Visa fullständig version : Skillnad viktmässigt bänkpress snedbänkpress?
Som info lyder, hur mycket skiljer det i träningsvikt när ni kör planbänkpress vs snedbänkpress(fritt)/(smith)??
Hur mycket skiljer det i reps och vikt?
För mig skiljer det ca 25-30kg i "vanlig snedbänk" och 30-35 i snedbänksmith
På ett maxset på 5 rep så skiljer det 5-10kg kanske.
AnimalGen
2005-03-08, 11:46
15kg ca, men jag är inte så stark så det kan vara därför.
På ett maxset på 5 rep så skiljer det 5-10kg kanske.
hehe där ser man är det jag som är ojämnt stark *cry* eller du som är väldigt jämnstark? :devil:
hehe där ser man är det jag som är ojämnt stark *cry* eller du som är väldigt jämnstark? :devil:
Det är jag som är förhållandevis råstark i rattar, axlar och triceps men kass i planbänk.
15kg ca, men jag är inte så stark så det kan vara därför.
ja nu är ju allt relativt vet ju inte vad du tycker är starkt osv, men tex jag tränar med gumman och för henne skiljer det med ca 10-12kg mellan vanlig och snedbänk.
Det är jag som är förhållandevis råstark i rattar, axlar och triceps men kass i planbänk.
Hehe okay ja det är med mina bästa grupper axlar triccar och pattar haha=) :naughty:
Karl_alfred
2005-03-08, 12:23
ca 10-15 kg.
f-n detta får ju mig att verka grymt ojämn iofs vet jag ju inte om det är bra elelr dåligt hittils har det fungerat haha. :hbang:
Är det så få här på forumet som kör dessa övningar eller kom igen nu *grr27*
Karl_alfred
2005-03-08, 18:00
Är det så få här på forumet som kör dessa övningar eller kom igen nu *grr27*
Många kör väll i smith kanske.
exakt 10kg mindre i snebänk
det beror ju mycket på hur mycket man kört i smith, om något allas, hur mycket snedbänk man kört.. finns ju folk som kör snedbänk bra/länge som fan och är starkare där än på plan bänk. För mig, när jag hade lite koll på bänk så var skillnaden ca 10-15 kg kanske lite mer beroende på hur bra det gick på planbänken. Mellan smith och vanlig bänk i dagsläget iaf så är skillnaden grymt stor..
Jag börjar alltid med rak bänk, sen blir det antingen lutande hantelpress eller lutande bänk. Jag tränar på 30-40 kilo mindre i lutande bänk, det stora glappet beror ganska mycket på att man är ganska slut i pattarna efter den raka bänken, att mina övre bröstmuskler är mindre utvecklade än dom nedre, och även på min värdelösa teknik i lutande bänk.
Jag börjar alltid med rak bänk, sen blir det antingen lutande hantelpress eller lutande bänk. Jag tränar på 30-40 kilo mindre i lutande bänk, det stora glappet beror ganska mycket på att man är ganska slut i pattarna efter den raka bänken, att mina övre bröstmuskler är mindre utvecklade än dom nedre, och även på min värdelösa teknik i lutande bänk.
Så kan det vara jag kör ALLTID plan bänk före sned bänk i mina pass.
Men jag tror dock inte att jag kan få ner skillnaden med mindre än 20kg ändå, iaf inte vad jag tror. Är ju trots allt roligare att vara stark i plan ist för snedbänk tycker iaf jag hehe. :D
Så kan det vara jag kör ALLTID plan bänk före sned bänk i mina pass.
Men jag tror dock inte att jag kan få ner skillnaden med mindre än 20kg ändå, iaf inte vad jag tror. Är ju trots allt roligare att vara stark i plan ist för snedbänk tycker iaf jag hehe. :D
Tekniken är den stora boven för mig känns det som, har bra teknik i plan bänk, men i lutande är det värdelöst. Det beror på att jag precis börjat om med lutande bänk, nästan bara blivit lutande hantelpressar dom senaste 2 åren.
Så om ett par veckor så är skillnaden knappast lika stor, hoppas jag.
Toljanen
2005-03-09, 08:21
Jag har alltid varit värdelös i bänk jämfört med andra bröstövningar. Resultaten talar väl för sig!
Planbänk 5 X 115 kg *cry*
Plan hantelpress 5 x 51 kg :thumbup:
Lutandebänk 4 x 100 kg :thumbup:
Lutande hantelpress kör jag inte pga en axelskada. *cry*
Tekniken är den stora boven för mig känns det som, har bra teknik i plan bänk, men i lutande är det värdelöst. Det beror på att jag precis börjat om med lutande bänk, nästan bara blivit lutande hantelpressar dom senaste 2 åren.
Så om ett par veckor så är skillnaden knappast lika stor, hoppas jag.
Så kan det vara, är nog rätt individuellt med tror jag iaf själv anser jag att jag har rätt bra teknik i båda övningarna och för mig skiljer det ändå en hel del enligt mig själv.
Sista passet körde jag..
Planbänkpress 4*150kg 3set.
Snedbänkpress Smith(30kgstång) 6*115kg i 3 set. bänken i ca 45graders lutning. I vanliga snedbänk (Fritt) kör jag typ 6*120kg. i 3set.
mr_ping2
2005-03-09, 10:16
För mig skiljer det 15kg.
Sen beror det ju på vilken lutning man kör :)
japp det är ju klart, men jag skrev i det tidigare inlägget jag kör med ca 45graders lutning.
Något jag tycker är lite anmärkningsvärt, är att jag tidigare på mitt förra gym, körde en hel del plana hantelpressar och lutande hantelpressar, och då skiljde det inte alls så mycket ca 10-12kg bara, nu är detta ca 1½år sedan. Men ändå är lite skummt hade ju samma lutning i den bänken ca 45grader.
Jag har dock inte haft möjlighet att köra dessa övningar längre då det nuvarande gymmet bara har hantlar upp till 40kg.
Tekniken är bra i alla 4övningar undra varför det inte skiljer mer i hantelpress vs snedbänk... *rolleyes*
137.5kg i snedbänk?
mr_ping2
2005-03-09, 10:50
Jag har ingen gradskiva på min bänk så jag vet inte om det är 45 grader... heh
Jag räknade på ett strikt lyft vilket är c:a 130-132.5kg, och 115kg på snebänken.
Jag har ingen gradskiva på min bänk så jag vet inte om det är 45 grader... heh
Jag räknade på ett strikt lyft vilket är c:a 130-132.5kg, och 115kg på snebänken.
Hehe inte jag heller, men har bra ögonmått haha så uppskattar det till 45grader :hbang:
skiljer fan över 40kg för mig. maxet vet jag inte, men det är på 6reps. har svårt med axlarna i sne bänkpress. de vill gärna åka fram å gå sönder.
skiljer fan över 40kg för mig. maxet vet jag inte, men det är på 6reps. har svårt med axlarna i sne bänkpress. de vill gärna åka fram å gå sönder.
har du tränat länge? vilka vikter är det vi pratar om?
hmm har varit registrerad på kolo sedan nov -01, lite över 3 år sedan. gissar att jag tränat i 4år nästan.
gör 6reps på 140kg i vanlig bänk touch and go, 3st pausade tävlingsstrikta på samma vikt. 160 raw max.
har gjort 4-5reps på 100kg i sne bänk efter.
mr_ping2
2005-03-09, 13:56
Eatalot: Har du en jävla brygga kanske i bänk eller nåt ? Det kan man ju inte ha på samma sätt i snebänk.... min brygga försvinner helt, men eftersom mitt max där inte är jättemycket mindre så antar jag att min brygga suger i vanlig bänk :(
tar nog mer i lutande hantelpressar men mindre i lutande bänkpressar.
RobbeliRobban
2005-03-09, 14:08
Skiljer väl 30kg mellan bänk/snedbänk om jag reppar femmor, ändå lite mer om jag maxar. 30graders lutning brukar jag ha.
Lillgrabben
2005-03-09, 14:30
Skulle tro att de skiljer ca 4o kg i ett maxlyft för mig.
Jag gjorde en 4a på 130 för nån månad sedan med 45 graders lutning. Brukar dock inte träna lutande BP speciellt ofta nuförtiden.
Då jag började träna så var jag i flera år bättre i lutande bänk, jag gjorde 130 i lutande bänk före jag gjorde samma vikt i platt bänk. Tror det skiljde ca en femma i maxstyrka för mig på den tiden.
MVH
Ping: nej faktiskt inte, har problem med att brygga eftersom min rygg är så stel. Jag gör mitt bästa men det blir inte särskillt mycket. Pga av min byggnad (läs mage) tror jag ändå att rörelselängden blir en del kortare i vanlig bänk.
hursomhelst tror jag det är normalt då man börjar komma upp lite i vikter att man planbänkar ansenligt mer. rekordhållarna(hirvis å svensson bla) på mitt gym har vad jag sett rätt rejäl skillnad mellan sne å vanlig.
en till sak som bör påverka rätt mycket är tekniken, som i vanlig bänk har jag tränat mycke på teknik medans jag i sne bara lägger mig rakt upp och ned å börjar reppa.
Ping: nej faktiskt inte, har problem med att brygga eftersom min rygg är så stel. Jag gör mitt bästa men det blir inte särskillt mycket. Pga av min byggnad (läs mage) tror jag ändå att rörelselängden blir en del kortare i vanlig bänk.
hursomhelst tror jag det är normalt då man börjar komma upp lite i vikter att man planbänkar ansenligt mer. rekordhållarna(hirvis å svensson bla) på mitt gym har vad jag sett rätt rejäl skillnad mellan sne å vanlig.
en till sak som bör påverka rätt mycket är tekniken, som i vanlig bänk har jag tränat mycke på teknik medans jag i sne bara lägger mig rakt upp och ned å börjar reppa.
Hehe okay där ser man ja min rygg är jag med stel i gör som du försöker så gott jag kan men blir ingen brygga, dock vill jag inte ha för mycket lutning ändå. Känns som det tar mer på bröst om jag inte svankar så mycket kan vara inbillning.
Jasså du kör på SAK mitt gamla gym, blir att dra tillbaka dit efter sommaren, friskis har ju bara 40kg hantlar haha......
mr_ping2
2005-03-09, 21:27
Jag tror jag har lite mer tryck i axlarna en vanliga personer, jämfört med bänkresultatet, kan vara därför jag är något bättre i det än andra på gymmet.
Frågan e vad som händer om man kör med tröja i snebänk :)
Köttbullen
2005-03-09, 21:42
repa en 100kg*6 i smith idag (rak)
brukar repa en 90kg*6 i fri (rak)
samma gäller sne
90kg*6 reps 80kg*6
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.