Visa fullständig version : fett och muskler, vad försvinner först och hur...
Vet om att det här är ett tränings forum, men vill gärna ha hjälp av er som kan det här med näring muskler och fett för att hjälpa en släkting som rasar i vikt. Tror att hon äter väldigt väldigt lite samt rör sig mycket, promenader och vissa styrkeövningar.
Hur ska jag förklara för henne att hon bryter ner sin kropp?
Är det muskler hon förlorar mest eller fett?
Måste försöka få henne att börja äta igen innan det går alldeles för långt. Är rädd att hon inte kommer att våga pga risk för viktuppgång. Men det måste väl gå att ligga still men förhindra mer viktras eller? Är förbräningen så körd i botten att hon kommer gå upp mycket om hon börjar äta små potrioner? Vill gärna ha fakta så jag vet att det jag säger stämmer.
Vore tacksam för hjälp.
Vet om att det här är ett tränings forum, men vill gärna ha hjälp av er som kan det här med näring muskler och fett för att hjälpa en släkting som rasar i vikt. Tror att hon äter väldigt väldigt lite samt rör sig mycket, promenader och vissa styrkeövningar.
Hur ska jag förklara för henne att hon bryter ner sin kropp?
Är det muskler hon förlorar mest eller fett?
Måste försöka få henne att börja äta igen innan det går alldeles för långt. Är rädd att hon inte kommer att våga pga risk för viktuppgång. Men det måste väl gå att ligga still men förhindra mer viktras eller? Är förbräningen så körd i botten att hon kommer gå upp mycket om hon börjar äta små potrioner? Vill gärna ha fakta så jag vet att det jag säger stämmer.
Vore tacksam för hjälp.
Alltså, det första jag vill säga är att vid viktnedgång så är det Väldansviktigt att äta rätt mat. Man ska ge kroppen den näringen den behöver i form av nyttig föda men man ska ej överdriva. Om hon INTE får i sig fett (nyttigt fett) genom maten som kommer också fettförbränningen att minska då kroppengår in i ett svältstatium och hon går ej ner i vikt. Det är i detta läget det blir farligt, hon märker att hon inte går ner och tror då att det beror på maten och äter ännu mindre. Och så håller det på och blir en ond cirkel. Alltså, det krävs fett för att förbränna fett. MEN det finns nyttiga fetter du kan få i dig som t ex fisk, olivolja osv. Tänk såhär, om du ska gå ner i vikt så måste kroppen ha ett kalori underkott. runt 500kcal anser jag är ofarligt men också en bra viktnedgång blir det av det.
Det här med muskelnedbrytningen kommer vara stor för henne om hon inte får i sig mat (protein), proterin är byggstenarna för musklerna och får kroppen ej dem så bryts musklerna ner. Sen om det är musklerna eller fettet som ryker först vet jag inte, skulle gissa på 50-50 (king grub kan detta).
Att äta nyttigt på fasta tider och träna regelbunder och ett bra intag av protein kommer att ge viktnedgån i fett och musklerna kommer inte att försvinna.
/Lycka till!!!
Nu vet inte jag riktigt om hur det ligger till med din säkting men det låter som någon form av ätstörning om så är fallet så tycker jag absolut att hon (med ditt stöd) skall uppsöka proffs hjälp hos läkare. Det är riktigt farliga saker som lämnar men för livet (om inte fysiska så psykiska).
Förlite mat under längre perioder skadar tarmsystemet, kroppen kommer sluta ta upp vitaminer, mineraler och annat viktigt. Detta försvinner inte över en natt utan sitter kvar under längre tid även om personen börjar äta normalt igen.
Om din släkting har någon slags ätstörning finns det risk att hon spyr vilket är väldigt skadligt för hals men främst tandemaljen som bryts ner. Det är bestående skador som inte kan byggas upp på nytt.
När tjejer/kvinnor äter förlite (oftast i samband med ätstörningar, mig veterligen) upphör mensen, om den upphör under längre perioder finns risk att den totalt upphör och personen får väldigt mycket svårare att skaffa barn.
E ingen expert på ämnet men mig veterligen tar kroppen först fett eftersom de har högre energitäthet och är lättare för kroppen att bryta ner till energi. Men muskler bryts ner, även skellettet tar stryk då hon inte lär få i sig tillräkliga mänger kalcium.
Som föregående skrivare skrev så går koppen in i ett svättillstånd och kommer att försöka lägga på sig allt vad den kommer åt. Det kan även vara svårt att vänja magen vid bra normal mat om hon nu ätit förlite. Hon kan alltså ofrivilligt spy för att hennes mage inte klarar av att äta normala portioner av vanlig mat.
Eftersom hon inte får i sig tillräkligt med energi kommer hon antagligen bli trött, seg och allmänt hängig vilket kan leda till deppretion och nedstämdhet. Om detta beror på att hon mår psykist dåligt redan innan blir tillståndet värre och den onda spiralen blir djupare och djupare.
Jag tycker att du borde uppsöka närmaste läkare eller psykolog och prata med en speciallist inom ämnet ätstörningar för att få de fakta du eftersöker. Detta är något otroligt farligt och får absolut inte underskattas, ju längre det går desto svårare bilr det att ändra beteendet, skjut inte upp någonting utan hjälp din släkting snarast.
Låt mig tillägga att det är bättre att ta det försöktigt och inte försöka pressa din släkting eftersom hennes viktminskning kanske beror på psykiska besvär som INTE skall förvärras av onödig press.
(Ber om ursäkt om inlägget blev långt och till största delen handlar om ätstörningar men jag tror att din släkting på god väg att ramla dit om hon inte får hjälp)
Har inte läst det som alla har sagt men lämnar en url: http://www.nat.se/
Vad gäller nedbrytning så förhindrar ju tung styrketräning att man tappar så mycket muskler, men går det för fort följer det ju eventuellt med en del muskler också och får kroppen för sig att den svälter spar den ju på fettet och gör sig av med onödig muskelmassa istället.
Om det rör sig av en "rasning av vikt" kanske du kan fråga om hon verkligen behöver ha så bråttom och om det är värt det, jag har ju ingen koll på utgångsläge, nuvarande eller hennes mål med det.
Tack för era svar. Det rör sig nog om en ätstörning så vitt jag kan förstå och se. Ska prata med henne lite försiktigt utan att pressa. Mest vill jag ha fakta om muskler kontra fett och om hon troligt kommer att gå upp mycket i vikt snabbt.
ang. fett.. Nötter är bra och äte oxå va? (frågar av eget intresse)
King Grub
2005-03-04, 16:49
ang. fett.. Nötter är bra och äte oxå va? (frågar av eget intresse)
Använd gärna korrekt svenska, så man förstår vad du menar. Nötter innehåller bra fett, om det är det du syftar på. Det är synnerligen kaloririka små rackare, så man kan inte äta obegränsat av dem, om man vill hålla koll på energiintaget.
Använd gärna korrekt svenska, så man förstår vad du menar. Nötter innehåller bra fett, om det är det du syftar på. Det är synnerligen kaloririka små rackare, så man kan inte äta obegränsat av dem, om man vill hålla koll på energiintaget.
Korrekt tolkat av dig
Det är deffenitivt en ätstörning hon har, och då får du absolut inte göra som du säger att du ska. Om du pressar henne så kommer hon bara att tapppa förtroendet för dig.
Det som många gör fel när dom förstår att någon har ätstörningar så är det just att dom pressar personen ifråga. i 9 fall av 10 så tappar dom förtroendet för en, och då finns det inte mtycket du kan göra åt saken.
Det första som du måste göra är att ta reda på hur hennes ätstörning visar sig, helt enkelt ta reda på vad hon har för störning.
Steg två är att ta reda på källan till ätstörningen, alltså vad beror det på.
Sen när du har gjort dom här sakerna så finns det olika tillvägagångssätt för dom olika störningarna.
Så jag tycker att du gör allt det här, sen är det upp till dig att besluta vad du ska göra. Kan alltid höra av dig här för mer hjälp.
PS: Ta det väldigt lungt, glöm inte det. DS
Det är deffenitivt en ätstörning hon har, och då får du absolut inte göra som du säger att du ska. Om du pressar henne så kommer hon bara att tapppa förtroendet för dig.
Det som många gör fel när dom förstår att någon har ätstörningar så är det just att dom pressar personen ifråga. i 9 fall av 10 så tappar dom förtroendet för en, och då finns det inte mtycket du kan göra åt saken.
PS: Ta det väldigt lungt, glöm inte det. DS
Jag har själv lidit av ätstörningar så jag vet att man måste vara väldigt varsam om man ska nå det man vill, att hjälpa.
Det är därför jag vill ha fakta om vad som händer med kroppen i svält, muskelnedbrytning och fett m.m.
Har varit i kontakt med både en psykolog och en ätstörningsenhet men de har ingen hjälp att erbjuda på orten där min släkting bor eftersom hon itne är väldigt underviktig.
Jag har själv lidit av ätstörningar så jag vet att man måste vara väldigt varsam om man ska nå det man vill, att hjälpa.
Det är därför jag vill ha fakta om vad som händer med kroppen i svält, muskelnedbrytning och fett m.m.
Har varit i kontakt med både en psykolog och en ätstörningsenhet men de har ingen hjälp att erbjuda på orten där min släkting bor eftersom hon itne är väldigt underviktig.
1. Läroböcker om kost och näring tar alltid upp de skillnader som finns med överskott av mat och ren svält. " Näringslära för Högskolan " kan du säkert få på ditt bibliotek. Om inte annat via fjärrlån.
2. Kämpa ! Ge inte upp. Ta nya kontakter med vården.
Det är lång kö till den själsliga vården och landstingen arbetar enligt " sjukast först "-principen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.