Visa fullständig version : mod.stärkelse i minikeso
älskar den nya mini-keson från arla, men de har slängt in modifierad stärkelse i den, bah! i not like! det e väl för att få den att kännas lika fluffig o krämig som den fetare varianten.
men vad är egentligen modifierad stärkelse, och hur illa är det egentligen?
mycket tacksam för svar, eller hänvisning till var jag kan hitta info.
King Grub
2005-03-07, 07:59
Modifierad stärkelse används som förtjocknings- och stabiliseringsmedel. Vanligtvis används stärkelse från vanligt vete, majs eller potatis, som bearbetas med enzymer eller på kemisk väg för att få ovan nämnda egenskaper.
Stärkelse har en vilja att dra ihop sig efter den en gång svällt upp. När du kokar gröt så sväller stärkelsen och gröten blir tjock. När gröten svalnar och står länge så drar stärkelsen ihops sig och släpper en del vatten som den tidigare hållit. För att stärkelsen inte skall göra det så förändrar man den något, modifierar den. Stärkelsen blir nu ett kostfiber.
På SLVs hemsida:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____3082.aspx#emulgerings
jaha... var har jag fått det ifrån att mod.stärkelse e så dåligt?
hmm, får surfa lite till o se om jag hittar nåt mer i ämnet.
annars verkar det inte vara nån som bestämt avråder från det?
alltså, stärkelsen i sig kommer ju från naturliga råvaror, men de KEMIKALIER som används för att just modifiera den kan ju inte va så himla nyttigt?! vad är det för kemikalier? dessa deklareras ju inte... och vad gör de för kroppen?
King Grub
2005-03-07, 14:50
Står det vilka E-nummer det handlar om? Spår av vissa cancerframkallande kemikalier, som epiklorohydrin och propylenoxid, kan tydligen finnas kvar i en del modifierad stärkelse.
precis, d e ju resterna av kemikalierna som inte e helt kul att ha i sig. och det står ju inte på deklarationen, utan d står ju bara att d e mod.st.
hittade oxå ex på kem. du anger, men inte hittat ngt mer specifikt... på livsm.verkets sida skriver de inte gärna ut vilka skumma kemikalier som eg. används... d låter ju inte så farligt enl deras förklaring...
kunde d inte bara låtit mini-keson va lite vattnig?!:)
TheLoser
2005-03-07, 15:21
Står det vilka E-nummer det handlar om? Spår av vissa cancerframkallande kemikalier, som epiklorohydrin och propylenoxid, kan tydligen finnas kvar i en del modifierad stärkelse.
Modifieras alla stärkelse på samma sätt? Annars är det väl bara maila och fråga arla hur de gör för att få reda på om det är någon risk?
TheLoser.
har mailat Arla o frågat... får se om de ids höra av sig;)
fortsättning följer...
mmmmmm kemikalier :eating:
precis, d e ju resterna av kemikalierna som inte e helt kul att ha i sig. och det står ju inte på deklarationen, utan d står ju bara att d e mod.st.
hittade oxå ex på kem. du anger, men inte hittat ngt mer specifikt... på livsm.verkets sida skriver de inte gärna ut vilka skumma kemikalier som eg. används... d låter ju inte så farligt enl deras förklaring...
kunde d inte bara låtit mini-keson va lite vattnig?!:)
Lite tråkigt att du inte har förtroende för Livsmedelsveket. De arbetar för oss på uppdrag av socialdepartementet och riksdagen.
De jag träffat på Livsmedelsverket brinner för sitt arbete och är verkligen intresserade av sina område, djurhållning och slakt, mikrobiologi och matförgiftningar, miljögifter i fisk, näringsrekommendationer eller vad de nu arbetar med.
Det hela är en fråga om förtroende och jag tror inte att Livsmedelsverket lättvindigt skulle släppa igenom något utan att nogrannt bedömmt tillsatsen.
De tillsatser som är tillåtna är ju godkända därför att de verkligen INTE är skadliga vid NORMAL konsumtion.
någon som tror att Arla orkat höra av sig för att svara på min fråga?
nä! såklart de inte har...hmmmpfff!
TheLoser
2005-03-15, 09:47
Mailet ligger väl i din utkorg?
Skicka det igen, det är lätt att mail som är jobbiga att svara glöms bort när hudratals andra mail ska svaras på.
Theloser
nä, d ligger tyvärr inte i min utkorg. man kunde inte maila som vanligt till Arla, utan man skulle fylla i nåt formulär på deras sida, o fylla i uppgifter om ens namn o adress o allt sånt! de hade inte ens en vanlig mail-adress till typ kundtjänst!
blä för arlas kundservice. de vill uppenbarligen inte bli besvärade med jobbiga konsumenter!
Jag hade mailat någon av dessa: http://www.arlafoods.se/templates/PlainPage2.aspx?id=5191
Det är väl bara att fylla i formuläret så kontaktar de dig förmodligen via mail. Vad är problemet? Du kan ju inte klaga på deras kundservice om du inte ens försökt använda den.
Här finns andra kontaktuppgifter http://www.arlafoods.se/templates/PlainPage2.aspx?id=6519
men d e ju klart att jag redan har fyllt i det dära formuläret. klagomålet gällde ju att de inte svarade!
får väl fylla i formuläret igen dårå;)
Har nu äntligen fått svar från Arla... och de säger så här ang modifierad stärkelse i mini-keso:
>Hej och tack för ditt mail!
>Om du går in på Arla Forums hemsida så får du säkert svar.
>http://www.arla.se/templates/Miniportal1.aspx?id=2170
>Jag håller med dig om att Keso Mini är god. Det är inga kemikalier i den
>utan den modifierade stärkelsen kommer från potatis som man har anpassat
>till industriell produktion så det är absolut inget farligt om man tål
>potatis.
>
>Med Vänliga Hälsningar
>ARLA FORUM/ Kristina
jaha... så d e bara hederlig potatisstärkelse då?! varför skriver de inte det, istället för mod. stärkelse?
King Grub
2005-03-17, 07:38
Det är väl fortfarande själva processen som modifierar potatisen som skulle kunna vara av intresse?
... jaha... så d e bara hederlig potatisstärkelse då?! varför skriver de inte det, istället för mod. stärkelse?
Antagligen för att de faktiskt HAR gjort något med den (jag är inte säker på vad man gör, men jag kan tänka mig t.ex. någon form av värmebehandling edit: finns även modifiering på kemisk väg eller med hjälp av enzymer; du skulkle kunna fråga vilken metod de använt) för att den skall få bättre "vattenhållande" egenskaper. Det finns förmodligen någon paragraf i livsmedelslagstiftningen som säger att det enda som får kallas "bara" potatisstärkelse är stärkelse som man verkligen inte gjort något alls med, utom torkat, då (edit: plus att det tydligen står i lagen att man måste ange från vilket växtslag stärkelsen kommer, man kan även använda majs eller tapioka som råvara). Jämför regler för vad olika korvar får kallas etc. Men även ett stekt ägg är ju ett "modifierat" ägg, så modifierat betyder inte automatiskt "som fått en tillsats av farkliga kemikalier" eller "syntetiskt framställt". Jag gissar att man kan hitta modifierad stärkelse i lite av varje om man börjar läsa på förpackningarna.
Edit: Om man verkligen vill gåt ill botten med saken kanske man kan kontakta livmedelsverket eller SLU (de har forskningsprojekt som är relaterade till just modifierad stärkelse i livsmedel).
Edit igen: Kunde ju hga besvärat mig med att repetera resten av tråden; ser att jag skrivit ungefär exakt samma sak som Grub redan skrivit i omgångar. Man ber om ursäkt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.