Visa fullständig version : Skivspill?
Vad är det?
Jag hittade 1 kilo i frysen och det står "skinka av gris" på den, rund historia.
Är det som rökt skinka alá smörgås pålägg i näringsinnehåll?
Hittade det inte i slv:s databas.
Skivspill ?
Då är det skivspill.
Skinkan saltas och pressas in i en plastslang. Därefter röks eller kokas " korven ".
När " skinkkorven " svalnat går den direkt för skivning till smörgåsskinka. På varje korv blir det två ändbitar som är skålformade. De går inte att skiva eftersom skivorna blir för små. Dessa ändbitar samlas i en påse och säljs som skivspill. I samma påse hamnar även trasiga skivor eller skivor som blivit för tjocka eller förtunna.
Det är alltså ren skinka !
Det lät inte gott det. :D
Det är alltså ren skinka !
Underbart!
Alltså 110 kcal, 16g protein, 3 g fett, 1,5 kolhydrater.
Undrar om det finns någon slaktare elle butik som kan sälja skivspill billigt? Det vore ju mycket billigt protein beroende på priset, gott är det iallafall!
King Grub
2005-03-01, 21:41
Mycket nitrit blir det om man skall andvända det som basproteinkälla.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8749.aspx
Mycket nitrit blir det om man skall andvända det som basproteinkälla.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8749.aspx
Intressant. Det är ju inte så smart att överäta något livsmedel eftersom man kan få för mycket av allt, det handlar bara om halter. Men att ta 100 g skinka till frukost eller sista mål på kvällen borde gå bra
150mg/1kg var det som högst i vissa charkuterier, RDI var 0,06 mg/kg, alltså 5mg för mig 0,06x80kg. Skulle 1kg skivspill innehålla 100 mg nitrit (vet inte, står inget sånt på förpackningen såklart) så skulle jag få i mig den dubbla RDI dosen av nitrit alltså?
Brukar äta mycket torsk, kycklingfilé, renkött (torkat), men allt innehåller väl något som är farligt i för stora mängder. Speciellt torsk har jag hört, gravida kvinnor ska inte äta fisk från östersjön osv.
Det lät inte gott det. :D
Nja, egentligen borde det väl inte kunna låta godare/äckligare än "fult formad skinka", som ju är vad det är ...? ;)
Ja :D Det är nog endast på julafton som normalsvensken få i sig 1 kg nitritsaltad skinka, korv och sylta. Alla är de konserverade med nitrit.
200 g per dag är en betydligt säkrare mängd.
Gäller ju även att hålla koll på nitratet i kål också.
Nitrometan
2005-03-02, 16:16
Det brukar man kunna köpa i vilken charkdisk som helst. Det blir alltid lite småbitar över när de skivar olika produkter. Vi brukar köpa det till vår lilla hund. Jag äter ju såklart en del av det själv också. :eating:
MyungChul
2005-03-03, 01:45
Brukar äta mycket torsk, kycklingfilé, renkött (torkat), men allt innehåller väl något som är farligt i för stora mängder. Speciellt torsk har jag hört, gravida kvinnor ska inte äta fisk från östersjön osv.
beror väl snarare på gifterna? eller är jag lost..
Fet fisk som sill och strömming ( eg samma fisk ) från östersjön skall man vara försiktig med som gravid.
De fettlösliga miljögifterna PCB, DDT, dioxin etc löser sig i fettet.
Torskfilén innehåller inte dessa miljögifter.
Däremot behöver torsken en chans att komma tillbaka och just nu är det torskfiskestopp i östersjön.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.