Visa fullständig version : Tror du att aspartam är farligt?
Krokodil
2005-02-28, 17:27
Folket på detta forum konsumerar troligen mer lightprodukter än genomsnittet, så det skulle vara kul att höra vad ni tror.
Aspartam är det bästa sötningsmedlet med minst biverkningar/skador.
Harmlöst i de mängder som en normal person och t o m Kollozeumsmedlem, kan få i sig.
Ja. I abnormt stora doser.
Vid normal användning så är det vad man vet nu ingen fara.
King Grub
2005-02-28, 17:47
Nej; jag tror knappt man kan få i sig sådana mängder, även om man aktivt försöker, om man inte äter sötningsmedel med sked.
Nej; jag tror knappt man kan få i sig sådana mängder, även om man aktivt försöker, om man inte äter sötningsmedel med sked.
Det roligaste någonsin vore om du bara skulle svarat "Ja, nu gör jag det". Tänk dig hur 200 munnar unisont spottar ut sin fun light. :)
Hrm, on topic så tror jag inte det. Speciellt inte för mig som inte får i mig alls mycket. Hellre en aspartamsötat läsk än en sockersötad.
ja, med en sån eftersmak måste det fan va livsfarligt..!
Nej, så länge det inte finns några vetenskapliga belägg som pekar på det så fortsätter jag trycka i mig.
Niclaaas
2005-02-28, 18:17
ingen aning faktiskt. har ingen koll.
men att grub, bumbi och sverker är överens är tillräckligt för att jag ska känna mig lugn för tillfället :)
Sparrisen
2005-02-28, 18:40
Vet inte. Vi har ju inte sätt några långtidsstudier ännu. Vem vet vad som händer med kroppen när det måste ta hand om 2 liter pepsi max om dagen i 5 år?
Däremot är väl lightcola fortfarande mycklet dåligt för tänderna? Syran som gör det tror jag.
Däremot är väl lightcola fortfarande mycklet dåligt för tänderna? Syran som gör det tror jag.
Den är väl lika dålig som vanligt cola?
Sparrisen
2005-02-28, 18:46
Den är väl lika dålig som vanligt cola?
Ja - dvs mycket dålig.
edit: kanske aningens bättre dock, inget socker ju.
Frågan är väl i vilka mängder, svarade "ja".. errr.. wtf.. läste sverkers svar och hjärnan lurades in på harmlöst, menade naturligtvis "nej" vad gäller farligt. Men vill väl egentligen svara "vet ej". Någon nackdel kan det säkert finnas, ett glas "saft" med det lär inte döda mig, ett halvkilo (eller två) skulle säkert vara farligt, osv.
Oroar mig inte speciellt mycket över huruvida aspartam är skadligt eller inte, däremot tror jag inte det är så jättesvårt att överskrida det maximala rekommenderade intaget. Var väl något i storleksordningen 40 mg per kg kroppsvikt, eller minns jag fel? Om man antar att Canderel strö, som har fyra listade beståndsdelar varav aspartam står först, består till 25% av aspartam, skulle det räcka med ca 10 g Canderel för att överskrida gränsen om man väger 70 kg, en mängd jag, som väger under 70 kg, rätt ofta överskrider ;) Sen tillkommer ju lågkalorisylt, fun light, light-ketchup, mm.
Vet inte. Vi har ju inte sätt några långtidsstudier ännu. Vem vet vad som händer med kroppen när det måste ta hand om 2 liter pepsi max om dagen i 5 år?
CocaCola Light kom till Sverige 1983. Det är 22 år sedan. Aspartamet är inget nytt så material för långtidsstudier finns.
Ja - dvs mycket dålig.
Jo, menar ju det. På ditt inlägg lät det som att light skulle vara sämre än vanlig :)
allt är farligt vid vissa mängder... så nej det är inte farligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.