handdator

Visa fullständig version : Klargörande kring kaloriöverskott?

pdc9
2005-03-10, 16:28
Jag hoppas att någon av de kunniga här på forumet skulle kunna klargöra för mig det här med kaloriöverskott och/eller underskott.

För att bygga behövs överskott, det har jag förstått ... men ska det vara överskott de dagar jag tränar eller alla dagar i veckan/månaden ??

hur specifikt kan man hålla på med överskott/underskott ? kan jag t.ex. träna 3 ggr i veckan, mån-ons, och under dessa dagar hålla ett kaloriöverskott för att sedan övriga dagar i veckan hålla ett underskott och försöka bränna lite med promenader och annan kardio ?

det jag alltså inte riktigt förstått är över hur många dagar/veckor/månader man måste hålla kaloriöverskott för att bygga muskler... om man som jag även är intresserad av att inte lägga på mig allt för mycket fett och därmed vill försöka bränna en del av det fett jag lagt på mig under överskottsdagarna..

jag förstår att det blev rörigt *grr27* men hoppas att någon vänlig person kan ta sig tiden att förstå vad jag menar och upplysa mig ! :)

turbocalle
2005-03-10, 19:36
Jag hoppas att någon av de kunniga här på forumet skulle kunna klargöra för mig det här med kaloriöverskott och/eller underskott.

För att bygga behövs överskott, det har jag förstått ... men ska det vara överskott de dagar jag tränar eller alla dagar i veckan/månaden ??

hur specifikt kan man hålla på med överskott/underskott ? kan jag t.ex. träna 3 ggr i veckan, mån-ons, och under dessa dagar hålla ett kaloriöverskott för att sedan övriga dagar i veckan hålla ett underskott och försöka bränna lite med promenader och annan kardio ?

det jag alltså inte riktigt förstått är över hur många dagar/veckor/månader man måste hålla kaloriöverskott för att bygga muskler... om man som jag även är intresserad av att inte lägga på mig allt för mycket fett och därmed vill försöka bränna en del av det fett jag lagt på mig under överskottsdagarna..

jag förstår att det blev rörigt *grr27* men hoppas att någon vänlig person kan ta sig tiden att förstå vad jag menar och upplysa mig ! :)
Eftersom att ingen svarat lägger jag in vissa påståenden.. Sedan hoppas jag någon rättar det som blir fel. Du ska ha ett kaloriöverskott alla dagar. Vill du undvika att lägga på dig för mycket underhudsfett så försök undvika så allt för mycket fett.. Även om fett är en livnödvändighet. Det är bättre att t.ex träna nu med ett överskott kanske lägga på dig några kilo fett och sedan när du blivit duktigt stark köra deffning..

Hoppas att det stämmer.. Annars har jag fått kosten om bakfoten =)..

MvH Carl

Johan
2005-03-10, 19:44
Vill du undvika att lägga på dig för mycket underhudsfett så försök undvika så allt för mycket fett.. Även om fett är en livnödvändighet.

MvH Carl
Jag kanske misstolka det du skrev men för säkerhets skull så vill jag bara klargöra att du blir fett av ett kaloriöverskott och inte av att äta fett.

Sen så tror jag inte att du bör räkna kaloriöver/underskott bara över dagen, kolla mer över en veckoperiod.

edit. stavfel