Logga in

Visa fullständig version : Hungerkänsla/kalorier?

slowpoke
2005-03-02, 22:32
Hej igen,

När man kör cardio (promenader) och "bränner" bort kcal för fullt, blir man hungrigare då? I ren svenska; Ökar hungern då du gör dig av med energin?

Tack på förhand!

King Grub
2005-03-03, 06:22
Det finns många faktorer som reglerer hunger, och fysisk aktivitet är en av dem.

Scratch89
2005-03-03, 10:54
Det finns många faktorer som reglerer hunger, och fysisk aktivitet är en av dem.
Beror detta på något spejsat hormon eller är det helt enkelt så att kroppen har den funktionen, att "nu har det förbränts, nu måste det stoppas in mer mat igen" ? Precis som när man blir törstig när man håller på att torka ut?

William
2005-03-03, 10:59
Beror detta på något spejsat hormon eller är det helt enkelt så att kroppen har den funktionen, att "nu har det förbränts, nu måste det stoppas in mer mat igen" ? Precis som när man blir törstig när man håller på att torka ut?

Finns olika typer av signaler som påverkar mättnad/hunger. Brukar delas in i korttidssignaler som påverkar måltidsstorleken och långtidssignaler som påverkar energiintaget under lång tid.

Finns ett stort antal hormoner/peptider ex CCK,amylin, GLP-1, PYY, ghrelin, NPY, leptin, insulin, AgRP, vagala nervsignaler...etc

Alla dess apåverkar mättnad/hunger på olika sätt och olika nivåer.

Ngn annan får gärna göra en djupdykning.

/William

slowpoke
2005-03-03, 11:58

Vilka är de övriga faktorerna?

Är 60 promenad mer hungerframkallande än ett t ex 60 cykling? Eller är det helt enkelt, energi ut - energi in?

abjorn
2005-03-03, 12:03
Orka med all fakta... jag går efter egna erfarenheter. man blir rent ut sagt skithungrig av att ligga på kaloriminus ;)

Rataxes
2005-03-03, 12:08
Vilka är de övriga faktorerna?

Är 60 promenad mer hungerframkallande än ett t ex 60 cykling? Eller är det helt enkelt, energi ut - energi in?
Ju intensivare aktivitet desto mer mat får du ju äta under dagen. Jag tror att ju mer cardio man utför desto mindre problem med hunger kommer man ha, förutsatt att man ersätter den energi som förbränns i cardion.

Jag ligger 400-500 kcal över min energiförbrukning just nu, har trots det väldiga besvär med hunger om jag inte kör extra cardio varje dag.

slowpoke
2005-03-03, 17:13
Orka med all fakta... jag går efter egna erfarenheter. man blir rent ut sagt skithungrig av att ligga på kaloriminus ;)

Det var inte det som var frågan. Frågan löd om man blir hungrigare av att gå långa promenader.

slowpoke
2005-03-03, 17:15
Ju intensivare aktivitet desto mer mat får du ju äta under dagen. Jag tror att ju mer cardio man utför desto mindre problem med hunger kommer man ha, förutsatt att man ersätter den energi som förbränns i cardion.

Jag promenerar ju för att ligga på minus och bränna bort mitt fett, inte för att bli hungrig ;)

Jag ligger 400-500 kcal över min energiförbrukning just nu, har trots det väldiga besvär med hunger om jag inte kör extra cardio varje dag.

Vad menar du? Blir du extra hungrig när du *inte* kör cardio och mindre hungrig när du kör det? :confused:

Inga andra med några konkreta fakta? Nyfiken :)

Rataxes
2005-03-03, 17:39
Jag promenerar ju för att ligga på minus och bränna bort mitt fett, inte för att bli hungrig ;)
Oavsett vad du har för mål så kommer ju en morgonpromenad, 60 min cykling, eller vilken annan form av cardio som helst, att tillåta dig att äta mer, jämfört med om du inte hade kört cardion. Det är min uppfattning att denna extra energimängd man får stoppa i sig gör mer för att motverka hunger än vad cardion gör för att skapa hunger. Alltså är slutresultatet att du får lättare att hålla dig mätt och belåten under dagen ju mer du tränar, förutsatt att nettoenergiunderskott eller överskott inte förändras.

Vad menar du? Blir du extra hungrig när du *inte* kör cardio och mindre hungrig när du kör det? :confused:

Ligger jag bara i soffan hela dan så kanske jag bränner 2500 kcal och får därmed äta för 2500 kcal. Tar jag en promenad stiger förbränningen till 3000 kcal och jag får alltså stoppa i mig mat motsvarande 3000 kcal. Jag blir hungrigare av att bara ligga still och äta mindre, än av att utföra nån form av fysisk aktivitet och äta mer.

slowpoke
2005-03-03, 18:17
Ligger jag bara i soffan hela dan så kanske jag bränner 2500 kcal och får därmed äta för 2500 kcal. Tar jag en promenad stiger förbränningen till 3000 kcal och jag får alltså stoppa i mig mat motsvarande 3000 kcal. Jag blir hungrigare av att bara ligga still och äta mindre, än av att utföra nån form av fysisk aktivitet och äta mer.

Huvudet på spiken! Det var exakt det jag ville komma fram till..
Ponera att du bränner 3000kcal men bara äter dina 2500kcal under dagen = viktminskning...?

Slutsumma, cardio gör dig hungrigare (hur mycket, tabell någon kanske?) men är inte något du måste "äta in" för att må bra men ändå gå ner i vikt? I sånt fall är det precis så som jag vill ha det! =)