Visa fullständig version : Ni som dricker hett kaffe
Gillar ni att bränna tungan och känna strävhet i den resten av dagen? Är det något genetiskt som gör att ni slipper denna åkomma?
/Viktor - har tråkigt, om ni inte förstått det. :angel:
mystic[-_-]
2005-03-01, 21:56
Jag ser ingen mening med att bränna tungan :D
King Grub
2005-03-01, 21:57
Nej usch - man bränner sig så det hänger löst skinn från gommen i en vecka. *cry*
Nej, jag gör det bara med choklad. :D Kaffe och te hinner jag vänta tills det är inte lika varm längre.
man dricker inte när man bränner sig på tungan. Visst händer det, men i så fall är det värt det ;)
Kaffe skall avnjutas riktigt varmt, därmed basta!
stahlberg
2005-03-01, 22:14
Jag ar en stor - lat oss t.om saga alltfor stor - kaffedrickare. Nar jag ater sa ater jag (tyvarr) jattesnabbt, alltfor snabbt. Men nar jag dricker kaffe sa gar det langsamt, sa det mesta hinner svalna innan jag druckit ur koppen.
Om jag har strav tunga ibland sa beror det inte pa kaffedrickande.
Har i Barcelona gar det fan i mig inte att fa riktigt kaffe. Forst kopte jag svart kaffe, som jag fick i en liten kopp. Jag vagade inte dricka ur, for det var sa starkt att jag trodde de blandat brannvin (eller nagot okant gift) i koppen. Numera dricker jag "Coffee with milk" (vilket t.om spanjorerna vet vad det betyder, fastan jag sager det pa engelska). Det ar inte mycket till kaffe, men det far duga. Cafe americano paminner lite om finskt kaffe, men av nagon anledning faller det mig inte i smaken.
Det basta med kaffet i Barclona ar priset, som ar lagt.
Napoleon Bonaparte - som fick sitt kaffe gratis - lar ha druckit cafe au lait. Detta betyder kaffe med mjolk, halften av varje, och det ar ungefar det jag dricker har i Barcelona. Borjade darfor forsoka ragga upp señoritor med att presentera mig som Bengt Bonaparte (skulle forestalla attling till Napoleon). Men det visade sig att señoritorna ligger pa samma IQ-niva som vara nordiska blondiner, vilket innebar att det inte vet vem Napoleon var. Numera kor jag med tricket att stoppa upp byxorna, sa att min rumpa ser tjock (och rik) ut. Detta har dock haft den biverkningen att inte bara señoitorna utan ocksa vissa señorer tittar langt. Har satt tidningspapper i planboken ocksa sa den ska verka tjock. Samtidigt ar den ett bete for ficktjuvar (for pengarna har jag pa en helt annan plats).
Hade i tiderna en kollega som fore varje kafferast sa : "Nu ska vi kacka driffe" (han hade svangt om lite i orden dricka och kaffe alltsa). Det var roligt de forsta 111 gangerna.
Medan jag skrivit allt detta har mitt kaffe svalnat (jag har det har bredvid datorn), sa nu kan jag dricka det utan att tungan blir strav (den AR dock strav redan, men av andra orsaker). Jag tar en STOR KLUNK.
Dricker inte kaffe, det är en stimulant - VE OCH FASA *spy*
Efter många år som extraarbetare inom vården har man blivit en stordrickare.
Fast jag är itne beroende.
Varför stressa i sig en skållhet kopp, när kaffe ska njutas av!!
En termos om dagen. Minst. Bryggkaffet jag dricker blir aldrig så varmt, eller så har jag hunnit bli immun....
allan
Att bränna tungan är något som tyvärr händer, inte strävar man efter det :D
Mer espresso åt folket! Good shit (http://www.lavazza.com/default/channel/index_eng.jsp)
Jag häller vatten i mitt te :/
Gott kaffe ska ju inte vara för hett. Överstiger det ca 95 grader så drar det åt det sura hållet.
Annars är jag bara som Prankie, bränner mig bara på varm choklad.
Och det gör jag bara för att den oxå blir för varm.
Om folk bara kunde lära sig att vissa drycker inte får överstiga en viss temp för bästa smak. Så även för choklad. Man kokar inte upp mjölken, den ska sjuda.
Stahlberg: Kan det varit så att du fick en espresso? Säg "Uno Café con leche por favor"
Nej usch - man bränner sig så det hänger löst skinn från gommen i en vecka. *cry*
:insertmåillasmiley
En termos om dagen. Minst. Bryggkaffet jag dricker blir aldrig så varmt, eller så har jag hunnit bli immun....
allan
jag tror man blir lite värmetålig efter sådana mängder kaffe, en termos är6 koppar? eller en hel kanna?
det går åt 500g kaffe hos mig i veckan, jag bor själv. :D
Nitrometan
2005-03-02, 16:37
Kaffe ska hålla mellan 92-95 grader. Det ska drickas vid den temperaturen också. :cheers: I halsen har man inga nerver som känner värme - alltså gäller det att få ner kaffet dit...
Kaffe ska hålla mellan 92-95 grader. Det ska drickas vid den temperaturen också. :cheers: I halsen har man inga nerver som känner värme - alltså gäller det att få ner kaffet dit...
precis, gapa stort och hälla :D
Erfarenhet ger färdighet, som det så fint sägs. Vilket stämmer, inte haft en sönderbränd gomm på flera månader, senast det hände var för att jag började med termos framför datorn, så hällde jag upp kokande varmt kaffe och tänkte inte på att det var varmt då jag inte varit nere och hämtat det (någit djupt sittande). Drar en ordentlig klunk, brände sönder hela munnen, mycket otrevligt :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.