Visa fullständig version : Kört fast.
Först vill jag bara säga att jag har sökt men inte hittat något konkret så jag frågar istället.
Det är så att jag har tränat i cirka ett år nu och gått upp några kilo men nu har jag stannat av, musklerna är välformade men de växer inte mera, jag blir lite starkare för varje gång men musklerna uteblir, jag väger nu 83kg och har gjort det ett tag.
Jag äter jättemycket och dricker proteinshaker efter träningen men ändå står vikten kvar.
Jag tränar 5 gånger i veckan, med paus på onsdagar och lördagar, träningen är uppdelat på 3 pass, axlar/triceps, bröst/biceps och rygg/ben, med mage varje gång. Jag försöker variera träningen och kör 3 set med 4-8 reps per set.
Jag har tränat tidigare och tagit paus så jag var väl ganska vältränad innan jag började träna nu detta året. T.ex. så har jag haft synliga magmuskler men de har inte växt speciellt mycket.
Ska jag variera träningen ytterligare eller måste jag bara ha tålamod?
TheLoser
2005-03-07, 14:47
Det är så att jag har tränat i cirka ett år nu och gått upp några kilo men nu har jag stannat av, musklerna är välformade men de växer inte mera, jag blir lite starkare för varje gång men musklerna uteblir, jag väger nu 83kg och har gjort det ett tag.
Spännande teori, du blir lite starkare för varje gång med musklerna uteblir? Du måste vara en riktig fenomenal människa på mental träning som lyckas bli starkare utan att musklerna blir det?
Nej, men seriöst så säger du ju själv att musklerna blir starkare. Vad mer begär du? Om du bara vill ha volym så kan du ju pumpa in olja i musklerna så blir du jättestor! Nöj dig med att bli starkare istället så kommer volymen när den kommer.
Jag har tränat tidigare och tagit paus så jag var väl ganska vältränad innan jag började träna nu detta året. T.ex. så har jag haft synliga magmuskler men de har inte växt speciellt mycket.
Om du vill ha synligare magmuskler så ska du minska kroppsfettet så kommer de synas ännu mer.
TheLoser
Om du inte ökar i vikt så äter du för lite.
Fatalist
2005-03-07, 16:37
Word dat.
Testa att variera träningen lite också, byt schema, ta vilovecka
Eller tränar för mkt.
baldrick
2005-03-07, 16:52
Rätta mig om jag har fel, men jag tror jag läste någonstans att man inte
direkt får större muskelvolym under första halvåret - året, utan att styrkeökningarna i främsta hand kom från att man lärde sig rekrytera mer
muskelfiber, fick bättre motorik och balans.
Det skulle kunna vara en anledning och då är det ju bara att bita i.
Kan tyvärr inte ange någon källa alls. Någon av experterna kanske vet mer.
Fatalist
2005-03-07, 16:54
Rätta mig om jag har fel, men jag tror jag läste någonstans att man inte
direkt får större muskelvolym under första halvåret - året, utan att styrkeökningarna i främsta hand kom från att man lärde sig rekrytera mer
muskelfiber, fick bättre motorik och balans.
Det skulle kunna vara en anledning och då är det ju bara att bita i.
Kan tyvärr inte ange någon källa alls. Någon av experterna kanske vet mer.
Jag är inte expert på något sätt, men du lär dig mycket riktigt att använda fler muskelfibrer att ta i med när du lyfter grejer i början, varför du ökar väldigt mycket styrkemässigt.
OT Runt 2-3 månader brukar man säga vara gränsen för när man passerar stadiet av att det bara är inläring som sker i musklerna och man börjar växa volymmässigt, självklart är det inget som är skrivet i sten då det beror på så många faktorer. /OT
Har man avstannat efter ett år så har de flesta skälen redan radas upp i tråden.
Man äter för lite, tränar för mycket och/eller varierar sin träning för lite.
I det här fallet skulle jag inte träna 5 pass i veckan med den fördelningen utan kanske istället gå över till att dela kroppen på 4 pass och träna varje kroppsdel en gång per vecka och se vad som händer.
Att köra samma program som nu men att sprida ut det lite mer funkar också, särskilt triceps, bröst och axlar skulle tjäna på att inte träna med det nuvarande upplägget skulle jag tro men sprider man ut dagarna mer så får de en chans att återhämta sig mer.
BigForre
2005-03-08, 00:16
Har precis som dig tränat hyffsat seriöst nu i ett år. Så jag kan väl inte komma med speciellt många bra råd, men har precis som dig kommit till ett stadie med måttliga framsteg. Kan vara skönt att höra att det händer fler än bara dig. Tagit mig en vecka vila nu, har omtentaperioder och påsklov i 3 veckor efter den här, SATAN VAD DET SKA TRÄNAS, ÄTAS OCH VILAS. Ge inte upp för en liten svacka, lycka till och mosa på....
Tack så hemskt mycket för alla tips, jag tar som flera föreslagit en veckas vila nu så musklerna får ta igen sig och ska ändra mitt schema lite grann tills jag ska börja igen, ska testa o köra många reps i 2 veckor och se ifall det känns bättre.
Eftersom jag inte vill skräpa ner med fler trådar så bumpar jag denna...
Iaf. jag ska som sagt ta en veckas vila men har tre frågor, just nu tar jag Super Mass Fuel från Twinlab efter träningen men jag har för mig att jag läste någonstans att man inte ska dricka detta på kvällen/morgonen då det är mycket kolhydrater i den, isf vad tycker ni jag bör äta/dricka på morgon/kväll för bästa resultat (det gör inget om det kostar lite) och även om man kan få i sig grejjerna på annat sätt (kött=proteiner osv.) så känns det bättre med kosttillskott inte minst psykiskt.
Sen undrar jag ifall det är lönt att jag provar o köra 1 månad lätta vikter, 2 månader tunga vikter och sen en veckas vila, jag tänke köra 5 gånger i veckan, varje muskelgrupp (bröst, rygg, axlar, ben) en gång i veckan förutom triceps/biceps som jag kör samma dag eller är detta för mycket/för lite?
Sista frågan jag har är om man kan träna biceps och triceps på samma dag eller kommer armen må dåligt av så mkt träning på en och samma dag.
Ps. Det skulle vara skönt att slippa svar som bara är spydiga. Ds.
Först vill jag bara säga att jag har sökt men inte hittat något konkret så jag frågar istället.
Jag äter jättemycket och dricker proteinshaker efter träningen men ändå står vikten kvar.
Jag tränar 5 gånger i veckan, med paus på onsdagar och lördagar, träningen är uppdelat på 3 pass, axlar/triceps, bröst/biceps och rygg/ben, med mage varje gång. Jag försöker variera träningen och kör 3 set med 4-8 reps per set.
Ska jag variera träningen ytterligare eller måste jag bara ha tålamod?
variera träningen. dela upp musklerna mer i veckan. Kör stege ibland. Va inte rädd för att lägga på lite extra vikt på övningarna, vänj dig till tyngre vikter. Och va inte rädd för att träna kortare pass. Jag själv körde i 1 och 1/2 timme för länge sen tills jag fick tips till att träna tyngre och kortare pass. Har fan fått mer resultat av att ta bort den där 1/2 timmen. Lycka till!
Sen undrar jag ifall det är lönt att jag provar o köra 1 månad lätta vikter, 2 månader tunga vikter och sen en veckas vila, jag tänke köra 5 gånger i veckan, varje muskelgrupp (bröst, rygg, axlar, ben) en gång i veckan förutom triceps/biceps som jag kör samma dag eller är detta för mycket/för lite?
Har skjälv börjat köra efter det upplägget, 4 veckor lättare med fler set och reps 4*10, följt av 8 veckor "Max-OT" med en vilovecka efter det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.