handdator

Visa fullständig version : Nötfärs!!!

Thompah
2005-03-08, 21:12
Köpte nörfärs iförrgår och la den i kylen, tänkte äta den imorgon, fast nu när jag kollade till den så hade den blivit nästan brun, eller tappat färgen helt iaf, och så stod det till min förfäran att den går ut idag.... Hmmm Ngn köttexpert här? :confused:

Shiff
2005-03-08, 21:14
Är lite tveksam på den där nötfärsen, men om du steker den ordenkligt så ska det nog gå bra

abjorn
2005-03-08, 21:15
ingen fara... den blir brun i kontakt med luften

HenrY
2005-03-08, 21:52
Köpte nörfärs iförrgår och la den i kylen, tänkte äta den imorgon, fast nu när jag kollade till den så hade den blivit nästan brun, eller tappat färgen helt iaf, och så stod det till min förfäran att den går ut idag.... Hmmm Ngn köttexpert här? :confused:

nemas problemas, se bara till o steka den idag!
Färsen blir jämt brun efter någon dag, kommer inte ihåg varför. Men den blir inte dålig för det!

Frazze
2005-03-08, 22:06
Hemoglobinet tror jag det var, eller motsvarigheten till det kanske det var(Sverker som skrev det i alla fall), reagerar med syret i luften och blir brundaskigt.

Kaboffastar
2005-03-08, 22:25

Hur som helst. du känner DIREKT om du luktar på den om du kan käka den eller inte.
Luktar det på annat vis än vanlig köttfärs så ät den inte =P dte är mit goda råd efter iaf 3 års kockutbildning.

kroy
2005-03-09, 00:21
det är järnet i hemoglobinet som reagerar med syret i luften, det är ingen fara vad jag vet att äta den fast det blivit brunt (kom ihåg att tillaga först bara ;)) ..

däremot om den legat framma väldigt länge och toxiner hunnit bildas kan det vara en annan grejj om det bör ätas eller inte,i ditt fall skulle jag steka och provsmaka.. antagligen är det ingen fara alls.

Thompah
2005-03-09, 10:33
Ohh Yeah, då blir det hamburgare i kväll !!! :hbang:

Sverker
2005-03-09, 12:12
Stek färsen ordentligt !

Lukta på den innan du steker.Använd sunt förnuft. Luktar det bra så stek. Köttfärs är känsligt. Har färsen legat framme öppet så att syret färgat köttet brunt har också bakterier börjat växa.