handdator

Visa fullständig version : fråga om smaksatt keso

GrayHaven
2005-03-07, 19:45
tittade på forumet men hittade inte såmycket

Iallafall..under en deff..om man äter fullkornsbröd ett par gånger om dagen är det väl hyffsat med kolhydrater..kan man byta ut typ pasta/ris/potatis/ på lunchen mot keso då och isåfall hur stor skillnad i "nyttighet" är det mellan en keso mini och de här smaksatta varianterna som finns tex feta ost eller passion..det är väl högra fetthalt men det är bra för jag tror inte jag får i mig nog med fett som det är nu..men i övrigt är det ett "dåligare" alternativ än pasta om man ser till kolhydrater och GI och allt sånt..pastan är fullkornspasta..

tacksam för svar

Smail
2005-03-07, 20:22
Fullkornspasta har ett glykemiskt index på ca 55. Gällande keso så är det inte ngra xtrema mängder kolhydrater i keso vilket medför att det glykemiska indexet inte blir så högt. har inget exakt värde... Glykemiskt index mäter arean under blodglukoskurvan för ett livsmedel under 2tim. Mätningen görs på 50g kolhydrater. För att erhålla detta måste du äta ungefär 1kg keso... (keso =ca 4g kolh/100g)

dessutom kan man inte basera sitt liv efter gi då man i såna fall skulle kunna äta chokladpudding till frukost etc. Behöver du vetenskapliga referenser så kan du höra av dig!

King Grub
2005-03-07, 21:40
Även om Keso med fruktsmaker har lågt GI är det rätt mycket socker i dom. Keso tycker jag är mer en proteinkälla (och de naturella sorterna är väl att föredra), medan pastan du nämner är mer kolhydratkälla.

GrayHaven
2005-03-07, 21:43
japp men jag ska försöka ligga rätt lågt på Kolhydrat så eftersom jag äter havregrynsgröt 1-2 ggr om dagen och några skivor bröd så tycker jag att man borde få i sig tillräckligt med kolhydrat och kan därför försöka avstå en så stor kolhydratskälla under lunchen och hellre bygga upp det med protein eftersom det lär vara mer mättande..det vara så jag tänkte..är det väldigt stor skillnad i sockermängd på dessa? passionsfrukt kan jag ju förstå är söt men den med tex feta ost..och finns det inte äpple kanel oxå?(kanske oxå är söt dock)

small: nämnde bara GI som något jag kom på att man kanske kunde uppskatta "nyttigheten med" men det är ju rätt fel användningsområde kanske :) har ju ingen direkt relevans sålänge det inte står och väljer mellan 2 likvärdiga ämnen kanske

adde
2005-03-08, 09:36
japp men jag ska försöka ligga rätt lågt på Kolhydrat så eftersom jag äter havregrynsgröt 1-2 ggr om dagen och några skivor bröd så tycker jag att man borde få i sig tillräckligt med kolhydrat och kan därför försöka avstå en så stor kolhydratskälla under lunchen och hellre bygga upp det med protein eftersom det lär vara mer mättande..det vara så jag tänkte..är det väldigt stor skillnad i sockermängd på dessa? passionsfrukt kan jag ju förstå är söt men den med tex feta ost..och finns det inte äpple kanel oxå?(kanske oxå är söt dock)

small: nämnde bara GI som något jag kom på att man kanske kunde uppskatta "nyttigheten med" men det är ju rätt fel användningsområde kanske :) har ju ingen direkt relevans sålänge det inte står och väljer mellan 2 likvärdiga ämnen kanske

Varför inte äta mindre bröd till mellanmålen och äta pasta till lunchen? Fullkorspasta har ju relativt lite kolisar och mkt protein, min gissning är att mättnadskänslan per Kcal är högre på fullkornspasta än på bröd (pumpernickel undantaget).

/adde

userfriendly
2005-03-08, 17:21
tittade på forumet men hittade inte såmycket

Iallafall..under en deff..om man äter fullkornsbröd ett par gånger om dagen är det väl hyffsat med kolhydrater..kan man byta ut typ pasta/ris/potatis/ på lunchen mot keso då och isåfall hur stor skillnad i "nyttighet" är det mellan en keso mini och de här smaksatta varianterna som finns tex feta ost eller passion..det är väl högra fetthalt men det är bra för jag tror inte jag får i mig nog med fett som det är nu..men i övrigt är det ett "dåligare" alternativ än pasta om man ser till kolhydrater och GI och allt sånt..pastan är fullkornspasta..

tacksam för svar

Keso med smak peach/passion är supergott!! Kanske inte supernyttigt men inte jätte onyttigt... Kan köras som tex nån efterrätt lr nåt under deff. Någon gång skadar det inte som mellis men kanske inte varje dag?
Pröva iaf! det är Mums!