handdator

Visa fullständig version : kan enarms kabelrodd ersätta hantelrodd?

Big_Vik
2005-03-04, 21:57
hej, jag är en helt vanlig kille på sjutton år som tyvärr inte kan träna hantelrodd längre på mitt gym för att hantlarna är alldeles för lätta. En enkel fråga, vad tycker ni. Kan enarms kabelrodd ersätta hantelrodd?

Jorgen
2005-03-04, 22:04
Stångrodd eller T-bar hade jag hellre kört istället.
Men visst är enarms kabelrodd ett alternativ.

//Jörgen

Arne Persson
2005-03-04, 23:27
hej, jag är en helt vanlig kille på sjutton år som tyvärr inte kan träna hantelrodd längre på mitt gym för att hantlarna är alldeles för lätta. En enkel fråga, vad tycker ni. Kan enarms kabelrodd ersätta hantelrodd?

Kort och gott nej! Byt om möjligt gym så att inte för lätta vikter är den begränsande orsaken.

Big_Vik
2005-03-04, 23:51
Jag som gillar Atletklubben så mycket. :( Får man fråga varför? :) I värsta fall får jag väl lära mig stångrodd.

Arne Persson
2005-03-05, 00:08
Jag som gillar Atletklubben så mycket. :( Får man fråga varför? :) I värsta fall får jag väl lära mig stångrodd.

Två snabba och korta: Tunga hantelrodd är självfallet mer Hardcore! Du skonar ryggen betydligt bättre i vanliga hederliga välroterade hantelroddar! Att sitta och rotera är jag lite mer tveksam till, speciellt om man skulle ge sig på att köra lite tyngre!

Otto GROV
2005-03-05, 00:35

kör andra övningar före hantelrodden då.
stångrodd,t-bar,chins,latsdrag,marklyft ja de finns många övningar, sen kan du ju avsluta med hantelrodd då låvar ja dig att hantlarna inte känns så lätta.

Pellefant
2005-03-05, 00:41
Är kabelrodd och roddmaskin samma sak?

Fatalist
2005-03-05, 01:11
Är kabelrodd och roddmaskin samma sak?

Ja, om roddmaskinen inte har bröststöd. Då menar jag kabelrodd som i "longpull"

Dags att sova..

Officer
2005-03-05, 01:19
Går även att köra "hantelrodd" i smithmaskin med lite tricks....

Jorgen
2005-03-05, 08:42
Går även att köra "hantelrodd" i smithmaskin med lite tricks....
I T-bar också förresten.

//Jörgen

z_bumbi
2005-03-05, 09:18
I T-bar också förresten.

//Jörgen

Eller med en vanlig skivstång. :)

Det går även att köra med en draghiss om man har lust, dvs att man står precis som man gör när man kör hantelrodd men man kör med kabel istället.

Eller så köper man ett hantelhandtag för byggbara hantlar eller låter gymet köpa in ett.

Big_Vik
2005-03-05, 10:42
Otto GROV: Nej, det går inte. Hantlarna går bara till 40 kg, och jag kan bara tejpa på 5 kg på vardera sida, i nödfall. :(

Smithen är paj så den vågar jag mig inte på, men med egen t-bar lät desto mer intressant. :) Bilder?

edit: menar alltså egen t-bar med skivstång i hörnet (AK är för hardcore för riktiga t-barer ;))

Eller så köper man ett hantelhandtag för byggbara hantlar eller låter gymet köpa in ett. Det där har jag funderat på! Letat igenom alla länkar i almänt, men det är ju en djungel!! Någon som kan hjälpa på något sätt? :em:

Scratch89
2005-03-05, 12:56
Vik, både du o jag vet ju att roddar inte går ut på att bara hålla i hanteln, du måste ju ro med den också. March tillbaka till 20 kg hantlarna! ;)

("I'm just kiddin', you know I love ya" som Eminem skulle sagt :D)

Otto GROV
2005-03-05, 13:02
Otto GROV: Nej, det går inte. Hantlarna går bara till 40 kg, och jag kan bara tejpa på 5 kg på vardera sida, i nödfall. :(
:

ja vet ioförsig inte hur stark du är, Men kör man ett hårt-rygg pass o avslutar med hantelrodd så behöver oftast inte hantlarna va så stora.

z_bumbi
2005-03-05, 14:05
Det där har jag funderat på! Letat igenom alla länkar i almänt, men det är ju en djungel!! Någon som kan hjälpa på något sätt? :em:

Det finns en tråd om att köpa skivstänger som inte är allt för gammal (Max 2 veckor.) i den finns det länkar till ett ställe där de säljer byggbara handtag.

Allan
2005-03-05, 14:12
Det där har jag funderat på! Letat igenom alla länkar i almänt, men det är ju en djungel!! Någon som kan hjälpa på något sätt? :em:

Jag sökte på "byggbara hantelgrepp" och titta vad jag hittade!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=14927&highlight=byggbara+hantelgrepp

allan

Johan86
2006-02-05, 22:30
lite gammal tråde kanske men....var lite sugen på att få veta hur man kör hantelrodd i smith eller i t-baren?

polaren
2006-02-05, 23:09
lite gammal tråde kanske men....var lite sugen på att få veta hur man kör hantelrodd i smith eller i t-baren?

Ställa en bänk brevid att ta stöd mot och ro med en hand kanske? :D

Berenger
2006-02-05, 23:26
hej, jag är en helt vanlig kille på sjutton år som tyvärr inte kan träna hantelrodd längre på mitt gym för att hantlarna är alldeles för lätta. En enkel fråga, vad tycker ni. Kan enarms kabelrodd ersätta hantelrodd?fråga; behöver du verkligen en tyngre hantel. jag har gjort sexor på 70kg, skulle kanske klara att träna med 80kg om jag kan hitta någon sådan. men jag kan nästan få ut lika få rep på 40kg och då behöver väl inte en 17 åring tyngre. DET GÅR ALLTID ATT GÖRA DET SVÅRARE FÖR SIG SJÄLV. kolla ditt utförande, vinklar etc. och nej du ska inte ersätta den med sådant fjanteri!

Johan86
2006-02-06, 08:16
Ställa en bänk brevid att ta stöd mot och ro med en hand kanske? :D

i smithen så tar ju benet i :(