Logga in

Visa fullständig version : Frukost

AkiZaki
2005-03-01, 16:21
Tjena grabbs and girls...

Tänkte om ni som hållit på ett tag kunde tipsa mig om någon kanon frulle som man kan käka varje morgon oavsett om man har för avsikta att träna den dagen.
Gärna oxå något till lunch/mellanmål om ni kan :)

Thanx dudes....
/AkiZaki

Tina
2005-03-01, 16:25
Mellanmål:
1 burk lättkesella, 5 korkar funlight jordgubb, 7 st frysta jordgubbar + ½ dl mini mjölk -Lägg i det i mixern- och :eating: .. :naughty:

Snakebite
2005-03-01, 16:41
Jag kör en kanongröt med 1dl havregryn, 1dl råglingor, några matskedar krossade linfrön, psyllimfrön och solrosfrön. Till gröten blir det 3 hela ägg och ett glas c-vitamin brus. Good morning!

aliquis
2005-03-01, 21:28
Skippa psylliumfröna o solrosfröna... o linfröna också ;D (bättre med fiskolja vid annan tidpunkt isf).
Släng c-brusen och ät en apelsin.

Och gör eventuellt en större portion när du ändå håller på :)

Trance
2005-03-01, 21:45
Mild lättyoghurt och müsli

eller

Gröt+lingonsylt+mjök

AcidSleeper
2005-03-01, 22:31
Gröt+lingonsylt+mjök

+Kanel... Det får man bara inte vara utan på gröten!

Samt en prottedrink

JAM
2005-03-01, 23:54

Samt en prottedrink
Jajjemen, havregrynsgröt och prottedrink... Där har vi frukosten nummer ett! :)

Snabbvariant för den stressde: Mixa havregryn, proteinpulver, loppfrön och vatten. Drick. Klart. Fint de (få) dagar då man offrar gröten för att få sova lite till.

Mac
2005-03-02, 11:54
blandar ni proteindrinken i vatten?

tegel
2005-03-02, 18:05
Skippa psylliumfröna o solrosfröna... o linfröna också ;D (bättre med fiskolja vid annan tidpunkt isf).

Hur många gram C-vitamin innehåller en normalstor apelsin?

King Grub
2005-03-02, 18:15
Hur många gram C-vitamin innehåller en normalstor apelsin?

0.06 gram.

shifty
2005-03-02, 18:20
Havregrynsgröt med vaniljyoghurt i. Utsökt, hur konstigt det än låter. ;)

JAM
2005-03-02, 20:58
0.06 gram.
Hela dagsbehovet alltså. :)

Snakebite
2005-03-03, 11:58

Varför då? Linfrön och psyllimfrön är utmärkta vattenlösliga fibrer, och sänker dessutom GI:t vilket har gynsamm effekt även på resten av dagens mål(second-meal-effekt.) Dessutom tycker jag det är överdrivet att ha fetträdsla på morgonen. Fettintag på morgonen kommer endast ha negativ effekt på insulinkänsligheten om det är mättat fett. Dessutom är kroppen tömd på energi efter natten och de fett du äter kommer förbrukas som bränsle istället för att lagras som fett. En annan viktig aspekt i det hela är att fettet stimulerar testosteronproduktionen vilket är intressent i muskelbyggande syfte - speciellt efter nattens fasta. :thumbup: Jag kan dock hålla med dig om att jag borde äta apelsin istället för c-vitamin brus, men är lite för bekväm på morgonen. :(

Thompah
2005-03-03, 15:09
Varför borde man äta en apselsin istället för en C-vitamin brustablett?

Det är ju onekligen mer C-vitamin i en brustablett än i en apelsin.

King Grub
2005-03-03, 15:13
Apelsiner innehåller mer än askorbinsyra.

The Draf
2005-03-03, 20:48
Trodde man skulle satsa på ett halv högt GI på morgonen, så att kroppen snabbt ska få energi och sen äta ett mellanmål med långsamma kolisar och icke mättade fetter??

King Grub
2005-03-03, 20:50
Trodde man skulle satsa på ett halv högt GI på morgonen, så att kroppen snabbt ska få energi och sen äta ett mellanmål med långsamma kolisar och icke mättade fetter??

"Halvhögt" kanske inte gör någon skada, men tjänar heller ingen speciellt syfte. Långsamma är bäst. Dessa höjer också ditt blodsocker direkt, även om det inte blir någon topp, och avbryter katabolism. Snabbt protein är däremot bra.

The Draf
2005-03-04, 12:12
ok, tack för svaret.
Brukar käka 100g havrekli på morgonen, det är ca 20g protte. Är det overkill att dra i sig en protte drink åxå?

King Grub
2005-03-04, 13:08
Proteinet i havre är inte fullvärdigt i sig.

AkiZaki
2005-03-08, 10:32

Samt en prottedrink

Tackar er alla för era förslag, men jag tror som sagt jag fastnade på denna variant, för den känns enkel :)
På morgonen orkar iaf inte jag med massa bök o stök, det ska gå smidigt att kirra en frulle :)