Visa fullständig version : Tv-avgift
Ringde plötsligt på dörren ikväll, trodde det var en polare och öppnade glatt. Men nejdå...det var förstås en satkärring från radiotjänst, åhh vilken överrraskning *grr* . Hade dessutom tv:n på med rätt hygglig volym. Gick ju inte att ljuga där inte, så nu åker man på att betala 1920 spänn om året. Känns inte helt kul, när man är student och dessutom lägger allt man har på :eating: , (och har bara ett kasst tv-kort till dator)
Så nu undrar jag hur det funkar om man anmäler att ens tv-innehav har upphört, typ att tv:n gick sönder eller att man sålt den. Någon här som har gjort det? Kanske lite misstänkssamt att man gör det direkt efter det att kontrollanten varit hemma hos en.. Vad kan komma att hända, kan de skicka polisen för att kontrollera eller? 2000 spänn är ju en del pengar.. men blir det bara värre om man börjar krångla med dem är frågan?
Nitrometan
2005-03-09, 20:31
Varför kunde du inte ha blånekat? Vad skulle tanten göra. De får inte gå in i din lägenhet om inte du bjuder in dem. I värsta fall är det bara att säga att det är en kompis TV som du har lånat.
Jag har avanmält mitt TV-innehav... No problem. Jag sa att jag flyttade ihop med en tjej som redan betalade...
För det första så behöver du ju aldrig släppa in dem i lägenheten. Om de vill och orkar bry sig kan de få en domstol att gå med på att ge dem tillstånd att söka igenom din lägenhet, händer nog itne så ofta. Gör du som de flesta andra i din situation, låt bli att betala tills att de"kommer på dig" och betala därefter.
Själv "har vi av religiösa själ ingen TV i hushållet"... Fast vi betalar för Kabel-TV, så skulle de verkligen vilja kolla efter åker vi på det vi också.
Men om jag kan undvika så betalar jag nog ingen tv-avgift förrän jag är "vuxen", färdigpluggad och har ett jobb. Typ.
spacedog
2005-03-09, 20:35
Jag vet inte hur du skall förklara bort det, hur gör du när du blir påkommen med att stjäla andra saker?
Bara ringa dagen efter o säga att du inte har kvar tv'n. Frågar dom så är det bara dra till med att du sålt den eller den gick sönder.
Polisen kommer defenitivt inte komma o hälsa på.
:)
Finns en snubbe i borås som har fått ett "plug-in" i sin tv, som gör att han inte kan kolla på 1-2-4, bara för att han inte ville betala sin tv-licens.
Ref : Min mamma :laugh:
Edit: När du ringer och avsäger, säg att du inte ville ha kvar tv:n när du måste betala licensen. Att du sålde den :D
King Grub
2005-03-09, 20:43
Jag har en kamrat som råkade ut för samma sak... TV:n var inte synlig från dörren, men den stod på och väsnades, men han fann sig snabbt och sade, "Nej, det är ingen TV; jag har en portal till en annan dimension i vardagsrummet", innan han stängde dörren. Jag vet inte vad som hände sedan, om han fick påhälsning igen...
Själv satt jag o kolla på en dokumentärfilm på datorn när kontrollanten kom. De lät ju väldigt mkt som tv, men jag sa bara att jag kollade på film på datorn så gick han.
Axlpxl här på forumet, min granne åkte dit. men han maila dem en vecka senare o sa att han sålt tvn så skicka dem tillbaka en check med pengar för den tiden han hade betalt från uppsägningsdagen och frammåt.
man kan väl komma undan med det om man fortfarande är bokförd hos föräldrarna (som jag) då är det bara påpeka det så kan dom inte kräva något för tv:n :) iofs vette fan om föräldrarna ens betalar tv licens
strong-man
2005-03-09, 20:48
Kommer aldrig betala tv licens den där jävla Göran Persson ska ju fan ha var enda krona av en verka det som *grr27* *grr27* och ändå finns det inga pengar till någon ting verkar det som smit unda så mycket det går det är mitt tips till alla
Shadow Warrior
2005-03-09, 20:49
Dom var och ringde på nyligen hoss mej med:
"Du har inte annmält tv innehav bla bla bla"
Jag: Nä... jag har ingen tv
"Jamen... bla bla bla det har ju alla..."
Jag: nä...
"Men bla bla bal tvkort"
Jag: Nej jag har ingen sånt.
"ok..."
:thumbup:
spacedog
2005-03-09, 20:51
Är jag verkligen den ende på Kolozzeum som inte tycker det är ok att smita från licensavgiften? :confused:
King Grub
2005-03-09, 20:53
Är jag verkligen den ende på Kolozzeum som inte tycker det är ok att smita från licensavgiften? :confused:
Jag betalar gärna för de program och kanaler jag vill titta på. Jag är högst tveksam till att betala en avgift för att äga en apparat.
Jag instämmer. En princip sak,
Jag vet inte hur du skall förklara bort det, hur gör du när du blir påkommen med att stjäla andra saker?
Stjäl man för att man inte vill betala något som någon annan tvingar på en?
Nej. Jag följer lagar och beslut. Jag har inte den minsta respekt för folk som försöker få det att låta som nån slags akt av civil olydnad. Gillar man inte systemet får man ändra på det - eller erkänna att man är en snyltare.
allan
Klart man ska betala tv-licensen, det är tack vare den som inte de kanalerna är fullständigt sönderhackade av irriterande reklam.
Metal_boy_
2005-03-09, 20:57
Är väl bara att säga att du hade inte råd att ha tv efter att fått sett vad det kostade, så du sålde den eller gav bort den eller nått. Behöver inte släppa in dom, och du kan aldrig skylla på att du lånat tv:n, det räknas som innehav :) Dock är det lika för oss alla med tv, alla måsste betala avgiften.
spacedog
2005-03-09, 20:59
Jag är högst tveksam till att betala en avgift för att äga en apparat.
Det kan jag hålla med om, men nu är det tyvärr det systemet som gäller. Arbetar du aktivt för att det skall ändras?
Metal_boy_
2005-03-09, 20:59
Klart man ska betala tv-licensen, det är tack vare den som inte de kanalerna är fullständigt sönderhackade av irriterande reklam.
Menar du Svt som ändå bara sänder smörja som man ändå inte vill se?
Dessutom så tillhör fyran numer grundkanalerna och där är det reklam.
Det lilla jag ser på TV är just ettan och tvåan. Jag använder de statliga radiokanalerna - måste jag lyssna på Radio Hjärndöd, din vän i reklametern spyr jag
allan
Shadow Warrior
2005-03-09, 21:02
Bor du hemma hoss dina föräldrar eller? Ganska lätt att säga att du skulle göra dittan och dattan då liksom.
Om jag har ett val så väljer jag själv vem som ska få mina pengar. Jag tycker inte att staten förtjänar mina tvliscens pengar, ganska simpelt, det beror inte på brist på moral eller nått.
spacedog
2005-03-09, 21:03
Stjäl man för att man inte vill betala något som någon annan tvingar på en?
Försöker du säga att du aldrig tittar på SVT?
Jag skulle gärna betala tv-licensen om det var riktiga (opartiska) PS-kanaler med nyheter, dokumentärer, utbildning och andra faktaprogam. Men jag tänker aldrig i livet betala för att svt ska köpa in en massa skitserier och för att de ska skapa egna skitserier. Ska jag betala ska det vara för PS inte för underhållning.
Shadow Warrior
2005-03-09, 21:05
Det kan jag hålla med om, men nu är det tyvärr det systemet som gäller. Arbetar du aktivt för att det skall ändras?
Nej jag behöver inte.... jag tycker det är fel att barn svälter runt om i världen men jag gör inget åt det... den där frågan kan du ställa vad än en person säger, det är inget argument.
Metal_boy_
2005-03-09, 21:06
Finns en snubbe i borås som har fått ett "plug-in" i sin tv, som gör att han inte kan kolla på 1-2-4, bara för att han inte ville betala sin tv-licens.
Ref : Min mamma :laugh:
Edit: När du ringer och avsäger, säg att du inte ville ha kvar tv:n när du måste betala licensen. Att du sålde den :D
Du måste betala för att du HAR själva tv:n, det hjälper inte om du har gjort nått så att du inte har själva KANALERNA.
Herkulez
2005-03-09, 21:06
dom som bor fortfarande hemma hos mammsingen och pappsingen (naaaw va gulligt) har ej rätt att gnälla på dom som inte betalar =)
Försöker du säga att du aldrig tittar på SVT?
Vad har det med saken att göra?
Metal_boy_
2005-03-09, 21:09
Tycker dom kunde sända lite bättre saker på svt om man ska behöva betala för skitet, man borde få välja lite egna kategorier som man vill ha visade på sin tv. Jag är inte intresserad av nyheter på finska eller program som är textat med Heroglyfer.
spacedog
2005-03-09, 21:10
Bor du hemma hoss dina föräldrar eller? Ganska lätt att säga att du skulle göra dittan och dattan då liksom.
Nej.
Om jag har ett val så väljer jag själv vem som ska få mina pengar. Jag tycker inte att staten förtjänar mina tvliscens pengar, ganska simpelt, det beror inte på brist på moral eller nått.
Jaså? Om jag inte tycker staten förtjänar mina skattepengar, slipper jag betala skatt då? Jag skulle också vilja ha ett specialtillstånd som ger mig rätt att bestämma vilka regler som jag skall undatas ifrån - hur fick du tag i ditt? Kan man beställa på nätet?
Tycker dom kunde sända lite bättre saker på svt om man ska behöva betala för skitet, man borde få välja lite egna kategorier som man vill ha visade på sin tv. Jag är inte intresserad av nyheter på finska eller program som är textat med Heroglyfer.
Det är sådant som ska visas på svt. Nyheter, information osv.
Metal_boy_
2005-03-09, 21:12
Det är sådant som ska visas på svt. Nyheter, information osv.
Ja men jag är intresserad av de typerna av det, var o en borde få kunna välja vad som ska visas för att få en liten favoritlista med grejer som visas som man är intresserad av.
När det kommer finska nyheter har jagf ingen nytta av det då jag inte förstår språket, och när det är ett program där dom pratar nått annat språk samt är textat med en massa krussiduller är jag heller inte intresserad, det jag menar är att man borde få valmöjligheter var och en när man betalar för det.
spacedog
2005-03-09, 21:13
Vad har det med saken att göra?
Om du inte utnyttjar public service så ligger åtminstone något bakom ditt argument att du blir påtvingad något du inte vill ha.
morsan berättade om en blind tant som också fick lov att betala tv-licens, så då slängde mamms jobbarkompis ut TV:n, men det räckte tydligen inte för hon hade ju fortfarande radio *grr27*
Om du inte utnyttjar public service så ligger åtminstone något bakom ditt argument att du blir påtvingad något du inte vill ha.
Var vill du komma? Jag vill inte ha Big Brother i tv:n heller, men jag tittar på det ibland iallafall.
Shadow Warrior
2005-03-09, 21:17
Jaså? Om jag inte tycker staten förtjänar mina skattepengar, slipper jag betala skatt då? Jag skulle också vilja ha ett specialtillstånd som ger mig rätt att bestämma vilka regler som jag skall undatas ifrån - hur fick du tag i ditt? Kan man beställa på nätet?
Om du sätter i system att jobba svart så förtjänar du att sättas dit, det är nämligen brist i moralen då, i allfall i ett sådant samhälle vi lever i här.
Så betala skatt: Självklart
Betala Tv licens: Frivilligt (eller ännu bättre slopa den för underklassen :D)
Nä men igentligen borde den vara gratis... faktiskt...
Du måste betala för att du HAR själva tv:n, det hjälper inte om du har gjort nått så att du inte har själva KANALERNA.
Hur som helst, enligt min mamma så slipper han betala Tv-licensen, varför stog i andra posten :)
spacedog
2005-03-09, 21:19
Nej jag behöver inte.... jag tycker det är fel att barn svälter runt om i världen men jag gör inget åt det... den där frågan kan du ställa vad än en person säger, det är inget argument.
Din liknelse haltar så mycket att den trillar omkull. Jag tycker själv systemet med tv-licens är föråldrat och snett - man blir påtvingad någonting man kanske inte nödvändigtvis ville ha när man köpte tv:n, som Yankee sa. Men när ett system inte fungerar har man två alternativ: antingen accepterar man det eller försöker man förändra det.
Men när ett system inte fungerar har man två alternativ: antingen accepterar man det eller försöker man förändra det.
Nja, man har också valet att skita i det :)
Metal_boy_
2005-03-09, 21:23
Nja, man har också valet att skita i det :)
Samt muta gubben i dörren me och samtidigt be han att han måsste komma in o få se den nya storbilds-tvn :D
spacedog
2005-03-09, 21:23
Var vill du komma? Jag vill inte ha Big Brother i tv:n heller, men jag tittar på det ibland iallafall.
Du kan inte välja och vraka. Du kan inte strunta i att betala för en tidning bara för att den innehåller artiklar som inte intresserar dig.
Du kan inte välja och vraka. Du kan inte strunta i att betala för en tidning bara för att den innehåller artiklar som inte intresserar dig.
Nä, i tidningsfallet så struntar man i att köpa den tidningen och köper en som passar en bättre.
Du kan inte jämföra detta med stöld. Jag betalar gärna för det jag använder, men inte för något som jag blir påtvingad och som jag dessutom inte vill ha.
spacedog
2005-03-09, 21:27
Så betala skatt: Självklart
Betala Tv licens: Frivilligt (eller ännu bättre slopa den för underklassen :D)
Nä men igentligen borde den vara gratis... faktiskt...
Det är frivilligt att betala tv-licens i den mån att du kan välja om du vill ha tv eller inte. Vill du ha tv så får du betala licens. Tyvärr. Jag gillar inte heller systemet, men så fungerar det. Det vore bättre om vi kunde finansiera SVT helt via skattsedeln.
Det vore bättre om vi kunde finansiera SVT helt via skattsedeln.
Ja, men då ska det vara en ren PS-kanal. Utan en massa serier och "underhållning".
Shadow Warrior
2005-03-09, 21:31
Det är frivilligt att betala tv-licens i den mån att du kan välja om du vill ha tv eller inte. Vill du ha tv så får du betala licens. Tyvärr. Jag gillar inte heller systemet, men så fungerar det. Det vore bättre om vi kunde finansiera SVT helt via skattsedeln.
Det är bara för staten att omfördela budgeten, det är inte mitt problem. :laugh:
spacedog
2005-03-09, 21:32
Du kan inte jämföra detta med stöld. Jag betalar gärna för det jag använder, men inte för något som jag blir påtvingad och som jag dessutom inte vill ha.
Nej, stöld var att spetsa till det lite. Men fusk är det. Antingen följer man reglerna eller så struntar man i att spela. Eller så fuskar man, men erkänner åtminstone att man är en fuskare. Man försöker inte rättfärdiga sig med att säga att reglerna är dumma.
Jag betalar den och jag ser inte ens på TV.
Langster
2005-03-09, 21:39
Ja, men då ska det vara en ren PS-kanal. Utan en massa serier och "underhållning".
Håller med. SVT skulle kunna vara så bra utan all skit.
Jag vill inte betala för att de handlar in filmer som jag inte vill se och framför allt inte för RIKET!
Kommer de där människorna bara man äger en tv? Så man måste alltså betala bara för att man har en tv??
King Grub
2005-03-09, 21:44
Kommer de där människorna bara man äger en tv? Så man måste alltså betala bara för att man har en tv??
Det är det du betalar för, inte för kanalerna.
Jag betalar gladeligen tv-avgiften. Gillar inte alls reklamkanalerna, både på tv och i radio. Det sänds 90% skit på dom kanalerna.
//Jörgen
Ok...lyssna nu här så att ni vet i framtiden:
Det är tillåtet att låna en tv och testa den i fjorton (14) dagar utan att behöva betala tv-licens. Så om dom knackar på och du verkligen inte kan komma undan på något annat sätt så säg det till dom - att du lånat tv:n av en polare alt. farsan/morsan.
Om ni redan betalat in licensen så är det bara att ringa och avboka och då får du tillbaks pengarna för den tiden som e kvar som nån redan sagt. Skyll på blixten som slagit ner eller whatnot... Räkna bara med att dom kommer att ställa hundra frågor för att försöka "sätta dit" dig... Om du har radio, om du har dator med tv-kort, vart tv:n befinner sig (om du skyllt på att den e paj) - för du får nämligen inte ens ha en trasig tv i din lägenhet. Då får du betala licens! Däremot kan den stå i förrådet el. källaren utan problem.
Observera att jag med detta inte försöker få nån att smita från licensen. Kanal 1 och 2 är ju sååååå bra! Å ett par tusen om året är ju inga pengar för att kolla på reklam-finansierade kanaler...haha...
Håller med. SVT skulle kunna vara så bra utan all skit.
Jag vill inte betala för att de handlar in filmer som jag inte vill se och framför allt inte för RIKET!
Riket fick mig också att fundera på nyttan att betala licensen.
Shadow Warrior
2005-03-09, 21:51
Observera att jag med detta inte försöker få nån att smita från licensen. Kanal 1 och 2 är ju sååååå bra! Å ett par tusen om året är ju inga pengar för att kolla på reklam-finansierade kanaler...haha...
Nyheterna är ju dock en bra tjänst... så om jag hade mer pengar skulle jag betala utan att tänka på det.
Radiotjänst funkar som så att när dom gör sk. stickprov så går snubben med en lista på ALLA hus/lägenheter på hela gatan och dom som bor på nån adress som inte finns med i Radiotjänsts listor - där testar dom (för aaaaallla måste ju ha en tv, ju...).
:cool:
Det är det du betalar för, inte för kanalerna.
Skummt, ingen jag känner har någonsin fått besök, och att alla har en tv är ju nästan en självklarhet.. Är det en fast avgift det är fråga om eller måste man betala varje månad eller liknande? Om man inte vid eventuell påringning förnekar till tv-innehav såklart :)
Jag har också haft påhälsning... min tv kan man tyvär se från dörren så det var inte så stor ide att ljuga *grr* Har iofs inte betalt tv-avgift förrut så det var väl dags nu ;)
spacedog
2005-03-09, 22:00
Japp. Anledningen till detta märkliga system är förstås att det för inte allt för många år sedan var så att hade man en tv så var det för att titta på Sveriges Television - det fanns helt enkelt inga andra användningsområden.
Japp. Anledningen till detta märkliga system är förstås att det för inte allt för många år sedan var så att hade man en tv så var det för att titta på Sveriges Television - det fanns helt enkelt inga andra användningsområden.
Högst oacceptabelt. ;)
Jag kollar aldrig på ettan tvåan eller fyran. Någonsin.
christian
2005-03-09, 22:07
morsan berättade om en blind tant som också fick lov att betala tv-licens, så då slängde mamms jobbarkompis ut TV:n, men det räckte tydligen inte för hon hade ju fortfarande radio *grr27*
Radiolicensen är borta sedan ett tag tillbaka. Numera är det enbart TV-licens.
De var på mig rätt snabbt också efter jag flyttat. Men jag har ju ingen TV..
Ni som köper en ny TV eller VHS/DVD-spelare med tuner åker automatiskt in i det statliga registret över TV-mottagare och kan räkna med påhälsning/påringning rätt snabbt.
4:an betalar ni inget för.
TV-avgiften finansierar public service-utbud i TV kanalerna SVT1 (Sveriges Television) och SVT2, radiokanalerna P1, P2, P3 och P4 (Sveriges Radio), Utbildningsradion och SVT-Text.
Rånartjänst...
http://members.tripod.com/~radiotjanst/
spacedog
2005-03-09, 22:08
Nyheterna är ju dock en bra tjänst... så om jag hade mer pengar skulle jag betala utan att tänka på det.
Licensavgiften skulle vara betydligt billigare om vi inte var tvungna att betala för alla smitare... ;)
Shadow Warrior
2005-03-09, 22:10
Licensavgiften skulle vara betydligt billigare om vi inte var tvungna att betala för alla smitare... ;)
Vad menar du? 1an och 2an är ju statliga samma med dess nyhetsprogram, eller har jag missuppfattat det?
Statliga bolag behöver inte heller drivas med vinst.
Vad menar du? 1an och 2an är ju statliga samma med dess nyhetsprogram, eller har jag missuppfattat det?
Statliga bolag behöver inte heller drivas med vinst.
Hmmmm menar väl det han säger avgiften skulle vara lägre om alla betalade den.
King Grub
2005-03-09, 22:14
Vem tror på det?
spacedog
2005-03-09, 22:14
Rånartjänst...
http://members.tripod.com/~radiotjanst/
Den här biten gillade jag:
"Man kan förstås strunta i att betala avgiften, men detta är ingenting jag rekommenderar. Att inte betala är nämligen ett lagbrott. Vi skall inte behöva kriminaliseras för att vi vägrar betala för program vi inte vill ha. Istället bör vi pådriva en lagändring samt en omläggning av SVTs finansiering. Skriv till din kommunalpolitiker eller Marita Ulvskog och kräv att Radiotjänst i Kiruna AB läggs ner samt att lagen om TV-avgift (SFS 1989:41) avskaffas. Medan du ändå skriver, kräv att SVT kommersialiseras. Snart kommer en länk som går direkt till de ansvariga personerna. Än så länge kan ni skriva till regeringen. Tänk på att all e-post som skickas till regeringen är allmän handling i enlighet med kapitel 2 i tryckfrihetsförordningen."
Men jag håller inte med om att SVT skall kommersialiseras, vi har nog med sådana kanaler. Istället skall SVT rensas upp från dokusåpor och vanliga såpor och allt annat trams. Det skall vara rejäla program med Arne Weise och Ulf Schenkmanis (ok, han gick visst bort för en tid sedan...) som handlar om allt sådant om ingen jävel skulle betala för att titta på. Det är ju liksom hela idén med public service. :D
Eder,
Kn Stofil
Edit: Det här är riktig tv-underhållning:
http://hemsidor.torget.se/users/n/nozick/diverse/hyland04.jpg
Spolingar. :D
Jag gillar inte heller tv-avgiften, tycker faktiskt hela systemet med tv avgift är askasst, det skulle snarare vara något av dessa alternativ
1. en generell skatt som ingen kommer undan, därför att nu betalar en massa folk en viss summa pengar och dom som inte betalar är helt enkelt fuskare (generellt)
2. betaltv, du betalar för det du vill höra på i radio eller se på tv, vill du se på 1an kl 20-22 kostar det en viss summa. (fuskare kommer det naturligvis att finnas även här, men antagligen i mindre mängd)
även om det suger så har jag ändå råd att betala, kan förstå att andra som inte har råd med makaroner tycker det suger get, men för det stora flertalet som fuskar handlar det nog mest om girighet och man fuskar för det är enkelt.
Ni som köper en ny TV eller VHS/DVD-spelare med tuner åker automatiskt in i det statliga registret över TV-mottagare
Hur då?
Men jag håller inte med om att SVT skall kommersialiseras, vi har nog med sådana kanaler. Istället skall SVT rensas upp från dokusåpor och vanliga såpor och allt annat trams. Det skall vara rejäla program med Arne Weise och Ulf Schenkmanis (ok, han gick visst bort för en tid sedan...) som handlar om allt sådant om ingen jävel skulle betala för att titta på. Det är ju liksom hela idén med public service. :D
Eder,
Kn Stofil
Helt riktigt vi ska inte sälja public service så lättvindligt, att göra tv3 av våra egna kanaler och sälja barnleksaker på morgonen tycker jag är väldigt dåligt för samhället i stort.
Vem tror på det?
Tja det måste man väl tro? Annars erkänner man ju att vi styrs av en grupp banditer. ;)
Hur då?
affären registrerar ditt köp, åtminstånde vid tv-köp
Spana in denhär sidan:
www.informationsfrihet.se
ja just det kolla vad det stod här då,
Redan år 1994 blev TV4 Sveriges största TV-kanal. Samtidigt blev det fritt fram för den fria radion. Det statliga monopolet var spräckt och människor fick upp ögonen för omvärlden på ett helt nytt sätt.
så vackert, tv4 är bäst och kommersiell radio är verkligen en ögon öppnare till omvärlden..... *spy*
affären registrerar ditt köp, åtminstånde vid tv-köp
Jag köpte en tv idag, jag uppgav namn och sen betalde jag. Hur ska någon få fram min adress på ett vettigt och lagligt sätt?
Åka runt och kontollera alla som heter som jag gör och fråga om någon har köpt en tv?
Jag köpte en tv idag, jag uppgav namn och sen betalde jag. Hur ska någon få fram min adress på ett vettigt och lagligt sätt?
Åka runt och kontollera alla som heter som jag gör och fråga om någon har köpt en tv?
Betalade med kort eller kontant?
vet ej, jag har alltid betalat, åtminstånde ända sedan jag fick råd att gå till en butik och kunna köpa mig en tv. däremot vet jag att en vecka efter att min arbetskompis köpt sin tv från en butik, fick påhälsning.
ErikWrestlingFreaket
2005-03-09, 22:32
Jag har en kamrat som råkade ut för samma sak... TV:n var inte synlig från dörren, men den stod på och väsnades, men han fann sig snabbt och sade, "Nej, det är ingen TV; jag har en portal till en annan dimension i vardagsrummet", innan han stängde dörren. Jag vet inte vad som hände sedan, om han fick påhälsning igen...
Haha :laugh:
Du kan väl köpa utan att uppge mkt uppgifter men kort eller om du tecknar försäkring....
mini_Arnold
2005-03-09, 22:35
Är det stora summor vi snackar om?
Har en idiotförsäkring på nyinköpt tv och jag lämnade mitt namn då..
snart komma dom o hälsa på?
Betalade med kort eller kontant?
Observara min lilla brasklapp om det lagliga i det hela.
Ska man suga upp personuppgifterna från mitt kort så måste det vara ett bra skäl och då räcker inte frågan om att rapportera innehav av en tv-motagare skulle jag tro. Det ger också mycket merarbete eftersom att om de var tvunga att rapportera lika gärna kunde ha frågat det från början.
Jag kunde lika gärna ha betalat kontant vilket också har hänt när jag varit med andra som köper tv, "registreringen" är om man är så dum så man köper en tilläggsförsäkring gissar jag men det är det väl ingen som gör?
Ringde plötsligt på dörren ikväll, trodde det var en polare och öppnade glatt. Men nejdå...det var förstås en satkärring från radiotjänst, åhh vilken överrraskning *grr* . Hade dessutom tv:n på med rätt hygglig volym. Gick ju inte att ljuga där inte, så nu åker man på att betala 1920 spänn om året. Känns inte helt kul, när man är student och dessutom lägger allt man har på :eating: , (och har bara ett kasst tv-kort till dator)
Så nu undrar jag hur det funkar om man anmäler att ens tv-innehav har upphört, typ att tv:n gick sönder eller att man sålt den. Någon här som har gjort det? Kanske lite misstänkssamt att man gör det direkt efter det att kontrollanten varit hemma hos en.. Vad kan komma att hända, kan de skicka polisen för att kontrollera eller? 2000 spänn är ju en del pengar.. men blir det bara värre om man börjar krångla med dem är frågan?
Jag ringde och sa att jag slängt tv´n när räkningen kom, så jag fick betala 40:-, ångrar jag än idag...Bara säg upp skiten
jag tycker Allan har rätt i sitt resonemang.
Regler är regler om nu lagen säger att vi ka betala TV-licens så gör man det oavsett om man gillar det eller inte. Sedan får man arbeta för att ändra systemet istället.
För om man har rätt att bryta mot den här lagen vilken annan lag har man rätt att bryta emot då? Jag kanske vill bryta mot en annan lag och ngn annan tycker att det är rätt att mörda eller stjäla. Vet att jag drar det mot ytterligheten nu men vi kan inte välja vilka lagar vi ska följa det håller inte.
Nu arbetar man ju på att ändra systemet så man inte kan smita utan det ska bli på ett annat sätt har inte orkat sätta mig in i det hela eftersom jag ändå betalar.
Apropå radio så är det ändrat så att man inte behöver betala licens bara för radio längre så var det förrut.
jag tycker Allan har rätt i sitt resonemang.
Regler är regler om nu lagen säger att vi ka betala TV-licens så gör man det oavsett om man gillar det eller inte. Sedan får man arbeta för att ändra systemet istället.
För om man har rätt att bryta mot den här lagen vilken annan lag har man rätt att bryta emot då? Jag kanske vill bryta mot en annan lag och ngn annan tycker att det är rätt att mörda eller stjäla. Vet att jag drar det mot ytterligheten nu men vi kan inte välja vilka lagar vi ska följa det håller inte.
Nu arbetar man ju på att ändra systemet så man inte kan smita utan det ska bli på ett annat sätt har inte orkat sätta mig in i det hela eftersom jag ändå betalar.
Apropå radio så är det ändrat så att man inte behöver betala licens bara för radio längre så var det förrut.
civil olydnad är en sorts protest mot lagar och kan ses som arbete för en ändring :)
civil olydnad är en sorts protest mot lagar och kan ses som arbete för en ändring :)
men då skall det finnas ett moraliskt stöd också, inte bara att man själv ska tjäna 1900:-, det är enorm skillnad.
När man köper en ny tv så är säljaren skyldig enligt lag att anmäla det till Göran P. Folk anmäls trots att dom inte köper en försäkring, det är alltså ingen väg ut.
Dags för er att läsa the rules och sluta lita på kidsen.
http://www.radiotjanst.se/Lagen/Lagen.htm
Observara min lilla brasklapp om det lagliga i det hela.
Ska man suga upp personuppgifterna från mitt kort så måste det vara ett bra skäl och då räcker inte frågan om att rapportera innehav av en tv-motagare skulle jag tro. Det ger också mycket merarbete eftersom att om de var tvunga att rapportera lika gärna kunde ha frågat det från början.
Jag kunde lika gärna ha betalat kontant vilket också har hänt när jag varit med andra som köper tv, "registreringen" är om man är så dum så man köper en tilläggsförsäkring gissar jag men det är det väl ingen som gör?
Fråga mig inte hur, men när min fader köpte en TV för nåt år sedan, med kort, utan en massa tjaffsförsäkringar osv fick han ett brev efter någon vecka där det stod att radiotjänst noterat att han införskaffat en TV-mottagare och påminde honom att då ska man betala, och om han redan hade betalat skulle han bortse från brevet.
Storebror ser dig bumbi.
Det finns ingen relevans för att jag ska betala 2000:- i TV-SKATT varje år, köper jag en tv för 10k så har jag redan betalat 5k i skatt innan jag fick de 10k´na.
Sen betalar jag 25% i moms på de 10k, dvs 2.500:-
Så när jag köper min tv för 10.000 har jag redan betalat 7500:- i skatter och avgifter, och sen ska jag DESSUTOM betala 2000:- till, dvs jag har betalat lika mycket i skatt och avgifter som tv´n kostar!!!
Skulle inte tro det nej...
Det finns ingen relevans för att jag ska betala 2000:- i TV-SKATT varje år, köper jag en tv för 10k så har jag redan betalat 5k i skatt innan jag fick de 10k´na.
Så när jag köper min tv för 10.000 har jag redan betalat 7500:- i skatter och avgifter, och sen ska jag DESSUTOM betala 2000:- till, dvs jag har betalat lika mycket i skatt och avgifter som tv´n kostar!!!
ääh, åk och smuggla lite knark istället. bättre förtjänst :D
men då skall det finnas ett moraliskt stöd också, inte bara att man själv ska tjäna 1900:-, det är enorm skillnad.
varför det egentligen? Om jag väljer protestera mot en lag så kan jag ha mina skäl, du behöver vlä inte anse att dom är riktiga för att jag ska få protestera. Sen om mina protester är helt irrelevanta då jag inte har någon bra grund för protesten är en annan sak, men jag har fortfarande whine-rätt :)
varför det egentligen? Om jag väljer protestera mot en lag så kan jag ha mina skäl, du behöver vlä inte anse att dom är riktiga för att jag ska få protestera. Sen om mina protester är helt irrelevanta då jag inte har någon bra grund för protesten är en annan sak, men jag har fortfarande whine-rätt :)
precis, gör du det för pengarna eller för lagen? ligger du framför görans bil med plakat, -jag flyttar mig inte förrens ni era jvlar har ändrat lagen. Men du kanske anser att dina pengar är mer viktiga för dig än vad dom är för staten? det kanske är ditt moraliska stöd, vad vet jag?
strong-man
2005-03-09, 23:14
Snacka om sönder skattat land *grr27* *grr27*
och vem bedömmer hur långt man kan gå?
du menar att det inte ska bestraffas?
TommyBoy
2005-03-09, 23:24
Jag tittar mycket på TV men aldrig på SVT. Sätter på tv3 och bläddrar uppåt.
Dessutom är jag en fuskare, det kan jag väl erkänna. Betalar inget som jag inte tycker är berättigat att ta betalt för, exempelvis överdrivna skatter eller tv-licens.
Är detta egoistiskt? Ja
men... sån är jag.
Snacka om sönder skattat land *grr27* *grr27*Snacka om språk kun sk ap
Själv uppskattar jag SVT och stödjer gärna dem. Trots att jag har ont om pengar.
Pengarna går inte till Mr. P; de går till SR.
Du protesterar inte om du bara bryter mot lagen i tysthet.
En TV licenspoll vore på plats ..
att betala eller inte ..
En sjuk grej är att jag betalar för kabel tv , men inte tv licencen ...
Sparrisen
2005-03-10, 10:48
Utan att ha läst igenom hela tråden:
Tv-licensen är en gammal rest från den tiden då gemene man inte hade en egen tv, utan det var få unnat. På den tiden var man tvungen att ta ut en avgift för innehav av tv-apparat. I dagens samhälle råder motsatsen - nästan alla har tv. Mer rimligt vore då att slopa avgiften för innehav och, liksom många andra avgifter, inkludera den i skatten. Därmed skulle många problem vara lösta. Staten skulle få sina licenspengar och skulle därtill slippa lägga pengar på att jaga smitare. Men nej då; som vanligt är de ganska trångsynta...
Utan att ha läst igenom hela tråden:
Tv-licensen är en gammal rest från den tiden då gemene man inte hade en egen tv, utan det var få unnat. På den tiden var man tvungen att ta ut en avgift för innehav av tv-apparat. I dagens samhälle råder motsatsen - nästan alla har tv. Mer rimligt vore då att slopa avgiften för innehav av tv och, liksom många andra avgifter, inkludera den i skatten. Därmed skulle många problem vara lösta. Staten skule få sina licenspengar och skulle därtill slippa lägga pengar på att jaga smitare. Men nej då; som vanligt är de ganska trångsynta...
Faktum kvarstår att många inte vill betala för ettan och tvåan (:D) utan kanske nöjer sig med kabel- eller parabol-kanalerna.
man kan väl komma undan med det om man fortfarande är bokförd hos föräldrarna (som jag) då är det bara påpeka det så kan dom inte kräva något för tv:n :) iofs vette fan om föräldrarna ens betalar tv licens
Det är iofs lugnt för det vet nog inte de heller. Eller, klart de vet. Men om man bor tillsammans så "vet" de inte om ens partner betalar tv-licens eftersom de inte får ha koll på sådant. Därför man kan bli påmind även om någon annan i hushållet betalar. (säger deras sida)
Likaså om man är student och bara har en lägenhet på annan ort för att vara i under dagarna då man studerar men "bor" hos föräldrarna så behöver man inte heller betala.
Som jag ändå inte kollar på.
och vem bedömmer hur långt man kan gå?
du menar att det inte ska bestraffas?
Någon som behöver bedömma hur långt det kan gå? Det finns en lagbok och bryter jag mot den och åker fast så är det ingen direkt som snackar om någon civil olydnad så den kopplingen är inte intressant, civil olydnad är ju en ursäkt att bryta mot en lag, ingen immunitet. Sen menar jag ingeting förutom det jag sa så jag ser ingen anledning att utveckla.
Grahn: Det finns ju olika sätt att protestera. Att inte betala är ett enkelt sådant och dom får nog budskapet ändå. Det ska inte vara nödvändigt att gå runt på torget med "åt helvete med TV-licensen"-plakatet i högsta hugg anser jag. Sen är det ju självklart upp till en själv vilket sätt att protestera är lämpligt i just det här läget.
Det finns ju olika sätt att protestera. Att inte betala är ett enkelt sådant och dom får nog budskapet ändå. Det ska inte vara nödvändigt att gå runt på torget med "åt helvete med TV-licensen"-plakatet i högsta hugg anser jag. Sen är det ju självklart upp till en själv vilket sätt att protestera är lämpligt i just det här läget.
Vadå, det är ju som att säga att jag inte är en fartsyndare när jag tuffar på i 150 på motorvägen utan jag är en demonstrant. Skitsnack, när jag gör det är jag minsan en fartsyndare oavsett vad jag anser om hastighetsgränserna!
Vadå, det är ju som att säga att jag inte är en fartsyndare när jag tuffar på i 150 på motorvägen utan jag är en demonstrant. Skitsnack, när jag gör det är jag minsan en fartsyndare oavsett vad jag anser om hastighetsgränserna!
nä du behöver ju inte se allt i svart/vitt, borde väl ha skrivit grahn högre upp så hade jag nog redan svarat på det här hmmm klagomålet :P
säg så här, det kan visst ses som en protest att du fullkomligt skiter i hastigheterna och visst kan du anses som en demostrant. Att du är en demostrant betyder inte att du automatiskt förlorar status av en fartsyndare så det har inte med saken att göra. Att du protesterar spelar ingen roll om du bryter mot lagen å då åker man fast. Sen självklart kan man diskutera när det är rätt att bryta mot lagen men det är ju en moraldiskussion och det är mer upp till en själv vad man tycker är rätt/fel göra för att få fram sin protest så att säga
nä du behöver ju inte se allt i svart/vitt, borde väl ha skrivit grahn högre upp så hade jag nog redan svarat på det här hmmm klagomålet :P
säg så här, det kan visst ses som en protest att du fullkomligt skiter i hastigheterna och visst kan du anses som en demostrant. Att du är en demostrant betyder inte att du automatiskt förlorar status av en fartsyndare så det har inte med saken att göra. Att du protesterar spelar ingen roll om du bryter mot lagen å då åker man fast. Sen självklart kan man diskutera när det är rätt att bryta mot lagen men det är ju en moraldiskussion och det är mer upp till en själv vad man tycker är rätt/fel göra för att få fram sin protest så att säga
Du man kan inte använda ordet demonstrant för allt, så är det bara. Om du offentligt går ut med att du har en TV men inte tänker betala TV avgiften pga ngn agenda så demonstrerar du. Om du bara skiter i att betala så är du bara en som smiter från avgiften.
Skillnaden är rätt ordentlig.
Du man kan inte använda ordet demonstrant för allt, så är det bara. Om du offentligt går ut med att du har en TV men inte tänker betala TV avgiften pga ngn agenda så demonstrerar du. Om du bara skiter i att betala så är du bara en som smiter från avgiften.
Skillnaden är rätt ordentlig.
rent lagmässigt så självklart kan du ansöka om att få hålla en demonstration på en viss ort och så och kan få en kanske offentlig stämpel som demonstrant, men ordets betydelse i sig dvs en som demonstrerar kan tillämpar på civil olydnad även om du kanske inte följer dom vanliga "demonstrationsreglerna". Men visst smiter man från avgiften men det är ju ändå en annan sak, jag pratar ju ändå ganska uppenbart om orsaken till att man smiter, och visst det är inget som räddar en om när man bryter mot någon lag, men det är en orsak, sen får man tycka vad man vill om ens protest/demonstration eller vad man nu har för anledning att inte betala avgiften. Å adnra sidan ur en moralisk synpunkt så är ju inte snålhet bra ursäkt :D
rent lagmässigt så självklart kan du ansöka om att få hålla en demonstration på en viss ort och så och kan få en kanske offentlig stämpel som demonstrant, men ordets betydelse i sig dvs en som demonstrerar kan tillämpar på civil olydnad även om du kanske inte följer dom vanliga "demonstrationsreglerna". Men visst smiter man från avgiften men det är ju ändå en annan sak, jag pratar ju ändå ganska uppenbart om orsaken till att man smiter, och visst det är inget som räddar en om när man bryter mot någon lag, men det är en orsak, sen får man tycka vad man vill om ens protest/demonstration eller vad man nu har för anledning att inte betala avgiften. Å adnra sidan ur en moralisk synpunkt så är ju inte snålhet bra ursäkt :D
Det är inte civil olydnad om du bara smiter undan heller.
Det är inte civil olydnad om du bara smiter undan heller.
visserliggen sant, man måset göra det ganska öppet för att det ska räknas som civil olydnad. Får hitta ett bättre ord,och nej, inte smitare :booty: :D
Kan inte alla ni som drar till med "lagen ska följas" och på något sätt påstår att lagföljande i sig har ett egenvärde sluta gömma er bakom sådana resonemang och istället motivera det faktum att jag tvingas att köpa två TV-kanaler.
Större delen av budgeten består heller inte i att producera de smala mångfaldsprogram som Public Service gladeligen framhåller som existensberättigande för lagen, utan en skrämmande stor del går till underhållningsprogram och drama. SVT ska visserligen ha det att de har en överlägsen nyhetsrapportering och dokumentärproduktion men det spelar faktiskt ingen roll hur bra SVT är. Vi ska ändå ha möjlighet som konsumenter att avgöra ifall vi tycker SVT är bra eller inte.
Hemskt vad alla snacka om att pengarna går till Göran. Pengarna går, som jag tidigare nämnde, till SR.
Jag anser, att en fungerande demokrati bör ha en verktyg för att granska makthavarna. Detta verktyg ska inte behöva ha något vinstintresse, och inte heller vara styrt av några politiska egenintressen - det ska istället verka objektivt och granskande. O vårt fall även som public service-verktyg, för de personer som inte är i majoritet (och vars intresser därmed inte bejakas av de kommerciella tv-kanalerna).
Enda sättet att upprätthålla en sådan TV-kanal, är ju att ha en obligatorisk tv-licens. Så fort tv-licensen blir frivillig, så måste svt1 och svt2 börja göra bredare program, som säljer mer. Och hela verktygen faller.
Slå släpp på kistan, Egon.
Köpa två tvkanaler? Nej detta är inte kabeltv. Du bekostar de offentliga kanaler som alla som har en TV mottagare kan se dessa kanaler anses fylla en viktig funktion i samhället.
Visst kunde avgiften ingå i skatten men att den inte gör det är ju inte en ursäkt för att smita undan.
Hemskt vad alla snacka om att pengarna går till Göran. Pengarna går, som jag tidigare nämnde, till SR.
Jag anser, att en fungerande demokrati bör ha en verktyg för att granska makthavarna. Detta verktyg ska inte behöva ha något vinstintresse, och inte heller vara styrt av några politiska egenintressen - det ska istället verka objektivt och granskande. O vårt fall även som public service-verktyg, för de personer som inte är i majoritet (och vars intresser därmed inte bejakas av de kommerciella tv-kanalerna).
Enda sättet att upprätthålla en sådan TV-kanal, är ju att ha en obligatorisk tv-licens. Så fort tv-licensen blir frivillig, så måste svt1 och svt2 börja göra bredare program, som säljer mer. Och hela verktygen faller.
Slå släpp på kistan, Egon.
Kan inte annat än hålla med. Jag ser gärna att det finns en kanal som sänder något annat än televisionens motsvarighet till Aftonbladet, VeckoRevyn och Slitz, och är oberoende nog för att kunna bedriva åtminstone någon form av granskande journalistik. I det senare, liksom i att ha tillgång till nyhetsförmedling med något slags djup, något slags täckning och åtminstone AMBITIONEN att var någotsånär objektiv finns, tycker jag, dessutom så pass stort allmänintresse att alla TV-innehavare gott kan vara med och betala. Vi betalar ju t.ex. också för att det skall finans specialistsjukvård, även om vi kanske inte själva varje dag är i behov av den. Om man tycker att detta är ett oöverstigligt ekonomiskt problem är det väl bra att inte skaffa TV (då spar man ju dessutom in inköpskostnaden ...)?
ivandrago
2005-03-10, 12:48
Det enda rättvisa och rationella är att koda sändningarna, låta folk själva välja om de vill betala för SVT och sedan anpassa utbudet efter efterfrågan.
Slår vad om att det finns en marknad för en avgiftsbelagd kanal med renodlade kvalitetsprogram som nyheter och dokumentärer utan reklam. Hindret är alla regeringsvänliga anställda på Radiotjänst som skulle förlora jobbet om SVT skulle försöka stå på egna ben.
spacedog
2005-03-10, 13:01
Jag håller helt klart med Tolkia om att det finns ett allmänintresse i att ha fungerande public service, oavsett om man tittar på Språka på finska eller inte.
lång tråd.. orkar inte läsa hela..
Angående rätt eller fel att betala tv-licens är det en princip-sak, personligen tänker jag inte betala för att INNEHA en tv, helt sjukt.
Och angående trådskaparen, Jag öppnade också dörren oventande en gång i min förra lägenhet där tv var igång högt och till och med synlig med hjälp av en spegel... Gick inte att neka utan jag skrev på licens och hela kittet, 2 dagar efter ringer jag och säger att jag lånade den tv och inte längre har någon och ska därför inte heller betala nån tv-licens. Det var inga glada toner av kärringen jag snackade med då hon "visste" att jag hittade på allt. Jag avslutade vänligt med att erbjuda dem att skicka en räkning på de 2 dagar jag haft tv`n, men har aldrig sett/hört av nån sådan person igen :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.