Logga in

Visa fullständig version : har en tjej som behöver hjälp..

GrayHaven
2005-03-05, 11:55
Hejsan min flickvän behöver lite hjälp med kost.

Hon försöker öka i vikt men det verkar inte gå så bra (hon äter inte 500 kcal i överskott). Men iallafall jag vet inte några bra tips för att gå upp stadigt och hälsosamt för o inte göra nånting och äta skräpmat är ju inget alternativ!

iallafall hon är rätt liten
165 cm
47 kg
19 år

En vanlig dag kan hennes kostintag se ut såhär

alla portioner är rätt små tänk er en halv tallrik eller så..

frukost:
mackor : limpa + ost 2-3 st
eller
Havregrynsgröt + mjölk + sylt

Skollunch
varierar brukar väl vara pasta,ris,potatis,kött,fågel,sallad

under resten av skoldagen brukar hon knapra lite knäckebröd.

eftermiddag
Lagad mat
pasta,ris, kött, fågel osv..

kväll
mackor mjölk, juice..

Hon går till skolan varje dag och kör lite friskis och svettis och lite promenader och så..så fysiska aktiviteten är väl inte jätte hög kanske men ändå aktiv..

jag räknade ut med den där formeln att hon skulle få i sig någonstans runt 1800~ kcal och borde därmed äta runt 2300-2400~ kcal.

Men har ni några tips på vad man kan äta och hur man kan göra för att gå upp i vikt lite mer specifikt..hur gör ni när ni bulkar tex..

några livsmedel som är väldigt feta (?) men inte så ohälsosamma som man kan blanda in i kosten och så..

vore mycket tacksam för hjälp!

kelk
2005-03-05, 12:18
Nötter är "ganska" energirika.

Pingen
2005-03-05, 12:26
Smörgåsar är bara något man äter vid sidan om till frukost, inte enbart.
Försök få henne att testa olika grötsorter och se vilka hon fastnar för, variera sedan med välling (helst osötad).

Försök klämma in något mellan måltiderna, gärna nötter eller frukt av något slag.

Achryl
2005-03-05, 12:28
Hejsan min flickvän behöver lite hjälp med kost.

Vill hon gå upp i vikt e det väl bara o pressa kolhydrater. Pasta ris o potatis :) Vill hon gå upp i muskelmassa är det träning o mer mat som gäller

Shiff
2005-03-05, 12:40
Feågan är, vad vill hon med sin viktuppgång. Är det muskler eller vill hon bara gå upp lite i största allmänhet

GrayHaven
2005-03-05, 15:16
jag har sagt åtskilliga gånger till henne att mackor inte är någon mat att börja dagen med..men hon äter gröt rätt ofta och jag har sagt att hon kan väl äta risgrynsgröt istället om hon inte gillar havregröt (borde ju vara okei eftersom hon vill öka)

nötter var ett bra förslag..att kränga en påse jordnötter eller lite cashew och så tror jag inte är något problem..det var ett bra tips! har även bett henne börja ta med sig matsäck till skolan så hon kan äta efter lunch då hon kommer hem på väldigt varierande tider..

Det hon vill är att gå upp i vikt..få lite mer fett på kroppen till en början så ska hon börja gå på gym efter sommaren för nu har hon mycket i skolan (tar snart studenten) och flyttar snart från stan så hon vill inte börja gå på gym nu så hon satsar väl på att bulka nu antar jag :)

och mer ris o pasta är det som gäller alltså..ska man rekommendera fullkornspasta eller vanlig pasta i en sånhär situation eftersom hon inte vill gå ner så borde det ju vara okei med vanlig men fullkorn är väl samtidigt nyttigare?

tack för era tips! och är tacksam för fler :)

Hades
2005-03-05, 15:54
och mer ris o pasta är det som gäller alltså..ska man rekommendera fullkornspasta eller vanlig pasta i en sånhär situation eftersom hon inte vill gå ner så borde det ju vara okei med vanlig men fullkorn är väl samtidigt nyttigare?

Om hon kan få i sig tillräckligt med energi genom att äta fullkornspasta så är det helt klart bättre.

Jag tycker dock att du ska försöka få med henne till gymet åtminstone någon dag i veckan, så att hon får någon nytta av energiöverskottet!

GrayHaven
2005-03-05, 17:31
som sagt hon går på lite aerobics och så..just nu bor vi inte i samma stad så det e lite svårt o plocka med henne på gymmet :) hon ska dock flytta ner hit i sommar så då har vi tänkt börja gå!