Visa fullständig version : Kul och seriöst IQ-test
hobbitar
2005-02-18, 20:10
Här är ett bra IQ-test från Illustrerad Vetenskap.
http://www.illvet.com/Crosslink.jsp?d=186&a=1007
Jag fick 108, Normal IQ på gränsen till hög blev det :thumbup:
Har gjort det testet innan, fick runt 140 på det.
hobbitar
2005-02-18, 20:29
Ojdå du var en smart grabb! :)
s_himself
2005-02-18, 20:30
jag har 122
King Grub
2005-02-18, 20:31
143 på det. Så gott som alla IQ-tester ger på tok för höga siffror.
hobbitar
2005-02-18, 20:32
Vad är egentligen normal IQ? ligger det på runt 100?
Bättre att vara stor och dum än liten och smart ;)
mer än 100 å mindre än 164. Mer säger jag inte
s_himself
2005-02-18, 20:33
143 på det. Så gott som alla IQ-tester ger på tok för höga siffror.
Va du tvungen att säga sådär? Jag är faktiskt stolt över mina 122, och nu säger du att det är på tok för högt? va fan *cry*
Tricklev
2005-02-18, 20:34
Vem bryr sig vad ett IQ test säger :sleep:
King Grub
2005-02-18, 20:35
Det här är lite klurigare:
http://www.highiqsociety.org/noflash/nonmembers/iqtests.htm
Välj "Test For Exceptional Intelligence".
RobbeliRobban
2005-02-18, 20:36
117. Jag får tamigfan alltid 117 på alla seriösa iq-test, min slutsats är att jag har 117 i iq. Enbart medioker, vilket öde. Får skylla på att jag skippade det mesta av både gymnasiet och högsradiet.
King Grub
Vad är egentligen normal IQ? ligger det på runt 100?
Bättre att vara stor och dum än liten och smart ;)
http://members.shaw.ca/delajara/NormalCurveRod.gif
kal_erixon
dedär suger, ja gjorde hälften sen klicka jag mig bara fram för jag fick panikångest utav allt tråkigt. ändå fick ja 100. vilket omöjligtvis kan stämma :D
109, men jag bara gissade på de 8 sista frågorna, för då hade jag tröttnat.
Som sagt, de flesta IQ tester ger för höga poäng.
King Grub
2005-02-18, 20:37
Jag gjorde just Illustrerad Vetenskaps test och klickade mig genom det slumpvis och fick 112...
117. Jag får tamigfan alltid 117 på alla seriösa iq-test, min slutsats är att jag har 117 i iq. Enbart medioker, vilket öde. Får skylla på att jag skippade det mesta av både gymnasiet och högsradiet.
Tyvärr lär man sig inte direkt såna här grejer i gymnasiet, iq beror till störst del på anlag. Bor do dock i ett u-land eller liknande så kommer din iq i genomsnitt bli ungefär 10* lägre än i ett i-land.
*Inte helt hundra på denna siffran men har för mig att min psykologilärare sa detta.
Så det är därför alla alltid har så "hög" IQ när sådana här test diskuteras på internet..
Slutsats: Vi är alla dumma i huvudet :cheers:
117 fick jag, fast slarvade rätt mkt och tryckte lite var som helst på slutet, men men :) är nog inte så smart :D
Orkade fram till nummer 13
Jag gjorde just Illustrerad Vetenskaps test och klickade mig genom det slumpvis och fick 112...
Slumpa och fick 83 :D
Dock har jag gjort det hyffsat seriöst en gång och fått runt 110 har jag för mig.
RobbeliRobban
2005-02-18, 20:56
Är det någon som testat Gardners(?) frågetest för multipla sorters intelligens? Kung som man är har man 0p i både musikalisk, social, och intrapersonell intelligens. *flex*
Jag fick 112 första gången och då svarade jag på ca 25-30 frågor.
Nästa gång fick jag 79 och då svarade jag på tre. :D
Någon som har koll på hur den räknar ej ifyllda svar?
Tricklev
2005-02-18, 21:12
Är det någon som testat Gardners(?) frågetest för multipla sorters intelligens? Kung som man är har man 0p i både musikalisk, social, och intrapersonell intelligens. *flex*
Finns den på nätet någonstans? :D
Det här är lite klurigare:
http://www.highiqsociety.org/noflash/nonmembers/iqtests.htm
Välj "Test For Exceptional Intelligence".
Vet du någon som har klurat ut det där testet? Tror det var på sweclockers hela fourmet försökte lösa det tillsammans utan framgång :)
King Grub
2005-02-18, 21:39
Vet du någon som har klurat ut det där testet? Tror det var på sweclockers hela fourmet försökte lösa det tillsammans utan framgång :)
De tre främsta lär ha svarat rätt på 22 frågor av 25, enligt uppgifter på sidan.
Gudfadern
2005-02-18, 22:45
Jag fick 139 på Illustrerad Vetenskaps testet. *screwy*
Metal_boy_
2005-02-18, 23:00
drog igenom en snabbis och fik 102 hehe
henke_in_training
2005-02-18, 23:05
104 någorlunda seriös var jag också...
mini_Arnold
2005-02-18, 23:37
Jag fick 92 och då gissade jag bara.. helt klart nöjd med 92 :D
Löjtnant Blank
2005-02-18, 23:50
Finns den på nätet någonstans? :D
Här är ett: http://www.intelligencetest.com/
När vi ändå diskuterar IQ, stämmer det att mensa har ett begränsat antal platser?
Eller är det något de säger till en när man inte platsar?
Istället för "Du är dum i huvudet och passar inte in i vår klubb"
137 på det där illvet-testet.
Själv fick jag 79....
....med slumpat urval.
När jag ansträngde mig blev resultatet ett annat.
Själv fick jag 79....
....med slumpat urval.
När jag ansträngde mig blev resultatet ett annat.
Lägre? :D
Lägre? :D
Nä, högre! 79,00000000000001! ;)
De som tyckte att det här var för lätt kan kika på det här testet. (http://www.eskimo.com/~miyaguch/titan.html)
z_bumbi, du kan PM:a mig de rätta svaren kl 07:00 lördag morgon. Då har faktiskt dryga 6 timmar på dig att fundera. :D
Tyvärr lär man sig inte direkt såna här grejer i gymnasiet, iq beror till störst del på anlag. Bor do dock i ett u-land eller liknande så kommer din iq i genomsnitt bli ungefär 10* lägre än i ett i-land.
*Inte helt hundra på denna siffran men har för mig att min psykologilärare sa detta.
Well matte sägs träna upp det logiska tänkandet, så visst tror jag skolan spelar en viss roll.
Är det bara jag som aldrig orkar göra klart dessa tester. Efter 15 frågor är jag ALLTID less och befriar mig från elendet
Well matte sägs träna upp det logiska tänkandet, så visst tror jag skolan spelar en viss roll.
Är det bara jag som aldrig orkar göra klart dessa tester. Efter 15 frågor är jag ALLTID less och befriar mig från elendet
jag är också med på det att det inte handlar så mycket om genetik, mer vanan att göra liknande prov, ibland så brukar dom ha IQ tester som mer liknar EQ tester, dvs ha kunskapsfrågor. IQ-tester i sig är ju rätt förkastliga egentligen med nya teorier om multiintelligenser (om det nu är en term man kan använda). I och för sig används ju IQ-tester fortfarande rätt flitigt, typ i USA, samt av pliktverket :D
brukar bli less själv rätt fort, så hälften av frågorna blir genomtänkta (och oftast rätt) sen blir det bara "nu gör jag klart testhelvetet"..
The_RobRoy
2005-02-19, 01:14
Gjorde det seriöst
fick 126 med spridning 15
142 med spridning 24
Är inte så jättebra på såntdär, med tankepå vad jag läser :em:
Samma här. Jag nöjer mig med 17/18 på mensa.se testet. Orkar inte sitta med 100 frågor och nöta, är uttråkad efter 10 ändå :)
nordlander
2005-02-19, 02:06
Jag känner en kille som är med i mensa...mer jordnära kille är fan svårt att hitta har helt sjuk humor haha man kan inte tro att han är så übersmart som han är....innan man börjar fråga kluriga saker :D
När vi ändå diskuterar IQ, stämmer det att mensa har ett begränsat antal platser?
Eller är det något de säger till en när man inte platsar?
Istället för "Du är dum i huvudet och passar inte in i vår klubb"
Mensa i Sverige tar in de personer som har en IQ i de två bästa procentilen (bland de två procent bästa), vilket skall motsvara 132 i IQ.
Det där om att man får bättre IQ i i-länder beror på att vi som bor i i-länder har tillgång till stimulans (skola etc), vilket utvecklar intelligensen.
Jag har hört att genomsnittet i IQ skall vara högst i Asien (öst-Asien?) och lägst i Afrika, med oss västerlänningar i mitten, dock kan jag inte svära på hur sant det är...
Jag kan inte svära på att allt detta är sant men jag har läst det lite här och var.. Jag fick btw 133 på testet...
Hur var det nu någon här sa... behöver man mäta är man inte grov.
Vid mönstringen (för 100 år sedan) var jag dock tvungen. Vi fick göra 4 tester och jag fick betygen 7,8,8,9.
Eftersom jag nu sitter här och skryter med det så är jag väl bara halvgrov. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.