Visa fullständig version : Vad består kosttillskott av?
Fick en bra fråga av en arbetskompis? Vad består exempelvis en gainer av? Vad är ingredienserna?
Hoppas ni förstår vad jag menar, jag är medveten om att det finns massor med kolhydrater och protein men vad är ingredienserna?
King Grub
2005-03-10, 16:14
Kolhydrater utgör den största delen av en gainer. Dessa brukar komma från maltodextrin eller druvsocker eller en kombination av bägge. Proteinet kommer vanligtvis från vassle, ett mjölkprotein. Smakämnen, konsistensgivare och aromämnen till det.
Kolhydrater utgör den största delen av en gainer. Dessa brukar komma från maltodextrin eller druvsocker eller en kombination av bägge. Proteinet kommer vanligtvis från vassle, ett mjölkprotein. Smakämnen, konsistensgivare och aromämnen till det.
Även vitaminer brukar väl finnas va? När man köper en färdigblandad d.v.s
King Grub
2005-03-10, 16:57
Inte om det är en bra gainer i alla fall; överdosering av vitaminer vill man undvika möjligheter till.
Fatalist
2005-03-10, 19:17
Utveckling av grubs svar: men ja, de flesta gainers har massa tillsatta vitaminer i reklam-syfte (antar jag, finns ju ingen egentlig anledning till det?)
Tindra med ögonen och säg, "MAGIIII!" :D
AnimalGen
2005-03-10, 21:19
Inte om det är en bra gainer i alla fall; överdosering av vitaminer vill man undvika möjligheter till.
Risken är inte så stor, min nuvarande Gainer innehåller tex bara 1mg C-vitamin a´drink. Desutom så förbrukar man rätt så stora mängder vitaminer vid hård träning.
King Grub
2005-03-10, 21:45
Risken är inte så stor, min nuvarande Gainer innehåller tex bara 1mg C-vitamin a´drink. Desutom så förbrukar man rätt så stora mängder vitaminer vid hård träning.
Det är ju det jag sade; att det inte finns vitaminer i mängder tillsatta, som tur är.
turbocalle
2005-03-11, 18:54
men om man dricker c vitamin brustablett alá 1000 mg om dagen.. Borde inte det vara farligt då? Var ju någon som berätta hur han tog flera om dagen när han var förkyld..
MvH Carl
King Grub
2005-03-11, 18:59
men om man dricker c vitamin brustablett alá 1000 mg om dagen.. Borde inte det vara farligt då? Var ju någon som berätta hur han tog flera om dagen när han var förkyld..
MvH Carl
Nej, vitamin C har låg toxicitet. 1000 mg om dagen är inte farligt.
turbocalle
2005-03-11, 21:05
Nej, vitamin C har låg toxicitet. 1000 mg om dagen är inte farligt.
Ok.. tack för svaret.. du vet möjligen inte när det blir farligt ungefär?
MvH Carl
King Grub
2005-03-11, 21:27
Ok.. tack för svaret.. du vet möjligen inte när det blir farligt ungefär?
MvH Carl
Den övre hälsosamma gränsen är satt vid 2000 mg/dag i USA och 1000 mg/dag i norden, så toxiciteten är LÅG. Rekommendationer för atleter av ledande forskare som Weber ligger på runt 200 mg/dag.
C-vitamin hör till de vattenlösliga vitaminerna. Den lagras alltså inte i kroppen, utan du kissar helt enkelt ut ett eventuellt överskott. Fettlösliga vitaminer kan däremot lagras i kroppen, och ett långvarigt överskott av dessa kan innebära hälsorisker, men det gäller inte C.
Doser upp till 4000 mg/dag anses vara "well tolerated". Många tycker sig se hälsofördelar med överdosering av vitamin c (även om jag har svårt hur dessa skall yttra sig).
I studierna som påvisar positiv effekt på förkylning har doser upp på 8000 mg per dag använts.
Det finns dokumenterade fall med personer som använd 25000 mg dagligen i tiotals år utan problem
Diarré är vanligaste bieffekten vid våldsamt högt intag, men var den gränsen går är individuellt. Vissa märker av det redan vid 1000 mg, andra kan tiodubbla den dosen utan problem (vilket naturligtvis är 100% onödigt).
Personer som har lätt att bilda njursten kan få det om de intar stora mängder av askorbinsyra under lång tid.
Täcker du ditt behov genom vanlig mat (och det är egentligen inte svårt) finns det inget syfte med extra tillskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.