Visa fullständig version : POSITIVA egenskaper hos livsmedel
Börjar bli så trött på att det alltid är just negativa egenskaper hos alla livsmedel som skall påpekas, varför kan vi inte skriva några positiva också? Alla livsmedel lär ju ha för- och nackdelar, om man bara koncentrerar sig på de negativa och plockar bort alla dessa livsmedel blir det ju inte mycket kvar.
(exempelvis högt gi på knäckebröd, mycket omega6 i vegetabiliskt fett rikt på fleromättat fett, koffeinet i te, fruktosen i frukt, insulinpåslaget av mejeriprodukter)
Börjar lite lätt själv med:
Potatis - näringsrikare än ris och pasta.
Frukt - oavsett hur mycket fruktos den innehåller så är den likförbannat nyttig.
Te - 1 kopp innehåller mer antioxidanter än ett glas apelsinjuice eller 3 äpplen, höjer insulinkänsligheten (speciellt grönt te) istället för att sänka den (vilket rent koffein gör).
Knäckebröd - som den nuvarande reklamen säger, 100% fullkorn.
Mejeriprodukter - just dessa klarar sig ju bra här ändå ;), bra proteinkvalite och mängder av näring (inte så insatt i vad dock men d-vitamin är ju tillsatt, normala människor får ju i sig en hel del jod, b12-vitamin m.m. som jag annars har svårt att få i mig)
Seså, skriv något positivt om lakrits också så blir jag glad :)
Tomat - skyddar mot prostatacancer m.m.
Gurka - Smakar gott och ger lite tuggmotstånd utan att ge en massa energi.
Sojabönor - Bra fett, lågt gi, mycket protein, bland den högsta proteinkvaliten inom växtriket (bovete, spirulinaalger har väl ännu högre), skyddar mot flera cancerformer.
Frukt igen - Innehåller kalium som dåtidens människor fick i sig stora mängder av och kroppen därför inte anstränger sig alltför mycket att ta upp, tillskillnad från natrium som kroppen gärna plockar på sig trots att vi saltar all mat nuförtiden, vilket leder till att vi får i oss alldeles för mycket natrium och för lite kalium.
Sojabönor - Bra fett, lågt gi, mycket protein, bland den högsta proteinkvaliten inom växtriket (bovete, spirulinaalger har väl ännu högre), skyddar mot flera cancerformer.Har bovete högre proteinkvalitet än sojabönor, ett under i sånna fall, har ätit gröt på krossat bovete länge.
Bra tråd, jag vill också hävda att det är bra mkt roligare att lyfta fram bra livsmedel än att trycka ner de dåliga. Vi får fler bra livsmedel att variera oss med och inspiration i köket, svårt att få ihop någon välsmakande rätt med bara tonfisk, bönor och råris.
god idé.. som tränande vill man ju ha tips på bra mat inte på taskig mat :)
det är med andra ord ingen nackdel att starta en sån här tråd så man får lite inspiration :P
Det är ju lättare att skylla på något om man bara vet de negativa egenskaperna ;)
Te - 1 kopp innehåller mer antioxidanter än ett glas apelsinjuice eller 3 äpplen, höjer insulinkänsligheten (speciellt grönt te) istället för att sänka den (vilket rent koffein gör).
Vad är grönt te? Är det en speciell smak eller?
Vad är grönt te? Är det en speciell smak eller?
Grönt te behandlas på ett annat sätt än vanligt svart te innan det torkas. Svart te fermenteras innan torkning, det gör inte grönt te, det torkas direkt.
Grönt te brukar ha en mildare, svagare smak än svart te och är mycket godare.
Bra tråd, jag vill också hävda att det är bra mkt roligare att lyfta fram bra livsmedel än att trycka ner de dåliga. Vi får fler bra livsmedel att variera oss med och inspiration i köket, svårt att få ihop någon välsmakande rätt med bara tonfisk, bönor och råris.
heh, försök då utan tonfisken ;)
Jag tycker svart te är godare än grönt, grönt innehåller dock fler antioxidanter och ett ämne som höjer om det nu var alfa- eller deltavågorna i hjärnan. Detta gör en mer avslappnad(?) och koncentrerad iaf.
Antar att grönt te går att köpa i min lokala ica-butik? Ska isf prova på
King Grub
2005-03-12, 16:24
Stimulerar termogenesen gör det också (Int J Obes Relat Metab Disord. 2000 Feb;24(2):252-8. Green tea and thermogenesis: interactions between catechin-polyphenols, caffeine and sympathetic activity).
Åse Columbus
2005-03-12, 16:24
att tänka på...
Det har kommit rapporter från de franska och spanska läkemedelsmyndigheterna om flera fall av leverpåverkan (bl.a. hepatocellulär leverskada) som sätts i samband med intag av kapslar innehållande alkoholextrakt av grönt te.
Merparten av fallen rör ett speciellt preparat, Exolise från Arkopharma laboratories. Leverbiverkningarna har lett till indragning av preparatet i de berörda länderna. Utredning pågår. Det är inte känt att detta preparat marknadsförts i Sverige. Det finns även ett mindre antal rapporter om leverpåverkan efter intag av preparat innehållande grönt te i pulveriserad form.
I Sverige finns inga godkända naturläkemedel som innehåller alkoholextrakt av grönt te. En rad produkter säljs dock som "kosttillskott" eller som bantningsmedel. Läkemedelsverket och Livsmedelsverket har fått information om ett fall av leverpåverkan, där det finns misstanke om samband med intag av grönt te-extrakt i kapselform. Detta fall rör en 32-årig man som under ca tre månader intagit sex kapslar per dag. Han fick kraftig höjning av ASAT, ALAT och bilirubin. Leverbiopsi visade en aktiv inflammatorisk process som skulle kunna överensstämma med toxisk reaktion. Hepatitserologi och immunologiska tester visade inget anmärkningsvärt. En månad efter utsättandet av preparatet var leverstatus normaliserat.
Den misstanke som väckts om leverpåverkan av grönt te-extrakt och grönt te i pulveriserad form belyser generellt vikten av att vid oklara sjukdomstillstånd efterfråga intag inte bara av läkemedel utan även naturläkemedel och kosttillskott. Biverkningar som misstänks ha samband med intag av grönt te-beredningar skall rapporteras till Livsmedelsverket, eftersom dessa produkter säljs utanför läkemedelslagstiftningens bestämmelser.
Dokumentinformation för Biverkningar
Leverpåverkan av kapslar innehållande grönt te
Institution: Läkemedelsverket
Titel: Leverpåverkan av kapslar innehållande grönt te
Publiceringsdatum: 2003-05-13
Version: 1.0
Publiceringshistorik: Version 1.0 2003-05-13
Perspektiv: Produktinformation
Dokumentinnehåll: Biverkningsinformation
Diagnoskod: K71.2
Tryckt version: Information från Läkemedelsverket 2003;14(3) ISSN 1101-7104
sen kan man ju kolla denna sida.. :)
http://www.gronateimporten.se/index.php
Runda Grodan
2005-03-12, 16:36
Grönt te behandlas på ett annat sätt än vanligt svart te innan det torkas. Svart te fermenteras innan torkning, det gör inte grönt te, det torkas direkt.
Grönt te brukar ha en mildare, svagare smak än svart te och är mycket godare.
Brukar grönt te verkligen ha en mild svag smak? Det brukar ju vara riktigt beskt, åtminstone det jag druckit i japanska teceremonier och på flaska. Fast jag kanske bara har råkat ut för högkoncentrerat te.
Jag äter grönt te piller för jag tror att det är nyttigt.
EDIT. Nu läste jag Åse Columbus inlägg... Ajdå.
ja, grönt te är väl beskare.
Jag tycker nog pasta hör hemma i den här tråden. Ofta mobbad pga. lågt näringsvärde och, enligt många, för mkt kolhydrater. Men lågt GI, lågt II, god smak, lättätet/lättlagat osv. gör det bra tycker jag. Sen finns det ju fullkornspasta att ta till om man tycker om den.
spacedog
2005-03-13, 17:45
Brukar grönt te verkligen ha en mild svag smak? Det brukar ju vara riktigt beskt, åtminstone det jag druckit i japanska teceremonier och på flaska. Fast jag kanske bara har råkat ut för högkoncentrerat te.
Det te du dricker under en te-ceremoni, macha, är (förmodligen) inte samma te som du gör hemma, det är betydligt beskare. Det man köper på flaska är betydligt mildare (åtminstone enligt min erfarenhet), men smaken är så klart lite besk.
vildängel
2005-03-13, 20:45
Lakrits är bra mot åksjuka! :thumbup: Fast jag har iofs aldrig provat det, brukar köra på vanliga piller istället.
King Grub
2005-03-13, 20:48
"Licorice can reduce serum testosterone probably due to the block of 17-hydroxysteroid dehydrogenase and 17-20 lyase. Licorice could be considered an adjuvant therapy of hirsutism and polycystic ovary syndrome."
Steroids. 2004 Oct-Nov;69(11-12):763-6.
Bra om du lider av hirsutism, med andra ord. :thumbup:
"Licorice was able to reduce body fat mass and to suppress aldosterone, without any change in BMI. Since the subjects were consuming the same amount of calories during the study, we suggest that licorice can reduce fat by inhibiting 11beta-hydroxysteroid dehydrogenase Type 1 at the level of fat cells."
J Endocrinol Invest. 2003 Jul;26(7):646-50. Effect of licorice on the reduction of body fat mass in healthy subjects.
Reducerande effekt på kroppsfettet. :thumbup: :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.