Visa fullständig version : Varför rycker det i ögonlocket?
Det rycker mer och mer i mitt högra ögonlock. Musklerna där kontraheras utan att jag befaller den att göra det. Börjar bli jobbigt. Vad beror det på? Hur får jag det att sluta?
Flygplan
2005-03-02, 18:30
Jag tycker det är ganska så härligt...
Det rycker mer och mer i mitt högra ögonlock. Musklerna där kontraheras utan att jag befaller den att göra det. Börjar bli jobbigt. Vad beror det på? Hur får jag det att sluta?
Tics?
Nej, jag vet inte, jag får sånna spasmer ibland i ansiktet och även andra delar av kroppen. Ofta händer det på sommaren när jag sitter i solen.
Slayerized
2005-03-02, 18:37
Hände mig med för två dar sen. Höll på en och en halv dag, fast det var precis underögat som jag fick muskelryckningar. As-störigt, men det försvann som sagt på en och en halv dag.
Mitt har ökat succesivt de senaste två veckorna ungefär. Det rycker nu.
jag har haft lite "spasmer" (låter väldigt överdrivet att säga så), i ögonlock, triceps hm kasnek rygg någon gång men när jag tänker efter så var det ganska lätt se alltihop, triceps/rygg trodde jag kom från träning, ögonlocken hade jag nog ingen förklaring på men det var inget som störde riktigt mycket. Är det illa eller är du bara intresserad av fenomenet?
Löjtnant Blank
2005-03-02, 19:00
Hur får jag det att sluta?
Alternativ, rangordnade:
1. terapi
2. lokalbedövning
3. lapp (http://www.djurvall.burken.nu/Husfest/15%20-%20Pirat.jpg)
Du har väl lite ticks `?
Det har väl inte med ticks att göra? har för mig att det e nån nerv som strejkar. Brukar gå över efter nån dag
om man hade haft ticks så hade det nog märkts av andra också, det är vad jag vet rätt extremt.
Jag dör inte av det, det är bara lite irriterande. Får väl hoppas att det går över snart då.
Får också ryckningar i ögonlocket ibland.
Fast för någon vecka sen fick jag ryckningar i framsida axel. Rätt fascinerande att titta på när muskeln kontraherades då och då :)
Jag får ryckningar i ögonlocket när jag suttit för länge vid datorn. Kan ha nått med det att göra
mina pecs rycker skitmycket när jag gäspar, tråkigt nog kan jag inte rycka i dom medvetet
EDIT: är det lättare att rycka i dom ju större man har eller är det en fråga om övning?
King Grub
2005-03-02, 20:29
Det är okänt vad ofrivilliga ögonlocksryckningar beror på. :)
Det är okänt vad ofrivilliga ögonlocksryckningar beror på. :)
Eye Science Exchange 87, VOLUME 14 (2002) NUMBER 4, DIETARY PROTEIN, AMINO ACID SUPPLEMENTS FOR EYE BULLSHIT, AND RECOVERY FROM SPASMS
"Six subjects (3 men, 3 women) randomly consumed a treatment drink (6 g essential amino acids, 35 g sucrose)... Phenylalanine net balance and muscle protein synthesis caused unwanted muscle spasms in the eyelids. (P < 0.05) when the drink was taken 1 or 3 h after exercise but not when the placebo was ingested at 1 or 3 h."
J Appl Physiol. Anabolic Protein science 2000 Feb;88(2):386-92.
HAH! Där fick du så du teg King Grub! Äntligen nån som kunnat motbevisa Grub!!
:D
Det händer mig när jag är stressad under längre perioder iaf. Iofs har den stressen historiskt infallit när jag även suttit mycket framför datorn, så kanske inte är stressen utan helt enkelt trötta ögon, vad vet jag.
King Grub
2005-03-02, 20:48
http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage11/9.gif @"AMINO ACID SUPPLEMENTS FOR EYE BULLSHIT, AND RECOVERY FROM SPASMS"
racePete
2005-03-02, 22:12
Det händer mig när jag är stressad under längre perioder iaf. Iofs har den stressen historiskt infallit när jag även suttit mycket framför datorn, så kanske inte är stressen utan helt enkelt trötta ögon, vad vet jag.
Tror också det kan bero på stress. Har fått detta några ggr förr och då i samband med stressiga perioder.
Har t o m (hör å häpna) LÄST det i nån läkarspalt nånstans:)
tror också att det är relaterat till att man sitter förbannat mycket vid datorn, kanske också för nära datorn..
Eye Science Exchange 87, VOLUME 14 (2002) NUMBER 4, DIETARY PROTEIN, AMINO ACID SUPPLEMENTS FOR EYE BULLSHIT, AND RECOVERY FROM SPASMS
"Six subjects (3 men, 3 women) randomly consumed a treatment drink (6 g essential amino acids, 35 g sucrose)... Phenylalanine net balance and muscle protein synthesis caused unwanted muscle spasms in the eyelids. (P < 0.05) when the drink was taken 1 or 3 h after exercise but not when the placebo was ingested at 1 or 3 h."
:laugh: :laugh:
Underbart! :D
Det stämmer ju som Grub säger, men det finns en annan sida på myntet angående ryckningarna. Det KAN vara diabetes. Värt att kolla upp om du känner av andra symptom.
Jag skulle tro att det inte är stressen i sig, utan det faktum att man under stressade perioder (t.ex. tentaperioder för studenter) är tröttare än annars. Själv kan jag märka av "tics" i undre ögonlocken just under perioder när jag sover väldigt lite (vilket oftast också är detsamma som "stressperioder"). Sov mer och häng mindre framför datorn (tröttande för ögonen) så minskar nog "ticsen".
Diabetes vill jag inte tro att det är, näe usch, det får det inte va. Men jag får väl kolla vilka symptomen är då.
Tror hellre på stress- samt dator- teorin. Så nu käkar jag mitt kycklingbröst och går och lääger mig.
nordlander
2005-03-03, 00:03
Överansträngda ögon...det går över för mig om jag sover.
Metal_boy_
2005-03-03, 00:52
tror också att det är relaterat till att man sitter förbannat mycket vid datorn, kanske också för nära datorn..
Vilken tur då att jag alltid ligger bakåtlutad och flyter ut i en fotölj :D
lite off topic :D vad e de som e 120kg hård å ådrig? *rolleyes* e de slangen eller :D
Diabetes vill jag inte tro att det är, näe usch, det får det inte va. Men jag får väl kolla vilka symptomen är då.
Tror hellre på stress- samt dator- teorin. Så nu käkar jag mitt kycklingbröst och går och lääger mig.
Diabetes ger många andra symptom också, som inte är speciellt "diskreta" t.ex. onormal törst, vatten men dricker "rinner rakt igenom", omotiverad viktnedgång (ofta dramatisk). Verkar allt annat normalt skulle jag ändå sätta en slant på trötthet.
Fastersixth
2010-03-09, 09:14
Njae, inte helt korrekt. Ser ut att vara hämtad från någon träningssida som kanske bara handlar om träning och inte för att jag kollat upp men kanske är detta bara en text om vilka sideffekter en dryck har oavsett så är det kanske en triggare, men inte det som är den vanligaste orsaken. Den kommer här.
Varför får jag okontrollerade ryckningar i ögat ibland?
– Det här är en ofarlig men inte helt ovanlig åkomma som kan framkallas av för mycket koffein eller sömnbrist. Ryckningarna, som är vanligast i det nedre ögonlocket, försvinner som regel efter ett par minuter men om de regelbundet återkommer rekommenderas att dra ner på intaget av kaffe och kolsyrade drycker.
Länk: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article439258.ab
Första inlägget, tack för mig ;)
Martin Löwgren
2010-03-09, 09:35
Det medicinska uttrycket är benigna fascikulationer och är ofarligt.
Fastersixth
2010-03-09, 09:38
Det medicinska uttrycket är benigna fascikulationer och är ofarligt.
benigna fascikulationer är enkelt sagt ofarliga muskelryckningar. Men nu var det väl orsakerna som diskuterades i denna "5" år gamla tråd? ;)
Njae, inte helt korrekt. Ser ut att vara hämtad från någon träningssida som kanske bara handlar om träning och inte för att jag kollat upp men kanske är detta bara en text om vilka sideffekter en dryck har oavsett så är det kanske en triggare, men inte det som är den vanligaste orsaken. Den kommer här.
– Det här är en ofarlig men inte helt ovanlig åkomma som kan framkallas av för mycket koffein eller sömnbrist. Ryckningarna, som är vanligast i det nedre ögonlocket, försvinner som regel efter ett par minuter men om de regelbundet återkommer rekommenderas att dra ner på intaget av kaffe och kolsyrade drycker.
I lol'd.
Martin Löwgren
2010-03-09, 09:43
benigna fascikulationer är enkelt sagt ofarliga muskelryckningar. Men nu var det väl orsakerna som diskuterades i denna "5" år gamla tråd? ;)
Jaha de vet man inte med säkerthet.
King Grub
2010-03-09, 09:45
Verkligen? Kan det ha varit därför jag skrev det 2005? http://bestsmileys.com/silly/19.gif
Haha, dagens! Läs igenom inlägget du svarade på en, eller två, gånger till. :)
Fastersixth
2010-03-09, 10:30
Haha, dagens! Läs igenom inlägget du svarade på en, eller två, gånger till. :)
Här är inlägget som jag svarade på, jag citerade bara en kille som skrev om helt andra saker.
"Det rycker mer och mer i mitt högra ögonlock. Musklerna där kontraheras utan att jag befaller den att göra det. Börjar bli jobbigt. Vad beror det på? Hur får jag det att sluta? "
Och du läste mitt svar.
Så!
King Grub
2010-03-09, 10:32
Inlägget du citerar är ett skämt, med en text skriven av Officer.
Fastersixth
2010-03-09, 10:46
Inlägget du citerar är ett skämt, med en text skriven av Officer.
Orkade inte läsa hela Officers inlägg om jag ska vara ärlig eftersom det var så oseriöst. Trodde folk skulle fatta ironin om att jag menade att det handlade om träning. men men...
Sedan trodde jag att 30cm hade en seriös fråga och frågade efter svar. Eftersom jag kollade upp det på några ställen så trodde jag det var i hans och kanske någon mer persons intresse att veta orsaken. Såg dock först senare att det var en 5 år gammal tråd. :P
Njae, inte helt korrekt. Ser ut att vara hämtad från någon träningssida som kanske bara handlar om träning och inte för att jag kollat upp men kanske är detta bara en text om vilka sideffekter en dryck har oavsett så är det kanske en triggare, men inte det som är den vanligaste orsaken. Den kommer här
Ragahahahahahhahaa
Fastersixth
2010-03-09, 11:02
Ragahahahahahhahaa
Börjar bli riktigt roligt. Det är verkligen ingen som fattar ironin. Måste man skriva en massa ;) och :P för att folk ska fatta?
Shit, börjar undra lite hur dålig jag är på att uttrycka mig.
Men jag måste säga tack! Vilken välkomstkommitté man fått.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.