärbesöket. Chokladkakan (26 spänn) hade jag faktiskt inte ens räknat in. Inte bilresan på tio mil heller..

Hahahaha, det förklarar saken... :D

JoelR
2005-03-12, 22:16
Skönt att det hunden klarade sig! Riktigt gosiga ser dom ut att vara på bilden :em:

Wain
2005-03-12, 22:20

Jaja, men vad hade det kostat att köpa en ny sån där fyrbent sak om den hade gått sönder?
:confused:

Cilia
2005-03-12, 22:22
jag hade inte ens kunnat föreställa mig att choklad var giftigt. Så hade det varit min hund had den nog legat död vid det här laget.

Styrkebyggare
2005-03-12, 22:33
Jaja, men vad hade det kostat att köpa en ny sån där fyrbent sak om den hade gått sönder?
:confused:

De emotionella banden man har till sin jycke är ju lite svåra att värdera. En valp kostar 8000-9000 skulle jag tro, men vid dessa belopp så tar försäkringen det mesta...

Megatuttarna
2005-03-13, 01:49
Kan man få sån skit av choklad? Tur att du hann iväg med byrackorna iaf.

heltzonicka
2005-03-13, 01:58
fan jag minns när min hund käkade upp halva min burk med prottepulver, hundstackarn sket rännskita ett helt dygn i sträck, efter ca 20 toalettpromenader började hundstackarn skita blod istället - mysigt!
Men som tur var så ordnade det hela sig någon dag senare.

Dipshit
2005-03-13, 02:43
fan jag minns när min hund käkade upp halva min burk med prottepulver, hundstackarn sket rännskita ett helt dygn i sträck, efter ca 20 toalettpromenader började hundstackarn skita blod istället - mysigt!
Men som tur var så ordnade det hela sig någon dag senare.
va bänkar han nudå?

Pellefant
2005-03-13, 02:43
va bänkar han nudå?

Hahaha! :D

Metal_boy_
2005-03-13, 03:54
tur att våran hund inte fick i sig så stark choklad, men vi blev oroliga efter att han satt i sig en 200g sweicher på nån minut när den låg me papper på soffbordet(visste ju att choklad inte e bra för dom men det va ett klumpigt misstag att den låg där) Stackarn sket nötter i två dagar efteråt, det va det enda som hände som tur var :laugh:

formula4shape
2005-03-13, 03:58
tur att våran hund inte fick i sig så stark choklad, men vi blev oroliga efter att han satt i sig en 200g sweicher på nån minut när den låg me papper på soffbordet(visste ju att choklad inte e bra för dom men det va ett klumpigt misstag att den låg där) Stackarn sket nötter i två dagar efteråt, det va det enda som hände som tur var :laugh:

hah då skulle du sett vår schäfer när den åt 1.5kg pepparkaksdeg :D

ölobrännvin
2005-03-13, 08:41
Det där hade jag aldrig tänkt på och min hund hade varit död nu.Det är lite underligt att dem gör sån där chocklad me så mycket kakao, tänk om nåt barn skulle sätta i sej ett gäng såna där. Min katt åt upp ett halvt baconpaket (plasten alltså) och gick och spydde små plastbitar överallt.

mini
2005-03-13, 09:31
Det där hade jag aldrig tänkt på och min hund hade varit död nu.Det är lite underligt att dem gör sån där chocklad me så mycket kakao, tänk om nåt barn skulle sätta i sej ett gäng såna där. Min katt åt upp ett halvt baconpaket (plasten alltså) och gick och spydde små plastbitar överallt.
Hm, det är väl inte underligare än att man gör sprit eller salt eller diskmedel eller annat som är onyttigt i för stora mängder?

ölobrännvin
2005-03-13, 09:53
Hm, det är väl inte underligare än att man gör sprit eller salt eller diskmedel eller annat som är onyttigt i för stora mängder?
Jag visste att någon skulle posta just det svaret, jag är synsk. Men jag hade ingen aning om att det var giftigt i för stora mängder medans jag VET att thinner inte är nyttigt för mitt barn.

mini
2005-03-13, 10:15
Jag visste att någon skulle posta just det svaret, jag är synsk. Men jag hade ingen aning om att det var giftigt i för stora mängder medans jag VET att thinner inte är nyttigt för mitt barn.
Men man kan ju inte förbjuda/låta bli att göra saker bara för att du inte vet att det är farligt? Jag visste att hundar dör av choklad. Så, dilemma, vem får bestämma vad som är tillåtet?

Cilia
2005-03-13, 10:22

fast det är ju massor som är farligt i för stora mängder. Det mesta är ju det. I små mängder är den typen av choklad t o m ganska "nyttig".

bosse_brutal
2005-03-13, 12:04
lite OT kanske, men jag kommer att tänka på en kompis som hade en kennel och födde upp golden retrivers. dom hundarna var experter på att äta upp massa skit.
En gång så började en av hundarna få jävligt ont i magen, gick runt och gnydde nån dag, och sen skulle den sätta sig och skita, men det verkade som om den hade fått förstoppning eller nått. efter ett tag såg kompisen att det stack ut nått ur röven på hunden, så han fick gå upp bakom hunden och ställa si på "fliken" som stack ut. när hunden gick iväg så visade det sig att den hade satt i sig en halvmeters lång trasa...
De gnagde även av kaberlstammen till hans moped, enda de hade sparat var sladdarna till tändningen...

precis
2005-03-13, 12:09
Undrar vad Bender (från Futurama) hade sagt :D

ölobrännvin
2005-03-13, 12:18
Men man kan ju inte förbjuda/låta bli att göra saker bara för att du inte vet at det är farligt? Jag visste att hudar dör av choklad. Så, dilemma, vem får bestämma vad som är tillåtet?
Jag är motståndare till allt förbud men en varningstext kanske vore på sin plats !

Yankeee
2005-03-13, 12:21
Jag är motståndare till allt förbud men en varningstext kanske vore på sin plats !

Då skulle precis allt vara täckt med varingstexter. Skaffar man hund ska man ta reda på vad som är farligt för dem och vad som inte är det.

Styrkebyggare
2005-03-13, 13:32

Det blir väl kanske lite väl knöligt om man skall ta hänsyn till hur alla djur reagerar på olika livsmedel - såvitt jag vet så kan inte människor bli kakaoförgiftade i större utsträckning än t.ex. kaffeförgiftade.

Lök är exempelvis också giftigt för hundar - dock är det ju mindre vanligt att hundar knycker åt sig större mängder av detta och trycker i sig.

aliquis
2005-03-13, 13:57
Då skulle precis allt vara täckt med varingstexter. Skaffar man hund ska man ta reda på vad som är farligt för dem och vad som inte är det.
hah, fick mig att tänka på någon tråd på slashdot eller någonstans med dummaste varningstexterna man hade sett.

Lite jobbigt om det stod saker som att man inte skall slå spaden i huvudet på någon, stoppa fingrarna i lampkontakten, slicka på spisplattan när den är igång, .. ;D