handdator

Visa fullständig version : Bedömning av mig - inkl. defffrågor

Nismo
2005-02-19, 13:47
Hej

Detta kanske blir en för lång post, men jag kände att det var bättre o ta alla frågor i ett enda inlägg. Kanske blir lite rörigt. Sen vet jag inte om jag postat i rätt del. Kanske skulle vara i Diet & Deff istället, flytta gärna isåfall.
Kommentarer och svar på mina frågor uppskattas mycket.

Jag har läst mycket på detta eminenta forum, men hållit mig i bakgrunden tills nu.

För tillfället väger jag ca 92kg och är 182 cm lång. Jag har byggt alla år jag gymmat men aldrig testat deff. Jag tycker iof inte jag är speciellt fet, men samtidigt har jag en del underhudsfett som ska bort. Därför hade jag tänkt och börja deffa.

Personen i fråga är 187cm lång, och på bilden väger han ca 90kg. Dock ska tänkas på att han har kraftigare benmuskler än mig. Hur mycket tror ni jag väger om jag har denne persons fetthalt?

Min egen gissning på detta är ca 85kg. Detta ska då uppnås under ca 3 månader. Alltså blir det 0.58kg per vecka. Är detta realistiskt?

Jag tränar för tillfället 2 dagar kondition (innebandy) och 4 dagar gym per vecka. Under deffen ska jag även ta morgonpromenader.

1. Ska jag äta något protein innan promenaden? Vilken sort i såfall? Hur lång tid innan?
2. Någon skrev att man ska dricka kaffe innan, stämmer det?
3. Någon skrev att man bör ha en puls på 120-140. Hur fort behöver man gå då? (Jag har en hyfsad kondition men inte mer)

Jag tränar enligt följande:
Dag 1 Bröst, biceps
Dag 2 Axlar Triceps
Dag 3 Vila
Dag 4 Rygg mage
Dag 1 osv….
(ben får jag på innebandyn…..Disco…I know ;) )

Mitt mål är också att bibehålla i princip samma styrka.

4. Hur mycket protein per dag ska jag äta?
5. Är någon proteinkälla att rekommendera framför något annan?
6. Vad gör jag för att inte bli så hungrig? Jag ska försöka äta var 3e timme men förmodar att jag kommer bli så hungrig att jag inte kan hålla mig ifrån något onyttigt.
7.Vilka kosttillskott kan rekommenderas för att hjälpa mig?
8. Givetvis behöver kroppen fett för att bränna fett, det fett jag behöver tänkte jag få i mig genom linfröolja. Kan man få i sig FÖR mycket omega fett? Vad händer då isåfall?
9. Det protein jag äter kommer från mjölk, ägg, tonfisk, keso, kyckling och kesella. Kommentarer?
10. Angående ”cheatmeals”. Behövs sådana, och isåfall hur ofta?

Baan
2005-02-19, 14:04
Aight.

Nä du är inte "särskilt" fet :) den personen du vill efterlikna om man säger ås, är inte direkt jättemycket smalare, känns som du är större än honom t o m.

Det är lite hmmm låt oss säga omöjligt att vilja se ut som någon, dte är många faktorer som påverkar en människas utseende och en av dom är ju fett %. Angående vad din vikt blir så du får lite synligare magmuskler osv, det är djävligt svårt avgöra också. Vissa kan gå ner väldigt mycket (vätska och så) för att inte se jättemycket smalare ut, medan vissa inte alls går ner lika mycket. Vågen är ingenting du ska fokusera dig på om dte är en viss fett % du ska ha, då använder ud hallspegeln eller alternativt en annan spegel. Vill du ha synliga magmuskler så deffar du ner dig, vad vikten blir är inte lika intressant då om du bara är ute efter utseendet.

Tränignsupplägget: Tycker det är lite tungt köra axlar/triceps dagen efter bröst men tycker du dte är okej så kör på. Annars lite lite kanske med en dags vila sen i princip bara träning..

Sen så borde du träna ben. Du kommer inte få några schyssta ben av innebandyn, face it ;)

fråga 4: det finns bra svar på det i defforumet har jag för mig men själv praktiserar jag ca 2 gram per kg kroppsvikt
fråga 5: animaliskt protein är väl ganska komplett ur aminosyreperspektiv, men annars det vanliga, vassle efter träning och på morgonen, andra tider långsammare protein..
fråga 6: käka ofta och stimulera blodsockret.. gör man det på rätt sätt så är man inte hungrig så ofta. Om man nu känner visst sug så går det hålla sig ifrån skitmaten ändå faktiskt
fråga 7: vassleprotein duger ju egentligen sen socker efter träning, malto funkar fint eller druvsocker för den delen också. Kreatin kan vara trevligt men ingen nödvändigthet. Fiskolja/ALA gillar jag också. I princip det. Sen kan man ta lite vitamin/mineral tillskott vid deff ifall man äter ensidig mat
fråga 8: tror inte du kommer lyckas med att få i dig för mycket fett av typen omeag3/6 men jag är ingen expert på området.
fråga 9: nää tänk bara på att mjölkprodutker ger rätt stabilt insulinpåslag
fråga 10: nej, ta en ätardag om det behövs. Rent teoretiskt sett behövs inte det heller.... mest en mental grej

Angående bilderna, bra armar/axlar. Ryggen kan behöva mer vidd. Ganska lång midja så du kan behöva ha mer massa på bröst än medelsvensson för att dom inte ska se små ut med midjan, något sånt tror jag. Egentligen så behöver man ju inte klaga du är rätt proportionell i kroppen, det är bara mer massa som gäller :)

Tycker inte du behöver deffa heller. Om det inte är något särskilt mål?

Vart tränar du i GBG förresten?

P.S. börja träna ben annars får du stryk *grr27* ;)

Nismo
2005-02-19, 14:10
Baan

Tack så mycket för kommentarerna. Angående ben så tränar jag dem ibland, men ytterst sällan. Du får ge mig lite pisk :whipped: :D

Jag är nog inte en "äkta" bodybuilder som er andra. Är nog mer lite utseendefixerad/discobulkare/strandkille/vad ni vill :em:

Angående magmusklerna så känns det som att där inte finns några. Men hoppas de kommer fram vid deffen. Jag kör mage lika ofta som ex. bröst...Drygt en gång per vecka, ca 12 set.

Det stämmer nog att jag har lite mer massa än personen som jag vill eftersträva, dock ser man ju mindre ut när man har mindre fetthalt

Återigen tack för svaret.

Edit: Jag bor i Majorna

Hades
2005-02-19, 14:33
Jag vill inte ha stora ben. Känner mig för klumpig då.
Hoppas bara du inser hur löjligt det ser ut med en stor överkropp tillsammans med små ben. :)

Allan
2005-02-19, 14:38
Det stämmer nog att jag har lite mer massa än personen som jag vill eftersträva, dock ser man ju mindre ut när man har mindre fetthalt

Återigen tack för svaret.

Edit: Jag bor i Majorna

Nej, en deffad person med muskelmassa ser större ut än en fetknopp.

allan

JAM
2005-02-19, 14:49
Jag vill inte ha stora ben. Känner mig för klumpig då.
Jag kan garantera dig att det sista du behöver oroa dig för är att vakna upp en morgon och inse att dina ben blivir för stora... *rolleyes*

Baan
2005-02-19, 14:52
Jag kan garantera dig att det sista du behöver oroa dig för är att vakna upp en morgon och inse att dina ben blivir för stora... *rolleyes*

instämmer, många tränar ihjäl sig (läs. spyr) och får inga monstruösa ben, själv har jag rätt lätt för ben, inte sjukt lätt kanske men rätt så lätt, jag behöver inte överdriva eller köra sjukt hårt, men i vanliga fall så får i princip ingen "för störa benmuskler" av att träna lite ben. Snarare att dom är i fas med resten av kroppen

JAM
2005-02-19, 14:56
Jeje, jag kan ju försöka svara lite på dina frågor också. :)

1. Ska jag äta något protein innan promenaden? Vilken sort i såfall? Hur lång tid innan?
Nej, det behöver du inte. Din kropp vill under promenaden ha kolhydrater och inte protein, så om du endast ger den protein kommer den att bryta ner proteinet till kolhydrater. Så nöj dig med en kopp kaffe eller ett glas vatten.

2. Någon skrev att man ska dricka kaffe innan, stämmer det?
Ska och ska, det kan man göra om man vill.

3. Någon skrev att man bör ha en puls på 120-140. Hur fort behöver man gå då? (Jag har en hyfsad kondition men inte mer)
Gå i rask takt. Mer än du behöver du inte tänka på tycker jag. Vad kan man tänka sig att man hinner på en timme? 6 km?

(ben får jag på innebandyn…..Disco…I know ;) )
No more comments. ;)

4. Hur mycket protein per dag ska jag äta?
Rekommendationera är väl 2-3 g/kg kroppsvikt. 2 i alla fall.

5. Är någon proteinkälla att rekommendera framför något annan?
Snabbt protein i samband med träning och eventuellt till frukost, långsamt i alla andra fall.

6. Vad gör jag för att inte bli så hungrig?
Om du äter vettigt ska du klara dig från att vara så otroligt hundrig.

7.Vilka kosttillskott kan rekommenderas för att hjälpa mig?
Vassle och maltodextrin före och efter träning.

8. Givetvis behöver kroppen fett för att bränna fett, det fett jag behöver tänkte jag få i mig genom linfröolja. Kan man få i sig FÖR mycket omega fett? Vad händer då isåfall?
Tja, det är väl inget speciellt som händer... Inte vad jag vet iaf.

9. Det protein jag äter kommer från mjölk, ägg, tonfisk, keso, kyckling och kesella. Kommentarer?
Utmärkt. Finns dock fler bra proteinkällor.

10. Angående ”cheatmeals”. Behövs sådana, och isåfall hur ofta?
Vad är det?

Baan
2005-02-19, 15:04
tror han menar någon icke deffanpassad måltid när han säger cheat-meals

kom just ihåg en grej angående omegafettsyrorna, grub skrev en intressant undersökningar som gjorde på råttor när dom fick höga mängder av just dom fettsyrorna vid ett tidigt stadie i livet, det var visst inte atllför bra visade det sig, för mer information så finns nog studien i hmmm kosttillskottsforumet, det var inte alltför länge sen

Nismo
2005-02-19, 18:34

Förr tränade jag ben lika mycket som allt annat. Och jag blev trögare/klumpigare i innebandyn när jag körde ben!

Nismo
2005-02-19, 18:35
tror han menar någon icke deffanpassad måltid när han säger cheat-meals

kom just ihåg en grej angående omegafettsyrorna, grub skrev en intressant undersökningar som gjorde på råttor när dom fick höga mängder av just dom fettsyrorna vid ett tidigt stadie i livet, det var visst inte atllför bra visade det sig, för mer information så finns nog studien i hmmm kosttillskottsforumet, det var inte alltför länge sen

Ja. Cheat meal eller "ätardagar". Tycker jag läst det på många ställen.

Nismo
2005-02-19, 18:38
Hoppas bara du inser hur löjligt det ser ut med en stor överkropp tillsammans med små ben. :)

Den dagen jag känner så börjar jag köra ben igen.

Allan
2005-02-19, 18:39
Jag skulle vilja att vi delade tråden. Bilderna för sig och frågorna för sig - i rätt forum. Annars slutar det med att allting ligger här - som en annan "ökänd" tråd....

allan

JAM
2005-02-19, 18:43
Jag skulle vilja att vi delade tråden. Bilderna för sig och frågorna för sig - i rätt forum. Annars slutar det med att allting ligger här - som en annan "ökänd" tråd....

allan
Dela på! Du är ju moderatorn i sällskapet... ;)

JAM
2005-02-19, 18:44
Förr tränade jag ben lika mycket som allt annat. Och jag blev trögare/klumpigare i innebandyn när jag körde ben!
Det hade med all sannolikhet inte att göra med att benen blev för stora.
Den dagen jag känner så börjar jag köra ben igen.
Då är det ju för sent!

Allan
2005-02-19, 18:45
Det är inte så jävla lätt med bilder och grejor som ska ligga kvar.....

allan

Allan
2005-02-19, 18:48
Delad tråd.

allan

Nismo
2005-02-19, 19:11
BAAN > Hur menar du med lång midja?