handdator

Visa fullständig version : Fasta för att gå ned i vikt

Pontus
2005-03-01, 18:49
Har man någon gång trott att ett bra sätt för att gå ned i vikt är att fasta? då menar jag inte vad folk i allmänhet tror/trott utan vad vetenskapen sagt? Hade en het disskution nyss där de påstog att det där med att man inte ska fasta för att gå ned i vikt är något nytt, och att man förr i tiden trodde tvärt om (förr i tiden=ganska nydligen). Om du nu var så, hur länge sedan var det sådana fall? Själv sa jag att man vetat om det kanske länge.
Måste veta, lovade att kolla upp det :D

Metal_boy_
2005-03-01, 18:51
Jag kan slå vad om att den metoden gör att man går upp i vikt istället.

Pontus
2005-03-01, 18:54
Jag kan slå vad om att den metoden gör att man går upp i vikt istället.
Jojo, det vet väl jag med... jag skrev ju "Har man någon gång trott [...] då menar jag inte vad folk i allmänhet tror/trott utan vad vetenskapen sagt?"

Edit: gå ner kanske man gör, men frågan var ju hurvuda man trott att det var en bra metod.

Nenne
2005-03-01, 19:17
Om man trott att det varit en _bra_ metod vet jag inte. Men den har använts inom sjukvården på kraftigt överviktiga, det gör den dock inte längre. Nu används pulver som Cambridge på kraftigt överviktiga.

GrayHaven
2005-03-01, 20:43
hur är det med fruktfasta typ 5 dar då? om man bara äter massa frukt (inte svälter sig själv och inte äter nåt alls utan man äter bara frukt och nötter) är det att rekommendera om man vill förlora lite massa?

King Grub
2005-03-01, 20:46
hur är det med fruktfasta typ 5 dar då? om man bara äter massa frukt (inte svälter sig själv och inte äter nåt alls utan man äter bara frukt och nötter) är det att rekommendera om man vill förlora lite massa?

Om du med "massa" menad muskelmassa - javisst.

Och inte är fasta "renande" heller; visst kommer det ut gifter med urinen under en fasta... men dessa gifter var inte gifter i kroppen... det är nedbrutet muskelprotein.

z_bumbi
2005-03-01, 21:14
Om man trott att det varit en _bra_ metod vet jag inte. Men den har använts inom sjukvården på kraftigt överviktiga, det gör den dock inte längre. Nu används pulver som Cambridge på kraftigt överviktiga.

Jag hoppas att ingen seriös sjukvård använder cambridge..

Nenne
2005-03-01, 21:37
Förespråkar inte pulverdieter öht. Men vet att Överviktsenheten på Huddinge sjukhus har använt sig av Cambridge, vet dock inte om det fortfarande är så.

z_bumbi
2005-03-01, 21:43
Förespråkar inte pulverdieter öht. Men vet att Överviktsenheten på Huddinge sjukhus har använt sig av Cambridge, vet dock inte om det fortfarande är så.

De har väl använt sig av vlcd (very low calori diet), Cambridge är ju bara något soppulver som inte är klassat som vlcd och därför inte får användas i det syftet. Det cirkulerar rykten om att Rössner använder olika "dieter" men det han verkligen har gjort är att testat dem och sagt vad han tycker om dem, däribland just cambridge.

Har de verkligen använt cambridge så tycker jag synd om dem som blev utsatta.

Prankie
2005-03-01, 21:43
http://katalog.umearegion.com/opac/sv/opac/visa_visa.asp?bokid=0000306565&host_nr=1

Fasta till fin form... Suck... KOmmer det ingen "Sunt förnuft diet" snart.

stefannn
2005-03-02, 10:55
http://katalog.umearegion.com/opac/sv/opac/visa_visa.asp?bokid=0000306565&host_nr=1

Fasta till fin form... Suck... KOmmer det ingen "Sunt förnuft diet" snart.
den lär vi ju få vänta på ...för en sunt förnuft diet kan du ju handla själv i affären och inget specifikt företag tjänar på den