handdator

Visa fullständig version : Familjeproblem.

lous
2005-03-05, 22:36
Hur berättar man bäst för sin pappa att man inte längre vill ha någon kontakt med honom? Vad kan man göra om han inte accepterar det och söker upp en i alla fall? Vad krävs för att man ska få besöksförbud?

Lätta frågor? *rolleyes*

Jejje
2005-03-05, 22:39
oj det där lät allvarligt...

kanske inget du vill förklara?

men verkar vara ganska lätt att få besöksförbud idag : P iaf om du är en tjej och den som du vill ska ha besöksförbud är kille.. gick iaf lätt för min #%#¤=? till ex.. ska nog begära ett på nåra jobbiga grannar tror jag..

mini
2005-03-05, 22:46
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19880688.HTM
Frågan är varför du anser att en så kraftig markering som besöksförbud är nödvändig. Kommunicera? Medling?

(jejje, om man läser §1, 7, 8 och 14 i länken misstänker jag att du kanske har gjort något som föranlett detta besöksförbud?)

Cilia
2005-03-05, 22:48
känns som en fråga för en mer professionell rådgivning än vad du kan få här inne. Hoppas du har ngn du kan prata med också för det kommer inte vara över för dig bara för att du inte träffar honom längre.

lycka till

mini_Arnold
2005-03-05, 22:51
Trådskaparen kan vara en harmlös "psykopat" också med en ond farsa, då är det över för hans del om han helt emkelt pga sin "sjukdom" inte bryr sig om sin farsa.

Om vi nu ska spekulera ;)

Jag hade gått till polisen..
Lycka till

lous
2005-03-05, 22:59
Hmm. Jag tänkte ju inte att alla mina problem skulle lösas genom den här tråden, sitter mest och funderar.. Min far har ju inte gjort mig något, men det är helt enkelt nödvändigt att människan inte dyker upp utanför min dörr för då hoppar jag ut genom fönstret, och om jag inte kan få honom att förstå det själv så undrar jag om det finns något annat sätt jag kan hålla honom borta på...

mini
2005-03-05, 23:04
Låter mer som om dina problem ligger hos dig och inte hos honom. Du skriver själv att han inte gjort något. Som Cilia skrev kan vi inte göra mer än gissa, spekulera och ge halvluddiga råd. Funderat på att prata med någon professionell?
Besöksförbud verkar i alla fall inte vara någon vidare idé. Tror heller inte du skulle få igenom det.

Cilia
2005-03-05, 23:04
Hmm. Jag tänkte ju inte att alla mina problem skulle lösas genom den här tråden, sitter mest och funderar.. Min far har ju inte gjort mig något, men det är helt enkelt nödvändigt att människan inte dyker upp utanför min dörr för då hoppar jag ut genom fönstret, och om jag inte kan få honom att förstå det själv så undrar jag om det finns något annat sätt jag kan hålla honom borta på...

läs länken från mini. vi har i grunden ett fritt samhälle vi kan inte hur som helst begränsa människors rörelsefrihet bara för att det känns lite jobbigt.

det är dock viktigt att möjligheten finns för dom som verkligen behöver den så den bör inte missbrukas.

lous
2005-03-05, 23:07
Tack nu vet jag det. Se jag fick ju ut något av tråden i alla fall :)

Löjtnant Blank
2005-03-05, 23:41
I love it. Kolozzeum upphör aldrig att förvåna, det är som ett mentalsjukhus med ständig drop-in.

Jay-Z
2005-03-05, 23:50
I love it. Kolozzeum upphör aldrig att förvåna, det är som ett mentalsjukhus med ständig drop-in.

Haha. Skitpåre och gå och svara i min hip-hoptråd istället. :)

Löjtnant Blank
2005-03-05, 23:58
Haha. Skitpåre och gå och svara i min hip-hoptråd istället. :)
Ha, ha. It be done, ni99a!

Proteus
2005-03-06, 04:38
Låter mer som om dina problem ligger hos dig och inte hos honom. Du skriver själv att han inte gjort något. Som Cilia skrev kan vi inte göra mer än gissa, spekulera och ge halvluddiga råd. Funderat på att prata med någon professionell?
Besöksförbud verkar i alla fall inte vara någon vidare idé. Tror heller inte du skulle få igenom det.

Jag tror jag älskar dej, mini.

Piranha
2005-03-06, 09:12
Hur berättar man bäst för sin pappa att man inte längre vill ha någon kontakt med honom? Vad kan man göra om han inte accepterar det och söker upp en i alla fall? Vad krävs för att man ska få besöksförbud?

Lätta frågor? *rolleyes*

Du är 20 år , tänk på att relationer med föräldrar skall vara jävligt länge , jag har varit så himla oense med mina föräldrar så många gånger , och saker brular förr eller senare lösa sig , om du verkligen har allvarliga långvariga problem så kanske att gemensamt gå till en familjeterapeft vore något , att säga upp bekantskapen vore väl absolut sista utvägen .

My 5 certs // Pirre

pellepedal
2005-03-06, 10:59
Finns nog lämpligare ställen än Kollo och söka hjälp för såna saker...

lous
2005-03-06, 15:13
alltså. jag är inget psykfall. haha. jag är väldigt klar över vad jag ska göra och behöver ingen hjälp med det beslutet. det är bara de praktiska detaljerna som återstår och det fick jag ju lite hjälp med här. tack!

palme
2005-03-06, 15:14
Är det på den nivån så ber man han dra åt helvete, rakt av.