Visa fullständig version : Mjölk
Själv dricker jag lättmjölk, minimjölk VÄGRAR jag, nån måtta får de fan vara ;)
King Grub
2005-02-23, 20:43
Bara mini, annat än till matlagning. En hel del yoghurt. Massor av keso och grynost, men ingen sur kesella. Kefir tycker jag om. Ost, både hård och mjuk. Jodå, mycket mjölkprodukter blir det.
Bigbulka
2005-02-23, 20:45
Mjölk :thumbup:
s_himself
2005-02-23, 20:45
3%ig så det är lite styrka i det! Blir ju aldrig full på lättmjölk, och pissa får man göra så in i helvete bara för man trycker i sig så många liter innan man börjar känna nåt :thumbup:
Sen jag började med Minimjölk smakar all annan mjölk som grädde *grr27*
Minimjölk att dricka.. Standard eller mellanmjölk ibland till maten.
spacedog
2005-02-23, 20:49
Lättmjölk. Standardmjölk är en dessert numera. :D Smakar grädde som Tina sade.
Minimjölk, lättmjölk i värsta fall. Mellan kan jag inte dricka längre, smakar grädde *spy*
Jag förstår mej egentligen inte på varför folk dricker minimjölk? 0.1%, 0.5% de e ju inget gigantiskt skillnad dirkekt. Men det mest irriterande är nog att minimjölk bara säljs i 1 literförpackningar *flex*
Jag dricker lättmjölk ( mellanmjölk i skolan )
Blir 1½-2liter/dag.
Kan tipsa om en sak som säkert många känner till men iaf.:
Det har ju varit så mycket sjafs om hur A-Vitamin påverkar benen o.s.v.
Den ekologiska lätt(kanske alla)mjölken har det inte tillsatts nån A-Vitamin i.
Utan bara D-Vitamin. Sen så kan man ju hoppas på att "ekologisk" har inneburit något possitivt för djuren också!
Röd lättmjölk. Skånemejeriers lättmjölk är röd, mini är gul, mellan blå, standardiserad orange och gammaldags brun.
s_himself
2005-02-23, 21:00
hur kan folk dicka minimjölk? Smakar ju fan.. *spy*
mini_Arnold
2005-02-23, 21:03
Röd mjölk ÄR ju lättmjölk.
Iaf skåne mejeriets.
Dricker inte mjölk men när jag dricker så blir det minimjölk så klart
Mellanmjölk, det finns inget annat alternativ utan laktos.
Röd mjölk ÄR ju lättmjölk.
Iaf skåne mejeriets.
Dricker inte mjölk men när jag dricker så blir det minimjölk så klart
Va e de för jävla bonn fasoner? :D Här uppe i Sverige är lättmjölken blå, mini gul, mellan grön och standard 3% röd :thumbup:
Nån mod kan gärna ändra i Pollen så det står ''Standardmjölk 3%'' istället för ''Röd mjölk''
Jag förstår mej egentligen inte på varför folk dricker minimjölk? 0.1%, 0.5% de e ju inget gigantiskt skillnad dirkekt. Men det mest irriterande är nog att minimjölk bara säljs i 1 literförpackningar *flex*
Minimjölk är "tunnare" och friskare... typ :)
Och varför inte köpa 1 liter vanlig mjölk och blanda i 5 liter vatten själv :confused:
Och varför inte köpa 1 liter vanlig mjölk och blanda i 5 liter vatten själv :confused:
*rolleyes*
japp - så är det för mig med... dessutom är ju milkos minimjölk ekologisk, så då kan man ju passa på att göra en god gärning på samma gång... ;)
mini_Arnold
2005-02-23, 22:48
Va e de för jävla bonn fasoner? :D
Haha, jag skulle gissa på att det är bönder som säljer mjölk där uppe också ;)
Dricker man 2-3 liter per dag blir skillnaden 10-15 g fett av ganska så usel kvalitet. Pris och smak skiljer sig ju knappt alls mellan mini och lättmjölk, så varför ta dem där extra grammen fett när det inte behövs?
På pollen, dricker bara minimjölk själv. Ser inga som helst fördelar med att köra med någon fetare variant. Visst, om man dricker mjölken kylskåpskall och för sig själv märker man av en viss smakskillnad, men så fort man värmer upp den, äter med t ex gröt, eller använder som matlagningsingrediens så är det sak samma.
Favoritmjölken är Åsens 1,8%. Jag dricker mjölk så sällan att jag då känner att jag kan unna mig det fettintaget. =) När man är hos andra som inte har Åsens dricker jag helst lättmjölk.
Här uppe i norrland gäller följande
Grön 3%
Röd 1,5%
Gul 0,5%
Blå 0,1%
Sen finns det mjölk som inte kommer från norrmejeritet och har andra look.
Jag dricker lättmjölk och minimjölk, kesella 1%, keso 1,5 och 4%.
Doctor Snuggles
2005-02-24, 01:07
Dricker inte mjölk längre, men om jag skulle, så skulle jag dricka sån där extra fet (vilket anses, eller iaf ansågs, vara standardmjölk i vissa andra länder med lite mer tradition i matkulturen, nämner inga namn :D) på 4.5%.... mmm..... lätmjölk smakar vatten, minimjölk har jag inte provat, fanns inte på tiden då jag drack mjölk. ;)
Mini. Folk brukar kvälja sig klaga över att det smakar vatten. Själv känner jag ingen skillnad mellan mini och lätt. Därför dricker jag oftast mini.
Metal_boy_
2005-02-24, 04:41
Du har ju trots den låga fetthalten en lika hög proteinhalt tex. Späder du ut med vatten så får du ju inte den andelen näringsämnen per 100ml som det annars är.
Metal_boy_
2005-02-24, 04:43
Mini. Folk brukar kvälja sig klaga över att det smakar vatten. Själv känner jag ingen skillnad mellan mini och lätt. Därför dricker jag oftast mini.
är inte så stor skillnad heller 0.1-0,5
Dricker minimjölk för att jag vill dricka för att dricka också, inte slemma igen i truten.
Dricker både mini och mellanmjölk. Men för det mesta brukar det bli minimjölk.
Herkulez
2005-02-24, 10:20
Du har ju trots den låga fetthalten en lika hög proteinhalt tex. Späder du ut med vatten så får du ju inte den andelen näringsämnen per 100ml som det annars är.
jag tror han var ironisk och menade att lättmjölk bara smakar blask ;)
Jag dricker möjlk. Mini- eller lättmjölk.
Sparrisen
2005-02-26, 19:16
Tycker bäst om lättmjölk. Mini smakar blask/vatten - skitäcklig.
dricker mini, runt halvlitern per dag och ca en liter laktos fri mellanmjölk, den är väl inte helt fri, men mindre laktos ivarjefall.
ost,keso,kesella, blåbärs vaniljyougurt är suveränt som grund i smothies.
edit:varning för laktosfria mjölken, jag tycker den är oerhört knepig att dricka rent söt som f-n, jag har den bara till att blanda drinkar eller med oboj.
bubbe: Testa Valios mjölk, den är helt laktosfri och smakar som vanlig mjölk.
Jag ger den 5 mjölkpaket av 5 möjliga och enda nackdelen är att den är lite dyrare men det är det värt.
bubbe: Testa Valios mjölk, den är helt laktosfri och smakar som vanlig mjölk.
Jag ger den 5 mjölkpaket av 5 möjliga och enda nackdelen är att den är lite dyrare men det är det värt.
ok, ska testa vad är det 17-18 kr för litern på valios? 7-8 kr per dag har ju inte så stor betydelse, fast då kanske man börjar hälla i sig 2-3 liter istället...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.