Logga in

Visa fullständig version : oljor?

Snakebite
2005-03-10, 22:01
Är lite smått konfunderad över när och hur man ska ta olika oljor.
Ett bud som jag har hört är att det är nyttigast att steka i rapsolja samt att ta olivoljan kall. Linfröoljan är ju ytterligare en kandidat. Är några matskedar av den utspridda under dagen något att föredra kanske. Var också lite osäker på hur man borde göra med fettintaget på kvällen. Lägga det mesta under dagen kanske...hmm.

I dagsläget följer jag det ovanstående budet - alltså steker i rapsolja, och tar en matsked olivolja till mina lagade måltider(3st/dag.) Är detta ett rimligt fettintag med tanke på att jag vill deffa ner mig och mestadels äter fettsnålt i övrigt, typ torsk kyckling etc. *flex*

Sverker
2005-03-11, 07:11
Det ser bra ut.

Saknar fet fisk ! Försök få i dig 5 - 6 portioner fet fisk ( eller fiskolja ) i veckan. Makrill i tomatsås är enkelt, lax är alltid gott, sill är snabbt i stekpannan osv.
Äter du mer fisk kan du dra ned på linoljan. Det är inte heller bra att få i sig för mycket fleromättat fett.

jesse
2005-03-11, 09:10
Sverker: Vad tycker du om de vanliga oljorna som sälj i matäffärerna? Har hört flera gånger att speciellt när de gäller linfröolja så ska kvaliteten vara så dålig, så att de snarare gör större skada än nytta att konsumera dom.
Desse oljor är väl också ganska ljuskänsliga? Men varför säljs då (t ex zeta:s linfröolja) i ljusa flaskor?

Sverker
2005-03-11, 18:26
Sverker: Vad tycker du om de vanliga oljorna som sälj i matäffärerna? Har hört flera gånger att speciellt när de gäller linfröolja så ska kvaliteten vara så dålig, så att de snarare gör större skada än nytta att konsumera dom.
Desse oljor är väl också ganska ljuskänsliga? Men varför säljs då (t ex zeta:s linfröolja) i ljusa flaskor?

Varför ljusa flaskor vet jag inte. Något med produktpressentationen på hyllan, kan tänkas. Men det är givetvis inte bra. In med flaskan i kylskåpet när den kommer hem.

Min uppfattning om Zetas linolja är att den är mycket bra. Jag använder den själv i perioder men ser till att den inte blir äldre än en månad när jag väl öppnat den. Syret gör den snabbt sämre, och enligt mig är den inte bra efter 30 dagar. Även om den står mörkt i kylskåpet.

Inget ont sagt om Zeta, konkurrerande linoljor kan smaka som gammal Zetaolja så fort man öppnat flaskan.