Visa fullständig version : Deff under kortare tid?
Red Bull
2005-02-27, 14:09
Jag har en liten undran om det ska anses vara helt förkastligt med att t ex deffa en vecka, sedan bygga tre veckor på en fyraveckorsperiod? Detta med bakgrund till att jag jobbar eftermiddag var fjärde vecka. Då skulle det passa helt utmärkt att ta långa morgonpromenader hela denna vecka.
Du måste ju inte deffa för att dra nytta av morgonpromenader, de ska vara nog så effektiva för att förhindra att man lägger på sig alltför mycket fett under uppbyggnad också.
Det har jag också funderat på, förkastligt lär det ju inte vara, lär ju vara minst lika effektivt som att köra längre perioder. Enda jobbiga är väl omställningen fram- o tillbaka, å andra sidan slipper man leva på sparlåga så lång tid ;)
Löjtnant Blank
2005-02-27, 15:53
Det låter som ett svårt projekt. När jag deffar vill jag inte ha en massa onödigt kaloririka saker i kylen, så jag börjar alltid med att rensa ur jordnötssmöret, rostbrödet, babyoljan etcetera. Att var fjärde vecka gå och sukta efter godsakerna i kylen utan att få röra dem låter väldigt plågsamt.
Det låter som ett svårt projekt. När jag deffar vill jag inte ha en massa onödigt kaloririka saker i kylen, så jag börjar alltid med att rensa ur jordnötssmöret, rostbrödet, babyoljan etcetera. Att var fjärde vecka gå och sukta efter godsakerna i kylen utan att få röra dem låter väldigt plågsamt.
Fast en vecka borde man väl kunna hålla sig tycker jag.
Red Bull
2005-02-27, 16:32
Om man då bortser från detta problem som ev kan uppkomma. Kan själva upplägget vara till någon nackdel rent byggmässigt. Är det istället någon STOR fördel att träna X antal månader och sedan deffa X antal månader?
Jag skulle äta precis samma sak vid deff ändå.. bara mindre =P
Om man då bortser från detta problem som ev kan uppkomma. Kan själva upplägget vara till någon nackdel rent byggmässigt. Är det istället någon STOR fördel att träna X antal månader och sedan deffa X antal månader?
Nej, eftersom du snarare fläskar på dig mer om du redan är småfet, och deffar du lång tid och råkar sänka energiintaget för mycket eller liknande kan ju kroppen få för sig att snåla på fettet. Så lär ju inte vara negativt på något sätt. Kanske om man växlar varannan dag eller liknande.
Metal_boy_
2005-02-27, 22:46
Jag skulle se det som ett bra sätt att du tränar hjärtat också, samt håller lite variation i kcal-förbrukningen, och det kan nog gynna en del för att inte få kroppen helt van vid samma sak.
Jag har en liten undran om det ska anses vara helt förkastligt med att t ex deffa en vecka, sedan bygga tre veckor på en fyraveckorsperiod? Detta med bakgrund till att jag jobbar eftermiddag var fjärde vecka. Då skulle det passa helt utmärkt att ta långa morgonpromenader hela denna vecka.
Nyckeln till att lägga på sig muskler är ett kontinuerligt energiöverskott. Till skillnad från vad som är fallet när målet är viktminskning bör du undvika variationer i energiintaget. Det framgår inte huruvida du har möjlighet att styrketräna även under den fjärde veckan, men oavsett vilket tycker jag att du bör överäta även då. Det hindrar ju som sagt inte att du promenerar.
Jag har själv gått i liknande tankar. Deffa i 2 veckor sedan 2 veckor uppbyggnad. Ganska likt ABCDE dieten när jag tänker efter. Fick lägga planerna på hyllan när jag gick upp lite för mycket fläsk för att kunna ta ledigt från dieten.
Jag har själv gått i liknande tankar. Deffa i 2 veckor sedan 2 veckor uppbyggnad. Ganska likt ABCDE dieten när jag tänker efter. Fick lägga planerna på hyllan när jag gick upp lite för mycket fläsk för att kunna ta ledigt från dieten.
Problemet med ABCDE-metoden och liknande upplägg är att man aldrig kommer ifrån det faktum att det rör sig om kompromisser. Varken fettförlust eller muskeltillväxt optimeras, i bästa fall nås lite av varje. Av alla de som beklagar sig över att de inte kan lägga på sig muskler kan man ge sig fan på att en majoritet inte med handen på hjärtat kan säga att de tränat hårt, vilat tillräckligt samt legat på ständigt energiöverskott över en längre tid. Att plötsligt få panik över att ha lagt på sig för mycket fett är en reaktion som jag har all förståelse för, men ökad fettansamling under uppbyggnad är en anledning att sänka energiöverskottet, inte att lägga sig på underskott! Det är överhuvudtaget svårt att bli fet på bra mat vid hård träning. Problemet är när man tar "bulkperioden" som en intäkt för att käka skräpmat. Mättat fett, eller för den delen någon form av fett, bör aldrig kombineras med snabba kolhydrater. Förmodligen är det också fel att under en uppbyggnadsperiod överhuvudtaget kombinera mycket fett med mycket kolhydrater oavsett sort. Den mängd fett som behövs för hormonproduktionen är det inga problem att få i sig om måltider med kanske 10 E% fett kompletteras av dagens sista mål, bestående av endast protein och fett. Om folk i allmänhet åt på det sättet kan jag garantera att behovet av regelbunden "minideff" skulle vara obefintligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.