handdator

Visa fullständig version : Olika förtjänster på olika proteinpulver?

^Bateau^
2005-02-15, 21:18
Tjo!

Var lite på kosttillskottsjakt idag så...
Jag var inne på en viss hälsokostbutik här i v-ås idag...

Jag skulle ha lite proteinpulver. Jag hade varit där inne för någon vecka sedan och sett att de hade Whey FX för ett hyggligt pris.

När jag kom in i butiken så frågade de på en gång ifall jag ville ha hjälp.
Hon började visa runt bland de olika proteinpulver...Det var bland annat Twinlab och Weirders...Jag frågade ifall de inte hade något mera....Eftersom jag visste att de fortfarande hade det. Hon visade mig något annat proteinpulver de hade...Fast fortfarande inte det jag visste att de hade...Frågade än en gång ifall de inte hade något mera...Nej, de hade de inte svarade personalen. Hum....Konversationen slutade där och jag börjar titta runt i butiken går fram till Whey FX som av alla pulver är närmast kassan. "Ja just det, vi har det också" hör jag när jag plockar upp påsen jag ska ha.

Grejen är den att det är princip lika bra till och med bättre än vissa av de hon visade (alla gjorde av vassle) till halva priset av de pulvren hon visade....

Hade hon seriöst glömt det pulvret? Eller var det medvetet att försöka sälja mig dyrare pulver där de troligen har högre vinstmarginal?

Verkar som det är en hel del bluff och båg i kosttillskottsjungeln!?!

Ingen vet väl förutom personen i fråga, men man kan spekulera.

För övrigt hittade jag 25kg druvsocker för 250Kr, det är väl ganska överkomligt va?

AnimalGen
2005-02-15, 21:21
Självklart ska man försöka sälja det dyraste, dom behöver också gå med vinst, men att råka "glömma" det billigaste är ju jävligt låkt.

s_himself
2005-02-15, 21:29
Medvetet skulle jag säga. Förmodligen är de andra proteinpulvrena mer svårsålda än t.ex. Whey FX. Kommer det då in en kund som vill ha proteinpulver och hon/han märker att kunden inte kan så mkt så försöker dom naturligtvis sälja de dyrare produkterna som inte går åt lika mycket.

Kan va så att dem dyrare genererar mer pengar åt dom. Eller det är förmodligen så också.

Baan
2005-02-15, 21:33
det är väl så vad man än köper, frågar man om hjälp så kommer dom knappast dra en till det som säljer bra och inte behöver reklam, utan sånt som behöver lite försäljar-hjälp/knep. Har upplevt det lite själv innan när jag handlat på naturapoteken och allt vad dom heter (som i princip har massa twinlab och lite annat), att dom vill sälja en viss grej till en, var lite kul när en kärring på >60 började förespråka super gainers fuel som om det var guds gåva till människorna :D

men va fan, dom måste leva också

^Bateau^
2005-02-15, 21:38
*Varför ha det billiga och bra inne i butiken ifall man inte tänkte sälja det?

*Varför ha det "dyra" inne i butiken ifall det inte säljer bra?

Det var en hälsokostkedja jag var inne i, men lite måste det få bestämma vad det ska ha inne?

abjorn
2005-02-15, 21:53
Grejen är den att det är princip lika bra till och med bättre än vissa av de hon visade (alla gjorde av vassle) till halva priset av de pulvren hon visade....

skillnad på vassle och vassle.

Kebab-Arne
2005-02-15, 21:55
Twinlab har väl kanske nåt avtal med hälsokostbutiken så de rekommenderar deras produkter eller liknande? Ganska vanligt förekommande...

MacLeod
2005-02-15, 21:57
Vilken jävla tråd. Klart som fan att en säljare vill sälja det dyraste. Tror du att det är bättre för en butik att ha 1000 kronor i dagskassan eller 10 000?
Om det är 50 % påslag på burken som kostar 100 o lika mkt på den som kostar 200, vilken tjänar dom mest på då?

Hon tyckte väl du såg lättlurad ut antagligen.

jwzrd
2005-02-15, 22:00
Tjo!
[...]
För övrigt hittade jag 25kg druvsocker för 250Kr, det är väl ganska överkomligt va?

Hittade du druvsockret i samma butik eller någonannanstans?

^Bateau^
2005-02-15, 22:05
Hittade du druvsockret i samma butik eller någonannanstans?

Det var i en annan butik, en butik som säljer vintillbehör...
Iof så köpte jag inte 25kg. Killen i kassan var rätt snäll tyckte jag och delade
upp i 2kgs påsar och sålde för 12,5kr/kg istället. Det hade varit rätt jobbigt att tagit hem 25kg säcken på cykeln. ;)

TTT
2005-02-15, 22:09
Det är lite lustigt det där. Kom ihåg en gång då jag var inne på life för att köpa diverse tillskott och naturläkemedel. Expediten sa att hon inte kunde förstå hur vi tränande grabbar kunde stoppa i oss så äckliga saker. Jag sa att det var nyttigt och plockade till mig en flaska fiskolja. Tanten försökte inte ens sälja utan ifrågasatte snarare mitt val eftersom det smakade så illa och var så dyrt. ;)

^Bateau^
2005-02-15, 22:09
Vilken jävla tråd. Klart som fan att en säljare vill sälja det dyraste. Tror du att det är bättre för en butik att ha 1000 kronor i dagskassan eller 10 000?
Om det är 50 % påslag på burken som kostar 100 o lika mkt på den som kostar 200, vilken tjänar dom mest på då?

Hon tyckte väl du såg lättlurad ut antagligen.

Mycket möjligt att jag såg lättlurade ut. Jag spelade lite halvdum. Kanske skulle söka in till scenskolan i höst?

Men som sagt. Varför ha ett billigt inne ifall de inte är intresserad av att sälja det och vinstmarginalen är kass på det?

Det ingav ingen seröst intryckt. I det längre loppet lär det torska på det. Jag kommer att försöka undvika den butiken i det längsta. Varför inte inge ett seröst intryck och få en återkommande kund?

Jag tyckte att de gjorde bort sig.

Baan
2005-02-15, 22:14
Mycket möjligt att jag såg lättlurade ut. Jag spelade lite halvdum. Kanske skulle söka in till scenskolan i höst?

Men som sagt. Varför ha ett billigt inne ifall de inte är intresserad av att sälja det och vinstmarginalen är kass på det?

Det ingav ingen seröst intryckt. I det längre loppet lär det torska på det. Jag kommer att försöka undvika den butiken i det längsta. Varför inte inge ett seröst intryck och få en återkommande kund?

Jag tyckte att de gjorde bort sig.

det kan ju vara hundra anlendingar till just varför det gick som det gick, men förmodligen så är det något med förtjänsten och att man vill få sålt det ena framför det andra, som folk innan nämnt bättre förtjänst åp vissa pulver. Sen är det bättre sälja ett pulver som inte ger lika stor förtjänst än sälja inget pulver alls, därmed har man även pulver man kanske helst inte vill sälja..