handdator

Visa fullständig version : Kompressor

Metal_boy_
2005-02-27, 20:50
Duger en kompressor med denna kapacitet för arbete med billack?

Kompressor med motor på 2 hk. Rymmer 24 l luft och har ett arbetstryck på max 8 bar. Spänning 230 volt. Friangiven luftmängd 140 liter/min vid 6 bars tryck.

Jag försår att den inte räcker för att spruta hela sidan på en bil på en gång, men det går ju lacka del för del.

Lillgrabben
2005-02-27, 21:02
Duger en kompressor med denna kapacitet för arbete med billack?

Kompressor med motor på 2 hk. Rymmer 24 l luft och har ett arbetstryck på max 8 bar. Spänning 230 volt. Friangiven luftmängd 140 liter/min vid 6 bars tryck.

Jag försår att den inte räcker för att spruta hela sidan på en bil på en gång, men det går ju lacka del för del.

Nej, det skulle inte räcka till. Givetvis är det lite beroende på vilken spruta du ska köra med.

Jag föreslår att du skaffar en maskin som ger minst 450 minutliter & dessutom har en stor tryckluftstank.

Dessutom bör du ha ett avoljningsfilter samt ett dammfilter efter kompressorn.

Metal_boy_
2005-02-27, 21:09
Nej, det skulle inte räcka till. Givetvis är det lite beroende på vilken spruta du ska köra med.

Jag föreslår att du skaffar en maskin som ger minst 450 minutliter & dessutom har en stor tryckluftstank.

Dessutom bör du ha ett avoljningsfilter samt ett dammfilter efter kompressorn.

luftavfuktare me väl?

Metal_boy_
2005-02-27, 21:14
450 lit/min, kan det verkligen va nödvändigt till nån färgspruta?

nordlander
2005-02-27, 21:16
Man vill ju gärna inte att luften/trycket ska ta slut mitt i lackerandet.

Vastrix
2005-02-27, 21:17
luftavfuktare me väl?

Ja, annars blir lackningen riktigt dålig. Skall du lacka en hel bil?

Metal_boy_
2005-02-27, 21:23
Man vill ju gärna inte att luften/trycket ska ta slut mitt i lackerandet.

man kan ju dra några längor o sen vänta så den får fyllas på lite innan det tar slut mitt i en länga.

Metal_boy_
2005-02-27, 21:24
Ja, annars blir lackningen riktigt dålig. Skall du lacka en hel bil?

tänkte prova, men köra tex en skärm i taget och en dörr i taget o så, inte hela samtidigt med den lilla kompressorn

Vastrix
2005-02-27, 21:27
man kan ju dra några längor o sen vänta så den får fyllas på lite innan det tar slut mitt i en länga.

Problemet som jag har förstått det är att en kompressor som får jobba hårt => kondens i luften och all kondens får du inte bort => kass lackningsjobb. Jag har dock aldrig lackat själv så ta det med en nypa salt.

Metal_boy_
2005-02-27, 21:30
Den här sprutan kräver bara 120 liter/min

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80520

Metal_boy_
2005-02-27, 21:33
Problemet som jag har förstått det är att en kompressor som får jobba hårt => kondens i luften och all kondens får du inte bort => kass lackningsjobb. Jag har dock aldrig lackat själv så ta det med en nypa salt.

blir nog ingen fara me fukten i själva luften runt omkring ifall jag är ute i sommar(harbilen i ett tält) den andra fuktigheten klarar nog avfuktingsfiltret av?

nordlander
2005-02-27, 21:45

jo men en sån där biltema pump tömmer du riktigt fort. jag har en jättekomporessor med dubbla 120 liters tankar på och den tömmer man hur fort somhelst.

Lillgrabben
2005-02-27, 22:08
luftavfuktare me väl?

Luftavfuktare har också en stor del i ett lyckat lackeringsarbete.

Det sista du vill är att få tryckfall mitt i lackeringen, om du tappar trycket i tanken så kommer du ofelbart att få kasst resultat.

Själv så jobbar jag på en industri med mkt stora Atlaskompressorer (bl.a.) & skulle jag lacka ngt så blev det på jobbet.

Det finns andra aspekter med lackering än lufttillgången som gör att man inte bör lackera i ett garage (bl.a. hälsoaspekter).....

Om du bestämmer dig för att lackera hemma så se till att åtminstone skaffa en ordentlig gasmask som klarar av lösningsmedlet i färgen du ska använda!

s_himself
2005-02-27, 22:12
blir nog ingen fara me fukten i själva luften runt omkring ifall jag är ute i sommar(harbilen i ett tält) den andra fuktigheten klarar nog avfuktingsfiltret av?

Ska du lackera bilen utomhus i ett tält!? Snyggt det kommer bli! Du kommer få rätt mycket lackögon kan jag tänka mig, för luften lär ju inte direkt va dammfri..

Som Norlander sa: Du behöver en rätt stor tank. På jobbet hade jag en stor biltema kompressor. jag vet inte om det var den störta modellen, men luften tog slut rätt fort.

Metal_boy_
2005-02-27, 22:35
ok, lägger nog ner det där =)

nordlander
2005-02-27, 22:45
Hur seriös ska du vara...annars går det att rolla bilar med riktigt bra resultat faktiskt.

Metal_boy_
2005-02-28, 23:25
Hur seriös ska du vara...annars går det att rolla bilar med riktigt bra resultat faktiskt.

rollade en passat för ca 2 år sen, haha den vart helt knottrig