Visa fullständig version : En fråga om ris . . .
Har alltid trott att ris är bra tillbehör till maten men det är ju omkring 80gram kolhydrater per 100gram...snabba vad jag förstått.Har kollat in olika typer som basmati och parboiled men det verkar vara samma näringsvärden.Isåfall är det ju endast lämpligt direkt efter träning eller?
Är man "doomed" till ett liv av kall potatis eller vad ska man äta till sin kycklig eller torsk??
M.V.H. Bronze
King Grub
2005-02-22, 20:57
Ris har väldigt varierande GI beroende på sort, men just jasminris räknas till de högglykemiska, och klibbiga rissorter ligger allra högst. Ris rent allmänt räknas till kolhydratbaserade livsmedel med medelhögt till högt GI.
Du kan inte på något sätt se om det är snabba kolhydrater det handlar om genom att titta på näringsvärde eller mängd kolhydrat per 100 gram vara.
GI-tabellerna för ris är inte heller alltför pålitliga, utan ett ris med hög amyloshalt ger mycket lägre blodsockersvar än ett med låg, även om båda är parboiled, en förkokningsprocess som i vissa fall innebär lägre GI. Parboiled är ingen som helst garanti för lågt GI. Att just den studien som t ex Pauluns tabeller baseras på råkade använda ett ris med hög amyloshalt betyder inte att parboiledpaketet på butikshyllan också har det.
"These results indicate that many varieties of rice, whether white, brown, or parboiled, should be classified as high GI foods. Only high-amylose varieties are potentially useful in low-GI diets."
Am J Clin Nutr. 1992 Dec;56(6):1034-6. Rice: a high or low glycemic index food?
Fullkornsris/råris är bästa valet. Du kan inte gå efter parboiled eller långkorningt och sikta på ett visst GI med dessa faktorer som underlag; som exempel kan tas att Uncle Bens långkornigt parboiled har ett genomsnittligt GI på 105.
Ref: Jenkins DJA, Wolever TMS, Taylor RH, et al. Glycemic index of foods: a physiological basis for carbohydrate exchange. Am J Clin Nutr 1981; 34: 362-6.
Råris och fullkornsris är näringsrikt och nyttigt oavsett GI. Vitt ris är det inte.
Är man "doomed" till ett liv av kall potatis eller vad ska man äta till sin kycklig eller torsk??
Det är absolut inte min mening att hacka på trådskaparen speciellt, men jag undrar om det inte snart är dags att ge Fredrik Paulún alias "Mr GI Sweden" denna (http://www.physto.se/~vetfolk/arkiv/forvillare2004eng.html) tjusiga utmärkelse ...
Niclaaas
2005-02-22, 22:33
Det är absolut inte min mening att hacka på trådskaparen speciellt, men jag undrar om det inte snart är dags att ge Fredrik Paulún alias "Mr GI Sweden" denna (http://www.physto.se/~vetfolk/arkiv/forvillare2004eng.html) tjusiga utmärkelse ...
håller med. det har t.o.m. gått över från att vara GI-hysteri till någon slags allmän kolhydratshysteri. inte ens på kolozzeum är man besparad.
som tolkia sa är det här inte riktat enbart till trådskaparen utan mer allmän reflektion
oh, så nu är kanske inte freebaco råris så perfekt längre? iaf inte vad gäller parboiledsäkerligenlåggi.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.