handdator

Visa fullständig version : Marit Björgen

Droog
2005-02-23, 14:12
Bra deff.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102851

170 i böj! *rolleyes*
http://tpn.vg.no/view.jsp?Inr=322

Bra rygg/armar/axlar

Baan
2005-02-23, 14:32
170kg i böj... hehe ..

men hård var hon

jesse
2005-02-23, 18:24
Så bara för att hon skulle vara starkare i knäböjen än vad ni e så kan de inte vara sant :)

ante
2005-02-23, 18:29
Bra deff.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102851

Hon var ju läskigt hård på bilden du länka... Kolla magen... *popcorn*

Pudzianovski
2005-02-23, 18:39
Angående hennes böj och Anja Perssons benstyrka se länk

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=20442.0

Baan
2005-02-23, 19:05
Så bara för att hon skulle vara starkare i knäböjen än vad ni e så kan de inte vara sant :)

även om hon tar 170 så är jag fortfarande lite starkare ;) så det är inte sant hehe

nä men jag tvivlar, hon är knappast styrkelyftare (eller lyfterska kanske?) och om hon tar 170 med bälte t ex så kan hon säkert knäcka det svenska rekordet med diverse hjälpmedel man får använda. Å andra sidan vet man inte riktigt vad dom menar med 170kg i knäböj, lite skillnad på riktigt djupa böj och halvreppare eller något annat där man kan köra betydlgit tyngre än annars

Allan
2005-02-23, 19:05
Jamen va bra. Tänk att jag slösat på trettio år i trista gym när det i själva verket hade räckt med att åka skidor....

Självklart inte. Jim Gyllenhammar såg hennes böjjar och de var inte ens kvartsdjupa.

allan

emmzan
2005-02-23, 19:18
Jag är impad av dom tjejer som bara lyfter av 170 från ställningen. Bara det kräver rejält med styrka i kroppen. Min rygg känner sig sammanpressad bigtime när jag lyft av 120-130 för att testa bara.

Spelar ingen roll om det är djupt eller ej. Tjej + 170kg skivstång är coolt!

jesse
2005-02-23, 19:51
Jamen va bra. Tänk att jag slösat på trettio år i trista gym när det i själva verket hade räckt med att åka skidor....

Självklart inte. Jim Gyllenhammar såg hennes böjjar och de var inte ens kvartsdjupa.

allan

:laugh: så du tror att en skidåkare i absolut världselit (alpin/längd) bara åker skidor *screwy*
du tror inte att de körs en del styrketräning under deras uppbyggnads period t ex?

angående om hon tar 170 i böjen, så tror inte jag heller att hon klarar de med ett hyffsat djup. Men jag håller med emmzan, tycker de är strongt ändå :thumbup:

Jarod
2005-02-23, 19:59
:laugh: så du tror att en skidåkare i absolut världselit (alpin/längd) bara åker skidor *screwy*
du tror inte att de körs en del styrketräning under deras uppbyggnads period t ex?

Shiiit.... Jesse dissar Allan!!
:cool:

(väntar med spänning på vad Allan ska svara... *popcorn* )

Mart|n
2005-02-23, 20:01
Allan: Banna jesse :)

Baan
2005-02-23, 20:06

angående om hon tar 170 i böjen, så tror inte jag heller att hon klarar de med ett hyffsat djup. Men jag håller med emmzan, tycker de är strongt ändå :thumbup:

och varför drar du en parallell att om man är bra på att åka skidor så är man bra på att knäböja? visst skidåkare har säkert starka benmuskler och främst uthålliga sådanna, men att dom skulle behöva vara starka på knäböj... nej, det viktiga är att skidåkningar funkar inte böjen. Böj är ju bara en övning dom kör för att få upp styrkan, det är ju inga styrkelyftare så jag förväntar mig inga fantastiska vikter av dom heller.

Allan
2005-02-23, 20:06
Jesse, visst kör de en del styrketräning. Det borde väl jag veta. Men inte på de vikterna. Aldrig. Jag hörde folk som sa att Pernilla Wiberg körde böj på 150 pannor. Inte när jag såg henne kan jag säga. Hon reppade på 90 i böjen, men det var knappt godkänt djupt. Det är starkt i varje fall. Jag har sett flera av våra friidrottsstjärnor träna styrka - och visst, de är starkare än gemene man. Men inte jämfört med folk som bara tränar styrketräning. Dessutom har de oftast sugig teknik.

Och varför skulle de vara så ohyggligt starka i benen? Extrem maxstyrka är knappast vad de strävar efter eller har nytta av, och man får inte den på köpet heller när man kör många repetitioner.

allan

Allan
2005-02-23, 20:09
Kolla gärna den här tråden. Där har ni en av orsakerna till att folk gör så fantastiska resultat på Bosön, men aldrig nån annanstans....

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37835

allan

bigtraps
2005-02-23, 20:45
Marit Björgen gör absolut inga 170 i böj
Anja kanske inte heller gör 180?
Men jag är övertygad att hon gör 150+
Har ni sett tjejen i jeans?
att det går en del skrönor om styrkan hos friidrottare är väl
också sant
Jag har själv tränat med en del av kastareliten så jag vet att
det finns en del power i en del också
Stefan Fernholm var inte så pjåkig i böj...........

Allan
2005-02-23, 20:53
haha, Stefan Fernholm var diskuskastare i världsklass, och lär väl ha gjort kring 300 i böj. Jag vet att han och Hasse Larsson (Big Hans) från STK tränade ihop under perioder. Och jag tror fortfarande inte att Anja Pärson gör 150+ i böjen. Inte om vi snackar godkänt djup - och det är det enda som gäller. Botevdjup, ni vet. Nononono-djup. Allt över det är grunda böjar och där kan hon säkert vara stark, men inte fan är hon dubbelt så stark som Wiberg (som jag alltså sett).

allan

jesse
2005-02-23, 21:09
och varför drar du en parallell att om man är bra på att åka skidor så är man bra på att knäböja? visst skidåkare har säkert starka benmuskler och främst uthålliga sådanna, men att dom skulle behöva vara starka på knäböj... nej, det viktiga är att skidåkningar funkar inte böjen. Böj är ju bara en övning dom kör för att få upp styrkan, det är ju inga styrkelyftare så jag förväntar mig inga fantastiska vikter av dom heller.

Jag har inte dragit någon paralell att man är bra på knäböj när man är en duktig skidåkare :confused:

bubbe
2005-02-23, 21:11
däremot går det bättre att åka skidor när man har starka ben. :thumbup:

jesse
2005-02-23, 21:18
Jesse, visst kör de en del styrketräning. Det borde väl jag veta. Men inte på de vikterna. Aldrig. Jag hörde folk som sa att Pernilla Wiberg körde böj på 150 pannor. Inte när jag såg henne kan jag säga. Hon reppade på 90 i böjen, men det var knappt godkänt djupt. Det är starkt i varje fall. Jag har sett flera av våra friidrottsstjärnor träna styrka - och visst, de är starkare än gemene man. Men inte jämfört med folk som bara tränar styrketräning. Dessutom har de oftast sugig teknik.

Och varför skulle de vara så ohyggligt starka i benen? Extrem maxstyrka är knappast vad de strävar efter eller har nytta av, och man får inte den på köpet heller när man kör många repetitioner.

allan

Du har säkerligen mycket bättre koll än vad jag har på vad vissa elitidrottare lyfter för vikter.
Jag förstår också att du inte tror att dom bara ägnar sin träning åt just skidåkning. Men som du skrev det där inlägget kunde jag inte hålla mig från att kommentera :devil:

Jag har förövrigt ingen aning om vad Björgen tar i knäböj med godkänt djup, utgick bara ifrån att om hon själv skriver att hon tar 170, så bör hon i alla fall göra en knäböj med en antydan till böjda ben ( minst 10 grader :D ) med 170 kg övre axlarna...

Baan
2005-02-23, 21:27
Du har säkerligen mycket bättre koll än vad jag har på vad vissa elitidrottare lyfter för vikter.
Jag förstår också att du inte tror att dom bara ägnar sin träning åt just skidåkning. Men som du skrev det där inlägget kunde jag inte hålla mig från att kommentera :devil:

Jag har förövrigt ingen aning om vad Björgen tar i knäböj med godkänt djup, utgick bara ifrån att om hon själv skriver att hon tar 170, så bör hon i alla fall göra en knäböj med en antydan till böjda ben ( minst 10 grader :D ) med 170 kg övre axlarna...

självklart, folk överdriver aldrig sina prestationer.

jesse
2005-02-23, 21:38
självklart, folk överdriver aldrig sina prestationer.

Jovisst gör folk de. Men min uppfattning är att de är mycket vanligare att en styrketränande tonåring sitter och vill vara lite tuff på ett träningsforum. Än att en vuxen människa som dessotum verkar (va folk runt omkring henne säger) vara väldigt ödmjuk gör de. De e väl också ganska stor risk att hon blir avslöjad om hon skulle hitta på massa vikter som hon egentligen inte klara av. Hon tränar väl knappast ensam? Sen är de ju en annan sak om hon har dålig koll på hur en riktig knäböj ska se ut.
Men de e hon nog inte ensam om, de finns nog ett antal här inne på kollo som inte skulle få sina knäböjar godkända, om man säger så :D

Baan
2005-02-23, 21:44
Jovisst gör folk de. Men min uppfattning är att de är mycket vanligare att en styrketränande tonåring sitter och vill vara lite tuff på ett träningsforum. Än att en vuxen människa som dessotum verkar (va folk runt omkring henne säger) vara väldigt ödmjuk gör de. De e väl också ganska stor risk att hon blir avslöjad om hon skulle hitta på massa vikter som hon egentligen inte klara av. Hon tränar väl knappast ensam? Sen är de ju en annan sak om hon har dålig koll på hur en riktig knäböj ska se ut.
Men de e hon nog inte ensam om, de finns nog ett antal här inne på kollo som inte skulle få sina knäböjar godkända, om man säger så :D

jo men vaddå, det här är ett träningsforum så om vi snackar vad folk tar i böj så får vi ändå ha ganska klart för oss vad det handlar om för utförande, kör hon kvartsböj på 170 är dte knappast frågan om några riktiga böj där, med tanke på hur mycket man kan lassa på och gå ner 5 cm med är det inte särskilt intressanta siffror, förutom att det klart är imonerande för en tjej att ens ha en sån vikt på ryggen det säger jag inte mot.

Sen ser jag knappast i henns omgivning komma och säga, du ljuger du tar inte alls 170, varför skulle någon göra det? Det är ganska kännt att idrottsmän gillar att överdriva våra prestationer, som du säger, folk gör du på forum varför skule idrottsmän vara bättre :) å ja alla idrottsmän är ödmjuka officiellt

jesse
2005-02-23, 21:57
jo men vaddå, det här är ett träningsforum så om vi snackar vad folk tar i böj så får vi ändå ha ganska klart för oss vad det handlar om för utförande, kör hon kvartsböj på 170 är dte knappast frågan om några riktiga böj där, med tanke på hur mycket man kan lassa på och gå ner 5 cm med är det inte särskilt intressanta siffror, förutom att det klart är imonerande för en tjej att ens ha en sån vikt på ryggen det säger jag inte mot.

Sen ser jag knappast i henns omgivning komma och säga, du ljuger du tar inte alls 170, varför skulle någon göra det? Det är ganska kännt att idrottsmän gillar att överdriva våra prestationer, som du säger, folk gör du på forum varför skule idrottsmän vara bättre :) å ja alla idrottsmän är ödmjuka officiellt

skillnaden är kankske att att är man en elitidrottare och van vid att ha bäst resultat utan att överdriva så behöver man väl knappast ljuga? Nu är de ju inte skidåkningen vi pratar om men jag har en känsla av att de hänger med i annat också. Hon är redan bäst i världen på en sak och har kanske då inte samma behov av att hävda sig som vissa andra :cool: Jag har inte sagt att hon inte överdriver, men JAG väljer att TRO att hon inte gör de medvetet i alla fall.

När du säger idrottsman menar du en elitidrottare eller alla som överhuvudtaget tränar någon idrott?

Nä men om du inte säger emot de så är de väl inte så mycket att diskutera, jag har väl inte hävdat att hon verkligen tar 170 i böj? När jag svarade emot Allans inlägg syftade jag på att om en skidåkare tar en viss vikt i knäböj oavsett hur mycket, så beror de knappast på skidåkningen utan på den styrketräning som även de kör.

Edit:Jag hoppas att du fattade ironin i mitt allra första inlägg i tråden ;)

Kebab-Arne
2005-02-23, 22:14
Nu skiter vi i om hon böjer 170 eller inte.

Dessa skidåkare är extremt vältränade, ligger mer eller mindre alltid på gränsen till överträningen. De tränar väldigt mycket mer än vi gör. De ligger på en helt annan nivå än vad vi gör. Vilket folk verkar glömma bort.

Karl_alfred
2005-02-23, 22:19
Är det en kille eller tjej?

Baan
2005-02-23, 22:22
skillnaden är kankske att att är man en elitidrottare och van vid att ha bäst resultat utan att överdriva så behöver man väl knappast ljuga? Nu är de ju inte skidåkningen vi pratar om men jag har en känsla av att de hänger med i annat också. Hon är redan bäst i världen på en sak och har kanske då inte samma behov av att hävda sig som vissa andra :cool: Jag har inte sagt att hon inte överdriver, men JAG väljer att TRO att hon inte gör de medvetet i alla fall.

När du säger idrottsman menar du en elitidrottare eller alla som överhuvudtaget tränar någon idrott?

Nä men om du inte säger emot de så är de väl inte så mycket att diskutera, jag har väl inte hävdat att hon verkligen tar 170 i böj? När jag svarade emot Allans inlägg syftade jag på att om en skidåkare tar en viss vikt i knäböj oavsett hur mycket, så beror de knappast på skidåkningen utan på den styrketräning som även de kör.

Edit:Jag hoppas att du fattade ironin i mitt allra första inlägg i tråden ;)

angående första grejenr tror jag inte bara för man vinner och ligger på topp att man inte gillar att hävda sig, tvärtom man gillar nog vinna mer än medelsvensson. Anser heller inte att någon som hela livet vart tävlignsinriktad skulle vara ödmjuk för det. Att det är rätt att inför press osv vara ödjuk är ju mer än samhällsfråga :D

Jag menade elitidrottare förresten...

jesse
2005-02-23, 22:40
angående första grejenr tror jag inte bara för man vinner och ligger på topp att man inte gillar att hävda sig, tvärtom man gillar nog vinna mer än medelsvensson. Anser heller inte att någon som hela livet vart tävlignsinriktad skulle vara ödmjuk för det. Att det är rätt att inför press osv vara ödjuk är ju mer än samhällsfråga :D

Jag menade elitidrottare förresten...

Missförstår du mig medvetet :confused: Att världens bästa idrottare, i vilken gren de än må vara, är extrema tävlingsmänniskor, är fakta. Utan viljan att vinna kommer du inte till toppen, ganska självklart.
De jag sa va att hon kanske inte hade behovet att hävda sig i just knäböj. Jag tror inte hennes målsättning är att bli bäst på allt, hennes fokus ligger nog troligen på skidåkning, andra saker bör sådeles ha sekundär betydelse.

Men jag tror inte vi kommer någonstans genom att spekulera hit o dit, ingen av oss kan bevisa något ändå.

Jag tror att hon inte medvetet överdriver och du tror att hon gör de. Vi har uppenbarligen olika åsikter så då låter vi de vara så tycker jag. Nu ska ja ta o käka lite gröt och ta en prottedrink :eating:

Myten
2005-02-23, 23:19
haha, Stefan Fernholm var diskuskastare i världsklass, och lär väl ha gjort kring 300 i böj. Jag vet att han och Hasse Larsson (Big Hans) från STK tränade ihop under perioder. Och jag tror fortfarande inte att Anja Pärson gör 150+ i böjen. Inte om vi snackar godkänt djup - och det är det enda som gäller. Botevdjup, ni vet. Nononono-djup. Allt över det är grunda böjar och där kan hon säkert vara stark, men inte fan är hon dubbelt så stark som Wiberg (som jag alltså sett).

allan

Lite off, men Stefan lämnade oss alldeles för tidigt!

O.W.
2005-02-23, 23:31
Jag är impad av dom tjejer som bara lyfter av 170 från ställningen. Bara det kräver rejält med styrka i kroppen. Min rygg känner sig sammanpressad bigtime när jag lyft av 120-130 för att testa bara.

Spelar ingen roll om det är djupt eller ej. Tjej + 170kg skivstång är coolt!

Visst är det bra att kunna lyfta av 170 kg det kräver sin träning och stabilitet i kroppen. Men mycket med det här att kunna lyfta av vikter sitter i huvudet. Ibland kan 170 kg kännas tungt för mig men en annan dag så går 350 kg lätt att gå ut med. Inför tävling brukar jag öva på att gå ut med vikter över vad jag böjer bara för att vänja kropp och knopp. Så jag tror nog du skulle kunna gå ut med 170 kg relativt snabbt om du började med att göra en utgång varje böj pass och höjer vikten varje vecka.

Björgens böj på 170 kan jag bara tro är någon kvartsvariant, de har inte samma definition på knäböj som de flesta av oss här. Skidåkarna har anpassat det efter deras förhållanden och när de åker så böjer de inte knäna mycket därför behövs inte kraften som man måste ha i en djup knäböj.

Angående Anja har jag bara hört vad en sjukgymnast som har/är inblandad i utföråkarnas träning. Han ville inte säga vad hon körde på för vikter men vad som kom fram var att de inte körde full djup utan vad jag förstod var det ungefär halvböjar. Han förespråkade inte fulldjup för att skaderisken ökade då. Iaf kan man ju tänka på den position utförsåkarna har så är det som lägst i halvböjposition förutom att överkroppen är mycket mer framåtlutad. Så då blir det som viktigast att träna i det läget och deras definition av knäböj blir annorlunda än våran. Dock så tycker jag att inslag av djupa böjar borde vara bra också för att få styrka i hela rörelsebanan, tänk bara på vad som händer när de slår igenom i ett hopp. Det är dock mycket möjligt att de kör fulldjupa också jag vet inte. Gunnis på forumet borde vara mest insatt i saken.

Baan
2005-02-23, 23:51
Missförstår du mig medvetet :confused: Att världens bästa idrottare, i vilken gren de än må vara, är extrema tävlingsmänniskor, är fakta. Utan viljan att vinna kommer du inte till toppen, ganska självklart.
De jag sa va att hon kanske inte hade behovet att hävda sig i just knäböj. Jag tror inte hennes målsättning är att bli bäst på allt, hennes fokus ligger nog troligen på skidåkning, andra saker bör sådeles ha sekundär betydelse.

Men jag tror inte vi kommer någonstans genom att spekulera hit o dit, ingen av oss kan bevisa något ändå.

Jag tror att hon inte medvetet överdriver och du tror att hon gör de. Vi har uppenbarligen olika åsikter så då låter vi de vara så tycker jag. Nu ska ja ta o käka lite gröt och ta en prottedrink :eating:

nej det gör jag inte, men det jag försöker få fram är att är man tävlingsinriktad så vem säger att man "nöjer" sig med en grej, och skiter i allt annat? Det jag helt enkelt menar är elitidrottate, som vi vanliga dödliga, gillar nog att skryta med sina prestationer och så vidare. Tror inte någons ego egentligen någonsin får nog, sen kan det ju vara fler faktorer inblandade, hru man är som människa och så vidare. Sen tror jag att faktiskt finns folk åp elitnivå som ljuger som sina prestationer, här snackas det ofta om byggare förvisso men det är nog inte bara byggare som gillar tänja på sanningen, i det här fallet kan man ju bara spekulera så som du säger går det väl inte komma fram till något egentligen. Själv tyckte jag vikterna var lite... svåra svälja med tanke på att hon skulle kunna slå några svenska rekord med lite utrustning och så om hon nu tar 170. I och för sig verkar alla ha konstanterat att detta handlar om kvartsböj så inte så mycket tjöta om det heller

men jaja vi får väl komma överens om att inte vara överens .. :booty:

Lyset
2005-02-24, 00:46
Inte en chans att hon tar 170 med godkänt djup. När det kommer fram till synes orimliga uppgifter om vad en del elitidrottare presterar fysiskt så är de ofta just det. Orimliga alltså. Till exempel var det i mitten på nittiotalet snack om att Erik Hajas (då vänsterkant i handbollslandslaget) gjorde en bit under 11 sekunder på hundra meter. Det gjorde han naturligtvis inte.

jesse
2005-02-24, 01:00
Inte en chans att hon tar 170 med godkänt djup. När det kommer fram till synes orimliga uppgifter om vad en del elitidrottare presterar fysiskt så är de ofta just det. Orimliga alltså. Till exempel var det i mitten på nittiotalet snack om att Erik Hajas (då vänsterkant i handbollslandslaget) gjorde en bit under 11 sekunder på hundra meter. Det gjorde han naturligtvis inte.

Va de något som de ryktades om, eller något han själv skriftligt hade svarat på. De e ju en viss skillnad :cool:
De går ju alltid en massa rykten om kända människor som vi vet, t ex Brad Pitt :D , men de e ju oftast inte personerna i fråga som startat ryktena.
Men som eftersom de nu sannolikt inte rör sig om godkänt djup efter vad som har kommit fram i tråden, så behöver vi ju inte ens diskutera om hon tar de med godkänt djup. Den eventuella? vikten hon säger sig ta är ju alltså med en något kvartliknande rörelselängd. :cheers:

Lyset
2005-02-24, 02:03
Va de något som de ryktades om, eller något han själv skriftligt hade svarat på. De e ju en viss skillnad

Helt sant. Det var såvitt jag vet bara ett rykte (dock med ganska stor spridning), så ingen skuld skall falla på Erik. Tog upp det bara som godtyckligt exempel.

Krokodil
2005-02-24, 09:16
haha, Stefan Fernholm var diskuskastare i världsklass, och lär väl ha gjort kring 300 i böj. Jag vet att han och Hasse Larsson (Big Hans) från STK tränade ihop under perioder.
allan

Jag gjorde lite tester i samband med ett lyftarläger på Bosön för många herrans år sen, bla skulle vi köra jämfota upphopp med måttband fäst i ett bälte. Vi hoppade så vi blev blåa i ansiktet och trodde vi var världsbäst tills Stefan Fernholm släntrade förbi med en kula! under armen och provade våran manick.. jag kommer inte ihåg exakta siffror men han slog oss rejält, och jag tror inte ens att han tog i. :em:

-AG-
2005-02-24, 09:53
Jag har sett flera monsterstarka skidåkare (utförsåkning). Har två en kompisar som gjorde 200kg resp 205kg "ass-to-th-grass" när de vägde kring 76-78kg och åkte slalom. Senare har bägge fortsatt lite med styrketräning och tränat med mig i Umeå och en av dem i Öjebyn. Han har (vid kroppsvikt av 95kg) bla gjort 240 i en djup böj (lätt dessutom... fanns iaf en tia till). Och en fyra på 270 i mark relativt lätt. Då har han dock tränat en del styrketräning i sina dar. Men enligt honom själv ökade han i princip lika mycket i benstyrka av slalomåkningen. Men han är ett explosivitets/styrkefenomen... gjorde även 330cm i jämfota längd.

En annan som är grymt stark är Lars Leven (åker skiercross numer). Han var tydligen med på en serietävling i styrkelyft för några år sen och gjorde 235 i böj med shorts och t-shirt. Han vägde nånstans mellan 82 och 90 tror jag.

Man har undersökt muskelfibersammansättningen hos olika idrottare och funnit att utförsåkare har mest explosiva fibrer (kan tyvärr inte referera till nån artikel, är bara vad jag har hört). Man tror att det beror på stötbelastningen de får i sin åkning (i samband med stora krafter). För att bli explosiv ska musklerna utsättas för korta och starka nervimpulser, som fås tex vid hoppträning (helst nedhopp-upphopp från hög höjd för att öka belastningen) eller vibrationsbelastning med vikt på axlarna. Dvs mycket belastning för att få hög signal och korta impulser för att stimulera typ-2b fibrer. Kolla in slowmotionbilderna av ett storslalomåk så förstår ni vad jag menar. De sitter dessutom väldigt djupt i svängarna och med knäna långt fram och rak rygg och tar mesta belastningen med benen. Fördelen med utförsåkning/vibrationer är antalet impulser jämfört med att träna nedhopp-upphopp.

Dock finns det flera slalomåkare som inte har nån fantastisk benstyrka, men i överlag är de relativt benstarka.

bigtraps
2005-02-24, 13:52
Fernholm har också gjort grymma tider på riktigt kort sprint.
marknadsfördes som "worlds fastest heavy man" av
företaget Bigger faster stronger
Gjorde även runt 3.5 meter i stående längd.
Enligt en vän till mej som åkt utförsåkning på elitnivå
så ska den fd skidåkaren johan Wallner vara skaplig i böj

kruger
2005-02-25, 00:44
Var och tränade på toppidrottscentret utanför Oslo i sommras och såg faktiskt Björgen köra böj, det var halva böjar till bänk och då körde hon på 140kg, 5reps tror jag att det var.

Action
2010-03-10, 23:50
Marit Björgen tog ju mest medaljer av alla här i OS. Ser just nu på Skavlan där hon medverkar.

Riktigt imponerande muskelmassa på en konditionsidrottare, vem sa att uthållighet behöver vara katabolt. :-)

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/47/477/477125/bjorgenX858_1158631078_1158631092.jpg

burre
2010-03-11, 01:16
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1882920!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Jag skulle lätt byta fysik..

bigtraps
2010-03-11, 07:05
Hon ska visst vara den kvinnliga åkare som tränar mest.

Prisman
2010-03-11, 07:59
Jag skulle lätt byta fysik..

Me to!

z_bumbi
2010-03-11, 08:28
vem sa att uthållighet behöver vara katabolt. :-)

Alla som ordinerar uthållighetsidrottare att träna styrketräning för att få lite muskler.

Motorbreath
2010-03-11, 09:19
Hon ska visst vara den kvinnliga åkare som tränar mest.

Iofs säger alla tränare i dessa sammanhang att just deras åkare tränar mest. Imponerande fysik hursomhelst.

schmecker
2010-03-11, 09:24
marit björgen lyfter tunga saker:

http://www.youtube.com/watch?v=LT-poqTRJ4I

inZane
2010-03-11, 09:51
någon som såg Skavlan i fredags?
Björgen ligger inne med en helvetes fysik oavsett 170kg böj eller ej:
http://svtplay.se/t/102974/skavlan

creperiet
2010-03-11, 10:04
Roligt att längdskidåkningen är måna om att ta vara på styrketräningens positiva effekter.

Leif berättar att sommarmånaderna har delats upp i olika perioder. Den första består av lätt träning för att bygga upp grundstyrka, rörlighet och stabilitet. Därefter har de gått vidare in i 6-8 veckor med maximal styrketräning med tunga vikter och riktig hårdkörning.
Till sist går man in i en period som fokuserar på att träna elastisk och explosiv styrka, den typ av beslastning som är viktig i längdspåren.

http://www.sok.se/nyheter/nyheter/nyheter2009/saforberedersiglangdlandslagetforos.5.172118981241 b00ce4b8000376.html

Dock har en norsk studie visat på att grennära max styrketräning för överkroppen inte ökade kroppsvikten något.43 Denna studie omfattade 9 veckors träning i en specialbyggd maskin där stakrörelsen tränades med vikter. Man såg att stakekonomi förbättrades signifikant. Man kan tolka det som att den relativa arbetsbelastningen minskade. Det är något man stävar efter i längdåkning med tävlings tider upp emot 2 timmar.

Jan Hoff, Jan Helgerud, och Ulrik Wislöff, “Maximal strength training improves work economy in trained female cross country skiers” i Medicine & science in sports and exercise, 31 (1999: 6).

gih.diva-portal.org/smash/get/diva2:601/FULLTEXT01

bigtraps
2010-03-11, 11:47
marit björgen lyfter tunga saker:

http://www.youtube.com/watch?v=LT-poqTRJ4I

Skaplig dubbel biceps för en konditionsidrottare. Hon har tydligen dragit ner på träningsmängden nu efter fiaskot förra OS

Herr Oberst
2010-03-11, 12:38
3 guld, 1 silver och 1 brons innebar att hon var den atlet som drog hem flest medaljer under hela förra OS. Räknas kanske inte helt som ett fiasko. Tycker faktiskt det är rätt godkänt.

Däremot fick hon bara ett silver under förrförra OS i Turin 2006 vilket kanske var lite i underkant med tanke på förväntningarna.

bigtraps
2010-03-11, 15:04
3 guld, 1 silver och 1 brons innebar att hon var den atlet som drog hem flest medaljer under hela förra OS. Räknas kanske inte helt som ett fiasko. Tycker faktiskt det är rätt godkänt.

Däremot fick hon bara ett silver under förrförra OS i Turin 2006 vilket kanske var lite i underkant med tanke på förväntningarna.

Det var OS i Turin jag menade så klart. Säsongen innan så krossade hon allt men gick senare in i väggen pga överträning

jahaa
2010-03-11, 15:47
Det var OS i Turin jag menade så klart. Säsongen innan så krossade hon allt men gick senare in i väggen pga överträning

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6665316.ab

Eller så blev hon bättre denna säsong för hon börja med ny medicin.

Herr Oberst
2010-03-11, 17:30
Såklart det underlättar för henne.
Testa själv att åka 3 mil på skidor och enbart andas genom ett sugrör