Visa fullständig version : Öka kaloriintag
Viperman
2005-02-27, 12:44
Har börjat växa otroligt bra det senaste halvåret efter att jag tagit mig i kragen och satsat nästan 100 % på rätt kost. Har nu kommit till en mindre platå, jag har hört att en ökning på ca 500 kalorier kan vara på sin plats för att fortsätta växa och stimulera muskelbyggandet men är det 500 kalorier per dag eller per vecka som jag bör öka??
:eating:
Mvh
500 per dag låter lite mycket och 500 per vecka låter definitivt för lite. Har viktökningen stannat av pga av att du har stannat kvar på samma energiintag samtidigt som mer muskelmassa har gjort att energiförbrukningen ökat så måste du öka energiintaget. En ökning på 200-300 kcal per dag borde duga bra.
Om du o andra sidan fortsätter att öka i vikt så är det väl träningen som sviker, testa att träna på ett annat sätt, förändra reps- och setantal eller köra lite andra övningar.
Viperman
2005-02-27, 12:58
500 per dag låter lite mycket och 500 per vecka låter definitivt för lite. Har viktökningen stannat av pga av att du har stannat kvar på samma energiintag samtidigt som mer muskelmassa har gjort att energiförbrukningen ökat så måste du öka energiintaget. En ökning på 200-300 kcal per dag borde duga bra.
Om du o andra sidan fortsätter att öka i vikt så är det väl träningen som sviker, testa att träna på ett annat sätt, förändra reps- och setantal eller köra lite andra övningar.
Tja! Nä det är just det att jag inte fortsätter att öka i vikt så det är inte träningen som som sviker, den har jag under full kontroll. tack för förslaget, ska testa att öka 200 kcal per dag. Bör man lägga den ökningen på frukosten eller på målet efter träningen? någon som vet? *popcorn*
King Grub
2005-02-27, 13:13
Bör man lägga den ökningen på frukosten eller på målet efter träningen? någon som vet? *popcorn*
Det beror kanske på hur din kost ser ut och hur måltiderna är fördelade i dag.
När du har tränat är det perfekt att lägga in ett antal kolhydrat- och proteinbaserade mål timmarna efter, så där kanske du kan pula in lite energi.
Ett energimässigt överskott på runt 15% är perfekt.
Viperman
2005-02-27, 14:17
Det beror kanske på hur din kost ser ut och hur måltiderna är fördelade i dag.
När du har tränat är det perfekt att lägga in ett antal kolhydrat- och proteinbaserade mål timmarna efter, så där kanske du kan pula in lite energi.
Ett energimässigt överskott på runt 15% är perfekt.
King Grub:
Jag käkar frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, sen träning, efter det kolhydrater och protein, middag, en till proteindrink och sen ett litet kvällsmål.
käkar alltså ca 7-8 ggr per dag, så jag är oxå på din linje att öka nåt av målen efter träning, dock vet jag inte om det är bäst att öka t.ex kolhydratdrinken efter träningen eller middagen eller kvällsmålet?
Mvh
King Grub
2005-02-27, 14:19
Lägg till en del av energimängden till varje mål; det är bättre att sprida ut både kolhydrat- och proteinintaget på flera mindre mål timmarna efter träning än lägga allt på ett par bautamål.
Viperman
2005-02-27, 14:30
Lägg till en del av energimängden till varje mål; det är bättre att sprida ut både kolhydrat- och proteinintaget på flera mindre mål timmarna efter träning än lägga allt på ett par bautamål.
hehe jo det förstår ju jag oxå att man ska dela upp (därför jag käkar så många mål efter tränigen) men det handlar ju om så lite kcal egentligen, 200-300 kcal blir ju enbart runt 20-30 kolisar, 20 g protein och 10 g fett, det är ju rätt så svårt att räkna ut och sprida ut en sån liten mängd, tycker jag i alla fall hehe.. Är du bra insatt i glykemiskt index? Jag har en tanke på att trycka in ett extra mål på kvällen påstående av nudlar, och då menar jag äkta snabb nudlar från thailand (ej skiten som finns på ICA), vad kan de har för GI? Jag undrar därför att jag har hört att även fast det är "snabb nudlar" så ska GI inte ligga helt skyhögt ändå. Det skulle i sådana fall ge mig de extra kcal.
Jag tränar på lunchen. Käkar frukost, mellanmål innan träning, sen gainer, lunch, mellanmål, middag, proteindrink. Får mer energi under dagen och det känns mycket bättre med träningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.