Visa fullständig version : Havregrädde
Någon som testat detta? Grädde på vegetabiliskt fett, tydligen funnits ganska länge men jag hörde inte talas om det förrän i förra veckans Forma kroppen. Ska tydligen gå att vispa, men undrar om det smak- och konsistensmässigt är ett värdigt substitut för vanlig vispgrädde? Hur är det med tillgänglighet, tillhör det standardsortimentet i de vanligaste matbutikerna? Vore ju ett trevligt komplement till lågkalorisylten med 90% bär för de nyttiga pannkaks- och våffelrecepten ;)
Någon som testat detta? Grädde på vegetabiliskt fett, tydligen funnits ganska länge men jag hörde inte talas om det förrän i förra veckans Forma kroppen. Ska tydligen gå att vispa, men undrar om det smak- och konsistensmässigt är ett värdigt substitut för vanlig vispgrädde? Hur är det med tillgänglighet, tillhör det standardsortimentet i de vanligaste matbutikerna? Vore ju ett trevligt komplement till lågkalorisylten med 90% bär för de nyttiga pannkaks- och våffelrecepten ;)
jaghar sett det både på ica o willys
Jag har sett det på dom lite större mat affärerna, men smakmässigt så tyckte jag att dom var rätt kassa, men det är bara min åäsikt
HAr visserligen bara smaket en tesked, anser att jag inte behöver äta något sött eller så fett.
Bobbokrull
2005-03-13, 09:28
http://www.oatly.com/sv/
Av de 13% fett är 3 mättat & 10 omättat. Hur den smakar har jag dock ingen aning om. Vaniljvispen från oatly var dock helt okey!, men köp hem ett paket och bedöm själv. Smaken är som baken.....
http://www.oatly.com/sv/
Matlagningsgrädde. Jag hade hoppats på att den var vispbar.
Det är rapsolja som utgör basen av fettet och den mättade delen är palmolja. Gissar att palmoljan är med för att göra grädden lite tjockare och fylligare.
Inget fel på palmolja det är en bra olja.
Den blir säkert en bra bas i vilken sås som helst. Vegetabilisk dessutom och laktosfri ifall det är intressant
Läste beskrivningen och de nämnde att det går att göra vispgrädde på det. Måste dock joxa med gelatinblad vilket låter lite krångligt. Ska nog ändå testa det nån gång.
Jag blev lite förvånad när jag hörde att de nämnde vispbar då innan med, för inget av alternativen brukar väl vara särskilt vispbara. Fast det där var väl oatlys, benevivas är också gjord på havre men innehåller bara rapsolja, 14% fett varav 1g mättade fettsyror/100g (150kcal). Alprosoja har ju en sojagrädde med, finns många fler om man kikar i lite speciella butiker men oatly, beneviva (tidigare tofuline) och alprosoja finns väl lite överallt.
Hmm...vill man ha den vispbar får man nog kyla ned den ordentligt till +4 grader. Lika kall bör ju bunken och vispen också vara. Det gäller ju att få palmoljan stel. Sedan blir det till att vispa ned vassleisolat eller koncentrat.
En chans på fem att det blir vispgrädde då ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.