handdator

Visa fullständig version : Hur vet man?

Hoffa
2005-02-21, 13:11
Var nere på gymmet i morse och körde ett pass och pratade med en kille i omklädningsrummet som jag brukar träffa där ibland. Han hade deffat ned sig efter en lång uppbyggningsperiod. Jag hade sett honom innan han var på den BF% som han har nu och då tyckte jag han hade mer muskler, men han sade att han inte hade förlorat speciellt mycket muskler under deffen även fast han låg lite högre än -500 kcal/dag, inte så mycket så det syns sade han. Han sa att han hade sänkt lite av vikterna på vissa övningarna.

Hursomhelst, när jag deffa så tyckte jag att jag inte förlorade speciellt mycket muskler, men jag kanske gjorde det, inte så det syns iallafall.

Frågan jag vill ställa inför kommande deffperioder är om man kan vara säker på att man inte förlorar speciellt mycket muskelmassa så länge man kan göra lika många reps/set/samma vikt under sina träningspass som innan deffen? Är det en säker indikator på att man inte tappar muskelmassa?

Musklerna ser ju lite mindre ut i spegeln eftersom man inte har samma tryck i dom eftersom kolhydraterna är lägre och kroppen inte lagrar in lika mycket i dom.

King Grub
2005-02-21, 13:19
Förlorar du speciellt mycket muskelmassa överhuvudtaget gör du något rejält fel. Det skall helt enkelt inte behöva inträffa om du har koll på kosten och tränar styrketräning.

Nervsystemet är alltför inblandat i styrkenivån för att jag skulle förlita mig till 100% på bibehållen styrka för att kunna utesluta muskelproteinkatabolism helt bara med det som grund.

Hoffa
2005-02-21, 22:14
1.
Vilket är det bästa sättet att veta att man inte förlorar någon ansenlig muskelmassa?

Det är svårt att döma av i spegeln eftersom musklerna har mindre glykogen inlagrat eftersom man ligger lägre på kolhydraterna. Men det enklaste är nog att sköta allt som sagt och lita på att det funkar.

2.
En till fråga, en fundering som kom upp bara, om en person deffar och gör allt som denne ska, men tränar bara vissa muskelgrupper, säg biceps,triceps,mage,axlar men inte ben,rygg,bröst osv.

Muskelförlusten kommer då att vara väldigt liten hos dom muskelgrupper som tränas, men dom som inte tränas, kommer dom att brytas ned så mycket så att fettförbränningen till och med blir sämre för att kroppen hellre tar av den muskelmassa som inte belastas av styrketräning?

King Grub
2005-02-22, 06:33
1. Fettmätning.

2. Kör man inte stora muskelgrupper som ben och rygg blir nog både fettförbränning och muskelbevarande svårare att optimera, över hela kroppen. Man skall inte förakta t ex tung bentränings effekt på resten av kroppens muskulatur vad gäller proteinsyntes och hormonutsöndring.

Hoffa
2005-02-22, 19:43
Mmha, så sant.

Finns det en tydlig relation mellan hur hårt man tränar en muskel och hur mycket
positiv hormonutsöndring det ger? Alltså att, desto längre man kör ett styrketränings pass och desto tyngre belastning man har desto mer utsöndring av positiva hormoner och stimulans av proteinsyntes?

Eller finns det en gräns där hormonutsöndringen når sitt max och det inte är någon idé att fortsätta ur den synpunkten?

Alltså kanske det kan vara bättre att köra 3 helkropps pass istället för splitta upp kroppen på 5-6 dagar om inte hormonutsöndringen är större för att man kör hårdare med musklerna?

Ur ett fettförbrännings/muskelbevarande perspektiv, inte muskelbyggande, dock är skillnaden liten.