Visa fullständig version : Illamående efter träning.
tigerofsweden
2005-03-10, 00:25
Efter mina träningspass måste jag lägga mig ner och vila eftersom jag mår så illa. Detta händer ganska frekvent och är riktigt jobbigt. Har INGEN matlust efter passet när jag som bäst behöver få i mig energi. Väntar 2h efter min lunch till jag börjar träna. Precis innan passet klämmer ja en drink bestående av 20-30g vassle och 80g malto, detta gör jag även direkt efter passet. Äter även kreatin och kör på uppladdningsdosen, dvs lite över vad man "ska" ta. Nu är jag riktigt trött på att tvinga i mat som ja riktigt måste fokusera på för att ja inte ska spy upp igen. Vad kan detta bero på? Kreatinet eller drinken? Eller möjligvis något helt annat? *cry*
Hur mycket vatten har du i drinken?
Gissar att koncetrationen är för hög. 80g malto är en avsevärd mängd kolhydrater att hantera för matsmältningsapparaten och sker det under ansträngning accellerarar problemet. Detta känner alla långdistansare till och folk spyr och bajsar i buskarna på långloppstävlingar lita här och där. Lösningen i ditt fall är att sänka andelen kolhydrater till runt 40-50g och se till att blanda dem med rejält med vatten. En hel shaker (7dl) tycker jag är tillrådligt.
Lizard
tigerofsweden
2005-03-10, 10:32
Jag blandar ut det med ganska lite vatten men dricker en del efter jag tagit drinken. Ska absolut testa mindre malto och se om det hjälper :thumbup:
Tackar
King Grub
2005-03-10, 10:33
Jag blandar ut det med ganska lite vatten men dricker en del efter jag tagit drinken. Ska absolut testa mindre malto och se om det hjälper :thumbup:
Tackar
Behöver du den mängden kolhydrat kanske du kan prova att öka vattenmängden så lösningen blir isoton i alla fall.
Att dricka drinken under längre tid är ett annat sätt att undvika att må illa, drick en del, stretcha lite, drick lite mer osv.
King Grub
2005-03-10, 10:37
Att dricka drinken under längre tid är ett annat sätt att undvika att må illa, drick en del, stretcha lite, drick lite mer osv.
Och det kan ju vara en fördel på ett annat sätt också, i och med att tarmens förmåga att ta upp en viss mängd glukos per minut är begränsad.
christian
2005-03-10, 10:41
Går jag uppåt 70g druvsocker räcker inte min shaker till längre utan jag får för lite vatten, illamåendet kommer som ett e-mail på nätet...
Bara 10g mindre och det fungerar utan problem.
Får skaffa större shaker helt enkelt.. ;)
King Grub
2005-03-10, 10:42
Får skaffa större shaker helt enkelt.. ;)
Eller ta ett par klunkar vatten vid sidan av...
tigerofsweden
2005-03-10, 11:20
Behöver du den mängden kolhydrat kanske du kan prova att öka vattenmängden så lösningen blir isoton i alla fall.
Nja vet ej om jag behöver det, har gått efter vad många förespråkat här, 20g vassle och förhållandet 1:4 vilket blir 80g malto om jag inte är helt fel ute *rolleyes*
tigerofsweden
2005-03-10, 11:22
Har ju tagit mindre vatten i drinken för att den ska gå snabbare att få ner och mycket vatten sidan om, borde inte vara några problem tycker man :confused:
tigerofsweden
2005-03-10, 12:54
Nja vet ej om jag behöver det, har gått efter vad många förespråkat här, 20g vassle och förhållandet 1:4 vilket blir 80g malto om jag inte är helt fel ute *rolleyes*
Eller vad säger du grub?
King Grub
2005-03-10, 12:58
Ja säger "ja, just det" och då får du väl använda så mycket vatten att lösningen blir isoton.
Efter mina träningspass måste jag lägga mig ner och vila eftersom jag mår så illa. Detta händer ganska frekvent och är riktigt jobbigt. Har INGEN matlust efter passet när jag som bäst behöver få i mig energi. Väntar 2h efter min lunch till jag börjar träna. Precis innan passet klämmer ja en drink bestående av 20-30g vassle och 80g malto, detta gör jag även direkt efter passet. Äter även kreatin och kör på uppladdningsdosen, dvs lite över vad man "ska" ta. Nu är jag riktigt trött på att tvinga i mat som ja riktigt måste fokusera på för att ja inte ska spy upp igen. Vad kan detta bero på? Kreatinet eller drinken? Eller möjligvis något helt annat? *cry*
De där med att du inte har någon matlust, va de så även innan du började ta proteindrinkar till träningen?
Vissa människor har inte så bra aptit efter att dom har tränat *spy* , medans vissa blir vrålhungriga :eating: .
Jag har aldrig haft nån vidare aptit efter mina träningspass, oavsett om jag kört ett styrketräningspass eller om jag har konditionstränat.
Om du ofta känner dig illamående efter passen som du säger kombinerat med att du har dåligt matlust........om du har dåligt matlust under hela dygnet så kan det mycket väl vara att du är övertränad. men det är svårt att säga såhär med tanke på den lilla info vi fått.
Tänk till lite på det och om du har flera symtom på övertärning så skulle nog lite vila sitta fint
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.