handdator

Visa fullständig version : Tv3,Insider

Leon
2005-02-24, 20:56
Kolla på Tv3 och Insider i kväll kl 22.00. kan bli intressant,oavsett kommer det att fylla kvällstidningarna imorgon!

pellepedal
2005-02-24, 20:58
Skriv vad det handlar om i stället.

raZmus
2005-02-24, 21:01
Tid: 2200 - 2300

ShowView | 490366 |

Titel: Insider - Imdb

Övrigt: Svensk reportageserie från 2005. Om kriminella gäng i förorterna. Även 27/2.

Leon
2005-02-24, 21:02
Skriv vad det handlar om i stället.
Oj det glömde jag.Om varför invandrare är över representerade i kriminalitet i Sverige!Kan bli känsligt men det ska bli intressantoch se, vad han lägger fram för fakta!

vrålapa
2005-02-24, 21:11
Självklart ser man det! :thumbup:

mmartin
2005-02-24, 21:44
dt är alltid ett ämne som är känsligt att disskutera..

Det är ju verkligen så sant och det är ju en enkel fakta att kika på stadens gator vid utekvällar- vad är det för bråk? vilka bråkar oftast? jo utländska gäng.. helt sanslöst och kan ju omöjligt accepteras och personligen förstår jag inte den enorma "skydda utlänningarna" som råder i sverige, säger man emot då är man automatiskt rasist, var är detta på väg? :confused:

Är långt ifrån rasist men tycker fan det finns gränser för hur man beter sig oavsett hur man bor eller har det!

För övrigt läste jag nyss att jag bor på parallell gatan till sveriges "farligaste" gata sett till antal misshandlingar per år :thumbup: kul.. fast känns inte som om det är såå illa trots allt..

mvh
japp jag ska se proggrammet

Baan
2005-02-24, 21:48
wtf... får man inte driva lite business längre ;)

nä men seriöst, vaddå invandrarna ligger på samhällets botten och folk undrar hur det kommer sig att dom är överrepresenterade i brottsstatistiken... jo det "undrar" jag med. Bryr man sig om att ta reda på hur saker och ting ligger det till så kommer man snabbt fram till att det är itne så mystiskt/konstigt som man tror, ganska vanligt att det går så med fattigare folkgrupper osv

Allan
2005-02-24, 21:50
Kan ni kanske hålle er med diskussionen till EFTER programmet? Själv är jag ju ytterst tveksam till hur seriöst ett sånt program kan vara på TV3. Och med Aschberg i spetsen,,,,

allan

Baan
2005-02-24, 21:52
Kan ni kanske hålle er med diskussionen till EFTER programmet? Själv är jag ju ytterst tveksam till hur seriöst ett sånt program kan vara på TV3. Och med Aschberg i spetsen,,,,

allan

kommenterade inte programmet egentligen utan åsiker som "hur fan kan dom vara såna?", ungefär som att man inte vill ta reda på varför, utan bara peka och anklaga...

håller med dig annars, det är ju som allt annat, här ska det fixas tittare, sen om allt är fiktion är en annan sak, eller kanske ett senare problem om någon nu får reda på det :)

Prankie
2005-02-24, 22:09
Kul att höra kaxiga kommentarer från de som rånar folk.

Brenner
2005-02-24, 22:11

allan

jag gillar det du skriver :hbang:

bladhet
2005-02-24, 22:16
Äntligen så tar media upp detta STORA problem.

mmartin
2005-02-24, 22:18
spelar ingen som helst roll, det ger ingen människa rättigheten att bete sig som ociviliserade brottslingar! Många har desutom tagits in i landet för att hjälpa dem undan en mycket sämre tillvaro i sina länder och detta blir då tacken, eller?

nä det resonemanget ger jag inte mycket för..

sen ser man idioter som kaxigt påpekar hur och varför de rånar folk.. fy f-n..

mvh

Solle
2005-02-24, 22:28

nä men seriöst, vaddå invandrarna ligger på samhällets botten och folk undrar hur det kommer sig att dom är överrepresenterade i brottsstatistiken... jo det "undrar" jag med. Bryr man sig om att ta reda på hur saker och ting ligger det till så kommer man snabbt fram till att det är itne så mystiskt/konstigt som man tror, ganska vanligt att det går så med fattigare folkgrupper osv
Men snälla. Rån och sånt kan man ju förstå, men det främjar ju knappast Mohammed`s ekonomi när han och hans 10 polare går ut på stan och slår ner nån kille?

Skulle aldrig komma på tanken att råna nån bara för att jag hade dåligt med pengar. Då lever jag hellre i misär.

victor_n
2005-02-24, 22:32
Kul att höra kaxiga kommentarer från de som rånar folk.

jo alltid lika ballt!
inte rasist men får altid höra sånt snack dagligen i mitt plugg från invandrar gängen! som sagt inte rasist säger bara så som folk snackar i min skola!

bladhet
2005-02-24, 22:38
Är man inte rasist så blir man.

Det enda sättet att göra något åt detta problem är att dra ner på invandringen, och sen skicka tillbaka alla som inte sköter sig.

Mindek
2005-02-24, 22:40
Haha, vilken "debatt" de hade efter inslaget då. Sarnecki står och mumlar om 15 år gamla siffror som inte ens stämde då, och sen kom de tydligen fram till att det var ett fattigdomsproblem *bs*

Ett alternativ till att tjäna 15k/mån på rån och stölder är givetvis att börja jobba 9-17 i nån trist fabrik :sleep:

victor_n
2005-02-24, 22:46
Haha, vilken "debatt" de hade efter inslaget då. Sarnecki står och mumlar om 15 år gamla siffror som inte ens stämde då, och sen kom de tydligen fram till att det var ett fattigdomsproblem *bs*

Ett alternativ till att tjäna 15k/mån på rån och stölder är givetvis att börja jobba 9-17 i nån trist fabrik :sleep:

tycker oxå det e jävligt bra att dom drar upp så att man får en positiv bild av dom krimminella ungdomarna som att det skulle va synd om dom=/
fan dom har väll ett val?!
sen att dom för fram så att råna folk låter slappare å skönare än att arbeta som en ärlig mäniska=/
neh sverige är ett land i förfall...

Gabriel_
2005-02-24, 22:57
Nej genom att skicka hem invandrare och ta in mindre invandrare kommer ingenting att lösas...

man måste lösa segrationen, integrera invandrare med svenskar, fler jobb osv
sen att man har ett val.. klart man har ett val men hur svårt blir valet att ta den kriminella banan när det finns starka faktorer som påverkar?

Baha
2005-02-24, 22:59
nej vad är personligt ansvar för ngnting.

det är alltid ngn annans fel vad man än gör.

victor_n
2005-02-24, 23:10
Nej genom att skicka hem invandrare och ta in mindre invandrare kommer ingenting att lösas...

man måste lösa segrationen, integrera invandrare med svenskar, fler jobb osv
sen att man har ett val.. klart man har ett val men hur svårt blir valet att ta den kriminella banan när det finns starka faktorer som påverkar?

du det där med val å inte!
har vuxit upp i förorten.. kanske inte bott i getton men gått i många skolor där å skaffat mig många vänner.. det märks att man kan välja!
antingen skiter man i sitt liv.. eller så försöker man göra nått av det?!
handlar mer om hur lam eller inte man är i skallen!

Gabriel_
2005-02-24, 23:18
ja det är ju det jag säger att man har ett val.. men hur lätt är det där valet när alla ens kompisar gör si och så och när man inte får några pengar av sina föräldrar för att kunna köpa en "gås".. istället för att sköta sig i skolan och vara en mönster elev är det så mycket lättare att välja i att skita i det och hålla på med aktiviteter som leder till grövre kriminalitet.

John M
2005-02-24, 23:22
Haha fan va intelligenta kommentarer från grabbarna som blev intervjuada. Underhållning på hög nivå :laugh:

aliquis
2005-02-24, 23:28
ja det är ju det jag säger att man har ett val.. men hur lätt är det där valet när alla ens kompisar gör si och så och när man inte får några pengar av sina föräldrar för att kunna köpa en "gås".. istället för att sköta sig i skolan och vara en mönster elev är det så mycket lättare att välja i att skita i det och hålla på med aktiviteter som leder till grövre kriminalitet.
vilket ju är en jävligt bra ursäkt? *slap* *rolleyes*

trist att jag glömde kika på det trots att ni berättade om det.

Gabriel_
2005-02-24, 23:31
ursäkt? snarare anledning ;)

finns ju ingenting som ursäktar brott :whipped:

aliquis
2005-02-25, 00:03
Men vadå... bara för att ens kompisar gör något dumt måste man göra samma sak? Speciellt om ens föräldrar inte ställer upp på vad fan nu en gås är, hasch? Skiter väl i om någon idiot formas till en idiot pga att han umgås med idioter eller inte. Idiot i vilket fall som helst. Deras föräldrar får väl se till så de inte umgås med idioter då.

Metal_boy_
2005-02-25, 00:09

Uppenbarligen så vill inte sverige att dom ska integreras, sen finns det ju dom som inte heller vill bli intigrerade.

Gabriel_
2005-02-25, 00:15
Men vadå... bara för att ens kompisar gör något dumt måste man göra samma sak? Speciellt om ens föräldrar inte ställer upp på vad fan nu en gås är, hasch? Skiter väl i om någon idiot formas till en idiot pga att han umgås med idioter eller inte. Idiot i vilket fall som helst. Deras föräldrar får väl se till så de inte umgås med idioter då.

vad saken handlar om är väl anledning och lösning?
sen att man inte behöver göra som alla andra är ju klart att man inte behöver.. men hur lätt är det när det inte finns så mkt till alternativ.

ps. en "gås" är en jacka av märket Canada goose som har varit populärt i några år nu och som är väldigt dyra runt 5000-6000 kr.

palme
2005-02-25, 00:15
finns ju ingenting som ursäktar brott :whipped:

Jo NÖD.

Kolla i lagboken om du inte vet vad det är.

Gabriel_
2005-02-25, 00:17
Jo NÖD.

Kolla i lagboken om du inte vet vad det är.

självklart finns det ju undantag.. men om man handlat i "nöd" så blir det väl inte ett brott heller? correct me if im wrong

Metal_boy_
2005-02-25, 00:17

Mina föräldrar hade inga jobb när jag va mindre, vi bodde i en liten skitlägenhet och jag fick inga pengar knappt. Jag hade samma kläder hela tiden och vi hade inte mat ibland. Så jävla långsökt att ha det där med fattigdom som ursäkter för kriminalitet, jag har då aldrig varit kriminell, är jag duktig nu eller? Nej det tycker jag inte, det är var voch ens ansvar att ansvara för sina handlingar.

Garnax
2005-02-25, 00:21
Att kunna syna sina vänner och se dom för vad dom är och välja vilken relation man vill ha med dom för att en dag kanske välja bort deras vänskap är vad som skiljer agnarna från vetet.

För det första gäller det att se vilken typ av människa personen framför dig är, visar sig det vara av god karaktär så är det enkelt, är det delat, finns många goda sidor men samtidigt en sida som lätt kan ställa till det för sig gäller det att välja relation med denne och hålla den på en nivå som passar det hela och finns det för många sidor som man inte vill veta av kan man icke ha denne som vän, har man fel och det senare visar sig sant så får man välja bort denna ut sin krets.

Jag gör det, har alltid gjort det och kommer alltid göra det.

Resultatet är att man får leva sitt liv mer eller mindre ensam med kanske 1 eller 2 goda vänner om man har tur och en rad mindre goda vänner som kommer och går hela tiden.`

Bra människor växer inte på träd och man möter inte många under ett liv, många möter aldrig någon.

Min lillebror har t.ex aldrig kunnat se skillnad på människor och alltid naivt lurats eller övertalats till en massa och se vilken skit han sitter i. Många många av hans vänner sitter nu mer inne...

Man måste alltid gå sin egen väg...svensk eller inte...

Jag kan inte acceptera ett visst beteende hos människor, jag ser det varje dag och små saker säger mycket om en människa. Vissa människor har blivigt uppfostrade på ett vis som jag inte alls kan acceptera och har vissa åsikter och värderingar jag en god dag enbart spyr åt.

Hur ska jag kunne se denne som min gämlike och alltså kunne leva sida vid sida med? Går inte, på samma vis kan jag inte gå på ett zoo och se en apa som min gämlike.

Ser så på många svenskar dit den mentala evolutionen inte nått än.

Dock är invandrarna fler som uppfostrats från oskyldiga barn till mentala soppor.

palme
2005-02-25, 00:22
självklart finns det ju undantag.. men om man handlat i "nöd" så blir det väl inte ett brott heller? correct me if im wrong

Jo det är fortfarande brott men du blir knappast åtlad om det styrks att det verkligen var nöd.

Situationen är inte lika extrem i Sverige som den är i kanske Albanien där du antingen är fattig bonde, rik affärsman eller yrkeskriminell.
Så problemet borde gå att lösa, hur vet jag inte riktigt men första steget är att ta bort "cool" faktorn bland kidsen.

Baan
2005-02-25, 00:27
Mina föräldrar hade inga jobb när jag va mindre, vi bodde i en liten skitlägenhet och jag fick inga pengar knappt. Jag hade samma kläder hela tiden och vi hade inte mat ibland. Så jävla långsökt att ha det där med fattigdom som ursäkter för kriminalitet, jag har då aldrig varit kriminell, är jag duktig nu eller? Nej det tycker jag inte, det är var voch ens ansvar att ansvara för sina handlingar.

För dig och alla andra som tror att samhälets problem är lätta att förstå/lösa, nej dte är dom fan inte. Det du säger att fattigdom och taskig uppväxt inte är någon ursäkt till en brottslig karriär har du fullständigt rätt i. Du kan inte ursäkta dig i rätten att du haft taskig uppväxt, däremot kan det förklara för andra varför det gick som det gick, och det kan säga oss en hel del om samhället vi bor i.

Det är en annan femma att folk som har det bra inte riskerar att falla i brottets bana som dom som har det riktigt kass.. man kan inte räkna med att alla individer eller en majoritet har mentaliten att bryta sig ur fattigdommen, det funkar ju ingenstans i världen, det är väldigt svårt ta sig från botten, även om vi kanske ligger bra till med det i Sverige.

Fattigdom har alltid varit orsaken till våld och globalt sett till krig, att det leder till sama sak i Sverige är väl inte konstigt, notera dock att det inte är en ursäkt.

Jag väljer dock att vara positivt inställd till det hela. Även om invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken så kommer det nog ändra på sig i framtiden med takt att invandrare får det bättre och integrerar sig i samhället. För dom som är intresserade av historia så var läget rätt så likt för svenskarna i storstäderna i USA vid invandringstiden, det fanns ghettos och brottsligheten var hög. Nu är inte detta självkalrt någon anledning att bara vänta på att det ska bli bättre, men att folk är särskilt förvånade att det är som det är ju bara konstigt.

Jag har väl ingen glasklarr lösning på problemet, dock tycker jag man får tänka till lite innan man definerar problemet på i fyra mennigar och lösningen i en (typ ut med dom), i så fall får man tänka till lite, det håller inte

Garnax
2005-02-25, 00:28
Det var inte länge sedan en pensionär åkte in på 1 års fängelse för att han blev rädd och sköt med sin bössa emot den som skulle in och råna honom mitt i natten.

I sverige är brott brott vare sig det är rätt eller fel...

Jag kan inte mäta rätt eller fel efter lagboken utan det får göras med en moral. Då min moral är högre än lagboken så får jag svårt att rätta mig efter denna.

Självklart ska man kunna blåsa huvudet av någon som bryter sig in mitt i natten och ska råna en, än mer självklart skada honom i armen med en hagelsvärm. Men icke...

Gabriel_
2005-02-25, 00:28
Jo det är fortfarande brott men du blir knappast åtlad om det styrks att det verkligen var nöd.

Situationen är inte lika extrem i Sverige som den är i kanske Albanien där du antingen är fattig bonde, rik affärsman eller yrkeskriminell.
Så problemet borde gå att lösa, hur vet jag inte riktigt men första steget är att ta bort "cool" faktorn bland kidsen.

definitivt, kan ju börja med bättre förebilder.. vet inte hur många kids runt här jag bor som har tony montana aka scarface som förebild..

Baan
2005-02-25, 00:33
Det var inte länge sedan en pensionär åkte in på 1 års fängelse för att han blev rädd och sköt med sin bössa emot den som skulle in och råna honom mitt i natten.

Jag kan inte mäta rätt eller fel efter lagboken utan det får göras med en moral. Då min moral är högre än lagboken så får jag svårt att rätta mig efter denna.

Självklart ska man kunna blåsa huvudet av någon som bryter sig in mitt i natten och ska råna en, än mer självklart skada honom i armen med en hagelsvärm. Men icke...

om vi tänker åp samma fel (det kan inte vara tusentals) så höde gubben inbrottstjuven, hämtade bössan, inbrottstjuven höll på att fly så gubben ropar stanna annars skjuter jag, tjuven stannar ej, gubben skjuter honom.
Är tämligen säker på att det gick så till..

det var absolut inte nödvärn så inte så konstigt att gubben blev åtalad.. ser inte själv någon anledning att skjuta en flyende inbrottstjuv heller

Garnax
2005-02-25, 00:41
om vi tänker åp samma fel (det kan inte vara tusentals) så höde gubben inbrottstjuven, hämtade bössan, inbrottstjuven höll på att fly så gubben ropar stanna annars skjuter jag, tjuven stannar ej, gubben skjuter honom.
Är tämligen säker på att det gick så till..

det var absolut inte nödvärn så inte så konstigt att gubben blev åtalad.. ser inte själv någon anledning att skjuta en flyende inbrottstjuv heller

Nä...stackars tjuven.

Bryta sig in hos en gammal gubbe, slåss med honom och om det lyckats stulit allt av värde det är inga problem men sätter man emot och inte vill se den idioten komma undan med vad han gjort då begår man ett grövre fel än dom som gjorde inbrott.

Han hade kunnat få lite böter för tilltaget...boven skulle in på en 5 år eller så. Det vore rimligt.

Baan
2005-02-25, 00:44
Nä...stackars tjuven.

Bryta sig in hos en gammal gubbe, slåss med honom och om det lyckats stulit allt av värde det är inga problem men sätter man emot och inte vill se den idioten komma undan med vad han gjort då begår man ett grövre fel än dom som gjorde inbrott.

Han hade kunnat få lite böter för tilltaget...boven skulle in på en 5 år eller så. Det vore rimligt.

som sagt, gubben upptäcker honom, tjuven springer (inget slagsmål) gubben skjuter. Väldigt simpelt. Han fick inte med sig något heller.

Å nej som mentalt frisk så tycker jag faktiskt inte det är värt skjuta någon även om han snor något av värde. Jag vill inte ha en annan männniskas liv på mitt samvete för jag blev av med lite pengar. Om man nu tycker det är okej kanske organiserad brottslighet är något att satsa på ! :thumbup: :D

AFanatic
2005-02-25, 00:48
Baan: Säkerligen är det få som är förvånade över situationen, det handlar snarare om vilket satans otyg det är. De flesta vet (ja jag generaliserar) ungefär hur det ser ut i samhället, och då blir Varför-frågan inte konstig, inte på något sätt.

Det är snarare hur?...hur kan dom med? Det är där skon klämmer.

Det är skillnad på folk o folk. En del kommer hit endast för att begå kriminella handlingar, en del försöker skapa en dräglig tillvaro men kastas ut i skiten pga att svenskarna inte har lyckats komma över sina fördomsfulla idéer (exempelvis arbetsmarknaden); vissa lyckas dock, andra råkar illa ut och hamnar på ett eller annat sätt snett.

Vi säger att det finns tre kategorier. En ska ut med en gång. En annan ska hjälpas. En trejde förstör för sig själv och de som försöker leva enligt reglerna.

Kan man skapa ett nytt liv i ett annat land så ska man fan inte gå omkring och betee sig som ett svin.

Metal_boy_
2005-02-25, 00:52
För dig och alla andra som tror att samhälets problem är lätta att förstå/lösa, nej dte är dom fan inte. Det du säger att fattigdom och taskig uppväxt inte är någon ursäkt till en brottslig karriär har du fullständigt rätt i. Du kan inte ursäkta dig i rätten att du haft taskig uppväxt, däremot kan det förklara för andra varför det gick som det gick, och det kan säga oss en hel del om samhället vi bor i.

Det är en annan femma att folk som har det bra inte riskerar att falla i brottets bana som dom som har det riktigt kass.. man kan inte räkna med att alla individer eller en majoritet har mentaliten att bryta sig ur fattigdommen, det funkar ju ingenstans i världen, det är väldigt svårt ta sig från botten, även om vi kanske ligger bra till med det i Sverige.

Fattigdom har alltid varit orsaken till våld och globalt sett till krig, att det leder till sama sak i Sverige är väl inte konstigt, notera dock att det inte är en ursäkt.

Jag väljer dock att vara positivt inställd till det hela. Även om invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken så kommer det nog ändra på sig i framtiden med takt att invandrare får det bättre och integrerar sig i samhället. För dom som är intresserade av historia så var läget rätt så likt för svenskarna i storstäderna i USA vid invandringstiden, det fanns ghettos och brottsligheten var hög. Nu är inte detta självkalrt någon anledning att bara vänta på att det ska bli bättre, men att folk är särskilt förvånade att det är som det är ju bara konstigt.

Jag har väl ingen glasklarr lösning på problemet, dock tycker jag man får tänka till lite innan man definerar problemet på i fyra mennigar och lösningen i en (typ ut med dom), i så fall får man tänka till lite, det håller inte

Har inte sagt att det är lätt att lösa sammhällets problem, det är ju du som ser glasklart hur det ligger till tycker jag :)

Jo det löser sig med integration av DOM invandrarna och det har det redan gjort med många, men sen kommer det fler och då ska dom integreras också.

Smygrasismen i Sverige är äckligt uppenbar, tror du att alla politiker igentligen vill ha invandrare här tex? Varför skulle dom riskera 80.000 i mån för att säga det i sånna fall när det är så känsligt som det är? Att ha ett bra ansikte utåt är nog väldigt lockande i politiken

Metal_boy_
2005-02-25, 00:54
Baan: Säkerligen är det få som är förvånade över situationen, det handlar snarare om vilket satans otyg det är. De flesta vet (ja jag generaliserar) ungefär hur det ser ut i samhället, och då blir Varför-frågan inte konstig, inte på något sätt.

Det är skillnad på folk o folk. En del kommer hit endast för att begå kriminella handlingar, en del försöker skapa en dräglig tillvaro men kastas ut i skiten pga att svenskarna inte har lyckats komma över sina fördomsfulla idéer (exempelvis arbetsmarknaden); vissa lyckas dock, andra råkar illa ut och hamnar på ett eller annat sätt snett.

Vi säger att det finns tre kategorier. En ska ut med en gång. En annan ska hjälpas. En trejde förstör för sig själv och de som försöker leva enligt reglerna.

Kan man skapa ett nytt liv i ett annat land så ska man fan inte gå omkring och betee sig som ett svin.

Väldigt bra skrivet :thumbup:

Baan
2005-02-25, 00:55

Menade mer att folk ser ett enkelt problem med enkla lösningar, så är ju inte fallet.

Men angående skillnaderna, just dom som kommer hit för att begå bortt är nog väldigt få. Misshandlarna, gängen och andra idioter är snarare en skitprodukt av samhället, där många faktorer är inblandade. Juggemaffian däremot, där har du folk som kommit hit för att tjäna pengar på olagliga sätt för att dra ett exempel. Men det rör sig om ytterst få asylsökande skulle jag ändå vilja påstå. Det finns dock en % som kommer hit för att utnyttja systemet, det säger jag av egen erfarenhet, har några grannar som är precis såna. Den övervägande delen kommer hit p g a fattigdom, krig osv, så dte gäller ta hand om dom. Att många ungdommar hamnar snett skulle jag vilja skylla på föräldrarna som inte gör sitt jobb, sen anledningar finns det säkert tusentals av.

Sen vad man ska göra i vilket fall så tycker jag det ligger till såhär, dom som kommer hit för att utnyttja systemet lycka ofta väldigt bra vad jag märkt, dom åkar nästan aldrig ut. Dom som åker ut idag är dom sm är ärliga och säger att du kommit hit för att dom hade dte fördjävligt i urspringslandet, oftast har dom inte anledning not att stanna kvar, enligt politiken i alla fall.

Av dom står för brottstatstiken så är dom flesta inte längre asylfall så dte är inte så mycket göra åt det den vägen.

svåra problem i alla fall... inga lätta lösngar heller.

Metal_boy_
2005-02-25, 01:00

allan

Tycker att Insider har gjort många intressanta reportage, dock sjönk Robert Arselberg lite när han ställer upp som programledare i Club Goa...men men.. cash är alltid cash, och sol och bad me :cool:

mmartin
2005-02-25, 01:04
ska man prata lagboken så finns det ju så mycket fel att det är ju patetiskt!!

Herregud bara för att ta ett exempel:

1/ en kriminell bryter sig in i ditt hem stökar ner och försöker sno de dyraste grejjer du har, du har dock en hund av modell xl som vaknar och skyddar sitt hem! Vad säger svenska rikets underbara lag? jo DU åker dit ordentligt och hunden likaså som garanterat får MINST krav på munskydd...

2/ En tjuv bryter sig och halkar på nått i ditt hem och skadar sig, kanske i en trappa eller snubblar över nått.. vem åker dit då? jo du naturligtvis..

seriöst tycker jag dessa som exempel är skrattretande och undrar hur fan en domare ens nyter döma i en kriminells favör i dessa situationer?

Hörde förresten en "visste du att" nu som var rätt kul!
Fastlagsbullen a.k.a semlan är otroligt gammal bakelse och en kung i sverige under 1600-talet(tror jag dem sa) bestämnde en lag att det skulle endast vara en dag på året man fick äta dessa just för att de skulle vara "speciella", detta blev den numera kända fastlagsdagen.. Det intressanta i detta är att den lagen inte plockats bort och eftersom det skulle vara alldeles för "omständigt" och mycket jobb med det så låter man det vara så vilket innebär att det egentligen är förbjudet att sälja semlor bortset från den dagen :D

AFanatic
2005-02-25, 01:10
Baan> Tänker inte diskutera hur många individer det är i de olika kategorierna, för det har jag ingen aning om så det känns rätt meningslöst. De finns i vilket fall som helst.

"gängen och andra idioter är snarare en skitprodukt av samhället" samt "många ungdommar hamnar snett" ...Jag har sällan sett gäng som består av 50 år gamla kvinnor och män som hänger på stan, är högljuda och i vissa fall hotfulla (nej jag räknar inte med avdankade alkisar ;)), utan detta hör på något vis ungdomen till. Osäkerheten tordes vara total för vissa. Vad jag vill säga är att problemen syns tydligast genom ungdomarna. Orsakerna kan vara många. Och jag håller med...det är inte en enkel nöt att knäcka.

AFanatic
2005-02-25, 01:13
mmartin: Ja svensk lag och kraft är uppåt väggarna i många fall då offren hängs och förövarna skyddas. LOL @ semlan :D

Daniiiel
2005-02-25, 01:35
nu har jag inte läst igenom hela tråden men en sak som jag tycker måste ändras för att få bort gängvåld är att polisen måste bli tuffare

jag känner flera invandrar kompisar som hänger i gäng och gör massa skit på kvällarna..blir de rädda när polisen kommer? de skrattar åt polisen.

polisen borde inge mer respekt och inte va så jävla toleranta

RobbeliRobban
2005-02-25, 08:16
"Invandrargäng", är fascinerande, eftersom säkert hälften av "Invandrargänget" är svenskar. Man är i mitt tycke inte "invandrare", bara för att man drömmer om att vara en gangstaniggah, och fejkar en brytning.

Besserwisser
2005-02-25, 09:12

Han sköt honom när han kröp ut ur badrumsfönstret. Skall du hänföra dig till verkliga händelser i argumentationen se då till att åtminstone redovisa korrekta fakta.

Besserwisser
2005-02-25, 09:16
En tjuv bryter sig och halkar på nått i ditt hem och skadar sig, kanske i en trappa eller snubblar över nått.. vem åker dit då? jo du naturligtvis..

seriöst tycker jag dessa som exempel är skrattretande och undrar hur fan en domare ens nyter döma i en kriminells favör i dessa situationer?

Hörde förresten en "visste du att" nu som var rätt kul!
Fastlagsbullen a.k.a semlan är otroligt gammal bakelse och en kung i sverige under 1600-talet(tror jag dem sa) bestämnde en lag att det skulle endast vara en dag på året man fick äta dessa just för att de skulle vara "speciella", detta blev den numera kända fastlagsdagen.. Det intressanta i detta är att den lagen inte plockats bort och eftersom det skulle vara alldeles för "omständigt" och mycket jobb med det så låter man det vara så vilket innebär att det egentligen är förbjudet att sälja semlor bortset från den dagen :D

Jag hörde en "visste du att" som var minst lika kul. Handlade om vandringssägner....

mmartin
2005-02-25, 11:30
Jag hörde en "visste du att" som var minst lika kul. Handlade om vandringssägner....

jo det är möjligt, jag har personligen inte sett detta i lagboken, finns ju lite att skumma igenom *rolleyes*
Men detta som togs i ett tvproggram har jag svårt att förstå varför man skulle hitta på en sån sak?

Besserwisser
2005-02-25, 11:55
jo det är möjligt, jag har personligen inte sett detta i lagboken, finns ju lite att skumma igenom *rolleyes*
Men detta som togs i ett tvproggram har jag svårt att förstå varför man skulle hitta på en sån sak?
Antagligen har de inte hittat på men den källkritiska granskningen i diverse nyhetsmedier är, som vi alla vet, inte alltid rigorös. Det finns t.o.m. exempel på att TT gått ut med "nyheter" som visat sig vara vandringssägner. Angående din punkt 2 som jag citerade... har du också fått den informationen genom ett TV-program?

Mindek
2005-02-25, 12:00
Lite off-topic nu men du kan inte bli dömd för att nån snubblar hemma hos dig... Vad skulle brottet du begått varit och fanns det något uppsåt?

Baan
2005-02-25, 14:22
Lite off-topic nu men du kan inte bli dömd för att nån snubblar hemma hos dig... Vad skulle brottet du begått varit och fanns det något uppsåt?

jag är också inne på det att skulle vara skitsnack, dåligt planerat hus eller vaddå :D ?