Visa fullständig version : Nånting är fel med mitt öga
Igår och idag när jag vakna så tokrinner det, är rött och känns som nånting skaver i det eller att hornhinnan är repad. Har skjölt det med ögondusch men det hjälpe inte.
Kan det va nån typ av infektion? Det är värst på morrnarna.
uppsöka en ögonläkare kanske?
Har du linser?Är det själva ögonvitan som är röd eller runt om ögat? Svullet?
Efter svar på de frågorna ska doktor Tinus ställa en diagnos :MrT:
Jo jag har linser annars får jag inte köra bil, kanske har använt de gamla för länge? Ska ner till synoptik idag och tjacka nya, det är vitan alldeles ovanför/kanten till iris.
Jo jag har linser annars får jag inte köra bil, kanske har använt de gamla för länge? Ska ner till synoptik idag och tjacka nya, det är vitan alldeles ovanför/kanten till iris.
Har man linser är det inte direkt ovanligt att man repar och skaver på ögat så det blir irriterat eller tom skadat, speciellt om linserna är lite gamla och torra.. sen att man petar och får in bakterier och skit i ögonen gör ju inte saken bättre (irriterad hornhinna i kombo med lite smuts och bakterier = infektionsrisk).. du behöver nog vila från linserna i vilket fall som helst - på med glasögonen foureyes. :)
Så har jag haft det när jag råkat sova med mina linser.
Känns som någon hällt grus i ögonen, och de är otroligt ljuskänsliga.
Har gått över av sig själv efter ett par dagar när jag haft det problemet.
Har du sovit med dem?
Kanske har fått ett litet sår på hornhinnan av linserna,händer mig emellanåt..Be optikern lägga färg(brukar vara orange) i ögat så syns det direkt!
Har inga glasögon men får väl låta bli att använda de över helgen då. Sover aldrig med linser inne...
"Kan du hälla lite målarfärg i ögat på mig?" *screwy*
Igår och idag när jag vakna så tokrinner det, är rött och känns som nånting skaver i det eller att hornhinnan är repad. Har skjölt det med ögondusch men det hjälpe inte.
Kan det va nån typ av infektion? Det är värst på morrnarna.
Jag tror du fått en vagel innanför ögonlocket. De brukar försvinna efter några dagar men är oerhört störande.
"Vagel i ögat
Vagel är en infektion i en talgkörtel i ögonlocket. Besvären yttrar sig som svullnad, rodnad samt ömhet i ögonlocket. Vageln spricker och tömmer sig eller går tillbaka av sig själv inom en vecka. Besvären kan lindras genom baddning och ilägg av receptfri ögonsalva till natten. Fråga på apoteket. Använd inte linser vid vagel i ögat." Örebro landsting
Har inga glasögon
Kan vara värt att skaffa. Är inte så nyttigt för ögat att ha linserna i för mycket. Använder du dem alltid eller bara när du kör bil?
Jag tycker att det låter som ögoninfektion. Man kan lätt få det om man använder linser vid förkylning eftersom ögonen är mycket torrare då. Det brukar synas som ojämnheter i hornhinnan. Du kommer inte kunna använda linser på väldigt lång tid om du fått ögoninfektion. Det har jag personlig erfarenhet utav. *cry*
Jag fick virus på hornhinnan en gång, det kändes ungefär som grus i ögat, ganska irriterande, fick det för att jag hade använt gammla linser samt sovit med dem, tog ungefär 2 ,månader innnan det blev bra, fick ej ha linser under den tiden, hoppas du inte har drabbats av det.
MVH
Ingen vagel iaf. Får se hur det känns efter helgen *popcorn*
Ingen vagel iaf. Får se hur det känns efter helgen *popcorn*
Om du ändå ska ned till synoptik kan du väl be dem titta på ögat lite snabbt?
jag hade ngn jävla skit förra veckan som liknar det du säger..
Är ögonen typ helt igenklistrade när du vaknar, så att du inte kan öppna dem?
troligtvis så bör du gå till vårdcentralen, och sen får du en salva som du kör i ögonen tre dagar irad, å sen är det borta!
Jag har alltid linser dels pga att jag inte ser ett skit utan dem, och att jag fullkomligt hatar glasögon på alla plan... jag är fullkomligt medveten om att det inte är nyttigt, men har nyligen åtminstonde börjat köpa linser som skall släppa igenom mera luft... sover heller aldrig med linser... mina glasögon har dessutom ett sprucket glas å det e dyrt å köpa nya ;)
Fick nån ögoninflammation en gång oxå men då lät jag bara bli linserna i 5 dagar eller något sen i med linserna å då funkade det bra...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.