handdator

Visa fullständig version : Träning två ggr per dag?

Jenny71
2005-03-03, 10:04
Hej!

Jag har en fråga...

Om man vill få in två träningspass per dag.
Är det bättre att träna på morgonen och sedan ta det andra passet på kvällen, jämfört med att träna två "pass" på raken efter jobbet?

Min träning består isåfall av tex.löpträning 45 min och sedan danstränar jag bugg senare på kvällen.(20-22)
Buggen känns inte riktigt tillräcklig så jag vill gärna få in två löp pass/vecka uteöver dom två pass pump jag gör på morgonen.

Jag är supertacksam för svar! :bow:

Jenny :naughty:

pellepedal
2005-03-03, 10:06
Hej!

Jag har en fråga...

Är det bättre att träna på morgonen och sedan ta det andra passet på kvällen, jämfört med att träna två "pass" på raken efter jobbet?

Min träning består isåfall av tex.löpträning 45 min och sedan danstränar jag bugg senare på kvällen.(20-22)
Buggen känns inte riktigt tillräcklig så jag vill gärna få in två löp pass/vecka uteöver dom två pass pump jag gör på morgonen.

Försök sprida ut dem så mycket det går över dagen.

z_bumbi
2005-03-03, 10:08
Hej!

Jag har en fråga...

Orkar du träna bugg om du springer 45 minuter innan? Jag skulle inte göra det och har nog aldrig klarat av det heller även under perioder med ganska bra kondis, dans är en koncentrationsyssla när man övar.

Dela på det om du har möjlighet alltså.

TheLoser
2005-03-03, 10:12
Studier har ju visat att det är bättre att träna två pass istället för ett under dagen. Fast det gällde ju styrketräning, så jag vet i katten om det går att annama på cardioträning.

Förstår inte riktigt upplägget heller. Du tränar pump två gånger per vecka, samma dagar som du tränar bugg och vill ha in ett löppass på de dagarna också? Isf hade man ju kunnat lägga dem på andra dagar, men förmodligen har jag helt missuppfattat dig.. *slap*

TheLoser

Jenny71
2005-03-03, 10:20
Studier har ju visat att det är bättre att träna två pass istället för ett under dagen. Fast det gällde ju styrketräning, så jag vet i katten om det går att annama på cardioträning.

Förstår inte riktigt upplägget heller. Du tränar pump två gånger per vecka, samma dagar som du tränar bugg och vill ha in ett löppass på de dagarna också? Isf hade man ju kunnat lägga dem på andra dagar, men förmodligen har jag helt missuppfattat dig.. *slap*

TheLoser

Upplägget är ungefär så här ..det varierar som sagt beroende på....

Måndag - Löpträning + (bugg ibland)
Tisdag pump
Onsdag - Löpträning + bugg ( kurs eller träning)
Torsdag Pump + bugg ( kurs eller träning)

:)

jwzrd
2005-03-03, 10:21

TheLoser

Har du några länkar till artiklar om dom studierna?

Thompah
2005-03-03, 10:25
Ser inget fel i att springa och bugga samma dag.
När du buggar så kommer du ju förmodligen inte över 150-160 i puls så d är nog rätt lugnt.

Jenny71
2005-03-03, 10:35
Ser inget fel i att springa och bugga samma dag.
När du buggar så kommer du ju förmodligen inte över 150-160 i puls så d är nog rätt lugnt.

Buggen är ju rätt varierande beroende på hur snabba låtar vi tränar till....
Ibland är plusen hööööög.... :cool: och ibland är det betydligt lungare :sleep:
Under kurserna så lyssnar man en del och kör på rätt hårt mellan varven.
Väldigt varierande som sagt...

Jag behöver verkligen kondisen och styrkan för att orka ge järnet i 90 sek som ett heat på en tävling är. *flex*

Men jag känner inte att buggen ger tillräckligt med träning.

Däremot är det som z_bumbi skrev verkligen en koncentrationssyssla...

TheLoser
2005-03-03, 10:39
Har du några länkar till artiklar om dom studierna?

Referens:
Distribution of strength training volume into one or two daily session and neuromuscular adaptions in female athletes. Häkkinen K, Kallinen M. Electromyogr. clin. Neurophysiol. 34, 117-124, 1994.

Har inte läst studien själv, bara läst Paulúns sammanfattning (http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=416) av den.

TheLoser

z_bumbi
2005-03-03, 10:54
Om det gäller 90 s heat så skulle jag köra ett av löppasset i intervallform istället, det ena passet blir en grundträning där du håller igång kroppen men inte sliter så mycket och det andra är mer inriktat på den konditionsform du behöver för dansen.

Här finns en förklaring på intervallträning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall

Jag skulle börja med lite längre intervall (5-6 minuter) den första tiden för att sen hamna mellan 1-2 minuter på löptiden och ungefär lika lång vila när det är som hårdast. Då blir inte passet lika långt men du tränar den form av kondition som du använder när du dansar.

Det är förövrigt sjukt vilken kondition tävlingsdansare på riktigt hög nivå har, deras testvärden brukar vara brutalt höga.

Jenny71
2005-03-03, 11:43
Om det gäller 90 s heat så skulle jag köra ett av löppasset i intervallform istället, det ena passet blir en grundträning där du håller igång kroppen men inte sliter så mycket och det andra är mer inriktat på den konditionsform du behöver för dansen.

Här finns en förklaring på intervallträning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall

Jag skulle börja med lite längre intervall (5-6 minuter) den första tiden för att sen hamna mellan 1-2 minuter på löptiden och ungefär lika lång vila när det är som hårdast. Då blir inte passet lika långt men du tränar den form av kondition som du använder när du dansar.

Det är förövrigt sjukt vilken kondition tävlingsdansare på riktigt hög nivå har, deras testvärden brukar vara brutalt höga.

Ja det är nog intervallträning som gäller.... ;) även om jag försöker smita undan så gott jag kan...*S* Det är ju sssssccchiiiit jobbigt, men det är ju just det jag sysslar med när jag dansar...
Hmmm...det där måste jag ta tag i nu.... :whipped:

Sedan jag började bugga regelbundet några ggr/vecka så har min kondis hållt sig riktigt bra året runt så att säga...man håller faktiskt en vettig grundkondis men det känns inte ens som man tränar... :D :cool:

Tack för tipset & länken! :bow:

Karl_alfred
2005-03-03, 11:50
Tränar ibland 2 gånger om dagen, då försöker jag ha långt emellan dessa pass, äter lite mer än vanligt dessa dagar. Har inte sett nå negativt med det ännu så antar att det är något du skulle kunna följa.

Jenny71
2005-03-03, 12:04
Vad tycker ni?

Pump eller "vanlig" styrketräning? vilket är att föredra?

Förutsatt att jag vill köra hela kroppen på ett pass.

Karl_alfred
2005-03-03, 13:10
Vad tycker ni?

Pump eller "vanlig" styrketräning? vilket är att föredra?

Förutsatt att jag vill köra hela kroppen på ett pass.
Styrjeträning skulle jag föredra :)

Scratch89
2005-03-03, 13:14
Jag skulle också föredra styrketräning. 3-6 set per muskelgrupp, bra basövningar, så får du en bra grund! *flex*

jwzrd
2005-03-03, 13:32
Referens:
Distribution of strength training volume into one or two daily session and neuromuscular adaptions in female athletes. Häkkinen K, Kallinen M. Electromyogr. clin. Neurophysiol. 34, 117-124, 1994.

Har inte läst studien själv, bara läst Paulúns sammanfattning (http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=416) av den.

TheLoser

Tack! :thumbup:

z_bumbi
2005-03-03, 13:34
Ja det är nog intervallträning som gäller.... ;) även om jag försöker smita undan så gott jag kan...*S* Det är ju sssssccchiiiit jobbigt, men det är ju just det jag sysslar med när jag dansar...
Hmmm...det där måste jag ta tag i nu.... :whipped:

Kör halva passet vanlig löpning och andra halvan intervall eller så kör du inte fasta intervall utan tränar lite mer fritt så blir det inte lika låst. Jag kan tänka mig att du behöver några friare pass där inte allt styrs av tränare, instruktör eller klockan och då är det skönt att bara få springa utan att tänka så mycket.
Ett alternativ är om du har en fast löprunda som du tänker använda för intervallen så skulle jag mäta ut lagom intervall under några pass och sen använda dessa punkter för att slippa tänka så mycket.

Vad gäller pump eller vanlig styrketräning så kör det som är roligast, just den detaljen är antagligen inte så viktig för din dans även om pump brukar innebära lite mer uthålliga muskler (Det går självklart att få samma effekt på ett vanligt gym iofs.).