handdator

Visa fullständig version : Dålig mage av Willys lightsaft?

Bao-Bao
2005-03-02, 19:39
Köpte Willys lightsaft med kaktus/päronsmak för ett tag sen och har under några dagar haft otroligt ont i magen. Drack ingen saft igår och då var magen okej, testade igen idag och då fick jag ont igen. Det jag undrar är vad i saften det kan va jag inte tål.

Innehållsförteckning i saften:
Vatten, syror(E296, E331), stabiliseringsmedel(E466), sötningsmedel(aspartam, acesulfam K), aromämne, färgämnen(E131, E104´), konserveringsmedel(E211, E202). Innehåller Fenylalanin.

Thompah
2005-03-02, 20:19
Har jag svårt att tro, testa lägga av med saften i ett par dagar och börje drick sen igen för att se vad som händer.

J.Saarela
2005-03-02, 20:20
Tror jag knappast hoppas då inte.För det är den godaste saften som finns i light

tigerofsweden
2005-03-02, 20:22
Tror jag knappast hoppas då inte.För det är den godaste saften som finns i light

Nej funlight hallon e kung :hbang: Sådeså :D

KIRE
2005-03-02, 21:47

Exakt, mkt bättre än funligt.

J.Saarela
2005-03-02, 23:06
Nej funlight hallon e kung :hbang: Sådeså :D

Skärp dig pojkspoling *whatever*

King Grub
2005-03-03, 06:17
Önos Extra Prima Svartvinbärssaft skall det vara, om det skall vara saft!

Sverker
2005-03-03, 06:53

C-VITAMIN !

Thompah
2005-03-03, 11:50
Fun Light Peach Passion rockar ju ! :hbang:

Vill bara påpeka att om 6 linlägg så har King Grub spängt 20000-gränsen. :bow:

jwzrd
2005-03-04, 07:24
Så ingen hade någon annan ide att föreslå än att testa andra safter?

King Grub
2005-03-04, 07:31
Det finns inget i den som normalt ger magproblem. Överkänslighet mot något färgämne, möjligen; E131 kan ge illamående hos personer med allergi. E104 är förbjudet i Norge och USA t ex.

Tolkia
2005-03-04, 12:14
Så ingen hade någon annan ide att föreslå än att testa andra safter?
Öh ... inte för att verka dryg, men vad hade du väntat dig? Standardsvaret på frågan "jag mår dåligt när jag xxx, vad kan det bero på " är ju liksom "låt bli ett tag och se om problemet försvinner, börja sedan igen och se om det kommer tillbaka" (däremot kan jag förstå om det retar dig att större delen av tråden kom att bestå av mer eller mindre briljanta inlägg om vilken saft som är godast). Om xxx är en substans man inte tål (föroämne, något man inte tål att få på huden etc.) kan man förstås gå till läkare och be att få göra allergitest, t.ex. pricktest, men läkaren kommer förmodligen också först att fråga om du har provat att undvika det du får besvär av, och vilken effekt det fick. Slutsatsen att det i det här fallet borde vara något färg- eller smakämne som orsakar besvären känns ju inte enormt långsökt, det finns ju nästan inget annat än färgämnen, smakämnen och vatten i fun light ... (inga bär man kan vara allergisk mot i alla fall ;) ). Observera förresten att det inte alls är omöjligt att reagera mot något bara för att det inte finns beskrivet att försökspersonerna i någon klinisk prövning gjort det; den individuella variationen när det gäller vad man tål och inte tål är minst sagt stor, och hur stora studier man än gör finns alltid risken att man missar något.

aliquis
2005-03-04, 14:54
tss, jordgubb.

Thony
2005-03-04, 14:57
vilka problem vi har.

z_bumbi
2005-03-04, 14:58
Kanelbullen: Brukar du dricka lightsaft och i vilka mängder dricker du det?

Bao-Bao
2005-03-04, 19:00
Nallen: Jag har aldrig druckit det innan förrutom nåt enstaka glas då jag passat syskonbarnen, men sen jag köpte saften(främst för att blanda ut i kesella) har det blivit ..11/4 dl(koncentrerad saft) om dan, ungefär.

Er andra: Jag är medveten om att detta är en ganska fånigt "problem" men jag var bara nyfiken på om det var nåt särskilt i saften som man kunde reagera negativt på.

För övrigt, eftersom alla andra skriver in sin favoritsaft här kan jag väl bidra med mitt förslag nämligen hemmagjord fläderblomssaft.

z_bumbi
2005-03-04, 19:05
Nallen: Jag har aldrig druckit det innan förrutom nåt enstaka glas då jag passat syskonbarnen, men sen jag köpte saften(främst för att blanda ut i kesella) har det blivit ..11/4 dl(koncentrerad saft) om dan, ungefär.

Jag känner ibland att syran från vilken som helst av lightsafterna tar död på magen och eftersom du ökat dosen så kanske det har något med saken att göra, en del verkar vara känsliga för sötningsmedel också så det kan vara en annan orsak.

För övrigt, eftersom alla andra skriver in sin favoritsaft här kan jag väl bidra med mitt förslag nämligen hemmagjord fläderblomssaft.

*spy* *spy*

:D

Tolkia
2005-03-04, 21:47
Er andra: Jag är medveten om att detta är en ganska fånigt "problem" men jag var bara nyfiken på om det var nåt särskilt i saften som man kunde reagera negativt på.
Fånigt med överkänslighetproblem? Säg det till en jordnötsallergiker ... ;)
Ett tips, om du tror att det kan vara syran i saften som är problemet, är att prova med saft av något annat märke (ICA, Önos, Fun Light osv.) och se om det blir någon skillnad. inget ont om Willys, men när det gäller saft brukar tillverkarna av "billighetsmärken" vara VÄLDIGT frikostiga med äppelsyran (jämför t.ex. "wild berries/skogsbär" från Fun light och Coop).

Bao-Bao
2005-03-05, 11:05
Tolkia: Tack för tipset, ska testas.

Jag har också en bunte allergier men just att man inte tål en speciell sorts saft är väl lite i-landsproblem att gnälla över. =) Men jag var som sagt mest nyfiken påom det var känt att nåt av ämnenen i saften kunde orsaka magbesvär.