handdator

Visa fullständig version : Koffeintabletter - Intag?

AcidSleeper
2005-02-16, 10:56
Har sökt här på forumet angående dosering av koffeintabletter vid både morgonpromenad och vid träningspasset men kan inte hitta något bra svar...

Jag har ALDRIG druckit kaffe och undrar hur mycket man ska ta innan morgonpromenaden och träningspasset, men även hur lång tid innan ska man ta koffeinet?

- M -
2005-02-16, 10:59
2st borde räcka om du inte brukat dricka mycket kaffe eller käka koffeintabletter.

Ta dom 20-30 minuter innan du går ut och går.

Jay-Z
2005-02-16, 11:02
Skämtar du om att du hade sökt? ;)

Koffeintabletter? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35973&highlight=koffein)

AcidSleeper
2005-02-16, 11:52
Jo jag hittade den där jag med men den säger inget om man är van vid kaffe eller inte eller hur lång tid innan morgonpromenaden eller träningspasset man ska ta tabletterna...

Det var därför jag sa att jag inte hittade något BRA svar!

kelk
2005-02-16, 11:58
Jag brukar ta 200-400 mg precis innan jag går ut. Men ja om du inte är van vid kaffe så kanske det är en bra början att börja på 100 mg :) Magen kan bli lite lustig!

Tina
2005-02-16, 12:09
Det var jag som startade den andra tråden :) Jag är inte heller van vid kaffe o tar 1 tab innan jag går ut .. Jag blir lite galen på 1 tab iaf *screwy*..

EDIT : inte magen alltså utan lilla jag *kissass* .. Speeedad

AcidSleeper
2005-02-16, 12:12
Tina >> Hur mycket väger du och hur lång tid innan morgonpromenaden tar du din dos?

Någon som kan säga om det bör vara lika lång tid innan man tar dosen vid morgonpromenaden som vid träningspasset?

King Grub
2005-02-16, 13:23
Ungefär en timme innan passet är en tid som med framgång använts i studier, och en dosering på 200-400 mg vid det tillfället kan vara en utgångspunkt. Studier har använt allt från 3 mg/kg till 15 mg/kg.

AcidSleeper
2005-02-16, 14:22
Testar med 1timme före passet idag och med 200mg så får vi se om jag märker att jag blir lite galen som Tina eller inte! :D

Smail
2005-02-19, 14:43
Var medveten om biverkningar vid användandet av koffeintabletter! det är faktiskt ett läkemedel.!

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=050613&DocTypeID=5

triscaL
2005-02-19, 15:15
Om man tar koffeinet 15-20 min innan sin träning får man ingen effekt av koffeinet då under morgonpromenaden? Då menar jag fettförbrännande effekt..?

abjorn
2005-02-19, 15:33
jag kör 200mg innan träningen nu under deff... blir väldigt pigg av tabletterna men känner knapt av någonting om jag dricker ett par koppar kaffe. Kanske psykiskt men det va skit samma ;)

AcidSleeper
2005-02-19, 15:35
Var medveten om biverkningar vid användandet av koffeintabletter! det är faktiskt ett läkemedel.!

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=050613&DocTypeID=5

Jo jag vet och jag har också läst instruktioner på burken!

negative
2005-02-19, 16:33
Hur mycket koffein innehåller en STOR (4dl) kopp kaffe starkt ?

blekfet2
2005-02-19, 16:39
Har sökt här på forumet angående dosering av koffeintabletter vid både morgonpromenad och vid träningspasset men kan inte hitta något bra svar...

Jag har ALDRIG druckit kaffe och undrar hur mycket man ska ta innan morgonpromenaden och träningspasset, men även hur lång tid innan ska man ta koffeinet?

koffein har en olika effekt angående dosering på personer så du måste helt enkelt känna efter själv....men som sagt så dricker du inte kaffe så börja med en tablett å se hur det känns.....risken finns att om du överdoserar så får du kraftig huvudvärk...

Mac
2005-02-19, 16:40
hur mycket kaffe ska man dricka eller hur många koppar kaffe ska man dricka för att få i sig runt 250mg? Min kaffekopp är ungefär 2-2,5dl!

King Grub
2005-02-19, 16:45
hur mycket kaffe ska man dricka eller hur många koppar kaffe ska man dricka för att få i sig runt 250mg? Min kaffekopp är ungefär 2-2,5dl!

http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm

Obs att koffein i kaffe inte alls ger samma effekt som koffein från tabletter.

Kung Sumo
2005-02-20, 13:32
Hallööj
Jag tycker att man ska börja med en koffeintab om man aldrig ens druckit kaffe, för att sedan öka till 2 st tabs. Detta för att inte "vänja" kroppen vid en större dos koffein på en gång!

Scratch
2005-02-20, 13:39
http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm

Obs att koffein i kaffe inte alls ger samma effekt som koffein från tabletter.

Vad menar du med det? Ger den ena varianten större effekt även om man får i sig samma mängd koffein? Vilken ger störst effekt isåfall?

King Grub
2005-02-20, 13:58
Vad menar du med det? Ger den ena varianten större effekt även om man får i sig samma mängd koffein? Vilken ger störst effekt isåfall?

"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance."

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion

triscaL
2005-02-21, 14:43
Jag har en vän som av koffeintabs fick problem med magen och han fick en laxerande verkan av det... Kan det bero på att han kanske inte tål koffein så bra eller något liknande? Han har käkat koffeintableter nån gång innan också men nu blev det galet för han

jwzrd
2005-02-21, 15:44
Jag kan skriva under på det Kingen säger. Jag använde koffeintabbar tidigare innan jag tränade. Testade doser mellan 100 och 400mg och tider mellan 20 och 60 minuter. För mig fungerade 100mg 35-40 minuter innan första settet bäst. 200mg gav något bättre effekt, men med mer vätskeförlust. Passet i sig blev lite bättre, men kvällen innebar ett evigt pissande och drickande.

Jag dricker ungefär en kanna kaffe varje dag, men trots det så smäller det till direkt av 100mg koffein. Jag tycker dock det är en dålig ide att konstant belasta CNS med stimulanta hela tiden. Koffein (och andra stimulanta andra tar) är bara bra att ta innan maxning eller kanske tävling. (Det är väl tillåtet med koffein på tävling nu?). Annars räcker det med intensiteten man själv frammana. Är man fräsch och utvilad så räcker det.

Att ta det som fettförbrännande är bortkastad kropp det med. Efedrin (som inte är tillåtet!) är tom det rätt bortkastat. Det är några få procent högre energiförbrukning man uppnår, samtidigt som man även uppnår möjligheten att träna sig själv overreached/övertränad mycket snabbare och enklare.