handdator

Visa fullständig version : Otroligt klantigt...


Alcazara
2005-02-28, 09:30
Hejsan!
Jag gjorde en riktig tabbe igår...Råkade ställa en oöppnad kreatinburk (Fairings monohydrat) på diskmaskinen, sedan knäppte jag på diskmaskinen och åkte bort. När jag kom hem ca 2 timmar senare, så upptäckte jag glasburken och tog genast bort den, den var varm. *grr27*
Nu till min fråga: Är kreatinet förstört nu? Vågar jag käka det ändå eller kan det ha blivit någon kemisk reaktion av värmen?

/Mvh Alcazara

TTT
2005-02-28, 10:48
Tycker inte du skall behöva oroa dig. Titta på pulvret. Du ser om det har skett en kemisk reaktion, vilket jag för övrigt betvivlar då det oftast behövs en katalysator. Hittar tyvärr inga uppgifter om varesig kreatinets entalpitet eller entropi.

Alcazara
2005-02-28, 12:06
Tycker inte du skall behöva oroa dig. Titta på pulvret. Du ser om det har skett en kemisk reaktion, vilket jag för övrigt betvivlar då det oftast behövs en katalysator. Hittar tyvärr inga uppgifter om varesig kreatinets entalpitet eller entropi.

Ok, ska hem och kika på pulvret sedan.

muskelbyggarn
2005-02-28, 13:01
Troligtvis ingen fara, ställ burken på det vanliga stället sedan bara. Smakar kreatinet PÄCK så har något hänt, men sannolikheten för det är nog närmast noll...

Vänl,,,
Tobbe

Sverker
2005-02-28, 14:11
Vad är varmt ? Du kunde ta i burken ?

Det som skulle stå ovanpå min diskamaskin blir bara handvarma, 40 grader kanske. Det är inget problem för kreatinet under någon timme.
Däremot skulle ångmolnet som väller ur luckan kunna vara problem. Värme + vatten är ingen bra kombination.

Nu var ju burken obruten och torr så den är OK :thumbup:

Alcazara
2005-02-28, 15:26
Tack för era svar!

Sverker: det var glasburken som var varm, innehållet har jag ingen aning om eftersom den är obruten. Det är svårt att uppskatta hur många grader, men den hade stått direkt på diskmaskinen...Diskmaskinen hade varit klar i ca 45 minuter när jag kom hem, så burken hade kanske hunnit svalna något..så det var inga problem att ta i den...

Muskelbyggarn: Ska smaka på det efter jobbet...och hoppas på att det inte smakar något annat än kreatin...

aliquis
2005-02-28, 16:29
Vattnet i maskinen är väl 55 eller 65 grader och utsidan lär ju vara kallare.