GrayHaven
2005-03-05, 11:55
Hejsan min flickvän behöver lite hjälp med kost.
Hon försöker öka i vikt men det verkar inte gå så bra (hon äter inte 500 kcal i överskott). Men iallafall jag vet inte några bra tips för att gå upp stadigt och hälsosamt för o inte göra nånting och äta skräpmat är ju inget alternativ!
iallafall hon är rätt liten
165 cm
47 kg
19 år
En vanlig dag kan hennes kostintag se ut såhär
alla portioner är rätt små tänk er en halv tallrik eller så..
frukost:
mackor : limpa + ost 2-3 st
eller
Havregrynsgröt + mjölk + sylt
Skollunch
varierar brukar väl vara pasta,ris,potatis,kött,fågel,sallad
under resten av skoldagen brukar hon knapra lite knäckebröd.
eftermiddag
Lagad mat
pasta,ris, kött, fågel osv..
kväll
mackor mjölk, juice..
Hon går till skolan varje dag och kör lite friskis och svettis och lite promenader och så..så fysiska aktiviteten är väl inte jätte hög kanske men ändå aktiv..
jag räknade ut med den där formeln att hon skulle få i sig någonstans runt 1800~ kcal och borde därmed äta runt 2300-2400~ kcal.
Men har ni några tips på vad man kan äta och hur man kan göra för att gå upp i vikt lite mer specifikt..hur gör ni när ni bulkar tex..
några livsmedel som är väldigt feta (?) men inte så ohälsosamma som man kan blanda in i kosten och så..
vore mycket tacksam för hjälp!
Hon försöker öka i vikt men det verkar inte gå så bra (hon äter inte 500 kcal i överskott). Men iallafall jag vet inte några bra tips för att gå upp stadigt och hälsosamt för o inte göra nånting och äta skräpmat är ju inget alternativ!
iallafall hon är rätt liten
165 cm
47 kg
19 år
En vanlig dag kan hennes kostintag se ut såhär
alla portioner är rätt små tänk er en halv tallrik eller så..
frukost:
mackor : limpa + ost 2-3 st
eller
Havregrynsgröt + mjölk + sylt
Skollunch
varierar brukar väl vara pasta,ris,potatis,kött,fågel,sallad
under resten av skoldagen brukar hon knapra lite knäckebröd.
eftermiddag
Lagad mat
pasta,ris, kött, fågel osv..
kväll
mackor mjölk, juice..
Hon går till skolan varje dag och kör lite friskis och svettis och lite promenader och så..så fysiska aktiviteten är väl inte jätte hög kanske men ändå aktiv..
jag räknade ut med den där formeln att hon skulle få i sig någonstans runt 1800~ kcal och borde därmed äta runt 2300-2400~ kcal.
Men har ni några tips på vad man kan äta och hur man kan göra för att gå upp i vikt lite mer specifikt..hur gör ni när ni bulkar tex..
några livsmedel som är väldigt feta (?) men inte så ohälsosamma som man kan blanda in i kosten och så..
vore mycket tacksam för hjälp!