handdator

Visa fullständig version : 30 cykling istället för 18 min HIIT cykling

BigDaddy
2005-03-08, 08:41
Tjena

Har börjat träna igen efter en lång paus. Förut brukade jag cykla på morgonen innan frukosten, intervall då. Men jag undrar om det är lika bra att cykla 30 min medelhastighet innan frukosten. Ger det sämre effekt? Känner att jag inte har ork för intervall just nu. Mitt mål är endast att bränna fett, så vad bör jag göra? Uteslut morgonpromissar, för jag har en cykel som jag köpt och då vill jag använda den.

En sak till, vilket är det bästa sättet att återkomma till sitt gamla form efter en paus, har inte tränat i 2,5 månad och känner att jag är skitsvag. Ska man köra på som man brukar eller bör man ändra övningar eller kanske köra helkropp varje pass? Tacksamt för svar :bow:

King Grub
2005-03-08, 08:47
Är det fettförbränning du är ute efter är det en intensitet på 65% av VO2max på fastande mage som optimerar den, dvs runt 75% av maxpuls.

BigDaddy
2005-03-08, 09:04
Ok, tack. Räcker det då med 30 min eller ska man öka med tiden.

King Grub
2005-03-08, 09:15
Givetvis förbrukar du mer energi ju längre tid du cyklar, men du får väga det mot din övriga energiförbrukning och ditt energiintag och se om du behöver.

m96olsen
2005-03-08, 10:08
det finns dom som hävdar att man vid låg/medel -intensiv träning når optimal fettförbränning först efter 30-40 minuter. Vet inte om det ligger nån sanning i detta men kan vara bra att ha i bakhuvudet. Själv kör jag hellre länge än intensivt.

hassezilla
2005-03-08, 11:38
det finns dom som hävdar att man vid låg/medel -intensiv träning når optimal fettförbränning först efter 30-40 minuter. Vet inte om det ligger nån sanning i detta men kan vara bra att ha i bakhuvudet. Själv kör jag hellre länge än intensivt.

Detta gäller väl ändå inte på morgonen innan frukost?

m96olsen
2005-03-08, 12:20
nej, det är sant, då kan muskel-nedbrytningen öka istället och det vill man ju inte.

King Grub
2005-03-08, 13:38
Upp till 90 minuters cykling eller annan aerob aktivitet med moderat intensitet på fastande mage innebär i o f s inte negativ proteinbalans över dygnet som helhet, förutsatt att proteinintaget är någorlunda vettigt.

chopper
2005-03-08, 14:22
Hur ser förhållandet mellan fettförbränning och kolhydratsförbränning vid väldigt låga intensiteter? Såsom när man shoppar, man går ju kanske i 2 timmar i affärer och rör på sig hela tiden men får aldrig upp någon puls. Hur är fettförbränningen då? Eller när man är ute och går på stan och kanske har en puls på 40-50%?

King Grub
2005-03-08, 14:26
Ju lägre intensitet, desto större del av energin som förbrukas kommer från fett. Att sitta i soffan innebär nästan enbart fettförbränning. Tyvärr är den totala energiförbrukningen också mycket lägre, så det som lät som världens bästa deffplan kanske inte var så lyckad trots allt. ;) Ju högre intensitet, desto större energiförbrukning, och även fettförbränning om man inte ökar tempot till riktigt höga intensitet. Det är alltså den procentuella delen fett som ökar vid lägre intensiteter eller vila, inte den totala mängden fett.

chopper
2005-03-08, 14:31
Ju lägre intensitet, desto större del av energin som förbrukas kommer från fett. Att sitta i soffan innebär nästan enbart fettförbränning. Tyvärr är den totala energiförbrukningen också mycket lägre, så det som lät som världens bästa deffplan kanske inte var så lyckad trots allt. ;) Ju högre intensitet, desto större energiförbrukning, och även fettförbränning om man inte ökar tempot till riktigt höga intensitet. Det är alltså den procentuella delen fett som ökar vid lägre intensiteter eller vila, inte den totala mängden fett.

Så att gå låg-låg intensivt kanske med 40-50% maxpuls i 2 timmar förbrukar en stor del fett men samtidigt lite energi och därmed lite fett totalt? Men kan man förbruka många kalorier med lågintensitet så förbrukar det mycket fett

Snackar vi "fettförbränning" som "fettförbränning ur fettdepåerna" eller "fettförbränning från maten/blodet" ?

Fettförbränning i vila förutsätter dock att man är på energiminus eller?

King Grub
2005-03-08, 14:33
All fettförbränning förutsätter energiunderskott. Även om du förbrukar kroppsfett under aktivitet men överäter så du hamnar på energiöverskott totalt efter det så lagrar du in fett så du blir fetare trots aktiviteten, vid slutet av den tidsperiod du nu använder som referens.