Visa fullständig version : Väcka ungdomars intresse för EU?
smalisen
2005-02-19, 16:18
Jo, det är så att jag måste skriva en liten uppsats om vad som kan göras för att väcka ungdomars intresse för EU idag. Nå, alla ni som är unga, vad skulle ni vilja se mer av? Vad tycker ni till exempel om skola/arbete och EU?
En annan fråga: finns det någon fara för demokratin idag?
Tacksam för svar!
Megatuttarna
2005-02-19, 16:25
Informera om de otroligt välbetalda jobben som finns inom EU, haha så väcktes mitt intresse iaf :laugh:
Megatuttarna
2005-02-19, 16:26
Angående din andra fråga. Läs boken Imperiet, den tar upp ämnet rätt bra tycker jag, skön bok. Lite tung stundtals men annars upphovet till många aha-upplevelser; iaf för mig.
En annan fråga: finns det någon fara för demokratin idag?
Ja, ointresse är det största hotet. När folk inte bryr sig särskilt mycket om politik finns dels utrymme för mörka intressen med populistisk framtoning, samt att de ointresserade alltmer är beredd att lämna ifrån sig makt då det sparar dem lite tankearbete. Det startas en ond cirkel med allt mindre individuellt makt och ansvar och allt mer socialdemokrati(!).
AnimalGen
2005-02-19, 16:59
Nå, alla ni som är unga, vad skulle ni vilja se mer av?
Sex, drogs och våld.
Nä, seriöst, när man är under 18 och inte har rösträtt mm, känns det som ens åsikt inte spelar roll, så något om det skulle vara intesant.
kal_erixon
2005-02-19, 17:27
de skulle vara intressant att veta vilka frågor som prioriteras inom EU. och vilka som gynnas utav det. hur mycket som satsas på miljöfrågor som är besvärliga (sånna som utgör rena förluster)
och framför allt. hur man går ur!
Det finns tre problem med EU:
Folket har ingen dirket kontakt med EU
För det första påverkas folk enbart indirket av EU. EU sätte upp direktiv och så och ländernas regeringar väljer själva hur de ska följas. Detta gör att många beslut ser ut att komma från Göran, när de egentligen beror på EU. Att klaga på Göran i det läget funkar inte, för när han tar ställning till beslutet har man redan bestämt sig i Bryssel. Det är alltså försent.
Vård, skola och omsorg tas inte upp
Vård skola och omsorg är det folk bryr sig om. Det är viktiga frågor i alla länder. Därför tas de inte upp i EU. Det skulle aldrig gå att få alla länder att enas om något kritiskt på dessa punkter. Ju mindre viktig en fråga är, desto lättare är det att enas, och desto roligare är det för EU att ta hand om den. Tyvärr.
Besluten i EU är tandlösa
I frågor där man inte kan enas har EU uppfunnit en enkel lösning: Man skapar ett beslut som är så luddigt och tandlöst att alla ska stå bakom det. Alla länder kan stå bakom ett beslut som säger "Om 10 år ska miljön bli bättre". Alternativt skapar man ett beslut som är så optimisktiskt att länderna som är mot beslutet ser att inget land kommer att kunna följa det, så de kommer inte bli straffade om de misslyckas. "Om 10 år ska dubbelt så mycket energi komma från förnyelsebara energikällor, men detta ska ske utan att expandera vattenkraften och samtidigt som vi expanderar EU till fattigare länder."
Ja, det är dom tre sakerna som jag tror främst gör att folk inte bryr sig så mycket om EU. Vad man ska göra åt dem är svårare. Frågan är kanske om folk verkligen behöver bry sig om EU. Jag tror att det bästa var om EU inte försökte lägga sig i allt, utan bara där det faktiskt behövdes. Om EU lade sig i färre frågor skulle de flesta inte behöva bry sig om EU.
Som någon tog upp så har man ingen direkt kontakt med EU, man känner nog att man inte kan göra något åt det.
Det är ungefär som en skitsnygg snobbig tjej, vet man att man ändå inte får det, så skiter man inte det ;)
smalisen
2005-02-20, 14:04
Angående din andra fråga. Läs boken Imperiet, den tar upp ämnet rätt bra tycker jag, skön bok. Lite tung stundtals men annars upphovet till många aha-upplevelser; iaf för mig.
Vad heter författaren?
Megatuttarna
2005-02-20, 14:18
Vad heter författaren?
Michael Hardt och Antonio Negri
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.