Visa fullständig version : Mer choklad!
King Grub
2005-03-09, 19:04
Helt ny studie publicerad i dagarna i American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 81, No. 3, 611-614, March 2005. :eating:
Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons
Background: Numerous studies indicate that flavanols may exert significant vascular protection because of their antioxidant properties and increased nitric oxide bioavailability. In turn, nitric oxide bioavailability deeply influences insulin-stimulated glucose uptake and vascular tone. Thus, flavanols may also exert positive metabolic and pressor effects.
Objective: The objective was to compare the effects of either dark or white chocolate bars on blood pressure and glucose and insulin responses to an oral-glucose-tolerance test in healthy subjects.
Design: After a 7-d cocoa-free run-in phase, 15 healthy subjects were randomly assigned to receive for 15 d either 100 g dark chocolate bars, which contained {approx}500 mg polyphenols, or 90 g white chocolate bars, which presumably contained no polyphenols. Successively, subjects entered a further cocoa-free washout phase of 7 d and then were crossed over to the other condition. Oral-glucose-tolerance tests were performed at the end of each period to calculate the homeostasis model assessment of insulin resistance (HOMA-IR) and the quantitative insulin sensitivity check index (QUICKI); blood pressure was measured daily.
Results: HOMA-IR was significantly lower after dark than after white chocolate ingestion (0.94 ± 0.42 compared with 1.72 ± 0.62; P < 0.001), and QUICKI was significantly higher after dark than after white chocolate ingestion (0.398 ± 0.039 compared with 0356 ± 0.023; P = 0.001). Although within normal values, systolic blood pressure was lower after dark than after white chocolate ingestion (107.5 ± 8.6 compared with 113.9 ± 8.4 mm Hg; P < 0.05).
Conclusion: Dark, but not white, chocolate decreases blood pressure and improves insulin sensitivity in healthy persons.
johnnytex
2005-03-09, 19:07
Gott :D
Hur mörk ska chokladen vara för att det ska ge dessa effekter?
christian
2005-03-09, 19:13
:hbang:
Nu väntar jag bara på att Marabou schweizernöt samt Pfazer Blå får ett grönt nyckelhål.. :thumbup:
:eating: Intressant!
..och riktig mörk choklad skall tryckas upp i gommen och krossas med tungan...Olyckligtvis(?) är mörk choklad godast med lika mörkt rött vin (Chateau Neuf de Pape rekomendras) som i likhet med choklad absolut inte bör vara för varm (För er som inte vet så är rött vin serverat över 19 grader odrickbart :nono: ).
Lizard
FredsAmiralen
2005-03-09, 19:54
Tack Grub! *yourock*
Nu blev det genast lite roligare att deffa! :D
..och riktig mörk choklad skall tryckas upp i gommen och krossas med tungan...Olyckligtvis(?) är mörk choklad godast med lika mörkt rött vin (Chateau Neuf de Pape rekomendras) som i likhet med choklad absolut inte bör vara för varm (För er som inte vet så är rött vin serverat över 19 grader odrickbart :nono: ).
Lizard
Vin och choklad! Rosé Champagne skadar inte tillsammans med riktigt mörk choklad. Jag har provat 99% choklad men det var i mörkaste laget, 85% antar jag är bästa kombinationen vad gäller smak och andel mörk choklad, smaken är ju dock subjektiv. Vin är dock mycket hälsofrämjande som alla vet! Speciellt rödvin, även fast det var en rapport nyligen som sade att man hade överdrivit dess potential som hälsofrämjande, men 0.5-1 glas om dagen är bara positivt verkar det nu som. Dock inte för fettförbränningen. :D
kampsporttjej
2005-03-09, 20:05
men alltså 100 gram mörk choklad är ju inte direkt någon liten bit...
Om man ligger på deff, ska man räkna in de 100g choklad i sitt totala intag kcal om dagen?
om man t.ex. satsar på att ligga på 2 500kcal om dagen, kan man bara lägga på 100g choklad? eller måste man byta ut någonting i sin diet för att fortfarande ligga under 2 500 kcal om dagen?
Så om chokladen innehåller mycket kakao är den inte onyttig?
Var går % gränsen för andelen kakao för att den ska bli nyttig?
Om man ligger på deff, ska man räkna in de 100g choklad i sitt totala intag kcal om dagen?
om man t.ex. satsar på att ligga på 2 500kcal om dagen, kan man bara lägga på 100g choklad? eller måste man byta ut någonting i sin diet för att fortfarande ligga under 2 500 kcal om dagen?
Självklart ska du räkna in det i ditt totala kcal intag.
Oavsett hur mycket bättre insulin könslighet det ger så har din viktnedgång fortfarande att göra med hur mycket kcal du stoppar i dej vs du gör av med.
Om man ska äta en hälsosam choklad så är det minst 70% som gäller, allt under innehåller för mycket socker, jag rekomenderar den 85%, bättre än den 70% både i nyttighet och i smak
Lizard
Kul att du nämner just Chateauneuf-du-Pape, det finns en studie där man tittade på just det vinet och såg hur det påverkade relaxation i blodkärl, resultatet var att det gav en signifikant relaxerande effekt. Nu är det ju inte unikt för detta vin men studien var på ett vin från den gården, just tanninet (det som gör vinet strävt) i röda har man sett spela roll i den positiva hjärt-kärl effekten. Även etanolen spelar en roll.
Synd att sträva viner i regel är franska dyrgripar, det billigaste Chateauneuf-du-Pape går ju på lite drygt 200 soänn. :)
När det gäller choklad är det ju bara synd att mängden polyfenoler varierar beroende på kakaokälla och är ganska oförutsägbar. Kan vara allt från obetydliga mängder till stora mängder.
Så lämpligt att just möööörk choklad är en favorit :)
King Grub
2005-03-09, 20:32
Nej, choklad räknas inte som energi... Jag tror inga bruna livsmedel ger kalorier.
^^^ Ironi.
Spectral
2005-03-09, 20:38
Har hört att det går lika bra att äta kakao, stämmer det? Eller är det något annat bra i mörk choklad?
King Grub
2005-03-09, 20:39
Har hört att det går lika bra att äta kakao, stämmer det? Eller är det något annat bra i mörk choklad?
Kakao innehåller massor av antioxidanter om inte annat.
"The total antioxidant capacities from ABTS and DPPH assays were highly correlated with phenolic content (r2 = 0.981 and 0.967, respectively) and flavonoid content (r2 = 0.949 and 0.915). These results suggest that cocoa is more beneficial to health than teas and red wine in terms of its higher antioxidant capacity."
J Agric Food Chem. 2003 Dec 3;51(25):7292-5. Cocoa has more phenolic phytochemicals and a higher antioxidant capacity than teas and red wine.
GrayHaven
2005-03-09, 20:42
så då kan jag äta min egen avföring under deff ? eftersom king grub sa det så tror jag på det :eating: :eating: :eating:
jag ville oxå vara ironisk :em:
Vin och choklad! Rosé Champagne skadar inte tillsammans med riktigt mörk choklad. Jag har provat 99% choklad men det var i mörkaste laget, 85% antar jag är bästa kombinationen vad gäller smak och andel mörk choklad, smaken är ju dock subjektiv. Vin är dock mycket hälsofrämjande som alla vet! Speciellt rödvin, även fast det var en rapport nyligen som sade att man hade överdrivit dess potential som hälsofrämjande, men 0.5-1 glas om dagen är bara positivt verkar det nu som. Dock inte för fettförbränningen. :D
Champagne går till allt och ska som Churchill påpekade serveras kall torr och gratis. Jag är inte så däven på Champagne Rosé personligen, men en Grand Crue, gärna på enskild druva med små, microskopiska bubblor som inte kittlar lika vulgärt som de vanliga bästsäljarnas slarvigt hopdaskade publikfriare.
Så visst, gärna. Du bjuder...eller hur?! :naughty:
Lizard
Kul att du nämner just Chateauneuf-du-Pape, det finns en studie där man tittade på just det vinet och såg hur det påverkade relaxation i blodkärl, resultatet var att det gav en signifikant relaxerande effekt. Nu är det ju inte unikt för detta vin men studien var på ett vin från den gården, just tanninet (det som gör vinet strävt) i röda har man sett spela roll i den positiva hjärt-kärl effekten. Även etanolen spelar en roll.
Synd att sträva viner i regel är franska dyrgripar, det billigaste Chateauneuf-du-Pape går ju på lite drygt 200 soänn. :)
När det gäller choklad är det ju bara synd att mängden polyfenoler varierar beroende på kakaokälla och är ganska oförutsägbar. Kan vara allt från obetydliga mängder till stora mängder.
Sedär! Ett tag trodde jag att du drev med mig... :cool:
Chateau Neuf de Pape unnar jag mig sällan av två anledningar. Boendet i landet som flyter av mjölk och honung fick mig, ironiskt nog, att avstå från alkohol till slut. Dessutom handlade jag CNP hos handlaren i magnum till middagarna och fick de tunga buteljerna lika självklart hemkörda som att jag hade kredit hos honom. Chokladkvaliteten var lika självklart högre och det fanns minst ett Cocolaterie i varje arrondisement. För att inte tala om pain au chocolate eller croissant d'almonde på söndagmorgnarna....Himmelen var nära...En annan tid....ett annat liv.....
Strävheten du nämner angående franska viner håller jag inte riktigt med om. Hemkommen så tyckte jag det svenska sortimenten (spanska och australiska mestadels) var en tjock jolmig sörja. Silikonviner skulle jag beskriva dem som. Prova att krydda maten mindre med salt, vitlök och pepparsorter och använda mer färska örter så ställer du in siktet bättre.
Lizard
mini_Arnold
2005-03-09, 21:03
men alltså 100 gram mörk choklad är ju inte direkt någon liten bit...
Du som är liten.. ;)
100gram går åt som ingenting under en fredag/lördagskväll
Champagne går till allt och ska som Churchill påpekade serveras kall torr och gratis. Jag är inte så däven på Champagne Rosé personligen, men en Grand Crue, gärna på enskild druva med små, microskopiska bubblor som inte kittlar lika vulgärt som de vanliga bästsäljarnas slarvigt hopdaskade publikfriare.
Så visst, gärna. Du bjuder...eller hur?! :naughty:
Lizard
Haha, självklat! Jag bjuder på en 20 år gammal Roederer Cristal, går väl för 30.000 kr flaskan. :D Tror det dyraste vinet som finns är Chateau d'Yquem Saturnes, en flaska från 1789 såldes för 400.000 kr tror jag.
Men nu tillbaka till verkligheten, torra strama viner innehåller minst kalorier om vi nu ska dra ett kolozzeum perspektiv över det hela. På tal om ingeting. :D
Du som är liten.. ;)
100gram går åt som ingenting under en fredag/lördagskväll
Isåfall kan herrn inte äta mörk choklad som den bör och förtjänar att avnjutas! *slap*
;)
Detta har väl varit känt ett bra tag nu? Förutom den rapporten som är ny?
Det finns puvler att köpa som inte har en massa socker o skit i sig fast "bara det bra" i chokladen.
King Grub
2005-03-09, 21:57
Det finns puvler att köpa som inte har en massa socker o skit i sig fast "bara det bra" i chokladen.
Dess antioxidativa egenskaper, ja.
Men insulinskänslighetsförbättring?
Fazer Dark Chocolate ger 515 kcal för varje 100g produkt.
Jag frågar inte vem har råd i sina kalorierbudget för sånt. Jag frågar om det är faktist värde såna kalorier som ger inget annat till prestationen.
Finns det en sätt att kunna jämföra de antioxidativa egenskaperna av till ex apelsiner med mörk choklad?
Maria Eriksson
2005-03-09, 22:34
Lite mer info för alla choklad-älskare;
"Choklad är inte bora gott. Det är nyttigt också.
Bra choklad gör oss både friskare, piggare och gladare"
"De senaste aren har det skrivits åtskilliga spaltmeter om hur nyttigt det ar med choklad, speciellt mörk
choklad. Claude Kollin, barnkirurg och vice ordförande i Chokladakademien, tycker anda det är viktigt
att betona att choklad inte ar något läkemedel:
- Choklad äter vi i första hand för att det ar gott, inte for hälsans skull. Däremot går det inte att förneka att vi far i oss många nyttiga ämnen som ar bra for både kropp och själ.
Samtidigt måste man skilja på choklad och choklad. Den massproducerade chokladen med lag kakaohalt, hög sockerhalt och syntetiska tillsatser ar inte nyttigare an annat godis, betonar han. Det är bara den riktiga kvalitetschokladen, med relativt hög kakaohalt (minst 60-70
procent), låg sockerhalt (helst brunt råsocker) och enbart naturliga tillsatser som ren vanilj, som ar hälsosam.
- Ju högre kakaohalt, desto nyttigare choklad. For den skull ar choklad med 100 procents kakaohalt inget att rekommendera. Det är också viktigt att chokladen ar god. Choklad smakar som bäst med en kakaohalt på 64-72 procent, menar Claude Kollin.
Enligt flera vetenskapliga studier innehåller choklad samma typ av antioxidanter som finns i rott vin, vilka
skyddar mot hjärt- och karlsjukdomar. Till skillnad från vanligt godis är choklad också bra för tänderna. De sa kallade tanniner som finns i kakaon motverkar det enzym som ger upphov till plack och karies.
- En vanlig missuppfattning ar att man får finnar av choklad. Det gäller choklad med kokosfett och smörolja. Däremot finns det inget samband mellan konsumtion av bra choklad och acne, fastslår Claude Kollin.
Men inte bara kroppen, utan aven själen mår bra av några bitar choklad eller praliner. Dels är själva njutningen i sig som balsam för själen, dels innehåller choklad, om an i små mängder, signalsubstanserna serotonin och dopamin som även återfinns i antidepressiva medel samt fenyletylamin, som påverkar vara lustkänslor.
- Första gången jag kom i kontakt med riktig kvalitetschoklad var på jobbet klockan tre en natt. Jag skulle operera en blindtarm och var ordentligt trott och hungrig. En kollega bjöd på några bitar "högoktanig" choklad och jag blev fullständigt klar i skallen, berättar han.
Hur ar det med sambandet mellan choklad och vikt?
- Nej, man blir inte tjock av att äta bra
choklad. Tvärtom stimuleras faktiskt ämnesomsättningen av theobrominet i
chokladen och energin färbränns snabbare,
sager Claude Kollin."
/Maria
Vad i den mörka chokladen är det som ger dom positiva effekterna?
Jag trycker i mig ganska mycket kakao eftersom jag smaksätter det mesta jag kör i mixern med det, skulle ju vara en höjdare om det var kakaot som stod för dom positiva effekterna.
Lizard: Visste du att det går att få tag på pain au chocolate som är bakade i Frankrike, här i Sverige? Tyvär lika gott här som där, fungerar utmärkt som enda basis när man är under bulk.
Om det nu ger massa insulin + höjer insulinkänsligheten lär det ju ska vara anabolt som fan? ;(
Mycket fett också så testosteronproduktionen är räddad.
Finns det en sätt att kunna jämföra de antioxidativa egenskaperna av till ex apelsiner med mörk choklad?
Jag vet inte, men jag vet att en kopp te innehåller mer antioxidanter än ett glas juice, 500 kcal choklad mot 500 kcal apelsiner däremot är väl en annan sak.
Choklad är dock godare ;)
Är väl stor chans att den kommer av samma ämnen?
Lizard: Visste du att det går att få tag på pain au chocolate som är bakade i Frankrike, här i Sverige? Tyvär lika gott här som där, fungerar utmärkt som enda basis när man är under bulk.
Nej, det hade jag ingen aning om. Det är inte en sån där prebaked som kommer fryst för avslut i ugnen..? *vet inte om jag vill veta var man köper dem..*
Dear all.
Precis som mariae skriver så är det en enorm skillnad på choklad och choklad. En vanlig Marabou eller Fazer är som bäst som en Gainomax och en kvalititetschoklad är som sämst som en whey80 med dextropur och som bäst som Rapid Hydro med Vitargo...om ni ursäktar metaforen.
De av oss som funnit en anledning att pula i sig BigNutMegaBlock, eller något annat liknande dekokt på fett och socker, till helgen missar liksom poängen.
Lizard
King Grub
2005-03-10, 07:29
Är väl stor chans att den kommer av samma ämnen?
Både sakerna måste väl studeras? Gissningar duger sällan.
Prebaked är det, men jag är inte helt säker på att det är fryst. Degen bör helst vara 10 grader celcius om jag inte minns helt fel, för bästa smak.
Ska kolla upp det, o jag ska inte säga vart man köper dom.
Nej, det hade jag ingen aning om. Det är inte en sån där prebaked som kommer fryst för avslut i ugnen..? *vet inte om jag vill veta var man köper dem..*
Lizard
Vad i den mörka chokladen är det som ger dom positiva effekterna?
Jag trycker i mig ganska mycket kakao eftersom jag smaksätter det mesta jag kör i mixern med det, skulle ju vara en höjdare om det var kakaot som stod för dom positiva effekterna.
Tja, eftersom mörk choklad var bra men inte vit choklad så är det alltså inte kakaofetter. Och då får man utgå ifrån att det är resten, dvs det som säljs i sverige som tex ögonkakao bör vara klart potentare än även 85% mörk choklad.
(fast inte speciellt gott att äta 100g eller så av...)
Eller har jag missat något?
Metal_boy_
2005-03-11, 22:09
mörk choklad har man väl vetat länge att det är bra :confused:
ska börja äta chips nu under deffen tänkte jag, tänkte va ute i god tid innan studier kommer att visa att det e bra :D
King Grub
2005-03-12, 06:47
mörk choklad har man väl vetat länge att det är bra :confused:
Återigen: den antioxidativa effekten. Men att den har så pass signifikant effekt på insulinkänsligheten är inte samma sak.
Sitter med en kaka 70%ig nu faktiskt, den 86%iga var slut. Mörk choklad är gott.
The_RobRoy
2005-03-12, 20:27
Jaha ös på med tips nu, vilka chokladsorter som har bäst att köpa
Jaha ös på med tips nu, vilka chokladsorter som har bäst att köpa
Netto har egen choklad som heter "Superior" som finns i en variant som är 78-procentig.
Innehållsförteckning: Kakaomassa, kakaosmör, socker, kakaopulver, arom
Bra antar jag... den är i alla fall god och kostar endast en tia.
Netto har egen choklad som heter "Superior" som finns i en variant som är 78-procentig.
Innehållsförteckning: Kakaomassa, kakaosmör, socker, kakaopulver, arom
Bra antar jag... den är i alla fall god och kostar endast en tia.
Med andra ord smakar den... inte speciellt bra.. ;)
Mörk choklad är faktiskt en kvalitetsprodukt. En riktigt fin chokladkaka kostar, mycket. Tyvärr..
Valrhona har mycket fin choklad!
Den 70%:iga guanaja är helt underbar!
Tricklev
2005-03-13, 21:17
Sitter med en kaka 70%ig nu faktiskt, den 86%iga var slut. Mörk choklad är gott.
Marabou? :)
Taskig som jag är på engelska så förstod jag inte riktigt allt. Någon som kan sammanfatta det hela åt mig? ;)
Hur nyttig är marabous mörka choklad med 44% cacao om man jämför med vanlig ljus choklad och 70% cacao choklad?
Hur nyttig är marabous mörka choklad med 44% cacao om man jämför med vanlig ljus choklad och 70% cacao choklad?
Vad vill du ha svaret i för enhet?
Mindre kakao ger plats för mer socker. Ät det för att det är gott, men lasta in in 500g om dagen så spelar det inte så stor roll. Fördelen med mörk choklad är att man nöjer sig med 1-2 rutor.
Testa Poulain Noir 76% om ni vill testa något gott. Svingod. Finns på pressbyrån för tjugofem bagare.
Vad vill du ha svaret i för enhet?
Mindre kakao ger plats för mer socker. Ät det för att det är gott, men lasta in in 500g om dagen så spelar det inte så stor roll. Fördelen med mörk choklad är att man nöjer sig med 1-2 rutor.
Testa Poulain Noir 76% om ni vill testa något gott. Svingod. Finns på pressbyrån för tjugofem bagare.
Men med vilken annan föda kan man klassa den 44% chokladen?
Tänkte för man får 400 gram av den för 26 kr samtidigt som 100 g av 70% chokladen kostar 19 kr. (Fattig)
Jag nöjer mig inte med 1-2 rutor=)
WHITEFOLKS
2005-03-17, 18:46
klassa mörk choklad som bättre godis, inte bra mat :P
aaaahh i LÖÖVE den här sortens trådar! :D har oxå gjort misstaget att köpe en 99procentare o ja käkar hellre naturellhavregröt faktiskt*spy*
en nackdel(eller fördel beroende hur man ser de)e attnär man käkat den 85%iga ett tag så börjar all ljus chokla smaka faen tycker ja, synd oxå att den mörka ska va så dyyr! *grr27*
Tricklev
2005-03-18, 19:48
Skolmellan mål på måndag då :)
Fan känns inte som att man har råd med nå 100gram denna deffen i varje fall :(
Dom som kan (läs Claude Kollin) menar att den "godaste" chokladen att äta har en kakaohalt mellan 65%-76%. Choklad som har över 80% kakaohalt i sig är lämpad för matlagning. I Mexico använder man ganska mycket choklad i matlagning men då inte den söta varianten.
vill man veta mer kan man gå in på dessa länkar
http://www.claudeschokladprovning.com/
http://www.chokladakademien.org/
apropå hälsoaspekter säger Claude på sin sida
"Choklad är dessutom nyttigt! Det sänker blodets kolesterolhalt och skyddar mot hjärtkärlsjukdomar. Det stärker immunförsvaret och innehåller massor med nyttiga vitaminer."
det finns en del roliga skrönor att läsa på dom sidorna och historia kring chokladen.
Lasse Kongo
2005-03-18, 21:25
hehe ska alla börja äta choklad nu :D
"Choklad är dessutom nyttigt! Det sänker blodets kolesterolhalt och skyddar mot hjärtkärlsjukdomar. Det stärker immunförsvaret och innehåller massor med nyttiga vitaminer."
Tänk kritiskt.
Min fråga är hur bra choklad är jämfört med andra livsmedel. Frukt och grönt innehåller säkert mer antioxidanter, vitaminer, fibre, etc per kcal, per 100 gram och per krona. Förstärker frukt och grönt immunförsvaret och förbättrar insulinkänslighet bättre än choklad per kcal och 100 gram också? Och per krona?
Sojabönor möjligtvis ger dig mycket mer för kalorierna, vikten och pengarna än choklad, men vem bryr sig om det inte smakar kalas?
Tänk kritiskt.
Min fråga är hur bra choklad är jämfört med andra livsmedel. Frukt och grönt innehåller säkert mer antioxidanter, vitaminer, fibre, etc per kcal, per 100 gram och per krona. Förstärker frukt och grönt immunförsvaret och förbättrar insulinkänslighet bättre än choklad per kcal och 100 gram också? Och per krona?
Sojabönor möjligtvis ger dig mycket mer för kalorierna, vikten och pengarna än choklad, men vem bryr sig om det inte smakar kalas?
tänk positivt
Choklad är gott!!!!!!!!!!!
dessutom verkar afrodisiatiskt................
Herkulez
2005-03-18, 22:49
shit nu kommer 90% på kolo tro att dom blir hårda av att käka chocklad *rolleyes*
shit nu kommer 90% på kolo tro att dom blir hårda av att käka chocklad *rolleyes*
Enligt Cilla så i alla fall delvis hårda................... :em:
Lizard
haha , de va ett konstigt litet sidospår den här tråden fick helt plötsligt :D
Hur mycket fett finns uppskattningsvis i en 70 % chokladkaka per 100 g?
Mossan hade köpt hem något billigt chocklad, som jag inte tyckte om så mycket heller, men det hade 46 % fett, alldeles för mycket väl ? *screwy*
Provade dietorilette (vet inte hru det stavas) Idag, den mörka. Det var bland de godaste mörka chokladerna jag smakat! Och då har jag smakat många =) Hur mkt ''nyttigare'' är den egentligen? Står 25%mindre kalorier på, är den sötad med sötningsmedel istället för vanligt socker bara, är det enda skillnaden?
Bigbulka
2005-04-14, 17:11
Fy faen för mörk choklad !
Personligen har jag varken lust eller ork att lägga ut massa pengar på att käka massa choklad varje dag, så jag drar mina egna slutsatser och bestämmer mig för att kakao faktiskt är bättre :thumbup:
Därför kommer jag nu avsluta kvällen med ett stort glas "mjölkchoklad", massa kakao, en del mjölk och yttepyttelite socker :)
Jag åt upp en 50 g chokladkaka igår, det var Exellence 99% Cacao.
Underbart gott... :eating:
Varför inte bara ta fram kakaopaketet då? :)
WHITEFOLKS
2005-04-22, 14:27
skillnad på 99% kakaomassa och 99%kakaopulver. (antar att kakaopulvret till viss del är avfettat iaf, kan mycket väl ha fel :))
nu har både choklad och vin varit uppe, säg nu bara att en cigarr lite då och då också är nyttig, så är sommaren räddad! :D
lizzard: croissant d'almonde ...du förtjänar smisk :whipped: blir ju så sugn så ja får bita mig i armen...
apropå strävt gott vin så är det väll bordeux man skall hålla sig till, extremt gott och finns i alla prisklasser =)
blekfet2
2005-04-24, 09:02
Provade dietorilette (vet inte hru det stavas) Idag, den mörka. Det var bland de godaste mörka chokladerna jag smakat! Och då har jag smakat många =) Hur mkt ''nyttigare'' är den egentligen? Står 25%mindre kalorier på, är den sötad med sötningsmedel istället för vanligt socker bara, är det enda skillnaden?
25% midnre kalorier jämfört med vad????
*rolleyes*
hmm.. hur nyttigt/onyttigt är kakao då?
King Grub
2005-04-24, 12:38
Ren kakao är naturligtvis det bästa alternativet. Fortfarande våldsamt kaloririkt, så är man intresserad av att hålla koll på energiintaget kan man inte äta obehindrat med sked, men det är inte onyttiga kalorier.
100gram mörk choklad, hur ofta?
najs.
Personligen har jag varken lust eller ork att lägga ut massa pengar på att käka massa choklad varje dag, så jag drar mina egna slutsatser och bestämmer mig för att kakao faktiskt är bättre :thumbup:
Därför kommer jag nu avsluta kvällen med ett stort glas "mjölkchoklad", massa kakao, en del mjölk och yttepyttelite socker :)
Jag får nog erkänna att jag ljög - mörk choklad är alldeles för gott :D
Jag får nog erkänna att jag ljög - mörk choklad är alldeles för gott :D
Vilken "modell" ska man köpa tycker du ?
J.Saarela
2006-02-11, 15:16
*spy*
skillnad på 99% kakaomassa och 99%kakaopulver. (antar att kakaopulvret till viss del är avfettat iaf, kan mycket väl ha fel :))¨
vilket ska man leta efter menar du ?
Zerohero
2006-02-11, 16:29
Har man gjort någo vidare undersökningar på vilket ämne det som står för insulinsänkande effekterna?
Man tycker det borde vara kakaon, det är ju inte kakaofetterna eftersom man testade vit choklad också. Sokret är det knappast :D
Hur ser fettsmansättningen i kakao och kakaosmör ut?
King Grub
2006-02-11, 16:33
Har man gjort någo vidare undersökningar
Bara på personer med högt blodtryck:
http://hyper.ahajournals.org/cgi/content/full/46/2/398
Cerberus
2006-02-11, 16:46
Okej, optimala märket med bäst smak och nyttighet? Svar tack :)
Känns inte som mörk choklad är värt det, kanske någon dag i veckan. Energitätt...
King Grub
2006-02-11, 16:55
Som Styx skrev redan i början av tråden:
"När det gäller choklad är det ju bara synd att mängden polyfenoler varierar beroende på kakaokälla och är ganska oförutsägbar. Kan vara allt från obetydliga mängder till stora mängder."
Cerberus
2006-02-11, 18:22
Som Styx skrev redan i början av tråden:
"När det gäller choklad är det ju bara synd att mängden polyfenoler varierar beroende på kakaokälla och är ganska oförutsägbar. Kan vara allt från obetydliga mängder till stora mängder."
Jo men jag har en ursäkt att trycka i mig 100g mörk choklad nu iaf :D
Känns inte som mörk choklad är värt det, kanske någon dag i veckan. Energitätt...
Håller med, har ingen aning vad man ska köpa för någon, bild och info vore guld :)
Snorkfröken
2006-02-11, 19:30
Håller med, har ingen aning vad man ska köpa för någon, bild och info vore guld :)
Jag gillar Drostes Extra Dark (72 %) - finns iaf på Viking Line :D
http://www.humbugs-chocolates.co.uk/shop/images/products/dp0003.jpg
Marabou Premium Dark är också helt OK
http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/images/fifi1/pictures/6_2_6_center_1.jpg
fan att mörk chocklad ska vara nyttigt..nämligen det som smakar riktigt äckligt rent ut sagt skit! den godaste av dom alla är orginala marabou mjölkchockladen! kan fan inte äta beska äckliga mörkchockladen.
Snorkfröken
2006-02-11, 19:54
fan att mörk chocklad ska vara nyttigt..nämligen det som smakar riktigt äckligt rent ut sagt skit! den godaste av dom alla är orginala marabou mjölkchockladen! kan fan inte äta beska äckliga mörkchockladen.
Sätt en bit i munnen, ha upp den i gommen och avnjut det hela med ett glas mjölk eller en kopp starkt kaffe *drool*
King Grub
2006-02-11, 20:25
Det är ju inget du behöver. Träning och bra kost ger en bra insulinkänslighet. Dessutom är det väldigt energitätt. Det går ju inte att lägga till 100 gram choklad om dagen till kosten och tro, att man skall hålla formen. Gör man det, dröjer det antagligen inte länge, förrän man tvingas göra ett nytt hål i livremmen.
Vilken "modell" ska man köpa tycker du ?
En bra "nybörjarchoklad" som är riktigt god är Lindt Excellence Madagascar 70% - rekommenderas varmt :thumbup:
Nu när jag ätit choklad över en längre tid har jag börjat föredra något starkare/intensivare chokladsorter.
Om man gillar en mildare smak så rekomenderar jag märket Maragda 70%. En rosa förpackning, 80grams kaka från Spanien. Mmm....
Jag ska åka till lidl och kolla vad dom har :D
Anton Berg Ghana är :eating:
Fö äter jag 100 g mörk choklad de flesta dagar i veckan :)
Zerohero
2006-02-12, 12:17
När man läser på choklad så strå det t.ex inehåller 70 % kakao. Då räcknar man väl med kakaosmör?
Det har väl inga antioxidanata effekter eller insulinsänkande eller?. SÅ då kanske chokladen är bara 50% kakao. eller hur mycket brukar vara kakaosmörets andel?
Cerberus
2006-02-12, 18:11
Kan man köpa dessa chokladsorterna i vanliga butiker som konsum o ica?
christian
2006-02-12, 18:18
Nu blev jag ju chokladsukken jue. (o)Tur man bor nära OKQ8.. =)
Nu blev jag ju chokladsukken jue. (o)Tur man bor nära OKQ8.. =)
helrätt!
All heil theobromine :bow:
Cerberus
2006-02-13, 15:19
Fyfan så äckligt mörk choklad är *spy* köpte en 35g 70% förut som smaka grymt bittert och en 100g 90% som förmodligen lär smaka riktigt rövaktigt.
Ingen risk att jag överäter på äckliga choklad iaf :P man lär sig av sina misstag :)
Fyfan så äckligt mörk choklad är *spy* köpte en 35g 70% förut som smaka grymt bittert och en 100g 90% som förmodligen lär smaka riktigt rövaktigt.
Ingen risk att jag överäter på äckliga choklad iaf :P man lär sig av sina misstag :)
äh tryck upp i gomen och drick varmt svart kaffe.
supersleepy
2006-02-13, 15:27
Kolla mitt tips som jag gav på en annan tråd här på forumet. 99 % choklad. D.v.s inget från marabou som har ca 60 % fett och stor mängd socker i. Det är den fetaste 86 % som finns. Men frågade en expert och han sa att marabou har så på alla sina "mörka" choklad paket.
Den 99 % är skit god tycker jag då jag smälter den över vattenbad och sedan tar det över torkade aprikoser som jag blötlagt i några timmar innan. Mycket godare tycker jag.
Den får nämligen sötman från aprikosen.
Prova och sötsuget och chokladsuget lär försvinna.
Låt gärna frukten rinna av lite så chokladen fastnar. Bara att skaka lite.
Cerberus
2006-02-13, 15:30
Det går lite lättare ner om jag kör skiten i micron en stund, smakar inte lika bittert då. Torkad ananas o mörk choklad var dock helt okej :thumbup:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=525122&rss=2241
"Teorin att choklad är bra för hälsan får stöd i en ny holländsk studie. Den visar att män som äter mycket choklad löper hälften så stor risk att dö i hjärt- och kärlsjukdomar som män med en lägre kakaokonsumtion, skriver Svenska Dagbladet.
Det är forskare vid National Institute of Health and Environment i holländska Bilthoven, som studerat 470 holländska mäns chokladkonsumtion.
Studien startade 1985 och femton år senare hade 152 av dem dött i hjärt- eller kärlsjukdomar. De som klarade sig bäst var männen med smak för kakaoprodukter, kunde forskarna konstatera efter att ha tagit bort faktorer som vikt och rök- och alkoholvanor.
Förklaringen tror man beror på att choklad innehåller olika sorters antioxidanter."
Det är stor skillnad mellan 70%ig choklad och 70%ig choklad beroende på tillverkare,plantage osv...
Emil_Larsson
2007-10-25, 20:15
Bump.
Morsan undrar en sak, och även jag är lite intresserad bara för att hon var nyfiken. Hennes dietist säger att mörk choklad är bra för hennes diabetes och att hon kan äta detta då och då.
Willys mörkchoklad 100 gram, 72 % kakao.
Ingredienser:
Kakaomassa, socker, kakaosmör, fettreducerat kakao, emulgeringsmedel, (rapslecitin), aromer.
Kan innehålla spår av hasselnöt, mandel, makademianöt, pekannöt, gluten, soja, mjölk, ägg. Innehåller minst 72 % kakao.
Energi 2200 kj/ 530 kcal
Protein 10 gram
Kolhydrat 34 gram
Varav socker 27 gram
Fett
Varav mättat fett 24
Kostfiber 11 gram
Natrium 0,02 gram
Motsvarar 0,05 gram koksalt.
Hon säger att det är bluffens från henne för när hon läste på kakans baksida står det socker högt upp vilket betyder högt sockerinnehåll och pga detta är hon osäker på om detta verkligen är bra för henne.
Vad anser ni? är den chokladbiten nyttig eller ej?
MVH
Alfred Nobel
2007-10-25, 20:33
Bump.
Morsan undrar en sak, och även jag är lite intresserad bara för att hon var nyfiken. Hennes dietist säger att mörk choklad är bra för hennes diabetes och att hon kan äta detta då och då.
Ingredienser:
Kakaomassa, socker, kakaosmör, fettreducerat kakao, emulgeringsmedel, (rapslecitin), aromer.
Kan innehålla spår av hasselnöt, mandel, makademianöt, pekannöt, gluten, soja, mjölk, ägg. Innehåller minst 72 % kakao.
Energi 2200 kj/ 530 kcal
Protein 10 gram
Kolhydrat 34 gram
Varav socker 27 gram
Fett
Varav mättat fett 24
Kostfiber 11 gram
Natrium 0,02 gram
Hon säger att det är bluffens från henne för när hon läste på kakans baksida står det socker högt upp vilket betyder högt sockerinnehåll och pga detta är hon osäker på om detta verkligen är bra för henne.
MVH
En chokladbit som är stort som ett hus? eller bara en liten ruta?
Emil_Larsson
2007-10-25, 20:41
En chokladbit som är stort som ett hus? eller bara en liten ruta?
Jag vet ej vad morsan tänkt sig, hon lär nog nöja sig med en halv sån. 50 gram alltså.
Bump.
Ingredienser:
Energi 2200 kj/ 530 kcal
Protein 10 gram
Kolhydrat 34 gram
Varav socker 27 gram
Fett
Varav mättat fett 24
Kostfiber 11 gram
Natrium 0,02 gram
MVH
Socker är bara kalorier utan näring, det är just därför man säger att det helst ska vara 70%+ kakao i, då det leder till att chokladkakan ändå har en väldigt god näringstäthet. Att undvika lite socker för att det är "onyttigt" tycker jag bara är löjligt, så länge man äter ordentligt med grönsaker och frukt så är det bara tänderna man behöver oroa sig för. :)
Nyttig är som alltid subjektivt, men jag ser inga problem med att äta 500 kcal mörk choklad istället för 500 kcal gröt t.ex.
Dock så föredrar jag lite bättre märken än Willys. :D
Lindt Madagascar 70% (inte 65%, den är lite för mesig), är en av mina favoriter och extremt lättäten för nybörjare.
Tycker inte så mycket om mörk choklad som säljs i mataffärer; antar att jag är lite fin i kanten. Föredrar i så fall att köpa en större bar av det finare slaget i någon chokladaffär. Som tur är ligger det en väldigt nära skolan ;) Favvisar just nu är nog bönor från venezuela och madagascar! (stavning...?)
Socker är bara kalorier utan näring, det är just därför man säger att det helst ska vara 70%+ kakao i, då det leder till att chokladkakan ändå har en väldigt god näringstäthet. Att undvika lite socker för att det är "onyttigt" tycker jag bara är löjligt, så länge man äter ordentligt med grönsaker och frukt så är det bara tänderna man behöver oroa sig för. :)
Nyttig är som alltid subjektivt, men jag ser inga problem med att äta 500 kcal mörk choklad istället för 500 kcal gröt t.ex.
Dock så föredrar jag lite bättre märken än Willys. :D
Lindt Madagascar 70% (inte 65%, den är lite för mesig), är en av mina favoriter och extremt lättäten för nybörjare.
Och andra sidan har hans mor diabetes, vilket inte är att förkasta direkt.
Tycker inte så mycket om mörk choklad som säljs i mataffärer; antar att jag är lite fin i kanten. Föredrar i så fall att köpa en större bar av det finare slaget i någon chokladaffär. Som tur är ligger det en väldigt nära skolan ;) Favvisar just nu är nog bönor från venezuela och madagascar! (stavning...?)
Ehhhh? De säljer ju precis lika fin choklad i mataffärer som i chokladaffärer, åtminstone Valhrona och Michel Cluizel. Om du är för fin för de märkena så... :smash: Och den finaste chokladen brukar förresten komma i de minsta förpackningarna, 5-50 gram. ;)
Raggis, oj det missade jag. Men mörk choklad höjer ju insulinkänsligheten så jag tycker inte att det borde vara några problem.
Att titta på procentsatserna på chokladbitar är precis lika jävla pantat som att göra det när whiskyn eller vinet ska väljas. Att snacka om fin choklad hit och dit och sen säga Lindt, är som att dra upp lådviner när Carl-Jan onanerar till en 300-kronorspava. Gå till en chokladbutik, t ex Kahls finns överallt och köp GOD choklad, Michel Cluizel gör många varianter jag snudd på dött för, Valrhona gjuter gudarnas smak i fyrkantiga plattor. Amadei stavas c h o k l a d o r g a s m på franska. Lindt samlar det grisen lämnar bakom sig, förvisso med ett fryntligt flin och trivsamt grymt.
Ehhhh? De säljer ju precis lika fin choklad i mataffärer som i chokladaffärer, åtminstone Valhrona och Michel Cluizel. Om du är för fin för de märkena så... :smash: Och den finaste chokladen brukar förresten komma i de minsta förpackningarna, 5-50 gram. ;)
Raggis, oj det missade jag. Men mörk choklad höjer ju insulinkänsligheten så jag tycker inte att det borde vara några problem.
Den finaste chokladen kommer väl inte alls nödvändigtvis i pyttesmå förpackningar? Inte så ovanligt att det är ganska tjocka kakor. Du vet väl inte vad jag har för preferenser? ;)
Valhrona, Cluizel? Har jag inte lagt märke till :) Får väl undersöka närmare och se om jag hittar något smaskigt! Fast det är ändå godare med färskare choklad.
Den finaste chokladen kommer väl inte alls nödvändigtvis i pyttesmå förpackningar? Inte så ovanligt att det är ganska tjocka kakor. Du vet väl inte vad jag har för preferenser? ;)
Valhrona, Cluizel? Har jag inte lagt märke till :) Får väl undersöka närmare och se om jag hittar något smaskigt! Fast det är ändå godare med färskare choklad.
Jaadu, jag har då aldrig hittat ett speciellt bra märke i tjocka kakor (väsentligt bättre än vanliga kakor för ungefär 20kr/100g som ej kommer från ett speciellt plantage), däremot har jag hittat helt fantastiska chokladsorter i pyttesmå kakor. Får kanske ta en extra koll nästa gång, men du kanske kan rekommera mig ett märke som du tycker är bra i tjocka kakor? :)
Chokladen i mataffärerna är precis lika färsk som all annan, om du inte pratar om praliner.
Två av mina favoritsorter kommer förresten från Madagaskar, så vår smak kanske inte skiljer sig så mycket! :)
der_rickard
2008-02-05, 17:42
Bumpar eftersom jag läst igenom tråden men inte riktigt fått svar på min undring. Det är kakaon i mörk choklad som är nyttig, eller hur? Får man samma nyttigheter från vanligt kakaopulver (ögonkakao) om man blandar i det i någon mat/dryck? Eller är det något speciellt med sammansättningen i mörk choklad som gör den extra nyttig?
Det är kakaon.
Däremot kan själva antioxidanterna i kakaon (det handlade det inte om nu iofs) variera mycket från kakaoburk till kakaoburk.
Varför e så choklad s¨å himmla gott? blir ju alltid att man drar i sig en marabou kaka på kvällarna efter träningspassen
der_rickard
2008-02-05, 21:13
Däremot kan själva antioxidanterna i kakaon (det handlade det inte om nu iofs) variera mycket från kakaoburk till kakaoburk.
Är det något speciellt man ska tänka på när man köper kakao då? Dyrare = bättre eller är det skitsamma, man kan ändå inte veta vilken burk som är "bäst" (dvs innehåller mest antioxidanter)?
Varför e så choklad s¨å himmla gott? blir ju alltid att man drar i sig en marabou kaka på kvällarna efter träningspassen Antar att du inte menade något med frågan, tror att du bara ville säga att det var gott. Men jag svarar ändå :D:
Tror att det är pga. allt fett och socker, evolutionen :).
Är det något speciellt man ska tänka på när man köper kakao då? Dyrare = bättre eller är det skitsamma, man kan ändå inte veta vilken burk som är "bäst" (dvs innehåller mest antioxidanter)?
Jag är inte helt säker här, men jag tvivlar på att tillverkarna mäter ORAC-värdet på kakaon ;)
kalajset
2008-02-05, 22:17
Den här tråden var inte bra, visar endast hur lättpåverkad man är. Chockladsuget måste genast tillfredsställas, så nu bär det med raska steg av till affären för att köpa lite "fin" mörk chocklad av högsta kvalitet. Inget fancy nej, men något trevligare än Euro Shoppers 5-kronors bitar iaf ;)
Lättpåverkade individer,klicka ej på denna länken:
http://www.chokladsajten.com/
:D
Har nog aldrig köpt mörk choklad men inspirerad av tråden köpte jag idag en Lindt Excellence 70% . Avnjöt 2 bitar på rekommenderat sätt, fet tumme upp helt enkelt :)
King Grub
2008-04-09, 06:30
In recent years, there has been increased interest in the potential health-related benefits of antioxidant- and phytochemical-rich dark chocolate and cocoa.
The objective of the study was to examine the short-term (6 wk) effects of dark chocolate and cocoa on variables associated with neuropsychological functioning and cardiovascular health in healthy older adults.
A double-blind, placebo-controlled, fixed-dose, parallel-group clinical trial was used. Participants (n = 101) were randomly assigned to receive a 37-g dark chocolate bar and 8 ounces (237 mL) of an artificially sweetened cocoa beverage or similar placebo products each day for 6 wk.
No significant group (dark chocolate and cocoa or placebo)-by-trial (baseline, midpoint, and end-of-treatment assessments) interactions were found for the neuropsychological, hematological, or blood pressure variables examined. In contrast, the midpoint and end-of-treatment mean pulse rate assessments in the dark chocolate and cocoa group were significantly higher than those at baseline and significantly higher than the midpoint and end-of-treatment rates in the control group. Results of a follow-up questionnaire item on the treatment products that participants believed they had consumed during the trial showed that more than half of the participants in both groups correctly identified the products that they had ingested during the experiment.
This investigation failed to support the predicted beneficial effects of short-term dark chocolate and cocoa consumption on any of the neuropsychological or cardiovascular health-related variables included in this research. Consumption of dark chocolate and cocoa was, however, associated with significantly higher pulse rates at 3- and 6-wk treatment assessments.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 4, 872-880, April 2008.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/4/872
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 4, 872-880, April 2008.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/4/872
Glädjedödare. *gah!*
Jaja, choklad är ju fortfarande gott i alla fall :)
Kommer säkert mer studier i framtiden...
der_rickard
2008-04-09, 11:44
Det var ju tråkigt... Jag som precis fått det till en vana att blanda i kakao i yogurten.
Garv. Återigen King Grub + Studier-effekten på Kolobarn!
Meta analys!
Background Epidemiological evidence suggests blood pressure–lowering effects of cocoa and tea. We undertook a meta-analysis of randomized controlled trials to determine changes in systolic and diastolic blood pressure due to the intake of cocoa products or black and green tea.
Methods MEDLINE, EMBASE, SCOPUS, Science Citation Index, and the Cochrane Controlled Trials Register were searched from 1966 until October 2006 for studies in parallel group or crossover design involving 10 or more adults in whom blood pressure was assessed before and after receiving cocoa products or black or green tea for at least 7 days.
Results Five randomized controlled studies of cocoa administration involving a total of 173 subjects with a median duration of 2 weeks were included. After the cocoa diets, the pooled mean systolic and diastolic blood pressure were –4.7 mm Hg (95% confidence interval [CI], –7.6 to –1.8 mm Hg; P = .002) and –2.8 mm Hg (95% CI, –4.8 to –0.8 mm Hg; P = .006) lower, respectively, compared with the cocoa-free controls. Five studies of tea consumption involving a total of 343 subjects with a median duration of 4 weeks were selected. The tea intake had no significant effects on blood pressure. The estimated pooled changes were 0.4 mm Hg (95% CI, –1.3 to 2.2 mm Hg; P = .63) in systolic and –0.6 mm Hg (95% CI, –1.5 to 0.4 mm Hg; P = .38) in diastolic blood pressure compared with controls.
Conclusion Current randomized dietary studies indicate that consumption of foods rich in cocoa may reduce blood pressure, while tea intake appears to have no effect.
Arch Intern Med. 2007;167:626-634.
http://archinte.ama-assn.org/cgi/reprint/167/7/626.pdf
Ah visst har du rätt i det du säger om Vin, om vi ska se till Antioxidanterna (det som gör rödvin nyttigt). Det är dock mycket bättre att dricka Grönt eller Vitt te, Vitt te innehåller massa antioxidanter och näringsämnen som inte Vin har, dessutom är det alkohol i vin. Vitt och Grönt te är betydligt bättre än rödvin och man kan dricka mycket av det, dessutom bidrar Vitt och grönt te till att öka ämnesomsättningen samt är bra för hyn. Visst går hälsoeffekterna att läsa om på flera håll men ajg har också baserat det här på personliga erfarenheter då jag dricker mycket vitt och grönt te dagligen.
Ah visst har du rätt i det du säger om Vin, om vi ska se till Antioxidanterna (det som gör rödvin nyttigt). Det är dock mycket bättre att dricka Grönt eller Vitt te, Vitt te innehåller massa antioxidanter och näringsämnen som inte Vin har, dessutom är det alkohol i vin. Vitt och Grönt te är betydligt bättre än rödvin och man kan dricka mycket av det, dessutom bidrar Vitt och grönt te till att öka ämnesomsättningen samt är bra för hyn. Visst går hälsoeffekterna att läsa om på flera håll men ajg har också baserat det här på personliga erfarenheter då jag dricker mycket vitt och grönt te dagligen.
Antioxidanter hit eller dit, är det någon bevisad effekt? Att alkoholen i rödvin har positiv effekt är väl rätt så säkert däremot, sen vad antioxidanterna bidrar med vet jag ej....
illitch77
2008-04-11, 09:42
Antioxidanter hit eller dit, är det någon bevisad effekt? Att alkoholen i rödvin har positiv effekt är väl rätt så säkert däremot, sen vad antioxidanterna bidrar med vet jag ej....
Inte heller det är väl så säkert. Den mytomspunna J-kurvan gällande alkoholkonsumption är nog just en myt... Som ex:
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/492/632_637.pdf
Inte heller det är väl så säkert. Den mytomspunna J-kurvan gällande alkoholkonsumption är nog just en myt... Som ex:
Jag orkar helt enkelt inte länka artiklar, men jag menar att det är nog är rätt så säkert att det inte är en myt. Och de jag pratat som arbetar inom det området menar samma. En av de hade en artikel på mus i Circulation (highest impact i cardiovascular) ett par år sedan som visade just att vinet inte beskyddade mot atherosclerose mer än ren alkohol....
Kan inte öppna länken men är det inte bara en persons personliga hållning till ämnet? Det är det iaf om det är artikeln jag tänker på....
Bevisad effekt helt klar. Känner mig piggare, slätare hy i ansiktet, uthålligare, orkar mer på gymmet samt avkopplande. Det bästa av allt är nog välmåendet som ökat något enormt sen jag började dricka te, frågan är om det tom är en typ av drog. Kan dock säga att ni inte märker nån skillnad på ett par koppar om dan, men ajg dricker lite då och då, runt 5-8 koppar om dagen blir det. Bättre koncentration upplever jag också, problemet är väl dock att jag måste dricka ett glas vatten efter varje kopp te, annars känner jag mig otroligt torr i munnen efter ett tag, dock ger det ingen koffeinliknande effekt. Rödvin 5-8 glas per dag fördelaktigt? knappast va.
illitch77
2008-04-12, 09:32
Kan inte öppna länken men är det inte bara en persons personliga hållning till ämnet? Det är det iaf om det är artikeln jag tänker på....
Det är en debattartikel, så visst är det åtminstone delvis vinklat. Jag har själv inga invändningar mot din synpunkt kring antioxidanter. Jag har heller inga invändningar mot att alkohol i små mängder har en viss skyddseffekt mot kardiovaskulär sjuklighet. Min känsla (som överensstämmer med artikeln) är dock att så länge som den totala risken för hjärtkärlsjukdom är låg så kommer alkoholens negativa effekter sannolikt att överväga. Måttlig alkoholkonsumption skulle i så fall vara positiv framför allt i de högre åldrarna (där konsumptionen fn är som lägst).
Sedan finns det ju en poäng med att minska den totala alkoholkonsumptionen i samhället men det är ju en helt annan diskussion.
Bevisad effekt helt klar. Känner mig piggare, slätare hy i ansiktet, uthålligare, orkar mer på gymmet samt avkopplande. Det bästa av allt är nog välmåendet som ökat något enormt sen jag började dricka te, frågan är om det tom är en typ av drog. Kan dock säga att ni inte märker nån skillnad på ett par koppar om dan, men ajg dricker lite då och då, runt 5-8 koppar om dagen blir det. Bättre koncentration upplever jag också, problemet är väl dock att jag måste dricka ett glas vatten efter varje kopp te, annars känner jag mig otroligt torr i munnen efter ett tag, dock ger det ingen koffeinliknande effekt. Rödvin 5-8 glas per dag fördelaktigt? knappast va.
Ja men så är det bevisat :thumbup:
Té innehåller ju en del stimulerande ämnen, dock i små mängder. Något jag skulle vilja påstå toppar té är ändå kakao. Jag har börjat med att ta en kopp chokladvatten till frukost (några matskedar kakao + vatten), för att tona ner blodtrycket lite osv. Det ger en märkbar positiv buzz faktiskt som håller i sig några timmar :Virro
Det var ju tråkigt... Jag som precis fått det till en vana att blanda i kakao i yogurten.Sluta inte med det! Kakao är ett av de mineralrikaste födoämnen jag vet. Jag äter flera matskedar varje dag som jag blandar ner i min havre-mjölk-mix. Står säkert för halva mitt magnesium/zink-intag. Sen är polyfenolerna lite kontroversiella, vissa studier påvisar att de har en effekt medan andra dementerar detta.
insolation
2008-05-02, 10:37
Min största källa till kalcium består av kvarg som jag äter på kvällen när jag går och lägger mig. Jag äter kvargen tillsammans med kakao, men jag funderar lite över ifall det egentligen är så klokt.
Kakao innehåller nämligen rätt så höga doser av oxalic acid, hur höga och hur pass mycket det påverkar har jag inte kunnat hitta, men att kalcium tas upp sämre råder det ingen tvekan om, speciellt med tanke på i mitt fall äter jag hela 50 gram kakao samtidigt.
Nån som är bättre än mig på att söka kanske kan svara på det.
http://cancerweb.ncl.ac.uk/cgi-bin/omd?oxalic+acid
insolation
2008-05-02, 17:48
Någon kanske läste och blev orolig i onödan, därför väljer jag att svara på min egen fråga. Dock förstår jag inte hur detta kan komma sig, men det kanske finns någon anledning till det som jag inte förstår då jag inte är speciellt insatt på detta område.
What decreases calcium absorption?
Oxalic Acid — Oxalic acid is a substance that binds to
calcium directly in some plant-foods making the calcium
unavailable for absorption. The amount of calcium ab-
sorbed from foods high in oxalic acid, such as spinach,
soybeans, and cocoa, is small. However, the calcium ab-
sorption from other food sources, consumed at the same
meal, will not be affected
http://ag.arizona.edu/pubs/health/az1042.pdf
Eddie Vedder
2008-07-09, 19:28
Bump!:)
Background: Studies suggest cardioprotective benefits of dark chocolate containing cocoa.
Objective: This study examines the acute effects of solid dark chocolate and liquid cocoa intake on endothelial function and blood pressure in overweight adults.
Design: Randomized, placebo-controlled, single-blind crossover trial of 45 healthy adults [mean age: 53 y; mean body mass index (in kg/m2): 30]. In phase 1, subjects were randomly assigned to consume a solid dark chocolate bar (containing 22 g cocoa powder) or a cocoa-free placebo bar (containing 0 g cocoa powder). In phase 2, subjects were randomly assigned to consume sugar-free cocoa (containing 22 g cocoa powder), sugared cocoa (containing 22 g cocoa powder), or a placebo (containing 0 g cocoa powder).
Results: Solid dark chocolate and liquid cocoa ingestion improved endothelial function (measured as flow-mediated dilatation) compared with placebo (dark chocolate: 4.3 ± 3.4% compared with –1.8 ± 3.3%; P < 0.001; sugar-free and sugared cocoa: 5.7 ± 2.6% and 2.0 ± 1.8% compared with –1.5 ± 2.8%; P < 0.001). Blood pressure decreased after the ingestion of dark chocolate and sugar-free cocoa compared with placebo (dark chocolate: systolic, –3.2 ± 5.8 mm Hg compared with 2.7 ± 6.6 mm Hg; P < 0.001; and diastolic, –1.4 ± 3.9 mm Hg compared with 2.7 ± 6.4 mm Hg; P = 0.01; sugar-free cocoa: systolic, –2.1 ± 7.0 mm Hg compared with 3.2 ± 5.6 mm Hg; P < 0.001; and diastolic: –1.2 ± 8.7 mm Hg compared with 2.8 ± 5.6 mm Hg; P = 0.014). Endothelial function improved significantly more with sugar-free than with regular cocoa (5.7 ± 2.6% compared with 2.0 ± 1.8%; P < 0.001).
Conclusions: The acute ingestion of both solid dark chocolate and liquid cocoa improved endothelial function and lowered blood pressure in overweight adults. Sugar content may attenuate these effects, and sugar-free preparations may augment them.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/1/58
Acute dark chocolate and cocoa ingestion and endothelial function: a randomized controlled crossover trial. Am J Clin Nutr. 2008; 88: 58-63
Jag_Emil
2008-07-09, 20:11
Te har ju teoin, som sägs vara som koffein. Det är påverkar ju din sinnestämmning i alla fall. Ettlångvarigt bruk kan ge njurskador,
men så andra sidan. Långvarigt bruk av allting idag ger ju skador.
Det låter otroligt att te ska ha så mycket positiv effekt, som antioxidanter osv.
Det kan inte vara vanlgitkonsum te va? Utan snarare det här gröna tet. Somjag aldrig har provat. Kanske borde prova.
Jag_Emil
2008-07-09, 20:12
Suveränt ju. Så slipper man göda de stora skit företagen också.
Var?
Eddie Vedder
2008-07-09, 20:16
Det kan inte vara vanlgitkonsum te va? Utan snarare det här gröna tet. Somjag aldrig har provat. Kanske borde prova.
Det gäller båda. Både svart och grönt té har påvisade positiva hälsoeffekter, båda påverkar ämnesomsättningen och båda är rika på antioxidanter.
Men omfattningen av de olika faktorerna varierar bland de två olika sorterna samt INOM de specifika sorterna, d.v.s. svart té A skiljer sig från svart té B och samma sak med gröna téer.
Bump!:)
Acute dark chocolate and cocoa ingestion and endothelial function: a randomized controlled crossover trial. Am J Clin Nutr. 2008; 88: 58-63
Problemet är vad jag vet att man ej sett något effekt på längre sikt...
Ola Wallengren
2008-07-10, 12:48
Problemet är vad jag vet att man ej sett något effekt på längre sikt...
Nej, det finns inte mycket data men det som finns pekar på även en effekt vid kroniskt bruk.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/88/1/38
Chocolate or cocoa was the only group to show significant effects, both acutely and chronically, on FMD. The time-course suggests a peak effect at 2 h (Figure 3 A), but subgrouping by epicatechin dose (as stated within each study) does not suggest a strong epicatechin dose effect (Figure 3B); however, this finding does not rule out a dose-dependent effect of another component of chocolate. Further chronic intake data would be necessary to confirm a clinically significant effect. A funnel plot of the acute effects of chocolate or cocoa (although including only 6 data points) suggests reporting bias—ie, studies finding smaller FMD effects may not have been reported, which would have inflated the observed effects in the present meta-analysis (data not shown). Because there was only a limited number of studies, and because those studies were of varied validity, sensitivity analyses (which removed studies with a greater risk of bias) tended to result in a loss of the significant effects of cocoa and chocolate on FMD. Removing studies that did not report attempted blinding of participants did not alter the significantly positive effect of an acute dose of chocolate or cocoa on FMD (4.9%; 95% CI: 3.1, 6.7; 4 studies), but the significant effect of chronic intake was lost (3.6%; 95% CI: –1.7, 8.9; 1 study). Removing studies on the basis of allocation concealment, blinding of researchers or outcomes assessors, funding, or similarity of saturated fat intake in the 2 arms or periods removed all studies, so results were not robust to sensitivity analysis. The validity of chocolate or cocoa studies is of importance. Two studies that contributed data to chronic effects of chocolate on FMD were excluded because of a large difference in the quantity of saturated fat provided in the intervention and control groups (a difference between the 2 groups of >2% in the energy from saturated fat). It is also worth noting that a high proportion of studies (62%) in this group reported that they were funded by the chocolate industry.
King Grub
2008-07-25, 18:03
This study examines the acute effects of solid dark chocolate and liquid cocoa intake on endothelial function and blood pressure in overweight adults.
Randomized, placebo-controlled, single-blind crossover trial of 45 healthy adults [mean age: 53 y; mean body mass index (in kg/m2): 30]. In phase 1, subjects were randomly assigned to consume a solid dark chocolate bar (containing 22 g cocoa powder) or a cocoa-free placebo bar (containing 0 g cocoa powder). In phase 2, subjects were randomly assigned to consume sugar-free cocoa (containing 22 g cocoa powder), sugared cocoa (containing 22 g cocoa powder), or a placebo (containing 0 g cocoa powder).
Solid dark chocolate and liquid cocoa ingestion improved endothelial function (measured as flow-mediated dilatation) compared with placebo (dark chocolate: 4.3 ± 3.4% compared with –1.8 ± 3.3%; P < 0.001; sugar-free and sugared cocoa: 5.7 ± 2.6% and 2.0 ± 1.8% compared with –1.5 ± 2.8%; P < 0.001). Blood pressure decreased after the ingestion of dark chocolate and sugar-free cocoa compared with placebo (dark chocolate: systolic, –3.2 ± 5.8 mm Hg compared with 2.7 ± 6.6 mm Hg; P < 0.001; and diastolic, –1.4 ± 3.9 mm Hg compared with 2.7 ± 6.4 mm Hg; P = 0.01; sugar-free cocoa: systolic, –2.1 ± 7.0 mm Hg compared with 3.2 ± 5.6 mm Hg; P < 0.001; and diastolic: –1.2 ± 8.7 mm Hg compared with 2.8 ± 5.6 mm Hg; P = 0.014). Endothelial function improved significantly more with sugar-free than with regular cocoa (5.7 ± 2.6% compared with 2.0 ± 1.8%; P < 0.001).
The acute ingestion of both solid dark chocolate and liquid cocoa improved endothelial function and lowered blood pressure in overweight adults. Sugar content may attenuate these effects, and sugar-free preparations may augment them.
Am J Clin Nutr. 2008 Jul;88(1):58-63. Acute dark chocolate and cocoa ingestion and endothelial function: a randomized controlled crossover trial.
Am J Clin Nutr. 2008 Jul;88(1):58-63. Acute dark chocolate and cocoa ingestion and endothelial function: a randomized controlled crossover trial.
Du börjar få konkurrens ;):
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3085512&postcount=135
Tack för studierna!
En fråga:
Så om man är ute efter att gå upp i vikt och ha kakaons fördelar är det bara äta massor utan att behöva dö i åderförkalkning eller andra sjukdomar då man är 30år?
Eddie Vedder
2008-08-07, 21:01
En fråga:
Så om man är ute efter att gå upp i vikt och ha kakaons fördelar är det bara äta massor utan att behöva dö i åderförkalkning eller andra sjukdomar då man är 30år?
Va?
Att gå upp i vikt är ohälsosamt i sig. Att göra det genom att äta massa choklad är antagligen ingen bra idé. Men visst är kakao nyttigt, att du ska få ett givet svar över internet för huruvida du kommer dö av det ena eller det andra känns ju inte särskilt troligt.
Eddie Vedder
2008-08-18, 21:32
Bump.:)
Inte choklad men dock en mjölkbaserad kakaodryck som antingen innehöll mycket eller lite flavanoider. Effekter på hjärt- kärlhälsa och kroppssammansättning mättes efter en 12-veckorsperiod med intag av antingen den ena eller den andra drycken samt med eller utan motion, motion som bestod av joggning eller promenader tre gånger per vecka á 45 minuter vid 75% av vad som uppskattades vara personernas maxpuls.
Resultaten var som följer:
Abstract
Objective: Impaired endothelial function in obesity may reduce blood flow to sites of metabolism, contributing to impaired fat oxidation and insulin resistance. This study investigated the effects of cocoa flavanols and regular exercise, interventions known to improve endothelial function, on cardiometabolic function and body composition in obese individuals.
Design: Overweight and obese adults were randomly assigned to high-flavanol cocoa (HF, 902 mg flavanols), HF and exercise, low-flavanol cocoa (LF, 36 mg flavanols), or LF and exercise for 12 weeks (exercise duration was 3 45 min per week at 75% of age-predicted maximum heart rate). Body composition was assessed by dual-energy X-ray absorptiometry at 0 and 12 weeks. Brachial artery flow-mediated dilatation (FMD), supine blood pressure (BP) and fasting plasma insulin, and glucose levels were assessed at 0, 6 and 12 weeks, respectively. Insulin sensitivity/resistance was determined using the modified homeostasis model assessment of insulin resistance (HOMA2).
Results: A total of 49 subjects (M=18; F=31) completed the intervention. Baseline averages were as follows: body mass index=33.5 kg/m2; BP=123/76 mm Hg; HOMA2=2.4; FMD=4.3%; rate of fat oxidation during exercise=0.34 g min-1; abdominal fat=45.7% of total abdominal mass. Compared to LF, HF increased FMD acutely (2 h post-dose) by 2.4% (P<0.01) and chronically (over 12 weeks; P<0.01) by 1.6% and reduced insulin resistance by 0.31% (P<0.05), diastolic BP by 1.6 mm Hg and mean arterial BP by 1.2 mm Hg (P<0.05), independent of exercise. Regular exercise increased fat oxidation during exercise by 0.10 g min-1 (P<0.01) and reduced abdominal fat by 0.92% (P<0.05).
Conclusion: Although HF consumption was shown to improve endothelial function, it did not enhance the effects of exercise on body fat and fat metabolism in obese subjects. However, it may be useful for reducing cardiometabolic risk factors in this population.
http://www.nature.com/ijo/journal/v32/n8/full/ijo200866a.html
Effect of cocoa flavanols and exercise on cardiometabolic risk factors in overweight and obese subjects. International Journal of Obesity (2008) 32, 1289–1296.
I vanlig ordning är denna chokladrelaterade studie sponsrad av Mars.;)
Eddie Vedder
2008-08-21, 11:57
Ännu en ny studie om chokladens effekt. Just denna studie refererar man till i studien ovan samt diskuterar.
Till skillnad från studien ovan denna så är det här en kortare period, bara 15 dagar jämfört med 12 veckor, samt att man här jämför mörk och vit choklad och inte två till synes lika produkter där enbart innehållet varierar. Och vet man att man äter vit choklad och inte mörk finns kanske risken att man från början har bildat sig en uppfattning om att man väljer det "sämre" alternativet vilket ju kanske kan påverka studieresultatet.
Men oavsett om JAG tycker att studien i mitt inlägg före detta är något mer välgjord så är den här läsvärd också för den som känner att man vill få gott samvete för sitt chokladätande.:D
Flavanols from chocolate appear to increase nitric oxide bioavailability, protect vascular endothelium, and decrease cardiovascular disease (CVD) risk factors. We sought to test the effect of flavanol-rich dark chocolate (FRDC) on endothelial function, insulin sensitivity, β-cell function, and blood pressure (BP) in hypertensive patients with impaired glucose tolerance (IGT). After a run-in phase, 19 hypertensives with IGT (11 males, 8 females; 44.8 ± 8.0 y) were randomized to receive isocalorically either FRDC or flavanol-free white chocolate (FFWC) at 100 g/d for 15 d. After a wash-out period, patients were switched to the other treatment. Clinical and 24-h ambulatory BP was determined by sphygmometry and oscillometry, respectively, flow-mediated dilation (FMD), oral glucose tolerance test, serum cholesterol and C-reactive protein, and plasma homocysteine were evaluated after each treatment phase. FRDC but not FFWC ingestion decreased insulin resistance (homeostasis model assessment of insulin resistance; P < 0.0001) and increased insulin sensitivity (quantitative insulin sensitivity check index, insulin sensitivity index (ISI), ISI0; P < 0.05) and β-cell function (corrected insulin response CIR120; P = 0.035). Systolic (S) and diastolic (D) BP decreased (P < 0.0001) after FRDC (SBP, –3.82 ± 2.40 mm Hg; DBP, –3.92 ± 1.98 mm Hg; 24-h SBP, –4.52 ± 3.94 mm Hg; 24-h DBP, –4.17 ± 3.29 mm Hg) but not after FFWC. Further, FRDC increased FMD (P < 0.0001) and decreased total cholesterol (–6.5%; P < 0.0001), and LDL cholesterol (–7.5%; P < 0.0001). Changes in insulin sensitivity ( ISI – FMD: r = 0.510, P = 0.001; QUICKI – FMD: r = 0.502, P = 0.001) and β-cell function ( CIR120 – FMD: r = 0.400, P = 0.012) were directly correlated with increases in FMD and inversely correlated with decreases in BP ( ISI – 24-h SBP: r = –0.368, P = 0.022; ISI – 24-h DBP r = –0.384, P = 0.017). Thus, FRDC ameliorated insulin sensitivity and β-cell function, decreased BP, and increased FMD in IGT hypertensive patients. These findings suggest flavanol-rich, low-energy cocoa food products may have a positive impact on CVD risk factors.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/9/1671
Blood Pressure Is Reduced and Insulin Sensitivity Increased in Glucose-Intolerant, Hypertensive Subjects after 15 Days of Consuming High-Polyphenol Dark Chocolate. J. Nutr. 2008;138 1671-1676.
Scratch89
2008-08-21, 12:11
Ses samma hälsosamma effekter på Oboydrickande? Mjölk och kakao borde ju vara en win-win situation.
Eddie Vedder
2008-08-21, 12:15
Ses samma hälsosamma effekter på Oboydrickande? Mjölk och kakao borde ju vara en win-win situation.
Om du läser två inlägg ovanför ditt så ser du ju att den drycken var en mjölkbaserad och kakaoflavonolberikad dryck så svaret är troligtvis ja.:) Men då pratar vi ju mjölk+kakao och kanske inte vanli o'boy.;)
Scratch89
2008-08-21, 12:17
Jag vet vad de drack, men det var ju som sagt inte oboy. Det är ju oboy jag missbrukar. :D
Eddie Vedder
2008-09-22, 06:55
Ny studie om samma sak.
Som vanligt svårtolkat när man enbart utgår från vad folk påstår sig äta och hur ofta dock. Men återigen så visar åtminstone chokladkonsumtion ett positivt samband för hälsan.:)
Dark chocolate contains high concentrations of flavonoids and may have antiinflammatory properties. We evaluated the association of dark chocolate intake with serum C-reactive protein (CRP). The Moli-sani Project is an ongoing cohort study of men and women aged 35 y randomly recruited from the general population. By July 2007, 10,994 subjects had been enrolled. Of 4849 subjects apparently free of any chronic disease, 1317 subjects who declared having eaten any chocolate during the past year (mean age 53 ± 12 y; 51% men) and 824 subjects who ate chocolate regularly in the form of dark chocolate only (50 ± 10 y; 55% men) were selected. High sensitivity-CRP was measured by an immunoturbidimetric method. The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition FFQ was used to evaluate nutritional intake. After adjustment for age, sex, social status, physical activity, systolic blood pressure, BMI, waist:hip ratio, food groups, and total energy intake, dark chocolate consumption was inversely associated with CRP (P = 0.038). When adjusted for nutrient intake, analyses showed similar results (P = 0.016). Serum CRP concentrations [geometric mean (95% CI)] univariate concentrations were 1.32 (1.26–1.39 mg/L) in nonconsumers and 1.10 (1.03–1.17 mg/L) in consumers (P < 0.0001). A J-shaped relationship between dark chocolate consumption and serum CRP was observed; consumers of up to 1 serving (20 g) of dark chocolate every 3 d had serum CRP concentrations that were significantly lower than nonconsumers or higher consumers. Our findings suggest that regular consumption of small doses of dark chocolate may reduce inflammation.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/10/1939
Regular Consumption of Dark Chocolate Is Associated with Low Serum Concentrations of C-Reactive Protein in a Healthy Italian Population. J. Nutr. 138:1939-1945, October 2008.
Scratch89
2008-09-22, 07:27
Nu tolkar jag lite fritt här, men precis som du säger så tror jag att andra faktorer påverkar mer än själva chokladen. De plockade ut de aldrig valde annan choklad än mörk, vilket innebär att de gör ett medvetet, aktivt hälsosamt val. Gör man sådana val när man ska handla godis, är man troligen mer hälsomedveten på andra plan också.
sleep is the enemy
2008-09-22, 08:31
Det är ungefär som i den reklamen där dom säger att folk som äter frukost har lägre BMI än de som inte gör det.
Nu tolkar jag lite fritt här, men precis som du säger så tror jag att andra faktorer påverkar mer än själva chokladen. De plockade ut de aldrig valde annan choklad än mörk, vilket innebär att de gör ett medvetet, aktivt hälsosamt val. Gör man sådana val när man ska handla godis, är man troligen mer hälsomedveten på andra plan också.
I en bra vetenskaplig undersökning konstanthåller man ju för sådana faktorer i analysen. Har inte läst artikeln, men det vore ju dålig forskning om de inte kontrollerat för att den grupp som äter mörk choklad inte också äter hälsosam på en massa andra sätt.
Eddie Vedder
2008-09-22, 16:51
I en bra vetenskaplig undersökning konstanthåller man ju för sådana faktorer i analysen. Har inte läst artikeln, men det vore ju dålig forskning om de inte kontrollerat för att den grupp som äter mörk choklad inte också äter hälsosam på en massa andra sätt.
Jo man har ju i alla fall försökt att kontrollera för övriga faktorer så gott det går. Och svårigheterna diskuteras dessutom:
Dark chocolate consumers had more healthy dietary habits than nonconsumers; indeed, they consumed less meat, refined cereal, and alcoholic beverages but more fish, nuts and seeds, sweets other than chocolate, coffee, and tea. To take into account the possibility that the relationship between dark chocolate consumption and serum CRP was mediated by the healthier lifestyle of chocolate consumers, 2 levels of adjustment were used in addition to environmental confounders: either food groups or macro- and micronutrient intake. In both cases, the association between serum CRP and dark chocolate consumption was still significantly present, although decreased.
Såhär står det ju även i abstraktet:
After adjustment for age, sex, social status, physical activity, systolic blood pressure, BMI, waist:hip ratio, food groups, and total energy intake, dark chocolate consumption was inversely associated with CRP (P = 0.038). When adjusted for nutrient intake, analyses showed similar results (P = 0.016).
Själv syftade jag inte så mycket på confounders när jag skrev som jag skrev, snarare risken för feluppskattningar och allmänt dålig koll på vad man äter. Känns som ens intag av choklad knappast är något folk lägger på minnet sådär jättenoga utan att det mer är något som slinker ner här och där. Finns inte en chans att jag skulle kunna svara på hur mycket choklad jag ätit senaste månaden t.ex.:Virro Och det är ändå inte alls mycket.
Choklad hit och choklad dit, den aktiva ingrediensen vi snackar om är väl kakao? Jag äter själv aldrig choklad men oerhörda mängder kakao. Jag tar gärna del av dessa fördelarna ändå :)
Eddie Vedder
2008-09-22, 17:04
Choklad hit och choklad dit, den aktiva ingrediensen vi snackar om är väl kakao? Jag äter själv aldrig choklad men oerhörda mängder kakao. Jag tar gärna del av dessa fördelarna ändå :)
ja det är kakoaon som innehåller det nyttiga. Men det är ju svårare att få till bra underlag med personer som du.;) Det jag menar är alltså at chokladkonsumtionen ju är det vanligaste sättet att få i sig dessa nyttigheter bland "gemene man" och då blir det ju intressant att undersöka.
Men studier finns på enbart kakao också.:) Sedan ska man inte glömma att många av de här chokladstudierna är sponsrade av chokladföretag, Mars t.ex. Det i sig behöver ju absolut inte betyda att studierna är styrda eller så men det förklarar ju i alla fall varför valet faller på choklad och inte bara på kakaon.
Själv syftade jag inte så mycket på confounders när jag skrev som jag skrev, snarare risken för feluppskattningar och allmänt dålig koll på vad man äter. Känns som ens intag av choklad knappast är något folk lägger på minnet sådär jättenoga utan att det mer är något som slinker ner här och där. Finns inte en chans att jag skulle kunna svara på hur mycket choklad jag ätit senaste månaden t.ex.:Virro Och det är ändå inte alls mycket.
Sant, å andra sidan torde man kunna göra hyffsade skattningar. Jag skulle tro att jag klämmer i mig två 100g kakor i veckan och jag brukar inte räkna hur mkt varje gång. Kanske är det 150g, kanske är det 250. Dessutom torde de värsta felskattningarna ta utvarandra. D v s de personer som minns helt galet och skattar på tok högt kompenseras av de som skattar alldeles för lågt. Genomsnittseffekten torde ändå vara relativt tillförlig är min gissning (om det inte är ngn systematik i felskattningarna).
Skriver de förresten ngt i artikeln ang. vilket märke det var på chokladen? Vad jag har hört försvinner mkt av nyttigheterna i chockladen i tillverkningsprocessen. Vore bra om man kunde avgöra vilka chokladmärken som är nyttigare än andra.
Eddie Vedder
2008-09-22, 20:53
Skriver de förresten ngt i artikeln ang. vilket märke det var på chokladen? Vad jag har hört försvinner mkt av nyttigheterna i chockladen i tillverkningsprocessen. Vore bra om man kunde avgöra vilka chokladmärken som är nyttigare än andra.
Nej inget sånt. Man frågade enbart om chokladkonsumtionen som sådan:
Chocolate consumption was investigated by asking participants about frequency (daily, weekly, or monthly) of a standard dose (20 g) and about type of chocolate consumed (dark, milk, nut chocolate, or any type). A person consuming more than 1 type of chocolate was classified as any type.
Scratch89
2008-09-22, 21:27
Men vadå standard dos 20 gram? Lägg till en nolla... ;)
Eddie Vedder
2008-09-23, 04:06
Gör man sådana val när man ska handla godis, är man troligen mer hälsomedveten på andra plan också.
För flera faktorer stämmert det även här. Men chokladätarna hade faktiskt generellt sett en lägre grad av fysisk aktivitet och ett totalt sett högre energiintag än gruppen "Nonconsumers".
conundrum
2009-08-04, 12:11
Det här är en värdelös nyhet i och med att insulin inte är anabolt.
en stor stark
2009-08-04, 12:21
Hahaha, värdelös nyhet pga insulin inte är anabolt?! Saker som att vara frisk och ha bra hälsa är med andra ord helt värdelöst?
Det här är en värdelös nyhet i och med att insulin inte är anabolt.Varför det? Att ha hög insulinkänslighet är viktigt för andra aspekter än proteinsyntesen.
conundrum
2009-08-04, 15:13
Varför det? Att ha hög insulinkänslighet är viktigt för andra aspekter än proteinsyntesen.
Vilka är de andra aspekterna som är viktiga? Insulinkänsligheten gynnar ju inte proteinsyntesen?
King Grub
2009-08-04, 15:17
Det är möjligt att du tycker muskeluppbyggnad är det enda viktiga här i världen, men insulin påverkar mer än proteinbalansen hos kroppsbyggare.
conundrum
2009-08-04, 15:26
Nej det tycker jag inte, även om det verkade så. Vad get det med god insulinkänslighet som är väsentligt?
King Grub
2009-08-04, 15:38
Det krävs mindre insulin för att ta hand om blodglukos. Höga cirkulerande nivåer av insulin är dåligt för allt, från blodfetter till inflammationer.
Vilka är de andra aspekterna som är viktiga? Insulinkänsligheten gynnar ju inte proteinsyntesen?
Är du Black Star Abyss med nytt konto? :)
conundrum
2009-08-04, 19:04
Nej, helt ny medlem här faktiskt. Varför påminner jag om Black Star Abyss?
conundrum
2009-08-14, 14:51
Ny studie: Choklad bra för hjärtsjuka
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3347511.svd
Peter Hansen
2009-08-26, 19:15
Vill bara komma med ett tips!
Jag äter stora mängder King Grubs pankakor sen jag läste receptet i samlingen. Idag tillsatte jag en matsked kakao vilket blev kanon!
Om man nu inte vill äta chocklad i kakform dvs ;)
choklad innehåller väl inte så mycket flavanoider för att de förstörs vid rostning men innehåller den i butiker vanligt förekommande kakaon flavanoider i större utsträckning?
Eddie Vedder
2009-08-27, 06:01
choklad innehåller väl inte så mycket flavanoider för att de förstörs vid rostning men innehåller den i butiker vanligt förekommande kakaon flavanoider i större utsträckning?
Jo och det där är lite av ett bekymmer på flera områden. Hälsofördelarna med olika kryddor, vitlök, té, kakao m.m. görs ofta under förhållanden som konsumenten i slutändan inte konsumerar dom.
Det gäller ju såklart inte allt och skillnaderna mellan färskt och, lagrat i affär, hemhandlat och tillagat varierar ju.
Finns det något sätt som en vanlig dödlig kan avgöra kvalitén i chokladen man köper? Kvalité så som i positivt för hälsan.
Som jag förstår det så finns det metoder att använda
"A new process to develop a cocoa powder with higher flavonoid monomer content and enhanced bioavailability in healthy humans"
(J Agric Food Chem. 2007 May 16;55(10):3926-35. Epub 2007 Apr 18)
discocrunkers
2009-10-18, 14:56
Så att trycka en maraboukaka är inte önskvärt för att få den här effekten? Mörk choklad är fan ingen höjdare... men mjölkchoklad...*drool*
Eddie Vedder
2009-12-23, 09:07
Publicerade precis. Nu går vi loss på aladdinasken med gott samvete i Jul!:D
http://traningslara.se/blogg/kakao-rena-supermedicinen/
cyclist_90
2009-12-23, 09:11
Alladin?? tssss, mörk choklad är djävulens satyg;) paradis ask och ju ljusare destu bättre
"Om man ligger på deff, ska man räkna in de 100g choklad i sitt totala intag kcal om dagen?
om man t.ex. satsar på att ligga på 2 500kcal om dagen, kan man bara lägga på 100g choklad? eller måste man byta ut någonting i sin diet för att fortfarande ligga under 2 500 kcal om dagen?"
haha...ja jävlar ja
don't quit your dayjob mate
Frumpish
2009-12-23, 14:24
Gillar att det var mer flavonoler i blockchoklad :D Billigt är bäst helt enkelt!!
Fredrik_S
2009-12-23, 14:34
"Om man ligger på deff, ska man räkna in de 100g choklad i sitt totala intag kcal om dagen?
om man t.ex. satsar på att ligga på 2 500kcal om dagen, kan man bara lägga på 100g choklad? eller måste man byta ut någonting i sin diet för att fortfarande ligga under 2 500 kcal om dagen?"
haha...ja jävlar ja
don't quit your dayjob mate
100g choklad ger drygt 500 kcal och om du försöker äta 2500 kcal så måste du plocka bort 500 kcal från annan mat.(men det låter inte som ett jättsunt utbyte, jag skulle då heller öka förbrukningen med 500 kcal genom ökad aktivitet än att plocka bort från maten)
Fredrik_S
2009-12-23, 14:35
hurra då kan jag fortsätta med min dagliga chokladbollsmet som har ca 10g kakao i sig
Eddie Vedder
2009-12-23, 14:36
hurra då kan jag fortsätta med min dagliga chokladbollsmet som har ca 10g kakao i sig
Det känns fantastiskt att jag skänker dig sådan glädje i juletider.:D
King Grub
2010-09-23, 10:19
BACKGROUND & AIMS: Epidemiologic studies have suggested beneficial effects of flavonoids on cardiovascular disease. Cocoa and particularly dark chocolate are rich in flavonoids and recent studies have demonstrated blood pressure lowering effects of dark chocolate. However, limited data are available on the association of chocolate consumption and the risk of coronary heart disease (CHD). We sought to examine the association between chocolate consumption and prevalent CHD.
METHODS: We studied in a cross-sectional design 4970 participants aged 25-93 years who participated in the National Heart, Lung, and Blood Institute (NHLBI) Family Heart Study. Chocolate intake was assessed through a semi-quantitative food frequency questionnaire. We used generalized estimating equations to estimate adjusted odds ratios.
RESULTS: Compared to subjects who did not report any chocolate intake, odds ratios (95% CI) for CHD were 1.01 (0.76-1.37), 0.74 (0.56-0.98), and 0.43 (0.28-0.67) for subjects consuming 1-3 times/month, 1-4 times/week, and 5+ times/week, respectively (p for trend <0.0001) adjusting for age, sex, family CHD risk group, energy intake, education, non-chocolate candy intake, linolenic acid intake, smoking, alcohol intake, exercise, and fruit and vegetables. Consumption of non-chocolate candy was associated with a 49% higher prevalence of CHD comparing 5+/week vs. 0/week [OR = 1.49 (0.96-2.32)].
CONCLUSIONS: These data suggest that consumption of chocolate is inversely related with prevalent CHD in a general United States population.
Clin Nutr. 2010 Sep 19. Chocolate consumption is inversely associated with prevalent coronary heart disease: The National Heart, Lung, and Blood Institute Family Heart Study.
Jag gillar mörkt choklad, speciellt i kombination med kaffe.
Mitt största problem är att jag vet inte riktigt när jag ska äta den. Jag ogillar att äta sötsaker om det inte är i samband med en måltid, ja jag tänker på tandhälsan.
Morgonkaffet kl 7 äter jag inget till.
Frukost kl 8 (oftast inget kaffe då)
Kaffe kl 10.30-ish
Lunch kl 12, kaffe efter
Kaffe kl 15-ish
Middag/kvällsmat mellan 19 - 21 någon gång, inget kaffe
Jag har nu två val, antingen börjar jag dricka en kopp kaffe även till frukosten eller äta min choklad efter lunchen.
Tuffa beslut man tvingas ta här i livet asså!
Ola Wallengren
2010-09-23, 17:43
Vad är det som egentligen hindrar dig från att äta choklad och kaffe i samband med alla måltider om du skulle vilja det?
Vad är det som egentligen hindrar dig från att äta choklad och kaffe i samband med alla måltider om du skulle vilja det?
Mest är det böket med att ta med chokladen till matsalen på jobbet. Då har jag bara ett alternativ kvar och det är kvällsmaten, då vill jag inte dricka kaffe. :D
-edit-
Ok, bök kanske var fel ord men jag lär glömma den varje gång
Mmm kaffe och choklad. Drog nyss en dubbel espresso och snart glider jag in på kvällscappuccinon :)
King Grub
2011-05-12, 09:09
This study investigated the effects of regular consumption of dark chocolate (DC), rich in cocoa polyphenols, on plasma metabolites, hormones, and markers of oxidative stress after prolonged exhaustive exercise. Twenty active men cycled at 60% maximal oxygen uptake (VO2max) for 1.5 hr, with the intensity increased to 90% VO2max for a 30-s period every 10 min, followed by a ride to exhaustion at 90% VO2max. In the 2 wk before exercise participants consumed 40 g of DC or an isocarbohydrate-fat control cocoa liquor-free chocolate (CON) twice daily and once 2 hr before exercise in a randomized, counterbalanced, crossover design. Venous blood samples were taken immediately before exercise, postexercise (fixed duration), postexhaustion, and after 1 hr of recovery. F2-isoprostanes were significantly lower (post hoc tests: p < .001) at exhaustion and after 1 hr of recovery with DC. Oxidized low-density lipoproteins were significantly lower with DC (p < .001) both before and after exercise and at exhaustion. DC was also associated with ~21% greater rises in free fatty acids during exercise (main effect: p < .05). Changes in circulating glucose, insulin, glucagon, cortisol, and interleukin (IL)-6, IL-10, and IL-1ra were unaffected by treatment. Time to exhaustion at 90% VO2max was not significantly different between trials (398 ± 204 and 374 ± 194 s for DC and CON, respectively). These results suggest that regular DC intake is associated with reduced oxidative-stress markers and increased mobilization of free fatty acids after exercise but has no observed effect on exercise performance.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011 Apr;21(2):113-23. Regular Dark Chocolate Consumption's Reduction of Oxidative Stress and Increase of Free-Fatty-Acid Mobilization in Response to Prolonged Cycling.
fotbollrap
2011-05-12, 12:17
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011 Apr;21(2):113-23. Regular Dark Chocolate Consumption's Reduction of Oxidative Stress and Increase of Free-Fatty-Acid Mobilization in Response to Prolonged Cycling.
Efter en väldigt snabbt genomläsning, mindre stress och högre fettförbränning/frisättning? Rätta mig gärna..
Efter en väldigt snabbt genomläsning, mindre stress och högre fettförbränning/frisättning? Rätta mig gärna..
*Oxidativ stress, det som antioxidanter kan motverka t.ex.
Nya grejen blir alltså postworkout-pulver med chokladmolekyler i :thumbup:
Eddie Vedder
2011-05-12, 20:34
En ungefärlig ökning på 21 procent säger mig ingenting faktiskt. Spontant (jag kan ha fel) då låter det väldigt väldigt lite för en timmes mätning.
Och de flesta mätvärden var ju faktiskt oförändrade. Jag fortsätter med min godischoklad och skippar den bittra "titta-på-mig-jag-är-exklusiv-och-hälsosam"-chokladen. :D
exevision
2012-10-17, 08:46
Läste (http://iform.se/kost/nytt-om-kost/kakao-innehaller-superamnen) att man tar bort flavonoider (som tydligen även kallas epicatechin) vid framställning av choklad pga smaken. Hur är det med hög procentig choklad? Tar de bort det även där?
Mest är det böket med att ta med chokladen till matsalen på jobbet. Då har jag bara ett alternativ kvar och det är kvällsmaten, då vill jag inte dricka kaffe. :D
-edit-
Ok, bök kanske var fel ord men jag lär glömma den varje gång
En kaffe och en bit choklad innan sängdags? Innan du går och lägger dig borstar du väl tänderna ändå?
delta_mats
2012-10-17, 10:22
Brukar blanda ner en tsk kakao i mitt chokladproteinpulver för extra god smak.
Läste (http://iform.se/kost/nytt-om-kost/kakao-innehaller-superamnen) att man tar bort flavonoider (som tydligen även kallas epicatechin) vid framställning av choklad pga smaken. Hur är det med hög procentig choklad? Tar de bort det även där?
Epikatekin är en flavonoid. Behandlingsprocessen av kakaon är mer avgörande för innehållet än "procenten" när alla är >65%. Se specifika labbtester för innehåll av katekiner:
http://www.testfakta.se/incoming/article59783.ece/BINARY/w940/Chokladtabell.jpg
Det händer inte allt för sällan att man bryter fastan med 100g mörk choklad och en vassle. JD Gross är den optimala kompromissen mellan innehåll, smak och pris imo.
Här står lite mer:
Abstract
The consumption of high-cacao-content chocolate has been associated with positive health benefits ascribed to flavanol [corrected] antioxidants derived from the ground, fermented cocoa seeds of Theobroma cacao. However, flavanols [corrected] impart a bitter, astringent flavor to foodstuffs, frequently masked in chocolates and confections by aggressive processing and adulteration with other flavors. Recent reports have implied that not all varieties of dark chocolate are created equally, and significant caveats exist regarding its potential health benefits. It is perhaps not surprising that extensive processing, dilution, and the addition of flavor modifiers may improve the palatability of chocolate, but could have negative nutritional and clinical benefits. This article examines the chemical composition of chocolate and the clinical data associated with the consumption of flavonoid-rich cocoa. We review the steps in chocolate manufacturing that directly affect the antioxidant levels in chocolate products, and the caveats associated with claims of health benefits from the consumption of dark chocolate.
McShea A, Ramiro-Puig E, Munro SB, Casadesus G, Castell M, Smith MA. Clinical benefit and preservation of flavonols in dark chocolate manufacturing. Nutr Rev. 2008 Nov;66(11):630-41.
Abstract
Cocoa is a food ingredient that is important for the contribution of flavor to foods but is also associated with potential health benefits. The chemistry thought to be responsible for its cardiovascular health benefits is the flavanol (flavan-3-ol) antioxidants. Evidence from the literature indicates that natural cocoas are high in flavanols, but when the cocoa is processed with alkali, also known as Dutch processing or Dutching, the flavanols are substantially reduced. This paper provides a survey of the physical and chemical composition of representative natural cocoas and lightly, medium, and heavily alkalized cocoas. As part of the survey, both brown/black and red/brown alkali-processed cocoas were measured. Natural cocoa powders have an extractable pH of 5.3-5.8. Alkalized cocoa powders were grouped into lightly treated (pH 6.50-7.20), medium-treated (pH 7.21-7.60), and heavily treated (pH 7.61 and higher). The natural, nonalkalized powders had the highest ORAC and total polyphenols and flavanols (including procyanidins). These chemical measurements showed a linear decrease as the extractable pH of the cocoa powder increased. Likewise, the flavanol monomers, oligomers, and polymers all showed a linear decrease with increasing pH of the final cocoa powder. When brown/black cocoa powders were compared to red cocoa powders, similar decreases in flavanols were observed with increased alkalization. The average total flavanol contents were 34.6 +/- 6.8 mg/g for the natural cocoas, 13.8 +/- 7.3 mg/g for the lightly processed cocoas, 7.8 +/- 4.0 mg/g for the medium processed cocoas, and 3.9 +/- 1.8 mg/g for the heavily processed cocoa powders. The observed linear and predictable impact of alkalization on flavanol content is discussed with respect to other reports in the literature as well as what implications it may have on diet and food manufacturing.
Miller KB, Hurst WJ, Payne MJ, Stuart DA, Apgar J, Sweigart DS, Ou B. Impact of alkalization on the antioxidant and flavanol content of commercial cocoa powders. J Agric Food Chem. 2008 Sep 24;56(18):8527-33.
Det finns hur många studier som helst på detta.
exevision
2012-10-19, 19:20
Epikatekin är en flavonoid. Behandlingsprocessen av kakaon är mer avgörande för innehållet än "procenten" när alla är >65%. Se specifika labbtester för innehåll av katekiner:
Det händer inte allt för sällan att man bryter fastan med 100g mörk choklad och en vassle. JD Gross är den optimala kompromissen mellan innehåll, smak och pris imo.
TACK!
Har ju börjat köpa Linds för jag trodde de var bättre än Marabous. Ack så fel jag hadde! Tror jag ska prova ICA selection nästa gång.
TACK!
Har ju börjat köpa Linds för jag trodde de var bättre än Marabous. Ack så fel jag hadde! Tror jag ska prova ICA selection nästa gång.
Här är nästan exakt svar på din fråga:
Abstract
Intake of flavanols, a subgroup of dietary polyphenols present in many fruits and vegetables, may be associated with health benefits, particularly with reducing the risk of coronary diseases. Cocoa and chocolate products are rich in flavanol monomers, oligomers, and polymers (procyanidins). This study used normal phase HPLC to detect, identify, and quantify epicatechin, catechin, total monomers, procyanidin oligomers and polymers in 14 commercially available chocolate bars. In addition, methylxanthines (theobromine and caffeine) were also quantified. Nonfat cocoa solids (NFCS) were determined both gravimetrically and by calculation from theobromine contents. The flavanol levels of 12 commonly consumed brands of dark chocolate have been quantified and correlated with % theobromine and % NFCS. Epicatechin comprised the largest fraction of total chocolate flavonoids, with the remainder being catechin and procyanidins. Calculated NFCS did not reflect epicatechin (R(2) = 0.41) or total flavanol contents (R(2) = 0.49). Epicatechin (R(2) = 0.96) was a reliable marker of total flavanols, catechin (R(2) = 0.67) to a lesser extent. All dark chocolate tested contained higher levels of total flavanols (93.5-651.1 mg of epicatechin equiv/100 g of product) than a milk or a white "chocolate" (40.6 and 0.0 mg of epicatechin equiv/100 g, respectively). The amount and integrity of procyanidins often suffer in the manufacturing of chocolate, chiefly due to oxidation and alkalinization. In this study, the labeled cocoa content of the chocolate did not always reflect analyzed levels of flavonoids. Increasingly, high % NFCS is being used commercially to reflect chocolate quality. If the flavanol content of chocolate is accepted to be a key determinant of health benefits, then continued monitoring of flavanol levels in commercially available chocolate products may be essential for consumer assurance.
Langer S, Marshall LJ, Day AJ, Morgan MR. Flavanols and methylxanthines in commercially available dark chocolate: a study of the correlation with nonfat cocoa solids. J Agric Food Chem. 2011 Aug 10;59(15):8435-41.
Liknande:
PURPOSE:
Acute antioxidant supplementation may modulate oxidative stress and some immune perturbations that typically occur following prolonged exercise. The aims of the present study were to examine the effects of acutely consuming dark chocolate (high polyphenol content) on plasma antioxidant capacity, markers of oxidative stress and immunoendocrine responses to prolonged exercise.
METHODS:
Fourteen healthy men cycled for 2.5 h at ~60% maximal oxygen uptake 2 h after consuming 100 g dark chocolate (DC), an isomacronutrient control bar (CC) or neither (BL) in a randomised-counterbalanced design.
RESULTS:
DC enhanced pre-exercise antioxidant status (P = 0.003) and reduced by trend (P = 0.088) 1 h post-exercise plasma free [F₂-isoprostane] compared with CC (also, [F₂-isoprostane] increased post-exercise in CC and BL but not DC trials). Plasma insulin concentration was significantly higher pre-exercise (P = 0.012) and 1 h post-exercise (P = 0.026) in the DC compared with the CC trial. There was a better maintenance of plasma glucose concentration on the DC trial (2-way ANOVA trial × time interaction P = 0.001), which decreased post-exercise in all trials but was significantly higher 1 h post-exercise (P = 0.039) in the DC trial. There were no between trial differences in the temporal responses (trial × time interactions all P > 0.05) of hypothalamic-pituitary-adrenal axis stress hormones, plasma interleukin-6, the magnitude of leukocytosis and neutrophilia and changes in neutrophil function.
CONCLUSION:
Acute DC consumption may affect insulin, glucose, antioxidant status and oxidative stress responses, but has minimal effects on immunoendocrine responses, to prolonged exercise.
The effect of acute pre-exercise dark chocolate consumption on plasma antioxidant status, oxidative stress and immunoendocrine responses to prolonged exercise. Eur J Nutr. 2012 Feb;51(1):69-79
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21465244
När vi ändå är på ämnet, vilka matvaror/ämnen påverkar IL-6 och TNF-alfa? Omega-3 har jag ett vagt minne av...
Några studier, RassK?
När vi ändå är på ämnet, vilka matvaror/ämnen påverkar IL-6 och TNF-alfa? Omega-3 har jag ett vagt minne av... Några studier, RassK?
Menar du om de stimulerar eller inhiberar? Precis som du säger så inhiberar n-3 produktionen av inflammatoriska cykliner och prostaglandiner. De stimuleras då självklart av n-6.
Lite intressanta nyare studier:
A High-Fat Diet Increases IL-1, IL-6, and TNF-α Production by Increasing NF-κB and Attenuating PPAR-γ Expression in Bone Marrow Mesenchymal Stem Cells.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23079940
N-3 long-chain polyunsaturated Fatty Acid supplementation significantly reduces liver oxidative stress in high fat induced steatosis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23082120
Vitamin D reduces the inflammatory response and restores glucose uptake in adipocytes.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23065818
Ja, inhiberar syftade jag på och tack. Skönt att vara lite lat ibland ;)
Första studien var ju superintressant faktiskt...om man tror att resultaten går att överföra från råttor till människor.
Fenolrik kakao ökar kognitiv funktion, sänker blodtryck samt ökar insulinkänslighet hos äldre
Abstract
Flavanol consumption is favorably associated with cognitive function. We tested the hypothesis that dietary flavanols might improve cognitive function in subjects with mild cognitive impairment. We conducted a double-blind, parallel arm study in 90 elderly individuals with mild cognitive impairment randomized to consume once daily for 8 weeks a drink containing ≈990 mg (high flavanols), ≈520 mg (intermediate flavanols), or ≈45 mg (low flavanols) of cocoa flavanols per day. Cognitive function was assessed by Mini Mental State Examination, Trail Making Test A and B, and verbal fluency test. At the end of the follow-up period, Mini Mental State Examination was similar in the 3 treatment groups (P=0.13). The time required to complete Trail Making Test A and Trail Making Test B was significantly (P<0.05) lower in subjects assigned to high flavanols (38.10±10.94 and 104.10±28.73 seconds, respectively) and intermediate flavanols (40.20±11.35 and 115.97±28.35 seconds, respectively) in comparison with those assigned to low flavanols (52.60±17.97 and 139.23±43.02 seconds, respectively). Similarly, verbal fluency test score was significantly (P<0.05) better in subjects assigned to high flavanols in comparison with those assigned to low flavanols (27.50±6.75 versus 22.30±8.09 words per 60 seconds). Insulin resistance, blood pressure, and lipid peroxidation also decreased among subjects in the high-flavanol and intermediate-flavanol groups. Changes of insulin resistance explained ≈40% of composite z score variability through the study period (partial r(2)=0.4013; P<0.0001). To the best of our knowledge, this is the first dietary intervention study demonstrating that the regular consumption of cocoa flavanols might be effective in improving cognitive function in elderly subjects with mild cognitive impairment. This effect appears mediated in part by an improvement in insulin sensitivity.
Benefits in cognitive function, blood pressure, and insulin resistance through cocoa flavanol consumption in elderly subjects with mild cognitive impairment: the Cocoa, Cognition, and Aging (CoCoA) study.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22892813
Hos äldre med kognitiva problem, ja.
Dessutom testade man fenoler och inte choklad per se.
Hos äldre med kognitiva problem, ja.
Dessutom testade man fenoler och inte choklad per se.
Du hade inget konstruktivt att säga eller?
Abstract
AIMS:
To investigate the effects of high-polyphenol chocolate upon endothelial function and oxidative stress in Type 2 diabetes mellitus during acute transient hyperglycaemia induced following a 75-g oral glucose challenge.
METHODS:
Ten subjects with Type 2 diabetes underwent a double-blinded randomized controlled crossover study. A 75-g oral glucose load was used to induce hyperglycaemia, which was administered to participants 60 min after they had ingested either low (control) or high-polyphenol chocolate. Participants undertook testing at weekly intervals, following an initial cocoa-free period. Endothelial function was assessed by both functional [reactive hyperaemia peripheral artery tonometry (EndoPAT-2000) and serum markers (including intercellular adhesion molecule 1, P-selectin and P-selectin glycoprotein ligand 1]. Urinary 15-F2t-isoprostane adjusted for creatinine was used as an oxidative stress marker. Measurements were made at baseline and 2 h post-ingestion of the glucose load.
RESULTS:
Prior consumption of high-polyphenol chocolate before a glucose load improved endothelial function (1.7 ± 0.1 vs. 2.3 ± 0.1%, P = 0.01), whereas prior consumption of control chocolate resulted in a significant increase in intercellular adhesion molecule 1 (321.1 ± 7.6 vs. 373.6 ± 10.5 ng/ml, P = 0.04) and 15-F2t-isoprostane (116.8 ± 5.7 vs. 207.1 ± 5.7 mg/mol, P = 0.02). Analysis of percentage changes from baseline comparing control and high-polyphenol chocolate showed a significant improvement for high-polyphenol chocolate in both measures of endothelial function (P < 0.05) and for urinary 15-F2t-isoprostane (P = 0.04).
CONCLUSION:
High-polyphenol chocolate protected against acute hyperglycaemia-induced endothelial dysfunction and oxidative stress in individuals with Type 2 diabetes mellitus.
High-polyphenol chocolate reduces endothelial dysfunction and oxidative stress during acute transient hyperglycaemia in Type 2 diabetes: a pilot randomized controlled trial.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23039340
Fenolrik choklad före glukostoleranstest förbättrar endotelfunktion och minskar oxidativ stress hos personer med typ 2 diabetes
Poängen är att studierna du postar inte är på fullt friska människor och då kan man ju inte rakt av översätta studiernas resultat.
Visst finns det fördelar med choklad.
http://www.testfakta.se/incoming/article59783.ece/BINARY/w940/Chokladtabell.jpg
Prövat Lindt 85? En riktig höjdare!
Postade denna (http://perfecthealthdiet.com/2012/11/chocolate-what-is-the-optimal-dose/) i en annan tråd om choklad men lägger den här också, några roliga anekdoter. Äter själv 25-50g om dagen, mestadels för att det är gott och praktiskt att ha med sig.
Poängen är att studierna du postar inte är på fullt friska människor och då kan man ju inte rakt av översätta studiernas resultat.
Visst finns det fördelar med choklad.
Vilken tur att ingen påstod att det då. Försök bidra med något positivt och bidra till diskussionen istället för att visa hur duktig du är genom att peta hål på studiernas resultat.
Forskarna teoretiserade för övrigt om att kakaofenoler kunde fungera i förebyggande syfte för att motverka demens och alzheimers.
Prövat Lindt 85? En riktig höjdare!
Japp, den är riktigt god! Speciellt den "milda". Jag har lite svårt för Lindt's 225kr/kg dock.
Postade denna (http://perfecthealthdiet.com/2012/11/chocolate-what-is-the-optimal-dose/) i en annan tråd om choklad men lägger den här också, några roliga anekdoter. Äter själv 25-50g om dagen, mestadels för att det är gott och praktiskt att ha med sig.
Ah, den är bra! Gillar rekommendationen på 35g/dag - right in line with the nobel prize winners! 25g kakaopulver/dag blir det på 70%ig choklad. Det är inga problem att fixa med ett par matskedar (10g/matsked) kakaopulver!
Abstract
Nitric oxide plays a pivotal role in regulating vascular tone. Different studies show endothelial function is impaired during hyperglycemia. Dark chocolate increases flow-mediated dilation in healthy and hypertensive subjects with and without glucose intolerance; however, the effect of pretreatment with dark chocolate on endothelial function and other vascular responses to hyperglycemia has not been examined. Therefore, we aimed to investigate the effects of flavanol-rich dark chocolate administration on (1) flow-mediated dilation and wave reflections; (2) blood pressure, endothelin-1 and oxidative stress, before and after oral glucose tolerance test (OGTT). Twelve healthy volunteers (5 males, 28.2±2.7 years) randomly received either 100 g/d dark chocolate or flavanol-free white chocolate for 3 days. After 7 days washout period, volunteers were switched to the other treatment. Flow-mediated dilation, stiffness index, reflection index, peak-to-peak time, blood pressure, endothelin-1 and 8-iso-PGF(2α) were evaluated after each treatment phase and OGTT. Compared with white chocolate, dark chocolate ingestion improved flow-mediated dilation (P=0.03), wave reflections, endothelin-1 and 8-iso-PGF(2α) (P<0.05). After white chocolate ingestion, flow-mediated dilation was reduced after OGTT from 7.88±0.68 to 6.07±0.76 (P=0.027), 6.74±0.51 (P=0.046) at 1 and 2 h after the glucose load, respectively. Similarly, after white chocolate but not after dark chocolate, wave reflections, blood pressure, and endothelin-1 and 8-iso-PGF(2α) increased after OGTT. OGTT causes acute, transient impairment of endothelial function and oxidative stress, which is attenuated by flavanol-rich dark chocolate. These results suggest cocoa flavanols may contribute to vascular health by reducing the postprandial impairment of arterial function associated with the pathogenesis of atherosclerosis.
Protective effects of flavanol-rich dark chocolate on endothelial function and wave reflection during acute hyperglycemia.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22851734
Om kakao's skyddande effekt på hjärnan och kognitiv prestation
Abstract
Cocoa powder and chocolate contain numerous substances among which there is a quite large percentage of antioxidant molecules, mainly flavonoids, most abundantly found in the form of epicatechin. These substances display several beneficial actions on the brain. They enter the brain and induce widespread stimulation of brain perfusion. They also provoke angiogenesis, neurogenesis, and changes in neuron morphology, mainly in regions involved in learning and memory. Epicatechin improves various aspects of cognition in animals and humans. Chocolate induces also positive effects on mood and is often consumed under emotional stress. In addition, flavonoids preserve cognitive abilities during aging in rats, lower the risk for developing Alzheimer's disease and decrease the risk of stroke in humans. In addition to their beneficial effects on the vascular system and on cerebral blood flow, flavonoids interact with signalization cascades involving protein and lipid kinases that lead to the inhibition of neuronal death by apoptosis induced by neurotoxicants such as oxygen radicals, and promote neuronal survival and synaptic plasticity. The present review intends to review the data available on the effects of cocoa and chocolate on brain health and cognitive abilities.
The neuroprotective effects of cocoa flavanol and its influence on cognitive performance.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22775434
Det är väldigt lätt att få i sig stora mängder kakao för tränande genom att slå i det i mixern helt enkelt, går bra ihop med allt; kaffeslattar, bananer, citroner och alla sorters protein jag provat.
Ja, man kanske skulle överväga några bitar choklad om dagen till eftermiddagskaffet ;)
Vilken kakaohalt kombinerar effekt med godhet, 70-80%?
Jag tycker de flesta 85% sorter fungerar bra men givetvis beror det en del på kvalitet, en 85% sort för runt 50 kr kakan smakar oftast bättre än en som kostar 20-25. Tycker man att >85% blir för beskt är 70% givetvis att föredra.
Jag tänker absolut inte lägga 50 kr på en chokladkaka.
70% får det bli.
Även 50 kr är ganska lite mot vad 100 g riktigt smarrig choklad kan gå lös på. Men det blir ju bara godare ... inte nyttigare.
Sammanfattning av långtids och korttidseffekterna på kardiovaskulär hälsa av choklad, kakao och kakaofenolkonsumption.
Förättrad: endotelfunktion, insulinkänslighet och HDL.
Sänkt: seruminsulin, blodtryck och LDL.
Abstract
BACKGROUND:
There is substantial interest in chocolate and flavan-3-ols for the prevention of cardiovascular disease (CVD).
OBJECTIVE:
The objective was to systematically review the effects of chocolate, cocoa, and flavan-3-ols on major CVD risk factors.
DESIGN:
We searched Medline, EMBASE, and Cochrane databases for randomized controlled trials (RCTs) of chocolate, cocoa, or flavan-3-ols. We contacted authors for additional data and conducted duplicate assessment of study inclusion, data extraction, validity, and random-effects meta-analyses.
RESULTS:
We included 42 acute or short-term chronic (≤18 wk) RCTs that comprised 1297 participants. Insulin resistance (HOMA-IR: -0.67; 95% CI: -0.98, -0.36) was improved by chocolate or cocoa due to significant reductions in serum insulin. Flow-mediated dilatation (FMD) improved after chronic (1.34%; 95% CI: 1.00%, 1.68%) and acute (3.19%; 95% CI: 2.04%, 4.33%) intakes. Effects on HOMA-IR and FMD remained stable to sensitivity analyses. We observed reductions in diastolic blood pressure (BP; -1.60 mm Hg; 95% CI: -2.77, -0.43 mm Hg) and mean arterial pressure (-1.64 mm Hg; 95% CI: -3.27, -0.01 mm Hg) and marginally significant effects on LDL (-0.07 mmol/L; 95% CI: -0.13, 0.00 mmol/L) and HDL (0.03 mmol/L; 95% CI: 0.00, 0.06 mmol/L) cholesterol. Chocolate or cocoa improved FMD regardless of the dose consumed, whereas doses >50 mg epicatechin/d resulted in greater effects on systolic and diastolic BP. GRADE (Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation, a tool to assess quality of evidence and strength of recommendations) suggested low- to moderate-quality evidence of beneficial effects, with no suggestion of negative effects. The strength of evidence was lowered due to unclear reporting for allocation concealment, dropouts, missing data on outcomes, and heterogeneity in biomarker results in some studies.
CONCLUSIONS:
We found consistent acute and chronic benefits of chocolate or cocoa on FMD and previously unreported promising effects on insulin and HOMA-IR. Larger, longer-duration, and independently funded trials are required to confirm the potential cardiovascular benefits of cocoa flavan-3-ols.
Effects of chocolate, cocoa, and flavan-3-ols on cardiovascular health: a systematic review and meta-analysis of randomized trials.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22301923
Kakaofenoler och deras effekt på mänsklig hälsa.
Abstract
This paper compiles the beneficial effects of cocoa polyphenols on human health, especially with regard to cardiovascular and inflammatory diseases, metabolic disorders, and cancer prevention. Their antioxidant properties may be responsible for many of their pharmacological effects, including the inhibition of lipid peroxidation and the protection of LDL-cholesterol against oxidation, and increase resistance to oxidative stress. The phenolics from cocoa also modify the glycemic response and the lipid profile, decreasing platelet function and inflammation along with diastolic and systolic arterial pressures, which, taken together, may reduce the risk of cardiovascular mortality. Cocoa polyphenols can also modulate intestinal inflammation through the reduction of neutrophil infiltration and expression of different transcription factors, which leads to decreases in the production of proinflammatory enzymes and cytokines. The phenolics from cocoa may thus protect against diseases in which oxidative stress is implicated as a causal or contributing factor, such as cancer. They also have antiproliferative, antimutagenic, and chemoprotective effects, in addition to their anticariogenic effects.
Cocoa polyphenols and their potential benefits for human health. Oxid Med Cell Longev. 2012
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23150750
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.