Visa fullständig version : Vätskeberoende!
Dumleman
2005-03-11, 01:48
Usch jag börjar känna mig vätskeberoende, eller alla behöver vi ju vätska men jag tror jag dricker lite väl mycket :(. Jag tömmer 1.5 liters flaskan 2-4ggr under eftermiddagen/kvällen/natten. Som tur är dricker jag inget "onyttigt" såsom öl eller dricka utan det blir saft(mest fun light). Någon annan som har detta "problem", om det nu är ett problem? :)
King Grub
2005-03-11, 06:37
Ja, det är ett problem.
För det första lyckas du kanske t o m överskrida gränsen för Acceptabelt Dagligt Intag vad gäller aspartam.
För det andra: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19345&highlight=vatten
Har också lite av samma problem, har en 60cl flaska på jobbet som jag brukar fylla på med Fun light, ibland kan det gå åt 2 flaskor på en eftermiddagg, det borde nästan vara i närheten av vad man max bör få i sig av aspartam.
King Grub
2005-03-11, 08:01
Har också lite av samma problem, har en 60cl flaska på jobbet som jag brukar fylla på med Fun light, ibland kan det gå åt 2 flaskor på en eftermiddagg, det borde nästan vara i närheten av vad man max bör få i sig av aspartam.
En person som väger 75 kilo når ADI och han får i sig 3000 mg aspartam per dag. Det motsvarar mer än 5 liter aspartamsötad saft eller läsk. Förvisso innehåller fler produkter än saft och läskeblask aspartam.
Skönt att höra, även om jag har lugnat ner mig lite nu, försöker begränsa mig till en stark flaska om dagen, magen blir så tjurig annars.
King Grub
2005-03-11, 08:15
5 liter utspädd förstås. ;)
Om man bälgar i sig vätska i vansinnesmängder kan det även leda till problem av något pinsammare slag ... inkontinens. Inte akut, men på sikt. Vattendrickandet har i vissa kretsar fått närmast religiösa drag; visst skall man dricka vatten, men det finns ingen fysiologisk poäng med att högtrycksspola systemet dagligen; det behovet ligger på det mentala planet.
5 liter utspädd förstås. ;)
Ja självklart menar jag utspädd =)
Diskutera med en kollega om sötningsmedel, hans polare som pluggade till läkare påstod att om man fick i sig för stor mängd aspartam så började kroppen producera metanol(träsprit) när aspartamet bryts ner.
Nu när jag sökte lite så fick jag det bekräftat av vad Sverker hade skrivit, men det va 2002 så jag undrar om någon har läst något nyligen som skiljer sig?
King Grub
2005-03-11, 10:04
Ja självklart menar jag utspädd =)
Diskutera med en kollega om sötningsmedel, hans polare som pluggade till läkare påstod att om man fick i sig för stor mängd aspartam så började kroppen producera metanol(träsprit) när aspartamet bryts ner.
Nu när jag sökte lite så fick jag det bekräftat av vad Sverker hade skrivit, men det va 2002 så jag undrar om någon har läst något nyligen som skiljer sig?
Det stämmer. Dock är det frågan om så små mängder att levern hinner ta hand om det. Den mängd metanol som en burk Cola Light kan ge upphov till är inte ens hälften av vad motsvarande mängd apelsin- eller tomatjuice kan ge upphov till.
Det stämmer. Dock är det frågan om så små mängder att levern hinner ta hand om det. Den mängd metanol som en burk Cola Light kan ge upphov till är inte ens hälften av vad motsvarande mängd apelsin- eller tomatjuice kan ge upphov till.
Ok, men den mängd som läkarstudenten pratade om va ungefär en flaska funlight innan det kunde bli riktigt farligt, 1 flaska ger väl ungefär 10 liter utspädd saft. 10 liter saft är det väl ingen som dricker på en kväll precis
men om Dumleman i värsta fall kunde dricka 6 liter saft så börjar han närma sig riskzonen eller? Sen det faktum att dricka 6 liter vatten inte heller var så bra för inkontinensen :D
King Grub
2005-03-11, 13:12
Sade han en flaska så menade han antagligen outspädd. Menade han inte det.. så hade han fel.
Sade han en flaska så menade han antagligen outspädd. Menade han inte det.. så hade han fel.
Jo självklart menar han outspädd, jag vaf lite otydlig.
Dumleman
2005-03-11, 15:36
Ok tack, får väl dra ner på drickandet :). Med en flaska menar jag en 1.5 liters petflaska relativt svagblandad funlight om nån undrar. Men visst, det är sällan jag dricker 6 liter :).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.