Visa fullständig version : styrketräning i minusgrader
Jag har funderat lite angående det här att träna när det är kallt. Själv tränar jag i ett hemmagym beläget i en oisolerad lada. Detta innebär att när det är minusgrader ute är det ungefär lika många minus inne. Vi har ett par små värmefläktar som ger lite värme men nu när det har varit runt 20 minusgrader ett par dagar har vi väl fått upp värmen till mellan 5-10 minus i gymmet *cry*
Det jag nu undrar över är om styrkan påverkas nämnvärt av kylan? Jag värmer ju självklart upp ordentligt och har massor med kläder på under passet men jag känner mig sällan riktigt varm under passen, inte ens under tunga knäböjpass. Rent konkret undrar jag alltså: om jag reppar på 100 i knäböj i 10 minusgrader, skulle jag med samma ansträngningsgrad kunnat reppa på tyngre vikter om jag haft plus 20 i gymmet? Inte för att det har någon större betydelse, men jag har som sagt var haft lite funderingar runt detta. (sanningen att säga så har sambon och jag diskuterat kring detta, jag tror kylan påverkar styrkan negativt, han tror att det inte spelar någon större roll. Naturligtvis vill jag veta vem som har rätt ;) )
Tack på förhand!
Kroppsansträngning är inte bra i kyla överhuvudtaget. Jag ska återkomma efter träningen med en längre utläggning. Det finns gott om forskning på området - inte direkt inriktat på styrketräning men erfarenheterna från utomhusjobb och sport som utövas i kyla är lätt applicerbara på styrketräning.
Jag antar att sambon inte vill tilläggsisolera...:)
allan
jobbar utomhus året om
Styrkan skiljer sig en aning, det är väl bevisat? Sen borde väl skaderisken öka en del tycker jag?
Scratch89
2005-03-05, 11:22
Mjo håller med övanstående inlägg. Tung styrketräning är väl inte att rekommendera när det är kallt... men konditionsträning däremot :thumbup:
leder osv tar ordentligt med stryk när dom är kalla, ska man fysa utomhus bör man se till att alla leder får bra med värme osv. Det är väl en del. Har för mig att det inte är alltför bra för lungorna heller att överanstränga sig när det är kallt men det är jag mindre säker på.
Om man ska ta något positivt så är det väl att om man fryser så går det mer energi åt kroppsuppvärmning (mycket mer än för kroppsnedkylning har jag för mig) -- men jag inte säkre på om detta överväger nackdelarna.
turbocalle
2005-03-05, 17:38
leder osv tar ordentligt med stryk när dom är kalla, ska man fysa utomhus bör man se till att alla leder får bra med värme osv. Det är väl en del. Har för mig att det inte är alltför bra för lungorna heller att överanstränga sig när det är kallt men det är jag mindre säker på.
Om man ska ta något positivt så är det väl att om man fryser så går det mer energi åt kroppsuppvärmning (mycket mer än för kroppsnedkylning har jag för mig) -- men jag inte säkre på om detta överväger nackdelarna.
För att lägga till ytterliggare ett plus så är luften syrerikare vid kyla =)... Så man behöver inte flåsa lika mycket.. hehe
MvH Carl
Tack för era synpunkter!
Allan: jag tar gärna del av en längre utläggning i ämnet. Och ja, du har rätt- han har ingen lust att tilläggsisolera ;) därav hans fulla övertygelse om att kylan inte påverkar styrkan :D
Jag tränar i oisolerat förråd utan några som helst värmekällor.
Har väl varit ~-15grader som kallast i vinter.
Har 3 lager tröjor på mig, det funkar helt ok.
Skiter i att gå in på resultat, men det har funkat JÄVLIGT bra för mig!
Måste bli vardag så jag kan ringa lite folk efter forskningsresultat.
allan
OT: Pinglan, ny bild? Shiiit. Du är i form. :naughty:
Mjo håller med övanstående inlägg. Tung styrketräning är väl inte att rekommendera när det är kallt... men konditionsträning däremot :thumbup:
Nej, mannen. Håller inte med dig om att konditionsträning i väldigt kall kyla är bra. Gör ont i lungorna, blir mycket tyngre att andas och ibland går det inte ens att andas -> bara piper i lungorna som faen.
Och ja, det är subjektiva åsikter/egna erfarenheter.
Klä dig skrämmande varmt vid konditionsträning utomhus, och spring inte om det är kallare än -10 grader Celsius. Gå då och simma eller cykla istället.
Ja, jag vet att jag är way-off topic.
Klä dig skrämmande varmt vid konditionsträning utomhus, och spring inte om det är kallare än -10 grader Celsius. Gå då och simma eller cykla istället.
Vinterbadare?
allan
Ja, för inte trodde du att jag menade i ett tåckendäringa varmt badhus?
Är det inte norm att man ska vara tuff som få här inne? ;)
MVH/IfK
Umm, dra inte på dig för mycket kläder, förutom vid uppvärmning då det inte är så skoj med mindre. Mycket kläder = mycket svett och snabb energiförbrukning. Men det kanske är det du vill? :)
Umm, dra inte på dig för mycket kläder, förutom vid uppvärmning då det inte är så skoj med mindre. Mycket kläder = mycket svett och snabb energiförbrukning. Men det kanske är det du vill? :)
alltså det är bättre ha varma leder än kalla leder och nej svettningen kräver ingen större energi, uppvärmnignen är betydligt mer energikrävande så det är väl inget argument för svettning, annars hade ju bastubad vart kanon för fettförbränning. Sen kan man ju försöka värma dom utsatta lederna lite extra och någon del på kroppen få lite extra luft så man inte svettas alltför djävligt
Är det inte norm att man ska vara tuff som få här inne? ;)
MVH/IfK
Nä, det är fel forum i såna fall.
allan
no1fitness
2005-03-06, 06:34
Jag har inga vetenskapliga bevis eller något, men gillar inte att träna i kyla och tycker att styrkan påverkas negativt.
Trots massa uppvärmning så går det sämre i tex chins och dips om det är väldigt kallt på gymet.
Dock inga minusgrader... ;)
Latsambo... *rolleyes*
Körde HIIT i minusgrader igår. Det var obehagligt som fan.
BUMP!
Jag skall införskaffa mig en bänkpress, pga platsbrist så kommer den stå i garaget som inte är isolerat.
Våren börjar ju komma nu, men är det skadligt att träna i 5-10 plusgrader om man värmer upp bra?
BUMP!
Jag skall införskaffa mig en bänkpress, pga platsbrist så kommer den stå i garaget som inte är isolerat.
Våren börjar ju komma nu, men är det skadligt att träna i 5-10 plusgrader om man värmer upp bra?
Inte om du värmer upp nej, jag har tränat ute i flera år och aldrig haft skador eller problem med leder, muskler. Dessutom är 5-10 grader inte så lite, kan börja påverka en del när det blir under -10 kan jag tänka mig. Men fortfarande gäller "är kroppen varm skadas du inte", men du måste hålla den varm också.
Men jag skulle gärna vilja se den där forskningen som Allan pratade om :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.