Visa fullständig version : 2:an nu, vetenskapens värld
Nu gåre vetenskapens värld, handlar om vitaminer och vitamintillskott osv.
För er intresserade!
Fatalist
2005-02-14, 20:16
Tappade intresset ganska fort *grr*
Tappade intresset ganska fort *grr*
Ahh, lite drygt...Skulle kunna sammanfatta hela programmet på 10 min istället.
Doctor Snuggles
2005-02-14, 21:25
Som vanligt... om man kan kan det allra minsta om ämnet, så känns programmet mest långdraget och plågsamt. Dessutom är de bra på att vinkla fakta, samt inte ta med relevanta närliggande fakta.
Jag tycker att dem snackade ovanligt negativt om vitaminer...varför?
det är i regel så att man säger "massa idioter som tar tillskott även då man får i sig tillräckligt mycket med vanlig mat" sen att det inte finns några undersöknignar på att vitamin/mineral tillskott är nödvändigt
visserligen är jag lite benägen hålla med att dte inte är kostillskott nr.1 på min lista när jag äter bra mat, men på deff känns det rätt nödvändigt då jag äter rätt ensidig kost
HookersUnited
2005-02-14, 21:42
Jag tycker att dem snackade ovanligt negativt om vitaminer...varför?
Det var ett överdrivet intag av vitaminer i form av tillskott dom talade negativt om.
Jag tyckte det var ganska intressant, inga större överraskningar och även om rekommenderat intag kanske inte alltid är lika med det som är bäst för kroppen så har många en stor övertro till piller.
Jag tyckte det var ganska intressant, inga större överraskningar och även om rekommenderat intag kanske inte alltid är lika med det som är bäst för kroppen så har många en stor övertro till piller.
Samtycker. Den informationen har man ju redan fått här på kolozzeum, fast det är ju alltid intressant att se det på "allmän" TV, iofs var det lite likt kvällstidningsmassaker med A-vitamin inslaget. kan tänka mig rubrikerna i A-bladet eller expr, "Arla har dödat hundratals i Sverige"
...samtidigt är det ingen som riktigt "vet".........
Ursprungskosten, vare sig man avser stenålderskost eller tidiga odlarkulturer har alla det gemensamt att avkastningen och tillgången var sämre men betydligt näringsrikare. Jmf de tidiga rekomendationerna på fett och protein innan det endokrina systemet blev mer klarlagt. Förr såg man protein och fett som utelutande energi- och konstruktionsmatrial medans modern forskning visar på ett betydligt mer komplext samband där bla hormonbalansen delvis regleras genom tillgång eller efterfrågan på någon av dem.
Hur synen på vitaminer, mineraler och spårämnen ser ut om tio - tjugo år, då vi kanske vet mer, kan vi bara spekulera i.
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.