handdator

Visa fullständig version : >>Äckelvarning<< Har fått skabb på benet.

Muaytudd
2005-02-17, 21:00
Hej, Har fått ngt äckligt under knäet. Ngn som vet vad det är. Och det viktigaste. Om ni vet, är det ngt som läker av sig själv eller måste man få recept på ngt för att det ska försvinna?

Buuuhuuu vill inte ha skabb på knäet *cry*

/Skabbtudd

Java_Java
2005-02-17, 21:01
Ser ut som finnar.

RobbeliRobban
2005-02-17, 21:02
Ser ut som misshandlat irriterade hårsäckar.

AcidSleeper
Ser mer ut som böldpest! :D

Halldin
Kliar det mycket?

s_himself
2005-02-17, 21:03
Ser ut som om du borde gå till en hudläkare..

Patriarch K
2005-02-17, 21:04
Voodoo-markering!

Muaytudd
2005-02-17, 21:04
Kliar det mycket?

Jepp.

fick ngt liknande när jag tränade thaiboxning får många år sedan. Men det sprack och varade sig. OCH spridde sig.

Men detta gör bara ont/kliar men har inte spruckit ännu (sen i sön).

Pallar verkligen inte sitta på ngn rutten vårdcentral om det inte behövs...

Halldin
2005-02-17, 21:06
Jepp.

fick ngt liknande när jag tränade thaiboxning får många år sedan. Men det sprack och varade sig. OCH spridde sig.

Men detta gör bara ont/kliar men har inte spruckit ännu (sen i sön).

Pallar verkligen inte sitta på ngn rutten vårdcentral om det inte behövs...
Du får nog göra det... du skulle också kunna prova hydrokortison i en vecka och se om det bli bättre, men jag vet inte.

Styrkebyggare
2005-02-17, 21:13
Har du ett mikroskop, eller ett bra förstoringsglas, så är det bara att gräva fram lite gör från utslaget och kolla. (http://www.huden.nu/fragor/3926_Hur_vet_man_om_man_har_skabb).

En polare höll på att få slaget när han hos läkaren fick se kvalstren i mikroskopet. Lyckligtvis är det inte alltför svårt att bli av med om man får medicinering.

Metal_boy_
2005-02-17, 21:14
hmm ser ut lite som soriasis(stavning?)

precis
2005-02-17, 21:18
Skit i alla huskurer/tips på nätet (oavsett källa). Gå till vårdcentralen så snart som möjligt!

Efter en titt på nätet kanske du kommer att kunna klassificera "det du ser", dvs. vad för sorts _symptom_ (t.ex. klåda, eksem, whatever) det är. Detta hjälper dig dock inte eftersom det _sällan_ (i sådana här fall) säger något om den bakomliggande orsaken - vilken är den intressanta informationen. Orsakerna kan vara latenta obotliga hudsjukdomar, skabb, sprickor, infektioner, svamp med mera - alla kräver helt olika kurer. Vissa av orsakerna är ganska lätta att behandla och du blir snabbt bra.

Hudirritationer kan man hitta extremt mycket info om, men det hjälper dig sällan.

Tro mig, jag vet.

Om du nu hatar sjukvården och inte lyckas med extrem precision hitta vad som är skälet råder jag dig att använda kortison i en vecka. Att använda kortison eller krämer som innehåller lidokain och liknande för länge är inte bra, dessutom behandlar det inte problemet.

Det absolut i särklass bästa tipset du kan få via internet är dock: KLIA INTE FÖR IN I HELV... Tro mig - även här: jag vet.

PS. jag drog inte till vårdcentralen, fick betala med 2 månaders helv...

Om du är lazy bum eller bor i sameby #253:
www.vardguiden.se
Regga medlemskap, inom några dagar får du hem brev med en kod. Du kan skicka personliga frågor till en sjuksyster (eller liknande).

Muaytudd
2005-02-17, 21:21
Men vafan.

Nope har bara för mycket på jobbet för att sitta och slöa på vårdcentralen en halv dag.

Men får väll palla mig till Distriktssjuksköterskan på möllan imorgon efter jobbet. De har öppet till 22.

Slartibartfast
2005-02-17, 21:22
Nästa gång jag får skabb på pungen ska jag slänga upp en bild. :D

Muaytudd
2005-02-17, 21:24
Nästa gång jag får skabb på pungen ska jag slänga upp en bild. :D

Nästa gång?

Kanske dags att byta vana? :D

Pingen
2005-02-17, 21:44
Är det skorpor kan det vara frågan om höstkoppor/Impetigo. Kliar en hel del, sprider sig.

Hade det på arslet, fått fina ärr där nu. Tråkigt om någon skulle misstänka något :(

Edit: Var ett tag sen jag hade det, så kollade upp lite bilder på google. Verkar inte vara Impetigo du fått iaf. En varning, sök inte på detta om du är lätt-äcklad.

Bamse
2005-02-17, 23:06
Java_Java, måste du ha min mage som avatar? *grr*

JAM
2005-02-17, 23:54
Voodoo-markering!
Jag tror också att det är någon slags markering. Lagt märke till detta?

Tolkia
2005-02-18, 08:21
Badda med klorhexidin (finns på apoteket; kostar 20-30 spänn); torkar ut och lindrar (förhoppningsvis) klådan. Botar dock inte om det är fråga om något annat än just misshandlade hårsäckar.

BTW är det ett sabla tjat om "skabb" så fort någon får utslag; har det blivit något slags "populärbeteckning" för hudirritationer eller tror folk verkligen att skabb är hur vanligt som helst, smittar om man typ tittar på något som har det och kan se ut precis hur som helst? :confused:

Piranha
2005-02-18, 08:22
Uäääääääck .. men det finns nog salvor för sånt ..

Låt oss hoppas du aldrig får en könis ... Muaytudd

raZmus
2005-02-18, 08:26
Jag tror också att det är någon slags markering. Lagt märke till detta?
Du måste ha läst DaVinci-koden en gång för mycket för att bli sådär konspirationsteoretisk.

Muaytudd
2005-02-18, 21:42
Det var bältros! *spy*

Nu vill tjejen knappt ta i mig. *rolleyes*

Tricklev
2005-02-18, 21:52
Det var bältros! *spy*

Ta på henne då, så det gämnar ut sig.

påven
2005-02-18, 22:12
Men vafan.

Nope har bara för mycket på jobbet för att sitta och slöa på vårdcentralen en halv dag.

Men får väll palla mig till Distriktssjuksköterskan på möllan imorgon efter jobbet. De har öppet till 22.

men beställe en tid då? eller gå till företagsläkaren på lunchrasten

JAM
2005-02-18, 23:27
Det var bältros! *spy*

Det är väl en sjukdom man endast får en gång i livet, precis som vattkoppor? Se det positiva... ;)

Se till att få bra behandling. Har för mig att man kan bli rätt dålig om man inte tar tag i det hela.

Sparrisen
2005-02-19, 00:26
Har haft bältros i nian. Hade en liten sträcka på sidan av magen. Visste inte att man hade bältros i knävecket? *screwy*

Muaytudd
2005-02-19, 08:17
Jag var ju hos läkaren. Det var han som sa att det var bältros. Fanns inget att göra eftersom det redan hade brutit ut. Fick bara lite läkemedelssprit för att torka ut utslagen.

Ja så så var det med det.

Styx
2005-02-19, 16:08
Det var bältros! *spy*

Bältros orsakas av samma herpesvirus som ger vattkoppor och man måste ha lidit av vattkoppor för att kunna få bältros. Det innebär också att du inte kan smitta någon med bältros men däremot kan du ge någon vattkoppor som inte haft det förr. Har tjejen haft vattkoppor (troligen)? Om hon har det så behöver ni inte vara rädda för någon smittöverföring eller något (eftersom hon redan har viruset i kroppen).