handdator

Visa fullständig version : Moral

StefanH
2005-02-20, 16:08
Pga av ett par andra trådar så vill jag starta en ny tråd som handlar om moral på detta forum, eller snarare eran egen moral i olika frågor!
Förstår inte varför alla ska ha en sådan moral så fort det handlar om att ta sterioider?? Fuskare och lagbrytare är vi allihopa mer eller mindre, bara på olika nivåer! Många här inne tar prepp som är olagliga och väldigt många fler tar substanser som är på gränsen eller lagligt i usa men inte här. Om nu kreatin skulle bli dopingklassat så betyder det att ni har dopat er allihopa, eller inte, bara för att det är lagligt nu? När jag tog min första kur var det varken olagligt att inneha eller att andvända, bara att sälja det! Då detta hände innan många av er här inne ens var födda och att det ej var olagligt, så är väl jag ändå stämplad som en fuskare för resten av livet? Det finns så många saker som är så mycket värre att göra än att ta en kur ibland! Jag har i min ungdom kört rattfull så många gånger att jag inte ens kommer ihåg. Jag har suttit häktad 2 gånger misstänkt för våldtäkt(oskyldig naturligtvis ;) ) Jag är dömd för misshandel, åkt fast för forkörning ett antal gånger! Alla har vi olika gränser för vad moral egentligen är. Vem av er här inne har inte laddat ner musik,film från nätet? Köpt sprit eller cigg som är insmugglat? Provat knark eller effe? Jag har provat alla droger som finns bara för att testa, betyder det att jag är en knarkare, fast det hände för 15 år sen? Vem av er skulle tacka nej till ett svartjobb om du behöver stålarna, eller fuska lite i deklarationen för att tjäna en hacka? Eller är det mindre olagligt att lura staten än att lura sig själv? Vem fan har inte snott ur morsans plånbok, eller snattat i en butik? Så fort det snackas doping så ska den ena vara renare än den andra! Att det sen kan vara helt förkastligt att dopa sig och totalt livsfarligt är en helt annan sak. Själv blir jag bara förbannad om jag hör eller ser en 17 åring som dopar sig, bara för att ta en genväg! Det jag vill ha sagt är att, är doping det ultimata brottet, det värsta, det lägsta som en människa kan göra? Så frågan här är, vad är moral för alla här????? OBS!!! DETTA ÄR INGET INLÄGG FÖR ATT FÖRSVARA DOM SOM DOPAR SIG utan var och en får stå för sina egna handlingar i livet, så är det.

Stefan

Zakath
2005-02-20, 16:19
Bra att du står för vad du gjort :thumbup:

Men det är helt enkelt så att om man tävlar så är doping "fusk". Tävlar man inte är det fortfarande olagligt...

Yankeee
2005-02-20, 16:21
Folk får gärna dopa sig för mig.
1. Så länge jag slipper betala för deras "bieffekter"
2. Så länge de ger fan i att tävla. Iom att jag är en extrem tävlingsmänniska, så hatar jag självklart att förlora, särskilt mot folk som fuskar. Nu tävlar jag visserligen inte, men det är principen.

Du bör ta bort ;) efter "oskyldig naturligtvis", det kan tolkas fel, om du nu skämtar förstås.

StefanH
2005-02-20, 16:34
Bra att du står för vad du gjort :thumbup:

Men det är helt enkelt så att om man tävlar så är doping "fusk". Tävlar man inte är det fortfarande olagligt...

Självklart är det fusk om man dopar sig och tävlar. Jag menar "husbehovsfusket" som vi använder i vardagen! Finns ju många saker som är olagliga fast vi gör det ändå! Jag var olaglig senast i morse då jag körde för fort pga att jag var sen till jobbet. Vem bryter inte dagligen mot någon lag?

StefanH
2005-02-20, 16:40
Folk får gärna dopa sig för mig.
1. Så länge jag slipper betala för deras "bieffekter"
2. Så länge de ger fan i att tävla. Iom att jag är en extrem tävlingsmänniska, så hatar jag självklart att förlora, särskilt mot folk som fuskar. Nu tävlar jag visserligen inte, men det är principen.

Du bör ta bort ;) efter "oskyldig naturligtvis", det kan tolkas fel, om du nu skämtar förstås.
Du får betala för folks bieffekter dagligen via skattesedeln iaf. Det är lagligt att röka, du får betala när dom får lungcancer. Rattfyllot kör på en person som blir invalid = du får betala.
Många som tävlar fuskar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Så länge det finns pengar med i bilden så kommer det att finnas fuskare!

Yankeee
2005-02-20, 16:45
Du får betala för folks bieffekter dagligen via skattesedeln iaf. Det är lagligt att röka, du får betala när dom får lungcancer. Rattfyllot kör på en person som blir invalid = du får betala.
Många som tävlar fuskar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Så länge det finns pengar med i bilden så kommer det att finnas fuskare!

Jaha? Jag vill inte betala för dem heller. Men en diskution om vården kan vi ta i en annan tråd.

Samma sak där, jaha? Bara för att folk alltid har gjort det och alltid kommer att göra det betyder inte att det är ok. Folk har alltid begått brott och kommer alltid att göra det, lika bra vi lägger ner polisen.

Allan
2005-02-20, 16:47
Men ditt val att dopa dig innebär ju att du också tvingar någon annan att dopa sig, för att kunna vinna. Om du struntade i det - skulle den andre inte behöva överväga det. Det är ju där fusket ligger. Min erfarenhet är dessutom att har man börjat fuska kommer man alltid att leta genvägar.
Skulle t ex en viss typ av AAS bli legalt - så kan ni ge er fan på att de som idag fuskar, genast skulle fortsätta leta efter nya preparat för att inte tappa sitt försprång.

allan

Tricklev
2005-02-20, 16:53
Jag har i min ungdom kört rattfull så många gånger att jag inte ens kommer ihåg

Just denna punkten är oförsvarlig *screwy* *grr27*

StefanH
2005-02-20, 16:56
Men ditt val att dopa dig innebär ju att du också tvingar någon annan att dopa sig, för att kunna vinna. Om du struntade i det - skulle den andre inte behöva överväga det. Det är ju där fusket ligger. Min erfarenhet är dessutom att har man börjat fuska kommer man alltid att leta genvägar.
Skulle t ex en viss typ av AAS bli legalt - så kan ni ge er fan på att de som idag fuskar, genast skulle fortsätta leta efter nya preparat för att inte tappa sitt försprång.

allan

Finns ett dilemma där oxå. Man vet aldrig vem som fuskar, därför gör man det i förebyggande syfte bara för att dom andra kanske gör det! Det blir som det berömda ekorrehjulet. Finns det någon moral då det gäller pengar eller att vinna en tävling? Då menar jag inte bara byggning utan alla sporter. Den som vill vinna till varje pris kommer alltid att leta genvägar.
Sen forskas det om nya prepp som gör att man kan ligga steget före dopingpolisen hela tiden! Så länge det finns ett behov kommer det att finnas en marknad för dylika saker.

StefanH
2005-02-20, 17:02
Jaha? Jag vill inte betala för dem heller. Men en diskution om vården kan vi ta i en annan tråd.

Samma sak där, jaha? Bara för att folk alltid har gjort det och alltid kommer att göra det betyder inte att det är ok. Folk har alltid begått brott och kommer alltid att göra det, lika bra vi lägger ner polisen.

Jag har inte sagt att det är ok att begå brott, jag bara konstaterar att det görs, och kommer alltid att göras. Utan polisen så skulle även ett land som sverige där vi håller moralens fana högt att snabbt falla in i anarki. Jag diskuterar verkligheten av idag, inte den verkligghet som du vill ha!

StefanH
2005-02-20, 17:04
Just denna punkten är oförsvarlig *screwy* *grr27*

Självklart! Men det tänkte man inte på då, i unga år då man var full och tuff. Man kan idag bara tacka gud att man inte skadade nån! Som tur är så blir man äldre och visare.

Wain
2005-02-20, 17:21
Jag har i min ungdom kört rattfull så många gånger att jag inte ens kommer ihåg. Jag har suttit häktad 2 gånger misstänkt för våldtäkt(oskyldig naturligtvis ;) ) Jag är dömd för misshandel, åkt fast för forkörning ett antal gånger! Vem av er här inne har inte laddat ner musik,film från nätet? Köpt sprit eller cigg som är insmugglat? Jag har provat alla droger som finns bara för att testa Vem av er skulle tacka nej till ett svartjobb om du behöver stålarna, eller fuska lite i deklarationen för att tjäna en hacka? Vem fan har inte snott ur morsans plånbok, eller snattat i en butik?

WTF!?! *screwy*

JAM
2005-02-20, 17:52
Jag har i min ungdom kört rattfullInte jag.Jag har suttit häktad 2 gångerInte jag.Jag är dömd för misshandelInte jag.åkt fast för forkörningInte jag.Köpt sprit eller cigg som är insmugglat?Inte jag.Provat knark eller effe?Inte jag.Jag har provat alla drogerInte jag.Vem fan har inte snott ur morsans plånbokInte jag. Fan vad lågt!snattat i en butik?Inte jag.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Du vill inte försvara de som dopar sig, men säga att alla får stå för sina egna handlingar? Jaha?

palme
2005-02-20, 17:54
To each his own, som man säger.

dantheman
2005-02-20, 18:03
Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag. Fan vad lågt!Inte jag.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Du vill inte försvara de som dopar sig, men säga att alla får stå för sina egna handlingar? Jaha?

Jag håller med...vad vill trådskaparen? Bekräfta varje fördom som allmänheten har mot dumma kroppsbyggare?

påven
2005-02-20, 18:11
klart att ni har snattat o snott pengar från morsan eller farsan nån gång, det gör ju alla när man växer upp.

StefanH
2005-02-20, 18:17
Jag håller med...vad vill trådskaparen? Bekräfta varje fördom som allmänheten har mot dumma kroppsbyggare?

Ja du, vad är det jag vill med tråden? Allmänhetens fördommar har fått min beskärda del av som byggare och pitbullsägare! Frågan är, att alla ni som anser att doping är det lägsta man kan göra(nu menar jag ej i tävling) och borde straffas med galgen.....samtidigt som ni bryter mot andra lagar i samhället? Varför är just doping värre än att ladda ner musik, jobba svart osv?
Jag bara undrar vad ni har för moral i denna fråga?? Är det ok att fuska på ett prov i skolan? Är det fusk att som tjej lägga in silicon i brösten och sedan tävla i bb? Då har hon ju ändrat på sin kropp på konstgjord väg, eller?

Yankeee
2005-02-20, 18:21
Jag har inte sagt att det är ok att begå brott, jag bara konstaterar att det görs, och kommer alltid att göras. Utan polisen så skulle även ett land som sverige där vi håller moralens fana högt att snabbt falla in i anarki. Jag diskuterar verkligheten av idag, inte den verkligghet som du vill ha!

Du konstaterar det. Jaha? Du såg inte parallellen? Varför börjar du snacka om massa annat? Folk har alltid och kommer alltid att fuska, visst, vad ska man göra åt det? Skita i det och fuska själv?

Jag ställer mig i skaran som inte förstår vad du vill ha ut med tråden.

StefanH
2005-02-20, 18:23
Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag.Inte jag. Fan vad lågt!Inte jag.

Du glömde att du inte laddat ner musik, film eller jobbat svart!! Eller din moral kanske inte sträcker sig så långt?? Med tanke på din ringa ålder så får du väl vänta och se vad livet har i sin vagga åt dig!! Har du ens flyttat hemifrån än??

Yankeee
2005-02-20, 18:28
Ja du, vad är det jag vill med tråden? Allmänhetens fördommar har fått min beskärda del av som byggare och pitbullsägare! Frågan är, att alla ni som anser att doping är det lägsta man kan göra(nu menar jag ej i tävling) och borde straffas med galgen.....samtidigt som ni bryter mot andra lagar i samhället? Varför är just doping värre än att ladda ner musik, jobba svart osv?
Jag bara undrar vad ni har för moral i denna fråga?? Är det ok att fuska på ett prov i skolan? Är det fusk att som tjej lägga in silicon i brösten och sedan tävla i bb? Då har hon ju ändrat på sin kropp på konstgjord väg, eller?

Det är väl ingen som tycker att doping är det lägsta man kan göra? Något av det dummaste, ja. Varför det är värre att dopa sig än att ladda ner musik? Tja, vilka biverkningar får man av att ladda ner musik? Kan en nerladdning innebära att jag får men för livet? Kan mitt fusk på provet påverka mig till den grad att jag misshandlar en annan människa?

Pudzianovski
2005-02-20, 18:29

Haha :thumbup:

StefanH
2005-02-20, 18:32
Du konstaterar det. Jaha? Du såg inte parallellen? Varför börjar du snacka om massa annat? Folk har alltid och kommer alltid att fuska, visst, vad ska man göra åt det? Skita i det och fuska själv?

Jag ställer mig i skaran som inte förstår vad du vill ha ut med tråden.

Av dig har jag redan fått ut det jag vill med tråden. Du har en hög moral vilket är väldigt bra för dig och alla andra. Min egen moral är numera på ålderns höst betydligt högre än när jag var ung och oerfaren! Det var just ett meningsutbyte jag ville ha, skapa lite debatt, som var meningen med tråden. Själv berättar jag om mina ungdomssynder som jag inte skulle upprepa idag.

snej
2005-02-20, 18:35
Jag kan inte bry mej mindre än om att folk preppar ärligt talat.. So what?? Låt folk bestämma över sina egna liv. Man får betala för deras bieffekter BLA BLA BLA, finns så mycket skit vi skattebetalare får pröjsa ändå..

StefanH
2005-02-20, 18:40
Det är väl ingen som tycker att doping är det lägsta man kan göra? Något av det dummaste, ja. Varför det är värre att dopa sig än att ladda ner musik? Tja, vilka biverkningar får man av att ladda ner musik? Kan en nerladdning innebära att jag får men för livet? Kan mitt fusk på provet påverka mig till den grad att jag misshandlar en annan människa?

Nu moraliserar du allt! Finns många dumma saker man kan göra varav doping är ett! Biverkningen av att du laddar ner musik är att jag som inte gör det får betala mer för skivan i butiken pga att du inte betalar för musiken, med andra ord påverkar det mig mer än det skulle påverka dig om jag dopar mig! Ditt fusk på provet gör att någon som inte fuskar får sämre poäng och betyg än dig, alltså påverkar det någon i allra högsta grad! Sen är det en dålig paralell att dra mellan doping och misshandla en annan människa, för det var väl det du menade?

bear.flowertwig
2005-02-20, 18:44
Allmänhetens fördommar har fått min beskärda del av som byggare och pitbullsägare!

:laugh:

Allan
2005-02-20, 18:45
Det finns en rad olika aspekter på dopingen. Den jag tycker allra sämst om är när folk försöker ursäkta sitt bruk med att de skulle vara nån sorts banbrytare för den personliga friheten. Det är givetvis bara ett jävla skitsnack.
Nummer två är att andra inte får ha synpunkter, eftersom de själva inte har tillräckligt hög moral. Det är ett fult debattekniskt knep. Vad har nerladdning från nätet med dopingbruk att göra?
Inte ett skvatt naturligtvis.
Det finns en rad med orsaker till att preparaten är olagliga - och fuskdelen är ytterligt marginell. Argumentet med att vi i varje fall får betala för en massa livsnjutares synder köper jag inte heller - varför i helvete skulle vi lägga dopingbrukare till en lista som redan innefattar rökare, alkisar och narkomaner? Räcker det inte med dom? Det tycker jag.

Det finns inte en spänn att tjäna på byggning i Sverige, och knappt ens i världen. Det finns för fan inte ens ära att vinna idag. Den ende som kan vara stolt över sin insats idag är ju den som ställer upp ren - och det finns faktiskt såna byggare. Heder åt dem!

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om eliten; de brukar sällan vara problemet. Å andra sidan förbrukas det så mycket AAS i Sverige idag att vi borde ha tusentals biffiga snubbar som stolpade kring. Och det har vi inte. Kontentan måste ju bli att det används av folk som inte har en aning, inte borde ha använt och aldrig kommer att bli något.

allan

puppas
2005-02-20, 18:45
Får man ens äga pitbulls ? :confused:

Pudzianovski
2005-02-20, 18:47
Får man ens äga pitbulls ? :confused:

Nä, du får bara sälja och inneha Pittbulls för personligt bruk. :thumbup:

JAM
2005-02-20, 18:48
Du glömde att du inte laddat ner musik, film eller jobbat svart!! Eller din moral kanske inte sträcker sig så långt?? Med tanke på din ringa ålder så får du väl vänta och se vad livet har i sin vagga åt dig!! Har du ens flyttat hemifrån än??Jag tycker inte att vissa av de saker du nämner har med moral att göra alls. Att jag t ex inte kör rattfull beror endast på sunt förnuft.

"se vad livet har i sin vagga åt dig"...? Du får det att låta så slumpartat. Det handlar väl alltid om ett val, eller hur? Knark, rattfyllor och misshandel... Nej, jag har svårt att tänka mig att jag skulle syssla med det i framtiden. Du säger själv att du blivit klokare med åren. Det gäller de allra flesta. Alltså borde risken för att jag skulle börja med allt skit du nämner, minska i takt med att min ålder ökar. Håller du inte med?

Tråkigt att du kommer med kommentarer som "Har du ens flyttat hemifrån än??". Håll dig till saken så kan vi kanske få till en givande diskussion.

EDIT: Flyttade hemmifrån när jag var 18 och fyller 23 i år. Så nu vet du det.

bear.flowertwig
2005-02-20, 18:49
Nu moraliserar du allt! Finns många dumma saker man kan göra varav doping är ett! Biverkningen av att du laddar ner musik är att jag som inte gör det får betala mer för skivan i butiken pga att du inte betalar för musiken, med andra ord påverkar det mig mer än det skulle påverka dig om jag dopar mig! Ditt fusk på provet gör att någon som inte fuskar får sämre poäng och betyg än dig, alltså påverkar det någon i allra högsta grad! Sen är det en dålig paralell att dra mellan doping och misshandla en annan människa, för det var väl det du menade?

Nog för att det finns orsak och verkan i allt men nu drar du ju paralleller desperat...

Nedladdad musik -> leder snarare till att skivbolagen håller på att anpassa sig till att slimma produktionsleden och sälja mer och mer på nätet. Priserna på CD skivor sköt ju i höjden varje år långt innan det fanns vare sig Napster eller annat.

Provfusk -> Fuskaren lär sig mindre. Betygen påverkas inte och ska inte påverkas för andra i samma klass. Det finns ingen "pott" per klass man delar ut.

Yankeee
2005-02-20, 18:51

Nja, vad jag menade med "biverkningar" där var t.ex om du drar på dig vi säger en njurskada av doping, då måste jag och alla andra betala för att du är mindre smart. Det är som sagt mest därför jag är emot doping, om man bortser från tävlingsmomentet. Sen finns ju alltid faktorn att du kan göra livet surt för andra också, antingen fysiskt eller psykiskt. Det är också något alla andra måste betala och lägga resurser på. Resurser som verkligen behövs.

Som ni säger, var och en för sig, betala era egna eventuella sjukhusräkningar.

Leon
2005-02-20, 18:55

allan
Bra talat! :thumbup:

aliquis
2005-02-20, 19:18
Tror det är för att man i fallet steroider jämförs. Att köra för fort är "ok" (även om du visserligen riskerar andras liv), att inte betala tv-licensen med (även om andra får betala) och antagligen fuffa och fiffla med ett o annat i största allmänhet. Men när det kommer till olika former av tävlingar/mätningar, typ kroppsbyggning, betyg eller liknande är det inte lika accepterat längre eftersom andra kommer jämföras med den som fuskar. Vem vill veta att någon fick högre betyg för att den fuskade? Att man själv kanske fick lägre för att andra fuskar? Att man själv måste fuska för att få samma chanser?

StefanH
2005-02-20, 19:18
Det finns en rad olika aspekter på dopingen. Den jag tycker allra sämst om är när folk försöker ursäkta sitt bruk med att de skulle vara nån sorts banbrytare för den personliga friheten. Det är givetvis bara ett jävla skitsnack.
Nummer två är att andra inte får ha synpunkter, eftersom de själva inte har tillräckligt hög moral. Det är ett fult debattekniskt knep. Vad har nerladdning från nätet med dopingbruk att göra?
Inte ett skvatt naturligtvis.
Det finns en rad med orsaker till att preparaten är olagliga - och fuskdelen är ytterligt marginell. Argumentet med att vi i varje fall får betala för en massa livsnjutares synder köper jag inte heller - varför i helvete skulle vi lägga dopingbrukare till en lista som redan innefattar rökare, alkisar och narkomaner? Räcker det inte med dom? Det tycker jag.

Det finns inte en spänn att tjäna på byggning i Sverige, och knappt ens i världen. Det finns för fan inte ens ära att vinna idag. Den ende som kan vara stolt över sin insats idag är ju den som ställer upp ren - och det finns faktiskt såna byggare. Heder åt dem!

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om eliten; de brukar sällan vara problemet. Å andra sidan förbrukas det så mycket AAS i Sverige idag att vi borde ha tusentals biffiga snubbar som stolpade kring. Och det har vi inte. Kontentan måste ju bli att det används av folk som inte har en aning, inte borde ha använt och aldrig kommer att bli något.

allan

Självklart är inte nedladdning från nätet och dopingbruk i samma division, det var inte det jag menade. Men jag tycker visst att dopingmissbruk borde likställas med alkoholism och narkomani. Att bli beroende av doping är vanligare än vad man tror, men då det oftast inte drabbar tredje person så är det inget som det pratas om. Är man alkis eller narkoman kan man få hjälp av staten eller om man har jobb, även av företaget. Även om doping inte ger dig ett fysiskt beroende så kan man få ett psykist sådant. Sen tror jag inte att det är pengar som driver folk att dopa sig utan det är kroppen och respekten som dom tror att dom får som är drivkraften. Och visst är det en ära att vinna en tävling i bb, om det inte var det så skulle det inte finnas en enda tävling idag! 99% av alla bilder på detta forum är på människor som eller har dopat sig( nu menar jag ej medlemmsbilder), och ni pratar om dessa stora byggare med stor respekt! Så jag tycker iaf att det finns dubbelmoral även på detta forum :naughty:
Men du har en sund inställning till livet Allan och det gillar jag, heder åt dig.

aliquis
2005-02-20, 19:21
Inte att förglömma att vi de blåögda små barnen antagligen utgör majoriteten av medlemmarna. Kanske annan syn på det när man är 30-35 och har hållit på ett tag, och seriösare.

z_bumbi
2005-02-20, 19:30
Men jag tycker visst att dopingmissbruk borde likställas med alkoholism och narkomani. Att bli beroende av doping är vanligare än vad man tror, men då det oftast inte drabbar tredje person så är det inget som det pratas om. Är man alkis eller narkoman kan man få hjälp av staten eller om man har jobb, även av företaget.

Är det någon som har sagt något annat än att det är ett missbruk?

Att det orsakar problem är väl inget som det inte talas om men då brukar de som håller på säga att det inte alls blir några problem och det är inget bevisat osv dvs rent försvarstänkande och vägran att inse vad som kan hända. Precis som vilken annan missbrukare som helst.

Får du ingen hjälp av staten eller det företag du jobbar på beror det väl på att du inte söker hjälp?
Jag vet ett antal som får eller har fått hjälp av sjukvården pga psykiska problem i samband med tungt missbruk av dopningsmedel.

Jorgen
2005-02-20, 19:32
To each his own, som man säger.
Var går gränsen där?

//Jörgen

HookersUnited
2005-02-20, 19:32
klart att ni har snattat o snott pengar från morsan eller farsan nån gång, det gör ju alla när man växer upp.
Nej.

Trance
2005-02-20, 19:41
Varför jag tycker dopingmissbruk är fel? Av exakt samma anledning jag tycker t.ex. drogmissbruk är fel. Ofta är det vissa personer som söker sig till det. En del vill tävla(och då är det fusk) andra vill hävda sig och visa sig tuffa(och då är det också tragiskt).

StefanH
2005-02-20, 19:42
Jag tycker inte att vissa av de saker du nämner har med moral att göra alls. Att jag t ex inte kör rattfull beror endast på sunt förnuft.

"se vad livet har i sin vagga åt dig"...? Du får det att låta så slumpartat. Det handlar väl alltid om ett val, eller hur? Knark, rattfyllor och misshandel... Nej, jag har svårt att tänka mig att jag skulle syssla med det i framtiden. Du säger själv att du blivit klokare med åren. Det gäller de allra flesta. Alltså borde risken för att jag skulle börja med allt skit du nämner, minska i takt med att min ålder ökar. Håller du inte med?

Tråkigt att du kommer med kommentarer som "Har du ens flyttat hemifrån än??". Håll dig till saken så kan vi kanske få till en givande diskussion.

EDIT: Flyttade hemmifrån när jag var 18 och fyller 23 i år. Så nu vet du det.

Sorry för kommentaren :em: Men jag menar att det är nu när du flyger på egna vingar som riskerna för dig ökar. Kraven ökar på dig och det är lättare att falla för frestelser. Du får jobb, skaffar familj, barn osv, vilket gör att kraven på dig ökar hela tiden! Det är så vanligt att ett bakslag i livet gör att du gör saker som du normalt inte skulle göra, tex din fru lämnar dig efter 15 år samtidigt får du sparken från jobbet och du blir satt i konkurs för att du inte har råd att betala räkningarna. För många är då flaskan den enda lösningen som finns för att döva ångesten. Jag känner personer som hamnat på psyket för att en släkting dog. Det kan hända så mycket i livet som du inte själv kan råda över men som påverkar dig i allra högsta grad. Som tex det jag skrev om att jag suttit häktad för våldtäkt, vilket var ett slagträ som mitt ex använde mot mig i en vårdnadstvist om våra barn! Självklart har jag ej våldtagit någon, men det räcker med att någon anmäler dig på falska grunder så räcker det för att dom tar in dig! Det är svårt att gå opåverkad ur en sådan sak!
Min svåger blev nyss av med jobbet vilket han tog så hårt att han fick en totalkolapps, han blev psykiskt sjuk och började hota släkt och vänner och div andra problem! Det slutade med att han tog en överdos av tabletter och dog!! Jag var själv med att bära ut kistan ur kyrkan vilket inte var så kul, men sånt är livet!
Så nej JAM, livet handlar inte alltid om att göra egna val utan ödet kan ställa till med mycket som man inte kan rå över!

Löjtnant Blank
2005-02-20, 19:53
Jag har suttit häktad 2 gånger misstänkt för våldtäkt(oskyldig naturligtvis ;)
Du verkar stolt. Är du oskyldig eller inte? Dessutom: två gånger - vad är oddsen för det?

StefanH
2005-02-20, 20:05
Du verkar stolt. Är du oskyldig eller inte? Dessutom: två gånger - vad är oddsen för det?

Häktad två gånger för samma anmälan! Oskyldig naturligtvis! Du skulle bara veta hur jävlig ett fruntimmer kan bli i en vårdnadstvist. Använde det för att få mig ur vägen så att hon kunde flytta med barnen....vilket hon gjorde....120 mil ifrån mig.....vad är oddsen för det?? Kan även tillägga då att hon även anmälde mig för misshandel, sexuella övergrepp på mina barn, kan du räkna ut oddset på det oxå kanske?? :thefinger
Självklart har jag aldrig gjort detta och är heller inte dömd för något utan hon erkände att hon ljög så fort hon flyttat! Så nu kan ni sluta undra över detta! *innocent*

precis
2005-02-20, 20:11
Jag snattade en gång i en butik. Jag var nog runt 7 år. Stal en mintchokladkaka som jag gömde i kalsongerna. När jag kom hem och tog fram den efter att ha låst in mig på toaletten (bra gömställe), så insåg jag att jag inte längre ville äta den. Så jag slängde den.

Får jag dopa mig nu?

palme
2005-02-20, 20:14
Jag snattade en gång i en butik. Jag var nog runt 7 år. Stal en mintchokladkaka som jag gömde i kalsongerna. När jag kom hem och tog fram den efter att ha låst in mig på toaletten (bra gömställe), så insåg jag att jag inte längre ville äta den. Så jag slängde den.

Får jag dopa mig nu?

Nej för du åt inte upp chokladkakan! You didnt go the distance son!

No doping for you!

Löjtnant Blank
2005-02-20, 21:03
Häktad två gånger för samma anmälan! Oskyldig naturligtvis! Du skulle bara veta hur jävlig ett fruntimmer kan bli i en vårdnadstvist. Använde det för att få mig ur vägen så att hon kunde flytta med barnen....vilket hon gjorde....120 mil ifrån mig.....vad är oddsen för det?? Kan även tillägga då att hon även anmälde mig för misshandel, sexuella övergrepp på mina barn, kan du räkna ut oddset på det oxå kanske?? :thefinger
Självklart har jag aldrig gjort detta och är heller inte dömd för något utan hon erkände att hon ljög så fort hon flyttat! Så nu kan ni sluta undra över detta! *innocent*
Okidoki. Nu vet vi.

Garnax
2005-02-20, 22:58
Min övertygelse är att var man ska få vara fri att göra vad han vill med sitt eget liv så länge det inte skadar någon annan.

Doping är alltså helt okey för mig så länge man inte tävlar, köra rattfull anser jag som ett STORT fel då man utsätter andra för fara.

Röka anser jag fel då det drabbar dom runt om snus är okey osv osv.

Tycker inte staten ska lägga sig i vad folk gör och inte gör så länge det bara skadar dom själva.

Lura staten är fel i princip men iaf helt försvarbart med att staten lurar dig, smart deklaration eller svartjobb skadar ingen.

Många får inga vita jobb och måste ta ett svart för att få jobba och hellre att man jobbar svart med bidrag än att man bara tar bidrag. Att arbeta istället för att slappa håller en iaf igång...

Tveksam till att den störste motståndare till svartjobb skulle betala för soppapengar för en resa på "korrekt" vis eller betala sin bror muraren eller sin kusin elektrikern via hans firma för jobbet han gjorde...

JAM
2005-02-20, 23:15
Sorry för kommentaren :em: Men jag menar att det är nu när du flyger på egna vingar som riskerna för dig ökar. Kraven ökar på dig och det är lättare att falla för frestelser. Du får jobb, skaffar familj, barn osv, vilket gör att kraven på dig ökar hela tiden! Det är så vanligt att ett bakslag i livet gör att du gör saker som du normalt inte skulle göra, tex [...]

Så nej JAM, livet handlar inte alltid om att göra egna val utan ödet kan ställa till med mycket som man inte kan rå över!
Hmm, måste nog erkänna att jag högg lite för snabbt utan att tänka efter. Naturligtvis är det så att ens förutsättningar kan ändras väldigt snabbt, precis som du skriver. Hur man då reagerar vet man inte förän den dag det händer.

Jense
2005-02-22, 09:18
allt som du gjort, inte alla droger, inte rattfylla och inte våldtäktmisstänkt.. det andra har väl hänt en och annan gång. inget att skämmas över, eller skämmas över det men inte va tyst om det precis som om det inte har hänt.

vissa ar ju steg från en när de får reda på att man har varit lite knepig i hjärnan som ung.. svårt som fan nu efter ibland. strongt av dig

CroCop
2005-12-15, 01:30

Får jag dopa mig nu?

Antagligen för att du hade haft den i kalsongerna. *screwy* :D

Avesta
2005-12-15, 02:42
*slap* :D

Jense
2005-12-15, 07:07

Snabb comeback, tog bara 10 månader! kvickt

Herkulez
2005-12-15, 07:40
Snabb comeback, tog bara 10 månader! kvickt
:laugh:

Metal_boy_
2005-12-15, 07:46

Har aldrig snott pengar från mina föräldrar. Farsan har dessutom alltid haft kolla på varenda 50öring, och det skulle dessutom inte blivit lätt för mig om han skulle kommit på att jag stal. Skulle heller aldrig klara det utan att känna dåligt samvete.

Så nej det är inte självklart att man snattat eller stulit från sina föräldrar *screwy*

Sniggel
2005-12-15, 08:34
Provfusk -> Fuskaren lär sig mindre. Betygen påverkas inte och ska inte påverkas för andra i samma klass. Det finns ingen "pott" per klass man delar ut.

Men fuskaren får ett högre betyg jämfört med andra och kommer därför att betraktas som bättre än andra av de som kommer att granska fuskarens betyg (gymnasier, högskolor, arbetsgivare osv)

Ja, jag har laddat ner musik olagligt. Och det har fungerat som reklam för mig och jag skulle inte köpt så många CD-skivor som jag gjort om jag inte kände till alla de artister som jag lyssnat på genom nedladdning.

Har aldrig snott pengar från mina föräldrar. Farsan har dessutom alltid haft kolla på varenda 50öring, och det skulle dessutom inte blivit lätt för mig om han skulle kommit på att jag stal. Skulle heller aldrig klara det utan att känna dåligt samvete.

Så nej det är inte självklart att man snattat eller stulit från sina föräldrar *screwy*

Sno pengar från ens föräldrar kan jag inte förstå öerhuvudtaget varför man skulle gjort i sin ungdom, för mig är det verkligen lågt, Glocalnet-lågt.

Misshandel kan jag förstå att man kan bli dömd för, att hamna i slagsmål kan lätt hända under ens uppväxt och det kan till och med bara varit så att man försvarat sig.

Kört rattfull har jag också gjort 1 gång, och det var på moped.

Köpt insmugglad öl: ja

Syndare är vi allihopa, vissa mer allvarligare än andra.

StefanH: Visst blir man äldre och visare med åren, och det är ju bra att det går i rätt riktning så att man förstår att man gjort fel och ångrar det man har gjort, så att det inte händer igen.

Nitrometan
2005-12-15, 08:54
När jag tog min första kur var det varken olagligt att inneha eller att andvända, bara att sälja det! Då detta hände innan många av er här inne ens var födda och att det ej var olagligt, så är väl jag ändå stämplad som en fuskare för resten av livet? Det finns så många saker som är så mycket värre att göra än att ta en kur ibland! Jag har i min ungdom kört rattfull så många gånger att jag inte ens kommer ihåg. Jag har suttit häktad 2 gånger misstänkt för våldtäkt(oskyldig naturligtvis ;) ) Jag är dömd för misshandel, åkt fast för forkörning ett antal gånger! Alla har vi olika gränser för vad moral egentligen är. Vem av er här inne har inte laddat ner musik,film från nätet? Köpt sprit eller cigg som är insmugglat? Provat knark eller effe? Jag har provat alla droger som finns bara för att testa, betyder det att jag är en knarkare, fast det hände för 15 år sen? Vem av er skulle tacka nej till ett svartjobb om du behöver stålarna, eller fuska lite i deklarationen för att tjäna en hacka? Eller är det mindre olagligt att lura staten än att lura sig själv? Vem fan har inte snott ur morsans plånbok, eller snattat i en butik? Så fort det snackas doping så ska den ena vara renare än den andra! Att det sen kan vara helt förkastligt att dopa sig och totalt livsfarligt är en helt annan sak. Själv blir jag bara förbannad om jag hör eller ser en 17 åring som dopar sig, bara för att ta en genväg! Det jag vill ha sagt är att, är doping det ultimata brottet, det värsta, det lägsta som en människa kan göra? Så frågan här är, vad är moral för alla här????? OBS!!! DETTA ÄR INGET INLÄGG FÖR ATT FÖRSVARA DOM SOM DOPAR SIG utan var och en får stå för sina egna handlingar i livet, så är det.
Av det du räknar upp här så är ju inte att dopa dig det värsta du har gjort. Du har samlat på dig mycket dålig karma. Det kommer tillbaka nån gång.

manko
2005-12-15, 09:35
mold your chakara :O

mini
2005-12-15, 09:48
Jag förstår inte riktigt logiken; jag har gjort många dåliga saker och skadat många, så dopningen är inte värre än något av det.
Alternativt; alla gör dumma/olagliga grejer hela tiden (vilket i sig är ett felaktigt antagande som utgår ifrån ens egen brist på moral och respekt för andra) så varför skulle det vara dumt om jag också gjorde det?
Ja, så har vi ju argumentet om att jobba förebyggande; jag tror att andra gör det, de skulle i alla fall kunna göra det, så det är bäst att jag förekommer dem och gör det först.

Nu vet jag att det är en gammal tråd, men jag tycker inte att Stefan verkar vara någon sympatisk man.

stahlberg
2005-12-15, 10:37
För mig personligen är frågeställningen i början av tråden synnerligen intressant. Jag har (för min egen personliga del) funderat mycket på den, och kommit fram till en lösning som gäller mig. Men jag vet inte om lösningen verkligen är hållbar, eller om den är ett slags svepskäl.

Frågan handlar om att de allra flesta människor gör sig skyldiga till någon form av (lag)brott. Borde man följa lagen strikt, eller kan man acceptera SMÅ brott trots att man räknar sig som laglydig. Var går i så fall gränsen? Och varför räknas vissa typer av brott - dopingmissbruk, pedofili, knarklangning - som allvarligare än andra? (Faktum är att man åtminstone här i Finland får ett strängare straff om man smugglat stora mängder narkotika än om man berövat en annan människa livet genom dråp)

Jag är - i likhet med trådskaparen - långtifrån någon ängel, även om mina brott har varit av en något annan typ än hans. När jag var ung var jag, som MÅNGA (men inte alla) barn och ungdomar, ganska "morallös". Jag har snattat, prövat droger m.fl liknande småbrott. Också jag har suttit i häkte, tre gånger, totalt 22 dygn, för ekonomiska brott (skuldfrågan tar jag inte upp, jag låter rättsväsendet avgöra den). ÄNDÅ ÄR JAG BENHÅRT EMOT DOPING. Finns det någon logik i detta?

Min förklaring (som dock gäller bara mig personligen) är tvådelad.
1. Jag godkänner brott där man inte kan skada andra. Detta är iof en sanning med modifikation. Att jobba svart SKADAR andra. Jag har skatteskulder på ett antal miljoner. Detta är miljoner bort från statens kassa, och kan INDIREKT skada andra. Så mitt argument är inte helt hållbart.

Doping skadar iof mera dopinganvändaren än andra. Men pga den aspekt Allan nämnde, att en dopad idrottsman tvingar andra att dopa sig, eller kanske ännu mera tvingar dopingens "ekorrhjul" att snurra fortare, så skadar doping en stor del av en hel idrottsmanna"kår".

2. Jag tycker att idrott ska vara HÄLSOFRÄMJANDE. Dessutom ska idrott, också på toppnivå, innehålla ett lekmoment. För mig ska idrott dessutom vara rent spel. Att bryta mot reglerna (att dopa sig, att göra mål med handen i fotboll) är för mig inte förenligt med idrott. Däremot är jag beredd att INOM RAMEN FÖR REGLERNA använda alla till buds stående knep för att vinna i idrott.

Detta argument är ett idealistiskt argument. Iof ändras reglerna. Idag tar vi kreatin, den dag det är förbjudet är det (tyvärr) slut med detta. Den som dopade sig då doping inte var förbjuden har spelat enligt reglerna.

Jag har därmed följande argument mot doping :
1. Idrott ska vara ärlig, gärna med ett lekmoment. Idrottsmän ska följa reglerna.
2. Doping kan vara farlig/skadlig för den som dopar sig. Doping ska därför vara förbjuden. Idrott ska vara hälsofrämjande.
3. För att motarbeta doping borde vi a) öka antalet dopingtester och b) själva låta bli att dopa oss.
4. Doping ger idrotten dåligt anseende bland allmänhet och samhällsorganisationer.

Dessa argument (som säkert inte är HELT hållbara) bygger min värdering att doping är något negativt. Fastän jag är emot doping är jag dock tvungen att godkänna att framförallt motionärer (som inte tävlar) kan välja att dopa sig. Mitt argument 1. faller då helt bort, och trots att doping kan vara skadlig kan den också i viss mån motverka skador, varför argumnet 2) ensamt inte är hållbart. Trots att jag godkänner att motionärer kan välja att dopa sig är ändå jag personligen emot detta, pga argument 3) - 4).

Jag är också tvungen att inse, att det finns länder (t.ex i Östeuropa), där inställningen till doping är en helt annan - mycket positivare - än vår. Därför måste jag FÖRSTÅ, att idrottsmän kan välja att dopa sig för att tävla på lika villkor. Att jag FÖRSTÅR det betyder INTE att jag godkänner det.

Förr var jag också emot doping. Då tänkte jag alltid, när någon åkte fast : "Vad bra! Livstids förbud bara! En fuskare till borta!". När min egen adept (utan min förskyllan) åkte fast fick jag se vilken tragedi en avstängning faktiskt kan betyda i en människas liv. Naturligtvis är jag fortfarande emot doping, och naturligtvis hade han ställt till det själv (och kan därmed skylla sig själv). Men jag kan lättare förstå alla dem som tänker som trådskaparen, att doping är ett "överdramatiserat" brott. ALDRIG FÖRR har min adept (trots att han klarat sig bra t.om i internationella tävlingar) fått lika mycket PR som när han brann. Aldrig förr har man på en och samma dag ringt mig (som svarade i telefon, han gjorde det inte) från 4-5 tidningar, samt TV och flera radiostationer. Varken förr eller senare har lika många människor stannat mig på gatan, eller t.om ropat på långt avstånd, för att få tala "idrott" med mig som då.

Visst styr vi långt våra liv. Men trådskaparen har rätt i att en livskris mycket väl kan försätta oss i ett läge där vi aldrig någonsin tänkt oss att vara.

Detta är min åsikt. Den är självfallet inte värd varken mer eller mindre än andras. Mitt bidrag till debatten är i alla fall "Låt oss motarbeta doping för idrottens och idrottsmännens skull. Men som med allt annat är det bra att ta också dopingproblemen med måtta och med en stor nypa salt".

Nitrometan
2005-12-15, 10:48
Detta är min åsikt. Den är självfallet inte värd varken mer eller mindre än andras. Mitt bidrag till debatten är i alla fall "Låt oss motarbeta doping för idrottens och idrottsmännens skull. Men som med allt annat är det bra att ta också dopingproblemen med måtta och med en stor nypa salt".
Välformulerat. Väl genomtänkta argument. Jag håller med dig i det mesta.

Sniggel
2005-12-16, 13:26
Jag har därmed följande argument mot doping :
1. Idrott ska vara ärlig, gärna med ett lekmoment. Idrottsmän ska följa reglerna.
2. Doping kan vara farlig/skadlig för den som dopar sig. Doping ska därför vara förbjuden. Idrott ska vara hälsofrämjande.
3. För att motarbeta doping borde vi a) öka antalet dopingtester och b) själva låta bli att dopa oss.
4. Doping ger idrotten dåligt anseende bland allmänhet och samhällsorganisationer.

På punkt 3 vill jag lägga till att det borde vara grymt hårdare straff mot doping, lägsta straff 5 års avstängning från sporten det gäller.
"Men efter 5 år kanske personens karriär är över pga för hög ålder?"
Tough! Kanske skulle tänkt på det innan personen dopade sig.
"Men om personen är oskyldigt dömd då?"
Som vanligt ska saker och ting dömas så att det är bortom allt tvivel att personen är skyldig.

Yankeee
2005-12-16, 15:54
haha, vilken nötskalle, alltid kul med gamla trådar som dyker upp :D

Coldsmith
2005-12-16, 16:19
Ändå intressant det med kreatin. Det är dopingklassat i frankrike. Är då alla på forumet dopade?
Om man skulle göra någon annan form av doping laglig. Skulle det då vara ok att ta det?
Ska bara dom som ätit husmanskost och tränat få känna sig stolta? Eller får folk som tuggat kreatin, glutamin, proteinpulver, gainers, retibol, alc, cla och bla bla bla känna sig stolta också?

Är gränsen där staten säger stopp eller är gränsen någon annanstans?

Om ni bodde i frankrike, skulle titta ner på folk som tog kreatin då?

bubbe
2005-12-16, 16:22
Ändå intressant det med kreatin. Det är dopingklassat i frankrike.

Det är väl det som det inte är!

Och för övrigt, om det blev dopingklassat så kan man inte tävla med det LÄNGRE, då regelverket ställer andra krav på utövandet än tidigare.

jwzrd
2005-12-16, 16:22
Ändå intressant det med kreatin. Det är dopingklassat i frankrike. Är då alla på forumet dopade?
Om man skulle göra någon annan form av doping laglig. Skulle det då vara ok att ta det?
Ska bara dom som ätit husmanskost och tränat få känna sig stolta? Eller får folk som tuggat kreatin, glutamin, proteinpulver, gainers, retibol, alc, cla och bla bla bla känna sig stolta också?

Är gränsen där staten säger stopp eller är gränsen någon annanstans?

Om ni bodde i frankrike, skulle titta ner på folk som tog kreatin då?

Det säger bara hur pass pantat det är att slå sig för bröstet och kalla sig skuldfri minuten efter att man tagit kreatin eller tex ALA som tydligen är läkemedelsklassat i holland? Dopning handlar om syfte och effekt, både ALA och kreatin tar man i syfte att förbättra sin prestation, ingen av dom går att få i sig i tillräckliga doser utan att inta just den koncentrerade formen, båda har effekt. Det det hänger på är att man inte visat några biverkningar. Skenheligt som FAN att äta det och samtidigt kalla sig odopad i någon betydelsefull mening av ordet.

Coldsmith
2005-12-16, 16:28
Det är väl det som det inte är!

Och för övrigt, om det blev dopingklassat så kan man inte tävla med det LÄNGRE, då regelverket ställer andra krav på utövandet än tidigare.

Alla tävlar ju inte direkt.

Är det inte dopingklassat i frankrike? Vilket land är det dopingklassat i då? För nåt land är det då.

Jorgen
2005-12-16, 16:30
Är det inte dopingklassat i frankrike? Vilket land är det dopingklassat i då? För nåt land är det då.
Nej, det är det inte.

Coldsmith
2005-12-16, 16:30
Det säger bara hur pass pantat det är att slå sig för bröstet och kalla sig skuldfri minuten efter att man tagit kreatin eller tex ALA som tydligen är läkemedelsklassat i holland? Dopning handlar om syfte och effekt, både ALA och kreatin tar man i syfte att förbättra sin prestation, ingen av dom går att få i sig i tillräckliga doser utan att inta just den koncentrerade formen, båda har effekt. Det det hänger på är att man inte visat några biverkningar. Skenheligt som FAN att äta det och samtidigt kalla sig odopad i någon betydelsefull mening av ordet.

Öh... tolkar jag dig rätt om vi är överens :D

Yankeee
2005-12-16, 16:32

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=274855&postcount=3

jwzrd
Öh... tolkar jag dig rätt om vi är överens :D

Det hoppas jag verkligen inte. Det skulle vara för tungt att leva med :/

Coldsmith
Nej, det är det inte.

Eh.. förbjudet då?

Nåt land är det då.... *börjar googla*

Cilia
2005-12-16, 16:36
Det han får fram är att begår man ett brott så är det lätt att man begår fler brott vilket väl stöds i mycket forskning. Börjar man med lätt narkotika går man lättar över till tyngre. Moralen luckras upp och han bevisade just att så är fallet, eller?

Coldsmith
2005-12-16, 16:40
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=274855&postcount=3

vad skulle det inlägget säga då? Att kreatin inte ger cancer. Jaha? nu var det ju inte det vi diskuterade.

Inlägget ovan säger dock EiseltUK att det är förbjudet i frankrike.

Coldsmith
2005-12-16, 16:41
http://www.gymaddiction.com/creatine.html

"The sale of creatine is banned in France, however, and it is also banned by the French Rugby Union."

Yankeee
2005-12-16, 16:44
vad skulle det inlägget säga då? Att kreatin inte ger cancer. Jaha? nu var det ju inte det vi diskuterade.

Inlägget ovan säger dock EiseltUK att det är förbjudet i frankrike.

Nu var det så att det var en länk i det inlägget där allt förklarades, dock till en webshop. Länken hann bli borttagen innan du såg den.

Coldsmith
2005-12-16, 16:46
Nu var det så att det var en länk i det inlägget där allt förklarades, dock till en webshop. Länken hann bli borttagen innan du såg den.

ach so. Ok. Då förstår jag :)

Kanske du kan beskriva vad som stod där?

Yankeee
2005-12-16, 16:48
ach so. Ok. Då förstår jag :)

Kanske du kan beskriva vad som stod där?

pm

jag antar iaf att det förklaras där ;)

Coldsmith
2005-12-16, 16:53
Ah. Jomen den hann jag faktiskt läsa. Men den säger i nte så mycket förutom att man kullkastar den korkade rapporten om att kreatin skulle orsaka cancer. Dock inget om det var förbjudet eller ej. Men det kan ju vara anledningen bakom det hela.
Ah well :)

Yankeee
2005-12-16, 16:54
Ah. Jomen den hann jag faktiskt läsa. Men den säger i nte så mycket förutom att man kullkastar den korkade rapporten om att kreatin skulle orsaka cancer. Dock inget om det var förbjudet eller ej. Men det kan ju vara anledningen bakom det hela.
Ah well :)

Haha, jaja.

Allan
2005-12-16, 19:00
För alla eventualiteter då - kreatin är INTE förbjudet i Frankrike, och det ger inte heller upphov till cancer.

allan

Coldsmith
2005-12-16, 19:50
För alla eventualiteter då - kreatin är INTE förbjudet i Frankrike, och det ger inte heller upphov till cancer.

allan

varför står det överallt att det inte är tillåtet i frankrike då? Är det kanske bara förbunden som inte tillåter det? För dels kan man hittade det lite varstans på internet plus att det var ett herrans rabalder om en fotbollspelare i frankrike nyligt som erkände att han hade använt kreatin.

Och vore det förbjudet/dopingklassat skulle du då se alla kreatinanvändare som knäppa och dumma dopare?

Allan
2005-12-16, 20:05
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35030&highlight=kreatin+f%F6rbjudet+frankrike

allan

Allan
2005-12-16, 20:06
Och vore det förbjudet/dopingklassat skulle du då se alla kreatinanvändare som knäppa och dumma dopare?

Nej. Man dopar sig per definition inte om preparatet är tillåtet. Det finns många som använt prohormoner här i Sverige, innan det blev otillåtet. Självklart har de inte dopat sig.

allan

Allan
2005-12-16, 20:09
Såg precis att paulunlänken är död. Återkommer med rätt länk.

allan

BigForre
2005-12-16, 20:59

Amen...

Du får av mig: veckans bästa svar på tal...

kålman
2005-12-16, 21:53

Får jag dopa mig nu?

detta va fan det roligaste jag har läst i hela mitt liv på internet! jag skratta så jag höll på dö :D

Garnax
2005-12-16, 22:11
Jag håller med trådskaparen igentligen.

av allt han drog upp som han gjort är nog kuren (kurerna) det minst allvarliga.

Världen vore mycket bättre om alla som körde rattfulla istället lät bli
att köra fulla och tog steorider istället.

Det senare skadar bara sig själv, rattfylla skadar andra...

Men sen är jag av den liberalare typen som anser att människor ska
få hålla på med det dom vill så länge dom inte skadar andra.

Varken du eller jag ska moralisera över andra människors val...

Jag sitter och dricker just nu, det är skadligt för mig, många människor vill
att sprit i princip ska förbjudas. Men det är väl mitt val?

Edit: Naturligtvis ska man betala för ev sjukkostnader sitt "missbruk" leder till, det ska inte stå som samhällets last